Beste Reizigers,
Van 6 oktober tot 27 oktober 2014 hebben ik en mijn vriendin een fantastische rondreis in Nepal gemaakt. De eerste 3 dagen hebben we de stad Kathmandu verkend om daarna met de bus af te reizen naar Pokhara. Deze reis duurde ongeveer 7 uur. Pokhara is zeer leuk stadje gelegen aan een groot meer. Het klimaat is er heerlijk. Aan het meer liggen allemaal leuke tentjes waar je heerlijk kan eten. Dit is echt de plek in Nepal waar je heerlijk kan chillen. Met een bootje het meer op of paragliden. Om het meer zie je al de fantastische toppen van het Annapurna massive. Na een dag in Pokhara zijn we begonnen met de Annapurna trekking. Dit is 1 van de meeste mooie trekkings in Nepal. Wij hebben de trekking van 9 dagen gedaan tot Annapurna Basecamp. Echt een bijzonder mooie reis. De accommodatie is zeer basic maar je hebt bij 9 dagen leven in de natuur ook niet veel nodig. Na de trekking hebben we nog enkele dagen heerlijk gechilled in Pokhara en zijn we terug gegaan naar Kathmandu en hebben nog een dagtrip gemaakt naar Bakhtapur (aanrader, zeer oude stad met veel historie). Hier kom je met een taxi geregeld vanuit Kathmandu.
De Annapurna trekking hebben we rechtstreeks geregeld en gedaan met 1 gids en 1 drager. Wij hebben hen niet geregeld via een reisbureau. Het voordeel is dan dat het veel goedkoper is en dat geld rechtstreeks gaat naar de gids en drager en niet naar het reisbureau die hun werknemers uitbuit. De gids Puspa en drager Aminante hebben er voor gezorgd dat de trekking voor ons onvergetelijk is geworden. De gids Puspa is een zeer ervaren gids en deed de Annapurna trekking al voor de 50ste keer. Ook Aminante is een ervaren drager. Beide spreken goed Engels en zorgen voor een zeer verzorgde reis. Ze regelen alles voor je. Accommodatie, eten, vervoer, permit voor de trekking enz.
Mocht je naar Nepal gaan en overwegen de Annapurna trekking te doen dan adviseer ik jullie om eens contact met hem op te nemen over de opties, zonder tussenkomst van een reisbureau. Het mailadres van Puspa is himalayanhikers@yahoo.com. Ik onderhoud nog steeds contact met zowel de gids als de drager en het zijn vrienden van me geworden.
Echt een aanrader.
Met vriendelijke groet,
Erik Heck