Zeer gemengde gevoelens over AirTransat.
Heenreis (Brussel - Montréal):
Gelukkig werd ik met de auto gebracht, want als ik vanaf Den Haag de trein moest pakken, moest ik 5:45 de trein halen of zo. Belachelijk vroeg (10.20 vliegen)! Wel rustig op de luchthaven, maar onmogelijk om te halen met OV vanuit Nederland (rekening houdend met de gebruikelijke vertragingen).
Stoel 4C was heerlijk. Eerste rij economy en met de verspringing naar Club Class kon ik dus rechtvooruit mijn benen strekken in hun gangpad. Helaas was de enige tv die ik kon zien die van de Club Class, dus ik kon iedere keer het gordijn weer op een kier zetten (maakten ze geen probleem van). Ook geen probleem toen ik van de toiletten in Club Class gebruik wilde maken.
Werd geen gordelcontrole gehouden bij vertrek en het omroepsysteem kwam niet boven de vliegtuigruis uit (gevaarlijk!?)
Eten was nog aardig te doen (beetje meer smaak had geen kwaad gekund), bij drinken inschenken mocht ik het blikje met restant (te kleine bekertjes) houden.
De perser reageerde geïrriteerd toen ik vroeg de maaltijdkeuze naar het Engels te vertalen, je wordt als dom vee behandeld doordat je in het vliegtuig je ticket moet laten zien (aan de gate wordt ik heus wel gecheckt of ik op de goede vlucht stap en ik kan heus wel mijn plaats vinden, maar dit werd niet geaccepteerd).
**Terugreis **(Montréal - Brussel):
Vertrek om 23:20, beetje laat, maar geen probleem.
Wederom ticket laten zien (perser: “Er is nog een andere vlucht, dus we willen zeker weten of je op de goede vlucht zit,”) alsof je dom vee bent.
Bij het inchecken werd mij verteld dat 14E een hele fijne stoel was: geen stoel voor me, dus ik kon zo in en uit de rij stappen. Het was inderdaad een nooduitgangrij, maar dat leverde 10-15cm extra beenruimte op. Voor mijn 1m85 wel fijn, maar als ik geregeld naar mijn medicijnen moet in de handbagage, moet ik toch mijn slapende buurman storen.
Bij vertrek kwam iemand zowaar controleren of mijn gordel vastzat… En later nog een tweede crewlid!! En je hoefde het ook niet te proberen om van de toiletten in Club Class gebruik te maken.
Personeel reed (overigens net zoals op de heenreis) veel te agressief met de flightcases met maaltijden rond (overal tegenaan rossen), personeel voelde zich belangrijker dan de reizigers (tas van de reiziger moest weg, omdat de tas van de stewardess daar moest liggen, alsof ze haast had met vertrekken).
Wederom geirriteerd als ik vraag om de menukeuze in het Engels als ze vervolgens om mijn drankje vraag, is ze alweer vergeten dat ik liever Engels praat.
Bij ieder zuchtje wind of hobbeltje werd er turbulentie aangekondigd, waarbij zelfs de cabin crew zich in de gordels hees (op een enkeling na die gezellig bleef flirten bij een collega). Daardoor de maaltijden erg laat, waardoor er 1 uur slapen over bleef voordat we werden gewerkt voor “de ontbijtsnack” (een kleine vettige muffin). De hoofdmaaltijd was overigens niet te eten: 3 stukjes kip uit mijn pasta gevist en de brownies als toetje waren lekker, de rest mocht blijven liggen (bij diverse andere reizigers zag ik hetzelfde).
Algemeen:
Positief:
- Stoelen in economy zijn redelijk luxe;
- normale audioplug voor eigen hoofdtelefoon;
- Tickets zijn goedkoop.
Negatief:
- Vliegen niet dagelijks;
- verwacht niets van het entertainment aan boord (doodsaaie films, slecht - zicht op het kleine aantal schermen op de meest onhandige plekken);
- 2 toiletten voor een hele grote economy class;
- domme ganzen als personeel die jou even dom behandelen;
- nog altijd geen Amsterdam - Montréal/Québec;
- weinig bagage mee;
- hoofdtelefoon en alcoholische dranken zijn niet gratis;
- krakkemikkige informatievoorzieningen op de website en aan boord;
- vliegen alleen van mei tot oktober.
Als ik dan toch met AirTransat vlieg, doe ik dat in het vervolg in ClubClass (business class). Is praktisch even duur als economy vliegen met een normale maatschappij, maar je wordt wel in de watten gelegd.
Toch: volgende keer weer gewoon KLM.