Ticketprijzen augustus vs september

Volgend jaar wil ik naar Canada en wel vliegen op Vancouver op 7 augustus en terug vanaf Calgary op 8 september.

Nu hield ik al 'n tijdje ticketprijzen in de gaten (maar dan met data in jul/aug omdat er in september nog geen vluchten beschikbaar stonden en die lagen (KLM) rond de 965 euro. Ik verwachtte dat als eenmaal vluchten in september online zouden staan de prijzen nog iets zouden zakken, omdat het hoogseizoen dan toch voorbij is. Nu is inmiddels t/m 8 september online, maar kost 'n ticket maar liefst 1035 euro!

Is dat 'n normale gang van zaken dat tickets met terugkeer in september duurder zijn dan in augustus? Of moet ik gewoon even afwachten met boeken en is er kans dat ze nog wat dalen?

Ik heb overigens ook andere maatschappijen gecheckt en ook via cheaptickets, maar bij cheaptickets is dezelfde KLM vlucht zelfs 1077. Vliegtickets.nl heeft uberhaupt geen tickets beschikbaar en de goedkoopste vlucht is van Continental (910 euro) maar daarmee verlies je meer dan 'n dag vakantie door het gehang op overstapvliegvelden, dus dat valt af.

Ook opties vanaf Brussel zijn allemaal duurder en niet rechtstreeks.

Een ervaren Canada-ganger misschien nog tips/adviezen?

Het hoogseizoen loopt inderdaad nog een tijdje door. Heb je AirTransat al geprobeerd? Die zal ca. de helft van KLM kosten (alhoewel ik persoonlijk liever KLM vlieg als het in mijn budget ligt).

Ik heb wel eens de KLM vluchten goedkoper gevonden via The Flight Network (die boekt dan via North West Airlines, wat je vanuit Nederland normaal niet kunt doen, maar de vlucht wordt uitgevoerd door KLM).

Anders kun je kijken voor een overstap op bijv. Toronto of Montreal en vanaf daar met WestJet of AirCanada door.

AirCanada heeft trouwens een aantal betaalbare vluchten met korte overstap in Chicago (ca. 1,5 uur). September werkt overigens nog niet bij hun, zag ik op de site (is te selecteren, maar geeft geen resultaten).

Op Airtransat kun je helemaal nog geen datums in 2011 selecteren (vreemd…)

Op zich betaal ik liever iets meer voor rechtstreeks overigens, alleen vond ik het dus vreemd dat september duurder wordt dan augustus. Dat 't hoogseizoen dan ook nog 'n beetje doorloopt; okee, maar dan zou ik verwachten dat juli/aug duurder is en niet dat het in september nog omhoog gaat.

Ik vermoed dat dit komt omdat je geplande data nogal een eind in de toekomst liggen en het aanbod van veel maatschappijen nog niet beschikbaar is. Zoek maar eens op periode juni/juli, je zult dan veel meer verschillende maatschappijen vinden (ik zocht op kayak.com) en nog goedkoper ook. De door jou genoemde prijzen liggen behoorlijk aan de hoge kant vind ik. Ik denk dat je de beste deals pas begin 2011 zult vinden.

Ik had gisteren Airtransat gemaild en kreeg als antwoord dat hun vluchten voor 2011 al wel via de site te boeken zijn. Desondanks kan ik 2010 niet veranderen in 2011. Op mijn mail terug of dat 'n bug is, heb ik geen antwoord meer gekregen (zal wel einde werkdag zijn geweest want 't liep tegen 17 uur)

Hun vluchttijden bevallen me overigens wel. Ze zijn rechtstreeks wat ik 'n enorm pré vind.

07.08 TS345 Amsterdam 13h30 Vancouver 14h25
09.09 TS372 Calgary 19h10 Amsterdam 11h45+1

En de prijs is 901 euro. Als ik geen problemen op die site ondervond, zou ik 'm zo boeken. Veel lagere prijzen zullen er toch niet zijn, of je moet met allerlei overstappen gaan werken en dat is 't mij niet waard.

Wie weet hoe de toestellen van Airtransat zijn?
Inflightentertainment in de stoelen?

De toestellen van Air Transat zijn vrij nieuwe Airbussen. Geen AVOD-systemen, maar een paar grote schermen verdeeld over het toestel (slecht te zien vanaf de meeste plekken), eigen hoofdtelefoon meenemen of anders betalen voor hun weggooi-hoofdtelefoons (zelfde model als dat KLM bijv. gratis weggeeft).

2011 is al wel te boeken. Klik op de homepage op de rode knop 2011 om die data uit te kunnen proberen. Je hebt wel mazzel, tot dit jaar was het nooit mogelijk om voor een seizoen later vliegtickets te boeken (AirTransat vliegt alleen op Europa van mei t/m oktober).

Ik meen me te herinneren (van andere reizigers) dat de vlucht naar Vancouver een tussenlanding heeft in Calgary.

Air Transat vliegt wel direct op Vancouver, 3 keer per week. En zoals Jurjen aangaf vliegen ze niet in de winter. Dus in de winter ben je aangewezen op KLM of bijvoorbeeld British Airways via London. Air Transat was bij mij wel een stuk goedkoper, 700 euro een retourtje Vancouver. Maar het is wel een budget maatschappij dus, water en koffie kan je krijgen en voor de rest moet je betalen. Bij KLM kan je alles krijgen maar betaal je meer voor je ticket. En tja, Canada is nou eenmaal ver weg dus een vliegtuig kost nou eenmaal veel deze kant op.

Business Class bij Air Transat kost 200 per vlucht meer (dus heen en terug 400) en dat is een goede keuze als je een extra koffer wil meenemen. Want die is businessclass gratis en 20 kilo extra bij economy ticket kost ook 200 euro. Maar businessclass bij Air Transat is als economyclass KLM, je hebt alleen ietsjes meer ruimte. Businessclass bij BA en KLM is verschrikkelijk duus maar ook superservice, maar never nooit de kosten waard tenzij je de lounges op de luchthaven leeg rooft.

KLM kost 134 euro meer dan Airtransat en daar hoef je dus je eten/drinken niet te betalen. Ook vliegt Airtransat niet op 8 september maar op de 9e, dus ben ik verplicht 1 dag extra te blijven wat ook weer geld kost.

Denk, zeker gezien jullie opmerkingen over hoe basic Airtransat is, ik gewoon lekker voor KLM ga. Zo’n budgetmaatschappij vind ik helemaal prima op korte vluchtjes binnen Europa, maar voor 'n vlucht van 10 uur is dat toch wel minder.

Eten is bij Air Transat ook wel gratis maar snacks niet, bij KLM komen ze iedere keer langs voor drank en krijg je snacks. En ze vliegen inderdaad veel meer bij KLM.

KLM heeft inderdaad een aantal voordelen:

  • Nederlandstalig personeel (en stukken vriendelijker);
  • alcoholische dranken zijn gratis;
  • gratis headset (niet verschrikkelijk confortabel, maar goed vol te houden, voor een eigen koptelefoon is wel een verloopje nodig. Vanaf € 7,99 in de Duty Free op Schiphol);
  • AVOD-systeem voor eigen films, series, muziek, spellen, etc. (alleen sommige 747’s zijn nog niet omgebouwd en hebben nog de oudere grote schermen);
  • gratis drankjes (soms ook snacks) buiten de reguliere maaltijden en drankjes-naar-je-stoel-gebracht;
  • 23kg bagage i.p.v 20kg. Meer ruimte voor handbagage aan boord;
  • de maaltijden smaken stukken beter, meer tussendoortjes.

Op de rechtstreekse vluchten vliegt KLM met de MD-11 en die zijn uitgerust met persoonlijk entertainmentsysteem heb ik al op hun site gevonden.

Het verloopje voor de koptelefoon heb ik afgelopen voorjaar van de Continentalvlucht meegenomen. Dacht al, dat komt vast nog wel 'ns van pas. :slight_smile:

Ben eigenlijk best 'n verwende reiziger, want vaak richting oosten gevlogen en die Aziatische maatschappijen hebben allemaal 'n topservice in de economy.

