Mijn broer (23) en ik (21) gaan aankomen jaar op vakantie naar Tibet.
We willen een korte trektocht in Nepal gaan doen. Dit vanuit Kathmandu. De trekking zal 30 Juli plaatsvinden.
Hierover heb ik een aantal vragen:
Kun je deze boeken vanaf Kathmandu zelf een dag van te voren?
Is een 3daagse trektoch wel de moeite waard?
Welke trektochten van 3 dagen zijn aan te raden?
Verder zijn we 1 dag zelf volledig in Kathmandu, is dit te kort?
Wat voor een trekking wil je doen? De bergen waar de meeste trekkingen plaatsvinden liggen niet in Kathmandu. Wel kan je in de omgeving van Kathmandu prachtige wandelingen en korte trekkings maken. Dit kan met een gids, maar het gaat ook prima met behulp van een reisgids als de Lonely Planet. Daarin staan korte omschrijvingen, en uiteraard kan je ook ter plekke gewoon de weg vragen als je het even niet meer weet
Een dag KTM vind ik erg kort. Je zou dan wellicht de ‘Monkey Tempel’ kunnen bezoeken, en bv de omgeving van Durbar Square, maar je hebt dan geen tijd om ook naar bv Boudanath, Bhaktapur en Patan te gaan. En juist die oude middeleeuwse steden zijn ook erg de moeite!
Ik zou ook gaan voor dagtochten en in de uurtjes die resten van de dag wat leuke dingen van Kathmandu meepikken.
Hou er rekening mee dat het veel kan regenen, dan wordt een trekking een lekkere blubberboel met wellicht wat bloedzuigers als bonus.
Hier een verhaaltje over iemand die half juli een tochtje maakte Private Site
Je hoeft dergelijke tochten echt niet te boeken! Je neemt een taxi, kijkt rond, en neemt een taxi terug Je kan soms ook met de bus, maar dat kost meer tijd en meer uitzoekwerk.
Een taxi van Thamel naar Bhaktapur kost bv 7 euro voor een enkele reis.
Dag Jasper,
een minitrekking in de Kathmanduvallei is wel mogelijk (3dg), en dan houd je inderdaad nog een dag over om enkele zaken in Kathmandu zelf te bekijken. Wil je dit met een gids doen, beter iets op voorhand boeken want anders verlies je ter plaatse tijd met het op zoek gaan naar een gids die vrij is, vergelijken enz. Als je slechts enkele dagen in Nepal bent is dat misschien zonde.
Stuur me gerust een mailtje (annemie@treknepal.be) en dan doen we je wel een voorstel (evt met prijs) van wat de mogelijkheden zijn.
Dagtochten zijn natuurlijk ook mogelijk, maar dan keer je telkens terug naar de drukte van Kathmandu. Bij een minitrek kan het leuk zijn om even tot aan de voet van de Himalaya te komen en wat rust te vinden.
Groetjes en veel plezier!
niks boeken joh, lekker zelf gaan wandelen!
met 4 dagen zou ik; 1 dag kathmandu verkennen. volgende dag vroeg naar bhaktapur gaan en vandaar naar nagarkot lopen (prima zelf te doen met LP of een kaartje van de ongeving). mooie wandeling door rijstvelden, tempeltjes, heuvels en eindigt met prachtig uitzicht over de himalaya in nagarkot. volgende dag loop je via een andere route terug naar bhaktapur. Hopelijk kun je die dag nog wat van bhaktapur zien want dat is echt een heel mooi stadje.
Laatste dag weer voor kathmandu; in die stad is veel te veel te zien en 1 dag is echt zonde.
Ja, hoor een mountainbike voor een dag huren is ook een optie. Er zit een goede verhuurder van mountainbikes in Thamel, je moet wel even zoekn. Test ze wel even en zorg dat het mountainbikes met versnellingen zijn. Met de fiets kan je alle kanten op maar ja het is wel heuvelachtig maar zeker te doen.
Het is jammer dat je maar een paar dagen in nepal bent. Je kan ook naar pokhara gaan. Een mooi meer waar je omheen ook veel kan doen. Wij hebben daar ook fietsen gehuurd voor 2 dagen. Ik zou zeggen, kijk even in de lonely planet. Ook in kathmandu is er genoeg te doen.
Je kunt in de middag naar Nagarkot, daar overnachten en dan de volgende ochtend naar Bhaktapur lopen, leuke wandeling.
Zit die mountain bike verhuurder niet naast de German Bakery, vlakbij Northfield en Mona Lisa? Nou ja, als je het vraagt waar je er eentje kunt huren heb je het zo gevonden. Hou er wel rekening mee dat in en om Kathmandu tegenwoordig erg veel verkeer rijdt. Vroeger kon je zo van Patan naar Kathmandu scheuren (bergafwaarts) maar dat lukt u echt niet meer.
Pfff, eigenlijk nooit gedaan. Het is 32 km, dus met een uurtje ben je er wel denk ik zo. Ik heb de Shivapuri gelopen (dat is een 3-4 daagse trektocht langs de rand van de Kathmandu vallei) en dan kom je op de derde dag in Nagarkot aan. Wandeling naar Bhaktapur was een uur of 3-4 voor zover ik me kan herinneren. Ik weet wel dat ik het een erg leuke doorsnede van nepal vond met boerderijen, mooie uitzichten etc.