Teveel keuze uit trekkingen....

Hoi allemaal,

Halverwege november ga ik naar Nepal voor vrijwilligerswerk (1 week) en zou daarna heel graag een trekking maken. MAAR…er zijn er zooooo veel om uit te kiezen! Dus, wie heeft er hele goeie aanraders?! Het aantal dagen maakt me niet zoveel uit, als het maar mooi is! :wink:
Ik wil er eigenlijk niet (teveel) voor hoeven te boeken van tevoren, wil lekker op de bonnevooi!

Groetjes, Maaike

hey maaike,

halverwege november is een goeie periode voor de trekkings! goede keuze :slight_smile:

een echte aanrader is de Annapurna circuit (de klassieker…) die heb ik gedaan en was zeer de moeite waard! als je van de trekking wil genieten is het wel zo’n 18-20 dagen dat je moet rekenen. de trekking gaat tot 5416meter (de thorung la pass) en is best hoog!

het voordeel van de circuit (in vgl met de sanctuary bv) is dat je een cirkel maakt rond een deel van de annapurna range, en niet opgaat naar een bepaald punt en dezelfde route terug neemt.

hangt er ook beetje van af waar je juist gaat werken?

ten noorden van Kathmandu heb je de Langtang trekking (heb ik ook gedaan) en is ook zeer mooi, maar toch anders dan de circuit. de eindbestemming van langtang is ongeloofelijk (Kyanjin gompa). van daaruit kan je nog verschillende side trips doen, en evt een andere route terug nr beneden nemen (via de Ganja la pass - 5106m) maar daarvoor is best een gids nodig (zeker die periode), maar die vind je wel in kyanjin gompa :slight_smile:

van andere regio’s heb ik geen idee, everest regio is uiteraard ook super, maar duur om te geraken. vliegtuigticket nr Lukla kostte toch zo’n 150€ enkel (toen ik informeerde toch).

kleinere trekkings zijn rond pokhara ook te vinden (de ghandruk loop (3d), annapurna sanctuary(10d), ghorepani/ghandruk(2d)).

pm maar gerust als je nog info wil :slight_smile: ik help je graag verder! ben zeer enthousiast over trekkings in nepal, ik ga zéker ook nog terug! :slight_smile:

grts,
Hans

nog even vermelden, doe geen trekking alleen! ik heb de terugweg van Langtang alleen gedaan, en werd door 3 jongeren besmeten met rotsen… ik kreeg opeens een rots (ter groote van een voetbal) op de bovenkant van m’n rugzak gesmeten, ik dacht - landslide, maar toen ik keek zag ik 3 kerels weglopen … ik mag er niet aan denken wat er gebeurd zou zijn moesten ze men hoofd geraakt hebben… schol niet veel. rechts van mij een stijle afdaling recht de rivier in…

sindsdien trek ik dus nooit meer alleen!!
achteraf is trouwens op diezelfde route een belgisch meisje dood teruggevonden. best creepy…

Zelf heb ik de annapurna sanctuary en Everest base camp-gokyo gelopen. Alhoewel ze allebij prachtig zijn vond ik de laatste zeer indrukwekkend, maar ook aanzienlijk zwaarder. Deze heeft dan ook mijn voorkeur!

En wat HansRic zegt, nooit alleen gaan lopen! Ik ben bevriend met een lokale gids die op deze trekkings is meegegaan. Mocht je iemand zoeken dan kun je hem altijd vrijblijvend mailen voor meer info, stuur me maar een pm voor meer info.

Bedankt voor de tips heren!! Ik krijg er zo alleen nog maar meer zin in! Klinkt goed allemaal!! Ik ga in/rondom Pokhara werken, dus dan is het misschien wel handiger om de Annapurna te doen. Alhoewel die Langtang me ook wel erg mooi lijkt! Hmmm…
Ik zal in ieder geval niet alleen gaan lopen, lijkt me inderdaad niet verstandig.

