Ervaringen met Air Transat?

Hey,

Iemand bekend met Air Transat? Ik kan daar een enkele reis krijgen van Amsterdam naar Vancouver in oktober voor 450 euro inclusief belastingen e.d. Dat is veruit het goedkoopste dat ik kan vinden voor een enkele reis. In neem trouwens een enkele reis omdat ik met een WHP ga en nog niet weet wanneer ik weer terug kom en van waar ik terug ga.

Dus, iemand bekend met Air Transat?

Mvg,

Daan

Ja ik ben hier ook gekomen op een ticket van Air Transat. Ik betaalde volgens mij 500 incl. belastingen etc. Het was voor mij niet de eerste keer dat ik met Air Transat vloog, ik heb in 2004 en 2005 ook al met ze gevlogen.

Air Transat is imo een redelijke luchtvaartmaatschappij, maar niet vergelijkbaar met KLM, Lufthansa of BA. Groot voordeel vind ik de mogelijkheid van tevoren je stoel te kunnen boeken.

Nadeel is de beperkte hoeveelheid bagage die je mag meenemen. Ik zat bij mijn vertrek ruim tien kilo boven het maximum gewicht. Ik weet dat je dat bij de grotere maatschappijen meer mee mag nemen. Denk daar dus aan.

Verder heb ik ook al een keer meegemaakt dat ze een stop maken in Calgary op sommige vluchten. Ik kwam daar pas laat achter.

Dat van de bagage was mij ook opgevallen. Je mag 23 kg en handbagage meenemen geloof ik. Voordeel van de 23 kg is dat het in meer dan 1 tas mag zitten. Voor extra gewicht moet je betalen, maar als dat zo is dan is het nog steeds goedkoper dan alle andere vluchten. En als ze stoppen in Calgary, dan ben ik daar ook eens geweest. Je krijgt er trouwens 10% korting als je niet ouder dan 24 bent, dat scheelt mij ook weer (ben 24). Ga denk ik morgen boeken, bedankt voor de info.

Hoi,
nog een tip voor mensen die een ticket moeten kopen.
Houd er rekening mee dat Air transat en Martin Air alleen in het hoog seizoen vliegen.
Officieel moet je met een WHP visa een retour ticket kopen, dat is bij bovenstaande airlines alleen mogelijk binnen het zelfde jaar (April t/m Okt).

Ik heb een ticket bij Air canada gekocht. Dit ticket is een jaar geldig en de vlieg data kan je dan voor 100Euro wijzigen.

Groeten Andree


Andree Toonk
http://www.toonk.nl/blog/

Mijn ervaring met AirTransat was vrij goed, ik had zeer veel overbagage en ze deden nergens moeilijk over! En voor slechts 170 euro van Halifax naar London Gatwick gevlogen!

Deze zomer zijn we met Air Transat naar Vancouver in Canada gevlogen (tussenlanding in Calgary). Het was eerlijk gezegd geen plezierige ervaring.
De negatieve punten:

  1. De zitplaatsen zijn heel erg smal en de afstand tot de stoel voor je is in mijn ogen extreem kort. Bovendien is de bekleding van de stoelen van skai o.i.d. Ik ben maar 170cm lang en weeg 59kg, maar langere en/of zwaardere mensen zullen letterlijk hun k… niet kunnen keren. Dan is meer dan 9 uur vliegen een hele opgaaf.
  2. Het geserveerde eten is in een woord abominabel en te weinig. Op de terugreis, vertrek om 21.00 uur, waarvoor we om 17.00 uur vanaf ons hotel vertrokken om de gehuurde auto’s terug te brengen en op tijd in te checken, kregen we als avondeten een cracker met een stukje kaas en een onsmakelijk broodje aangeboden. Het ontbijt was qua hoeveelheid beter, maar de kwaliteit was ook slecht.
  3. Het personeel is vriendelijk, maar doet niet erg professioneel aan. Op de heenreis, tijdens een periode van turbulentie, kreeg een van de stewardessen een aanval van de “slappe lach” die lang aanhield.
    Positief:
  4. De toiletten, stoelen en de rest van het vliegtuig zijn schoon en heel.
  5. Men vertrekt en arriveert op tijd.

Helemaal mee eens. Ik ben zojuist terug gekomen uit Canada met Air Transat. Het was inderdaad geen plezierige ervaring!!!

  1. Helemaal mee eens!! Ik heb redelijk lange bovenbenen en kwam steeds daarmee tegen de stoel voor me aan. Ik heb ook redelijks brede heupen en heb van ellende de armsteun omhoog moeten doen, omdat ik dus gewoon klem zat!!! De stoelen zijn absoluut niet comfortabel en slapen is er zonder rugpijn dan ook niet bij.
  2. Op de heenreis was het eten wel goed te doen, echter op de terugreis toen we pas om 0025 vanuit Calgary gingen vliegen kregen we echter alleen een “snackje”. Het ontbijt werd snel snel een uur voor landen geserveerd, waardoor er net voor het landen haast gemaakt moest worden om alles op te ruimen.
  3. Ook helemaal mee eens. Het personeel roddelt verschrikkelijk!!! Zelfs waar de mensen bij staan of zitten. Daarbij zijn ze blijkbaar gauw van hun stuk te brengen want na een kotspartij van iemand, was de stewardess niet meer aanspreekbaar. Als ogen konden doden…

Zeer gemengde gevoelens over AirTransat.

