Trekking(s) Nepal / visum India

hallo,

mijn partner en ik hebben het voornemen om ergens half september in Nepal aan te komen. Wij zijn dan al een aantal maanden onderweg. We beginnen in juni met de TSE en gaan dan via China (en Tibet, maar daar heb ik een hard hoofd in) als we alles voor elkaar krijgen met het visum naar Nepal en aansluitend naar India.

In Nepal willen we een trekking lopen en ik dacht aan het Annapurna Circuit (of er moeten mooiere alternatieven zijn).
Ik heb in de LP gelezen dat je alleen, met een groep of met porters en gids kan trekken. Wat raden jullie aan? En wat neem je mee onderweg? Neem je je gehele backpack mee of alleen een dagrugzak? En wat te doen met de backpack? Is warme kleding noodzakelijk en is dat makelijk te verkregen in Nepal?

Mocht je een dagje langer op 1 plek willen blijven vanwege duizeligheid of vermoeidheid, is dat mogelijk?

Is het circuit goed te doen voor minder ervaren trekkers? Wij zijn beide wel goede wandelaars (hebben de 4-daagse meerdere malen gelopen), maar geen klimmers/trekkers. Onze conditie is redelijk goed, we sporten beide zo’n 3 tot 4 uur per week. Ik heb wel last van astma, maar geen aanvallen oid.

Mochten wij niet vanuit China over land kunnen reizen, dan zullen we op Kathmandu vliegen. Is het eenvoudig om dan naar Pokara te reizen?

Nadat we in Nepal zijn geweest willen we naar India reizen. Waarschijnlijk over land. Heeft iemand daar ervaring mee? En is het eenvoudig om een visum voor India te verkrijgen in Nepal?

Ik ben benieuwd naar jullie tips en ervaringen.
Alvast enorm bedankt.
Groeten Linda

hai linda
ja
ja
ja
ja
ja
ja
ja…
Je kunt de annapurna alleen doen of met een groep. Alleen betekend eigen tempo dus kun je zo lang blijven (nou ja…) als je zelf wilt. een groep betekend meer houvast en steun maar ook meer rekening houden met elkaar.
Ik zou je backpack gewoon ergens goed opbergen en alleen de meest noodzakelijke dingen voor de trip meenemen. Je loopt gewoon in makkelijk wandeltempo… wel stijl en hoog natuurlijk maar je hoeft geen bergbeklimmerservaring te hebben.

Je kunt vanauit kathmandu heel makkelijk naar pohkara. goedkoop in 3h met de bus of met het vliegtuig in een uurtje. (ps… de meeste routes van de grens tibet-nepal gaan toch eerst naar kathmandu)
ik zou dikke kleding aandoen, maar er is rond pokhara genoeg dikke warme kleding te koop. in pokhara duurder dan in kathmandu. warm spul en niet duur. (lang ondergoed zou ik wel lekker van thuis meenemen)

ik heb geen ervaring met over land naar india reizen, maar weet dat het goed te doen is. als je de juiste dag te pakken hebt en je hebt wat geduld, dan kun je idd vrij makkelijk je visum voor india in kathmandu aanschaffen…

als je nog meer vragen hebt, roep maar (afgelopen sept ook de TME gedaan en tibet en nepal)
veel plezier en succes met de voorbereidingen!!

Haai Bloem, ook enorm bedankt voor deze reactie.
Ik ben gerust gesteld voor wat betreft de Annapura. Dat zie ik wel zitten. Kom je eigenlijk op dezelfde plek aan als waar je vandaan vertrekt? In relatie tot de rugzak die je dan wellicht achterlaat?!
Heb je 'm zelf ook gelopen?

Jij gaf aan de je ook de tse hebt gedaan. Ben je over land via (de rest van) China naar Tibet gereist? En was het het ook hier gemakkelijk reizen (treintickets enzo)?
Ik ben een beetje bang dat wij ons reisschema moeten aanpassen gelet op de strenge eisen voor een visum voor China, sinds begin mei! We moeten nl. een geheel reisschema overleggen (incl. boekingen, reserveringen, betalingen etc.) en dat hebben we (nog) niet. We waren nl. van plan om te backpacken. Het ziet er dus naar uit dat wij China en ook Tibet moeten missen…