Er zullen vast nog wel vragen boven komen borrelen de komende maanden, dus dan ga ik jullie misschien nog weer even raadplegen! :wink:
Even wat anders nog…Ik heb zelf niet echt een hele warme slaapzak. Kan ik die daar nog gemakkelijk (en wat goedkoper dan hier) kopen?

in pokhara geen gebrek aan “trekking” winkels! ik zet trekking bewust tssn ", omdat uiteraard alles namaak is (in kathmandu is er wel een échte trekkingshop)

maar ik moet toegeven, ik heb er ook vele spullen gekocht, en mag niet echt klagen qua kwaliteit (uiteraard geen standaard a la north face verwachten…) maar vr slaapzak zou ik gerust daar eentje kopen.

een yak-dekentje in je slaapzak leggen werkt overigens super! ik had beetje te koud op 4800m omdat de ramen niet helemaal dicht gingen, en had een behoorlijke slaapzak mee (van nomad, comfort 2°), maar met een yak-dekentje erin was het super! :slight_smile:

conclusie: je kan zéker voor een prijsje een degelijke -namaak- slaapzak kopen in pokhara, maar ik zou een yak-dekentje extra meepakken voor de zekerheid :slight_smile:

Op mijn trekkings heb ik altijd een slaapzak gehuurd. Dit zijn dan slaapzakken waarmee expedities zijn gemaakt en die blijven dan achter in Nepal om te worden verhuurd.

Hoi Maaike, Namaste
Ik verblijf/werk al 10 jaar in en rondom Pokhara.
Een goede donzen slaapzak kost in Pokhara 40 a 45 euro. Ik zou er geen huren, uit hygiënisch oogpunt is dat geen goed idee! Een lakenzak kan je beter in NL kopen (bij Xenos bv) want in Nepal verkopen ze veel synthetische lakenzakken en dat slaapt niet fijn. Een kussensloop is een echte aanrader! Zorg verder dat je een goede zaklamp hebt en je eigen ingelopen bergschoenen. Voor de rest kan je alles in Pokhara veel voordeliger aanschaffen dan in NL.
De Annapurna circuit is geweldig, maar als je pas in de 3e week van november aan die trek begint, dan ben je pas rond 5 december op de Thorung La pas (5400 meter). Op 5 december ligt er meestal al sneeuw op 3200 meter hoogte. Dus reken erop dat je een groot deel van je trek door de sneeuw loopt. Als het enigszins kan zou ik eerst de trek doen en dan pas je vrijwilligerswerk, dan heb je veel beter weer, maar ik neem aan dat je ticket al geboekt is.
Nog een laatste tip: neem een gids en neem een vrouwelijk gids. Er zijn veel gidsen in Nepal maar er zijn maar weinig vrouwelijke gidsen. Het is voor hen veel moeilijker om aan werk te komen dan voor de mannen die vaak wat brutaler zijn en beter gebekt. Ik weet wel een paar goede vrouwelijke gidsen voor je, mocht je hulp nodig hebben.
Succes en enjoy !
Rene

Hey Renee,

Wat super om je tips te horen! Ik heb nog geen ticket geboekt, aangezien de week waarin ik ga werken nog niet geheel vaststaat ivm komende verkiezingen (en mogelijke onveiligheid)? Vanaf 1 september hakt onze organisatie de knoop door en ga ik pas boeken. Ik kan dus nog alle kanten op. Hoeveel dagen zou ik ongeveer moeten rekenen voor het circuit en hoeveel dagen voor de basecamp? Circuit is misschien wel weer erg lang/ver namelijk… Ik wil inderdaad sowieso een gids nemen, lijkt me wel zo verstandig! Mocht ik daarvoor je hulp nog nodig hebben, laat ik het zeker weten!

Ik ga dan dus maar mooi daar een slaapzak kopen! Scheelt behoorlijk wat geld in vergelijking met hier. Een lakenzak heb ik al, dus dat moet goedkomen!