Heenreis (Brussel - Montréal):
Gelukkig werd ik met de auto gebracht, want als ik vanaf Den Haag de trein moest pakken, moest ik 5:45 de trein halen of zo. Belachelijk vroeg (10.20 vliegen)! Wel rustig op de luchthaven, maar onmogelijk om te halen met OV vanuit Nederland (rekening houdend met de gebruikelijke vertragingen).

Stoel 4C was heerlijk. Eerste rij economy en met de verspringing naar Club Class kon ik dus rechtvooruit mijn benen strekken in hun gangpad. Helaas was de enige tv die ik kon zien die van de Club Class, dus ik kon iedere keer het gordijn weer op een kier zetten (maakten ze geen probleem van). Ook geen probleem toen ik van de toiletten in Club Class gebruik wilde maken.

Werd geen gordelcontrole gehouden bij vertrek en het omroepsysteem kwam niet boven de vliegtuigruis uit (gevaarlijk!?)

Eten was nog aardig te doen (beetje meer smaak had geen kwaad gekund), bij drinken inschenken mocht ik het blikje met restant (te kleine bekertjes) houden.

De perser reageerde geïrriteerd toen ik vroeg de maaltijdkeuze naar het Engels te vertalen, je wordt als dom vee behandeld doordat je in het vliegtuig je ticket moet laten zien (aan de gate wordt ik heus wel gecheckt of ik op de goede vlucht stap en ik kan heus wel mijn plaats vinden, maar dit werd niet geaccepteerd).

**Terugreis **(Montréal - Brussel):
Vertrek om 23:20, beetje laat, maar geen probleem.

Wederom ticket laten zien (perser: “Er is nog een andere vlucht, dus we willen zeker weten of je op de goede vlucht zit,”) alsof je dom vee bent.
Bij het inchecken werd mij verteld dat 14E een hele fijne stoel was: geen stoel voor me, dus ik kon zo in en uit de rij stappen. Het was inderdaad een nooduitgangrij, maar dat leverde 10-15cm extra beenruimte op. Voor mijn 1m85 wel fijn, maar als ik geregeld naar mijn medicijnen moet in de handbagage, moet ik toch mijn slapende buurman storen.

Bij vertrek kwam iemand zowaar controleren of mijn gordel vastzat… En later nog een tweede crewlid!! En je hoefde het ook niet te proberen om van de toiletten in Club Class gebruik te maken.

Personeel reed (overigens net zoals op de heenreis) veel te agressief met de flightcases met maaltijden rond (overal tegenaan rossen), personeel voelde zich belangrijker dan de reizigers (tas van de reiziger moest weg, omdat de tas van de stewardess daar moest liggen, alsof ze haast had met vertrekken).
Wederom geirriteerd als ik vraag om de menukeuze in het Engels als ze vervolgens om mijn drankje vraag, is ze alweer vergeten dat ik liever Engels praat.

Bij ieder zuchtje wind of hobbeltje werd er turbulentie aangekondigd, waarbij zelfs de cabin crew zich in de gordels hees (op een enkeling na die gezellig bleef flirten bij een collega). Daardoor de maaltijden erg laat, waardoor er 1 uur slapen over bleef voordat we werden gewerkt voor “de ontbijtsnack” (een kleine vettige muffin). De hoofdmaaltijd was overigens niet te eten: 3 stukjes kip uit mijn pasta gevist en de brownies als toetje waren lekker, de rest mocht blijven liggen (bij diverse andere reizigers zag ik hetzelfde).

Algemeen:

Positief:

  • Stoelen in economy zijn redelijk luxe;
  • normale audioplug voor eigen hoofdtelefoon;
  • Tickets zijn goedkoop.

Negatief:

  • Vliegen niet dagelijks;
  • verwacht niets van het entertainment aan boord (doodsaaie films, slecht - zicht op het kleine aantal schermen op de meest onhandige plekken);
  • 2 toiletten voor een hele grote economy class;
  • domme ganzen als personeel die jou even dom behandelen;
  • nog altijd geen Amsterdam - Montréal/Québec;
  • weinig bagage mee;
  • hoofdtelefoon en alcoholische dranken zijn niet gratis;
  • krakkemikkige informatievoorzieningen op de website en aan boord;
  • vliegen alleen van mei tot oktober.

Als ik dan toch met AirTransat vlieg, doe ik dat in het vervolg in ClubClass (business class). Is praktisch even duur als economy vliegen met een normale maatschappij, maar je wordt wel in de watten gelegd.
Toch: volgende keer weer gewoon KLM.