Echt heel veel goedkoper kan het toch niet en dan is 'n beetje extra comfort toch ook wel erg plezierig. Kom je toch 'n stuk uitgeruster aan dan wanneer je nog ergens 'n overstap hebt en 'n paar uur moet hangen op 'n vliegveld.

Al enkele malen met KLM & Air Transat gevlogen en mijn ipod oortjes passen perfect als headset hoor. Ik heb nog nooit zo’n “verloopje” nodig gehad bij eender welke maatschappij ik reeds gevlogen heb :slight_smile:

Maar je moet toch 'n ding met 2 pinnetjes hebben om 't in die armleuning te pluggen zonder geluidsverlies? Zo’n ding met 2 pinnetjes zat los aan de gratis koptelefoontjes van Continental en dat heb ik dus maar meegenomen. Dan kan ik er mijn lekkerder zittend koptelefoontje aan pluggen.

Inderdaad: KLM heeft links en rechts op twee verschillende pluggen. Je hebt inderdaad een verloopje nodig van 2 monopluggen naar 1 stereoplug.

AirTransat biedt inderdaad de gewone stereoplug aan. Waarom Jess geen verloopje nodig had in de KLM-vlucht, is mij een raadsel. In de MD-11’s en 747’s waarmee ik heb gevlogen, was altijd een verloopje nodig.

Ik heb net mijn ticket geboekt voor 962 euro. Rechtstreekse vluchten met de KLM.

Leuk weetje: als je via klm.be boekt is het 10 euro goedkoper! Ik kwam deze tip tegen op het allesamerikaforum en idd, het bleek voor mij ook te werken. Dus voor allen die van plan zijn bij klm te boeken, gebruik .be!

Kan zijn, maar de maatschappijen weten hier zelf ook van. Zeker voor 10 euro zou ik geen risico willen lopen, er zijn gevallen waarin je niet mee mag vliegen door dit soort geintjes. Zeker als je daardoor eerst in Brussel of Antwerpen langs moet gaan en daarna overstappen op Amsterdam, niet denken dat je zomaar direct op Amsterdam kan opstappen.

Het is geen vlucht vanaf Brussel. Het is gewoon AMS-VAN en CAL-AMS maar dan vanaf klm.be geboekt ipv klm.nl

Waarom dit via de belgische site kan zonder boekingskosten en vanaf nederland niet is mij 'n raadsel, maar het kan, dus ik heb 't gedaan.

Misschien een tip, ik heb afgelopen september met Icelandair gevlogen, kostte me 380 euro voor een retourtje.

Je moet dan een tussenstop op IJsland maken, zo hebben zij hun hele systeem opgebouwd, vliegtuigen vliegen vanaf eastcoast USA/Canada en Europa af en aan naar IJsland.

De tussenstop was echter zowel op de heen- als de terugvlucht maar een uurtje, je stapt uit je ene vliegtuig en stapt in in de andere. Met de bagage ging ook alles goed.

Je mag 2 koffers van 32 kilo meenemen (gewoon economy class). Ze serveren geen gratis eten (wel drankjes) , maar aangezien dat toch meestal niet te eten is had ik zelf wat meegenomen. Ook gratis entertainmentsysteem.

Niet zo luxe als met KLM, maar voor die prijs is het me zeker goed bevallen!

Prijzen verschillen maar ze hebben vaak zulke leuke aanbiedingen!

Wij plannen ook een reis in Juli of Augustus richting Westkust Canada. De prijzen die ik hier zie staan en zelf terugvind bij het zoeken naar vluchten verbazen mij echt. Moet je echt rekenen op een 1000€ pp ongeveer? Gaan de prijzen niet nog wat dalen? Zijn er nooit geen promoties?

In het hoogseizoen zijn er weinig promo-aanbiedingen, want de vliegtuigen komen toch wel vol. :wink:
1000 euro pp met KLM is een normale prijs. AirTransat zal er een stukje onder zitten.

KLM wordt duurder richting de einddatum, AirTransat zal de laatste onverkochte stoelen iets goedkoper maken.