Voor het eerst naar Nepal...

Hallo,

Wij gaan de hele maand oktober naar Nepal. We zitten met onze neuzen in de boeken en struinen internet af naar info. Zo willen we uiteraard een trektocht gaan doen, maar weten nog niet waar precies.
We horen/lezen positieve verhalen over de bekende anapurna tocht, maar wel dat die zeer toeristisch is.
De trektocht naar Langtang met de prachtige meren van Goisakund spreekt ons wel aan.
We vragen ons af hoe je een trekking het best aanpakt. Ga je naar een agentschap om samen met een gids de gehele tocht te doen? Kun je ook gewoon op pad gaan - kaart mee - en onderweg voor een bepaald stuk met een gids die je inhuurd vanuit een dorp waar je langskomt? In de trotter staat dat je in principe zonder gids niet aan een tocht moet beginnen, maar dit lijkt me toch om de moeilijker tochten op minder goed begaanbare paden, stevige klimpartijen, etc. te gaan?

We willen een trektocht gaan doen van een dikke week en zoeken naar een goed mix van natuur en cultuur, niet te zwaar en niet te toeristisch. Iemand goede tips.

We komen uiteraard aan in kathmandu. We denken er aan om eerst de directe omgeving te onderzoeken, Bakthapur, Budhanat, Pashupatinath, kirtipur…Het leek ons wel aardig om dit (deels) op de fiets te doen, maar niet alles zal beganbaar zijn voor fietsen.
Wie heeft hier ervaring mee?

Iemand adviseerde ons naar een plek, ergens ten noord-ossten van Kathmandu, 'the last resort’te gaan. De foto’s zagen er prachtig uit. Ooit van gehoord of geweest?

P

Met of zonder gids is o.a. afhankelijk van het gebied waar je naar toe gaat. Naast een gids wil je misschien ook dragers of lastdieren in huren, of ga je zelf je bagage dragen? Of je kunt of overnachten in guesthouses of moet kamperen is ook afhankelijk van het gebied. Niet overal zijn guesthouses, langs de meest gangbare (“toeristische”) routes wel zoals Annapurna of bij Everest.

Ik heb eerder trektochten gedaan met gids, paardenman, kok waarbij we kampeerden (geen guesthouses beschikbaar). Dit jaar ga ik een trektocht doen zonder gids, etc in het Everest gebied (Khumbu). We lopen van guesthouse naar guesthouse, met eigen bagage op de rug. In het Everest gebied moet dit goed te doen zijn. Zelf kaart lezen moet ook lukken, ook op de trektochten met gids had ik zelf wel de weg kunnen vinden.

Ik vind het moeilijk om tips te geven wat voor trektocht je zou kunnen doen, omdat mijn ervaring ook beperkt is.

Ik heb in Kathmandu wel wat gefietst, maar niet echt ver. Alleen dagtochtjes naar Patan en Bodnath. Dat is goed te doen, al fiets je dan ook hele stukken tussen het verkeer in weinig pitoresque straten, maar op zich vond ik het wel leuk om te doen. Een keer wat anders dan een taxi.

Hallo,
De Annapurna trail (of Coca Cola trail) is inderdaad mooi, maar ook zeer toeristisch. Daarenboven is dit niet te doen in een week of je zou er maar een deel van moeten doen, niet eenvoudig om te kiezen. Langtang-Gosainkund lijkt me een goede keuze, maar reken wel op zo’n 11 dagen (incl. Kathmandu h/t). Een ander, mooie en korte trekking is Annapurna Base Camp, die je in ong. 7 dagen kunt doen. Sedert 2006 mag je in Nepal niet meer op trekking zonder gids en/of drager (lees http://www.wegwijzer.be/tip-van-de-week/trekkingregels-gewijzigd-in-nepal). Volgens mij kun je best enkel een drager huren, dat is goedkoper en een gids heb je op de vermelde trekkings inderdaad niet nodig.
Wat de bezienswaardigheden in KTM Valley betreft, kun je inderdaad bepaalde zaken (Patan, Pashupatinath, evtl. Bodnath) per fiets bezoeken. Kirtipur zal wel zwaar zijn per fiets en Bhaktapur is echt wel ver. Neem liever de bus naar Bhaktapur, dan beleef je het nog eens zoals de Nepalezen.
Van ‘The Last Resort’ had ik nog niet gehoord, maar het lijkt me wel luxe (http://www.thelastresort.com.np/).
Goede reis,
Johan

Volgens mij is die informatie uit 2006 achterhaald. Voor zover ik weet kun je ook zonder gids of drager een trektocht doen. Je moet je alleen registreren en een TIMS kaart invullen.

wat ik meen te herinneren van ‘the last resort’ is het een bungy jump plek.(kan OOK nog iets anders zijn maar oa bungy jumpen)
we zijn met de jeep vanuit Tibet naar Nepal gekomen (kodari) en kwamen hier langs. de rivier was erg wild en spectaculair en we hebben veel rafters gezien.

wijzelf hadden geraft op de rivier richting pokhara, maar dat was minder spectaculair en achteraf had ik liever daar geraft.