hai linda

nee ik heb de annapurna niet zelf gelopen, maar me er wel uitvoerig in verdiept, aangezien ik het wel van plan was.
maar goed. meestal begin je vanuit pokhara en het uiteindelijke startpunt is een (flink) x aantal KM buiten pokhara… je loopt niet echt een rondje, maar vanaf het eindpunt kom je wel weer terug in pokhara, dus daar zou je je grote tas kunnen opslaan…

heb de tme gedaan en vanuit beijing met de trein naar lhasa… in sept. was dit, dus heb eerlijk gezegd nu echt geen flauw idee.
ik zou het even aankijken en zien wat voor regels er komen na de OS in beijing.
kijk ook eens op ons tibet forum.
mn reisverslag is van dag tot dag te lezen op mn weblog
http://www.bloemdiscoverslife.web-log.nl (sept en okt 2007)

Ik zou ook een nachtje van te voren in Pokhara gaan slapen (of 2) en dan wat spullen in je hotel achterlaten. Is bijvoorbeeld erg prettig om direct na de trekking een douche te nemen en dan iets schoons aan te kunnen trekken.
Ik bracht bij mijn laatste trekking mijn kleren die ik in hetvliegtuig en de eerste dagen in Kathmandu aan had naar de balie van het hotel voor de laundry service. Na terugkomst van de Manaslu had ik een fijn stapeltje schone kleren.

Als eventueel mooier alternatief zou ik zeggen: Langtang-Gosainkund-Helambu. Minstens zo mooie natuur, ook een lodgetrekking maar lang niet zo druk als de Annapurna. Van alle lodge trekkings die ik heb gedaan vond ik dit de mooiste (en een kameraad die vaak meloopt ook).
Rondom Annapurna heb ik nooit gelopen, de laatste drie dagen van de Manaslu liep ik wel op die route en ik vond het erg druk, met niet altijd even vrolijke trekkers.

de rest heeft Bloem al prima beantwoord. O ja, visum voor India is geen probleem. Pas wel op voor al die loslopende apen die soms het ambassadeterrein onveilig maken :slight_smile:

Erik, bedankt voor je aanvulling.
Super. Ga straks gelijk kijken hoe de door jou aanbevolen trekking loopt!
Klinkt ook wel erg goed; een iets minder drukke trekking. Daar zijn we ook wel van…

Wat betreft het visum in Nepal voor India heb ik ook van een collegareiziger begrepen dat er nog best een aantal dagen overheen gaan voordat dit visum is geregeld. Heb jij daar nog ervaringen mee?
Zij moest op dag 1 rond 5 uur een nummertje halen. Rond een uurtje of 9 weer wachten en hopen dat jou nummer wordt opgeroepen (want er schijnen maar een paar visa per dag afgegeven te worden). En dan vervolgens weer een dag of 3 wachten voordat je je visum kan ophalen…
In principe natuurlijk prima, want we hebben de tijd en kunnen we gelijk Kathmandu onveilig maken. Maar toch…

Ja, je bent nooit snel klaar met dat visum, dat klopt.

En als je inderdaad de rust fijn vindt, ga dan echt Langtang-Gosainkund_helambu lopen. Je zult er geen spijt van krijgen!

Hoi,
ik ga deze zomer naar India en Nepal en had ook graag in Nepal een kleine trekking gemaakt. En ik had ergens bij een organisatie de Helambu trek gevonden. Ik zou die graag maken, maar het was een beetje te duur met die organisatie dus vroeg ik me af of het mogelijk is om zelf (ik reis met nog iemand) die trek te maken. Of moet je bepaalde permits of gidsen regelen vooraleer je aan zoiets kan beginnen?
Ook vroeg ik me af of deze trek te doen is eind augustus?
Alvast bedankt!!
Nathalie

Voor de normale trekkings, waaronder Helambu, heb je tegenwoordig geen permit meer nodig. Je kunt er gewoon naar toe, Sundarijal is vlakbij, en dan ga je wandelen.
Het kan wel erg nat zijn eind augustus maar ze geven alleen van juni en juli aan dat dat een probleem kan zijn. En, aangezien het zo dichtbij Kathmandu is, als het echt niet lukt keer je weer om.

16 augustus is het volle maan, dan zitten er duizenden pelgrims bij het meer van Gosainkund dus het kon wel eens gezellig druk zijn onderweg.