Namaste Maaike,
Je kan het circuit helemaal lopen, maar je kan ook vanaf Jomson terug vliegen naar Pokhara. Een paar jaar geleden is er een onverharde weg gekomen Van Pokhara naar Jomson toe, dus de meeste mensen kiezen er tegenwoordig voor om de trekking op dat punt te staken (aangezien je anders de hele tijd ingehaald wordt door bussen en jeeps, en dat geeft niet echt het trekking gevoel van de hoge bergen. Daarbij komt dat het een onverharde weg is en dus heel stoffig) Anyway, de hele circuit is 17 a 18 dagen, als je vanaf Jomson terugvliegt naar Pokhara (of een jeep neemt) reken je op 12 dagen.
Basecamp is 7 dagen (heen en terug zelfde weg) of 9 dagen (terugweg via Poon Hill). Dat laatste is zeker aan te raden. Succes !
Rene

Hoi Maaike,

Ik wilde je net een priveberichtje sturen maar je inbox zit vol blijkbaar :slight_smile: Misschien is het leuk om ergens samen op te trekken… ik ga vanaf september tm november naar Nepal en wil minimaal 2 trekkings doen… Ik hoor het wel!

Groetjes Alida

Namaste Maaike,

Ik kan ook zeker een vrouwelijke berggids aanbevelen (3 Sisters), ik heb een onwijs gave en bijzondere tijd met hen doorgebracht en uiteindelijk ook samen een trekking gedaan met ze (Ghorepani/Poon Hill). Ik was ziek tijdens de trek, maar zij hebben mij er doorheen gesleept. Toppers! Vrouwen in Nepal hebben vaak niet de kansen die mannen hebben in Nepal, deze organisatie zorgt ervoor dat vrouwen ook de kans krijgen om zich te ontwikkelen. Veel plezier in Nepal!

1 like

Hey Alida,

Wat leuk dat je ook naar Nepal gaat! Weet je al welke 2 trekkings je wil maken? En tot wanneer zit je er precies? Ik weet namelijk nog niet exact wanneer ik er ben. Maar inderdaad misschien een idee om samen te gaan…

Hoi hoi!

Kan iemand mij vertellen wat een trekking naar bijvoorbeeld Poon Hill kost? Ik heb hier nog niet een duidelijk antwoord op gevonden en heb al veel gelezen (boeken en forum). Ik wil het niet van te voren vast leggen, maar ter plekke een trekking boeken. Ik lees op sites dat zij het aanbieden voor €460, maar dit lijkt mij van de zotte toch? Ik wil niet alleen lopen, maar wel een gids of drager huren die het regelen en het lijkt me wel gezellig om met een paar mensen te gaan. Ben benieuwd!!! Alvast bedankt!!

Groetjes Karlijn

Als je een onafhankelijke gids neemt ben je ongeveer € 18 per dag kwijt , hier zit dan zijn overnachting en eten bij , een drager zal rond de €15 per dag kosten .
Via een buro ben je misschien duurder uit ,soms veel duurder .

En zit dan bij die €18 per dag ook mijn eigen overnachting en eten? In ieder geval thnx, dat klinkt al beter dan die €460!!! :slight_smile:

nee dat zit er niet , maar die gaan je rond de $1 en $2 per nacht kosten , wel wordt er van je verwacht dat waar je slaapt , ook eet en drinkt daar verdienen ze dan het meest op .De overnachtingen zijn schoon maar erg basic , gezamelijk toilet en douch ,soms met warm water .

Ik heb die tocht 3 jaar geleden gedaan ,goed bevallen soms wat zwaar door het vele trappenlopen en de regen , dan wordt het snel spek glad .

Mocht je een gids zoeken dan heb ik het mail adres van de gids waar wij ook de trekking hebben gedaan .

Nee daarbij komt nog jouw overnachting en maaltijden, en dat is meer dan dat je aan een gids kwijt bent. Deze slapen vaak gezamenlijk in 1 kamer/zaal en eten normaliter alleen dahlbat.

460 euro voor een tochtje naar poonhill is erg prijzig vind ik.

Thnx!! Nu heb ik een beter beeld!! Ik heb er zin in!!! :slight_smile:

En dat mailadres is zeker welkom! Altijd leuk om via via in contact te komen en zeker als je daar goede ervaringen mee hebt!