Eind deze maand vlieg ik naar kathmandu om dit (waarschijnlijk) prachtige land te bezoeken. Nu wil ik graag een trekking doen en heb ik daar een aantal vragen over aan de mensen die er al ervaring mee hebben.
Ik ben niet in op en top conditie, ik kan op zich wel een stuk lopen, maar ik heb nauwelijks ervaring met lopen in de bergen (behalve 4 daagjes door Ladakh trekken, 2,5 jaar geleden, wat ik fantastisch vond en zwaar maar te doen). Moet ik mij nu zorgen maken en als een gek aan mijn conditie werken (alhoewel dat hier in het tropische cambodja waar ik nu zit soms wat ontmoedigend is;) ). Dus hoe zwaar kan het zijn of zijn er trekkings die te prima rustig te doen zijn. Ik vind het helemaal niet erg om een afstand die normaal in 1 dag te doen is, op te delen in 2 dagen (als dat kan).
Mijn tweede vraag is; zijn er trekkings te doen zonder gids? Dus gewoon met een kaart en van dorp naar dorp lopen? Ik ben geïnteresseerd in de mensen en ik denk dat het natuuraspect wel goed komt:P
En mijn derde vraag is; raden jullie aan om 1 trek van zeg, 3 weken te doen of meerdere verschillende te doen?
Ik zou als ik jou was , gezien je conditie ,verschillende korte treks doen , aangezien je er waarschijnlijk niet aan ontkomt dat je naar de wat hoger gelegen gebieden zal gaan aangezien je 3 weken wil trekken .Dit vergt nog meer van je conditie
Ik zou beginnen om om rond Kathmandu een trekking te gaan doen (Kathmandu valley trek ), het is daar nog niet zo hoog , mocht dit goed gaan kan je altijd kijken voor een volgende trek .
Je kan veel treks zonder gids doen maar ik zou dit toch niet aanraden , of je moet een speciale reden hebben om geen gids mee te willen nemen , als je alleen loopt en er gebeurt iets met je dan ben je de L*L . Een gids geeft ook veel info en kan een gedeelte van je bagage dragen , dit lijkt lullig maar is het absoluut niet , wij gebruiken ook steeds een gids en in ons geval ook dragers en dat bevalt ons erg goed . Voor een gids betaal je ongeveer tussen de €15 en €20 per dag incl zijn overnachtingen en eten .
In Kathmandu zijn winkels waar je kaarten voor de trekkings kan kopen , hou er ook rekening mee dat je TIM en Permits voor sommige gebieden moet kopen .
Als alternatief is er bv de trek naar Annapurna Base Camp. Dat kan heen en weer in 10-14 dagen maar ook makkelijk in 3 weken. Veel plaatsen om te overnachten, dus als je een dag doet over iets wat anderen in een halve dag doen, geen probleem. Je kunt zelfs, als het allemaal toch te hoog en te ver is, bij Chomrong stoppen en de vier dagen heen en weer naar het Base camp overslaan. Loop je nog steeds een erg mooi rondje met fantastische uitzichten.
Ik en mijn zoon lopen niet met gids of porter. Maar dan moet je wel de trekkings uitzoeken waar dat kan. Wij nemen nooit meer mee dan 5 kilo en dan is een porter ook niet echt nodig Alleen zou ik echter nooit doen om de reden die ramrod ook aangeeft.