Wij hopen in september met Airtransat te vliegen naar Vancouver; maar kan nergens terugvinden hoeveel beenruimte je hebt. Wel dat je krap??? zit; maar dat hadden we ook bij Martin Air. Op de site van het type airbus staan ook geen beenruimtes vermeld. Kan iemand ons dit vertellen?

Ik ben 1.88 en heb zonder grote problemen met Air Transat gevlogen. Het is allemaal niet super, maar wel te doen.

Veel plezier in Vancouver, het is er geweldig.

Gr. Daan

De beenruimte is hetzelfde als bijv. KLM. Ook zijn de stoelen iets (1 inch) smaller.
(Bron: Seatguru.com)

Wel zijn de tafeltjes een fractie lager, dus je zit sneller klem. Sommige rijen (B, E en H uit mijn hoofd) zijn zelfs nog een fractie smaller dan de anderen, waardoor je soms ruzie kan krijgen op de rijen waar het tafeltje in je stoel zit (die van overlapt dan de armleuning van de buurman, dus eerst jouw tafel inklappen voor de buurman 'm kan inklappen).

Ik zie dat ik mijn laatste ervaringen met AirTransat vergeten ben te melden (afgelopen zomer toch maar weer gegaan, drie maal is scheepsrecht en budget was niet toereikend voor club class of KLM).

Het eten was wederom ronduit slecht (ik ben geen moeilijke eter) en het Franstalige personeel reageert geïrriteerd als je vraagt de menukeuze naar het Engels te vertalen. Glimlachen kunnen ze ook niet, behalve als er geflirt moet worden. Daarnaast vindt het personeel het zelf niet nodig zich aan voorschriften te houden, zoals gordels vast tijdens landen/opstijgen.

Op de heenweg was het vliegtuig overboekt (6 passagiers te veel!). Ook ik was een keer laat (tsja… NS) en checkte als laatste in met als gevolg dat er geen plek voor mij was. Heel veel moeilijk doen om mij maar niet in business class te zetten (waar nog plekken vrij waren), uiteindelijk moest ik tijdens het taxiën nog van de achterste rij naar de voorste rij verplaatsen!

De klap op de vuurpijl was toch wel de laatste terugvlucht (1 september '09): ik had mijn boarding pass aan de gate laten zien en stop deze weg. Bij het instappen willen ze nogmaals mijn kaart zien; ik ken mijn stoelnummer, maar dat is kennelijk niet genoeg. Terwijl ik de boarding pass tevoorschijn haal zeg nog dat ik het enigszins overbodig vind, krijg ik meteen hel over me heen. Even later in mijn stoel komt de purser nog speciaal naar mij toe om mij nogmaals hel te geven over dat het de wet is en iedereen moet zich daaraan houden. Als ik hem daarop vertel dat de KLM dit niet doet, maakt hij mij uit voor leugenaar en dat ik alles bij elkaar verzin. Vervolgens hebben de andere passagiers om mij heen mij de rest van de vlucht aangekeken alsof ik een wandelende tijdbom bent (mensen die mij kennen zullen het tegendeel bevestigen). Ook waren er heel veel kleine kinderen aan boord, allemaal krijsend van de vermoeiing (nachtvlucht). Slapen de kinderen eindelijk, knalt de purser (prutser?) ineens een reclamefilmpje erin op discovolume, waardoor al die kinderen weer krijsend wakker werden. Het meest ironische is dat het filmpje moest tonen hoe kindvriendelijk Air Transat is (niet dus!)

Tot zover het personeel, nu nog de voorzieningen in de vliegtuigen: gemiddeld 2 toiletten voor een economy class van ca. 250(?) man, veeeeeel te weinig ruimte voor handbagage: liever een paar bagagebakken opofferen om een enorme flatscreen op te hangen. Ook het personeel moet natuurlijk nog van deze bakken gebruik maken en zal graag bagage van reizigers daarvoor verwijderen.

Bah! Ik heb me nog nooit zo mensonterend behandeld gevoeld.

Bedankt voor je reactie en ik zie dat het nou niet de meest gunstigste vliegtuigmaatschappij is. Twee jaar geleden zijn we met Martin Air gevlogen; maar die vliegt niet meer op Vancouver. Maar elke reis is anders en in ieder geval zijn wij nu op het ergste voorbereid. Dan kan het alleen maar meevallen als het anders is nietwaar? Wij zijn ons nu verder aan het orienteren op onze reis naar Yuokon in september. Als je nog tips hebt voor ons; dan hoor ik dat natuurlijk graag. Twee jaar geleden zijn we met de auto vanuit Vancouver naar Banff; Jasper; Clearwater en zo naar Vancouver Island overgestoken. Het was een fantastische vakantie en hopen uiteraard ook dit jaar weer vele mooi plekjes te gaan bezoeken.
Met vriendelijke groeten Margareth van Tol

Whitehorse heeft wel een klein vliegveld, je kan er komen met een binnenlandse vlucht vanaf Calgary of Vancouver, voor zover ik snel kon zien.

Stel desnoods de vraag in het Canadaforum, we hebben een Yukon-expert rondlopen daar. :wink: