Ik vlieg over 3 weken naar Kathmandu voor 10 dagen (7 nachten). Ik weet dat het erg kort is, maar zou toch graag wat meer willen zien dan alleen de hoofdstad. Ik reis alleen en heb ook nog niet veel ervaring met alleen reizen.
Is het bijvoorbeeld mogelijk om voor een maar dagen met een groep te gaan trekken? Zo ja, hoe kan ik zoiets het beste organiseren?
Daarnaast vroeg ik me af of het makkelijk is om met andere reizigers in contact te komen. Zijn er plekken waar veel reizigers komen?
Heb je al een Lonely Planet of een andere reisgids? Daarin staan heel veel tips over guesthouses en mogelijke routes, inclusief reistijden.
Toen ik in Nepal was heb ik daarvandaan Tibet bezocht. De tijd die ik aaneengesloten in Nepal was was niet heel veel langer dan de tijd dat jij er bent. Ik wilde niet al te lange busritten maken, dat vond ik zonde van mijn tijd. Daarnaast komen erin Nepal regelmatig stakingen en road blocks voor, je moet dus niet te krap plannen.
Ik heb eerst een paar nachten doorgebracht in Thamel, de backpackerswijk van Kathmandu. Ik vond het nogal druk, dus ik ben vrij snel verhuisd naar Budhanat.
In Thamel kom je veel mensen tegen.
Daarnaast heb ik ook overnacht in Bhaktapur (ook in de Kathmandu vallei) en Bandipur (tussen KTM en Pokhara).
Ik heb geen lange trektochten gemaakt, maar daar heb jij ook de tijd niet voor. Wel heb ik korte tochten gelopen vanuit Budhanat, Bhaktipur en Bandipur. Maar er zijn zo veel mogelijkheden! Niet overal heb je dus een gids voor nodig, met een goede beschrijving uit de LP kom je al een eind.
Als je geld hebt voor een ticket kun je makkelijk heen en weer naar Pokhara en daar 2-3 dagen zijn. Je kunt er prima dagtochten lopen, het uitzicht vanaf Sarangkot (pittige klim als je rechtstreeks gaat ipv om de berg heen, op Annapurna’s en Machhepuchara is weergaloos.
Mocht je echt met een groep willen lopen,. dan kun je in Kathmandu eens bij de reisbureautjes, rerstaurants, hotels langs wandelen en vragen of er binnen 1-2 dagen toevallig een groepje vertrekt van mensen die er iemand bij willen hebben. Ik heb het zelf nooit bij de hand gehad, maar kan me voorstellen dat het kan lukken.
Maar in jouw tijdschema zou ik denk ik kiezen voor dagtochten en dan heb je geen groep nodig. Misschien een keer een Nepalees die een leuke route weet?
In Kathmandu is het mogelijk in 2 dagen alle grote toeristische plekken te bezoeken. Patan, durbar square, bodhnath, swayabonath, pasp.nath bijvoorbeeld. dag 3 bv Bakthapur is zeker een aanrader en vandaar bv naar nagarkot mountain. Daar overnachten en de volgende dag (4) lopen naar Dhulikhel. Van Dhulikhel naar namabuddha (5) en en via panauti met de bus terug naar kathmandu. Vliegen op Pokhara (om tijd te besparen) (6) voor een dag of 3 en terug naar ktm. Zelfs de driehoek ktm-pokhara-chitwan is mogelijk in 10 dagen. Hangt er vanaf wat je wilt. Heb je verder nog specifieke vragen dan horen wij het wel. Succes met plannen
Bedankt voor jullie tips! Kan ik het meeste daar regelen of is het aan te raden om bepaalde zaken van te voren te regelen zoals hotels, binnenlandse vlucht, etc.? Daarnaast ben ik van plan licht te pakken en zoveel mogelijk daar te kopen wat betreft speciale kleding enzo.
Ik ga van het weekend maar eens aan de slag met het maken van een planning en zal deze hier posten
Zo’n binnenlandse vlucht kan je makkelijk ter plekke even regelen. Ik was er vorig jaar februari, zei tegen de manager van het hotel dat ik 2 dagen later naar Pokhara wilde, hij pakte de telefoon, ticket geregeld Daarna belde hij zijn “vriend” in Pokhara en had ik meteen een kamer en een gratis taxi vanaf het vliegveld. Wat ik wel altijd van te voren regel is mijn hotel in Kathmandu, zeker voor de eerste nachten. Ik vind het na een vlucht fijn om opgehaald te worden, mijn bagage te dumpen en een pilsje te gaan halen, in gedoe met taxi’s en een hotel zoeken heb ik dan absoluut geen zin.
Wij hebben een dag of 10 doorgebracht in Nepal. Kathmandu, Pokhara en Chitwan hebben we toen gedaan. Twee dagen wandelen maar, waarvan 1 te voet en 1 te paard.
In Pokhara wemelt het overigens van de bureautjes waar je van alles ter plaatste en voor direct kunt boeken.
Voor een foto impressie van wat je in 10 dagen kunt doen kun je een kijkje nemen op mijn website: Ecritures . De serie begint overigens met China en Tibet.
Inmiddels ben ik al weer een tijdje terug en ben er wel achter gekomen dat een week veel te kort is! Desondanks heb ik een fantastische week gehad.
Na 2 dagen rondslenteren in en rond Kathmandu had ik het wel gezien en was ik klaar met de drukte en ben ik naar Pokhara gevlogen. Een enorm verschil met Kathmandu; veel relaxter en prachtige natuur. Ik heb hier naast paragladen (geweldig!) en wat korte dag tochten naar bijv. de World Peace Pagoda niet zoveel gedaan. Heb veel leuke mensen leren kennen waar ik een beetje mee ben opgetrokken.
Helaas ben ik te vroeg weer vertrokken naar Kathmandu en had ik te weinig tijd om nog een mooie tocht te doen.
Al met al dus een erg leuke week gehad, maar ik vind het wel erg jammer dat ik geen mooie trekking heb gedaan.
Ik heb er wel over nagedacht om in de buurt van Kathmandu vallei of pokhara nog een meerdaagse trekking te doen met gids. Maar het leek me niet zo fijn om een paar dagen in mijn eentje opgescheept te zitten met een wildvreemde nepalees.
Ik wil zeker nog een keer terug voor langere tijd! Nogmaals bedankt voor jullie tips
Hoi, mag ik vragen hoeveel geld je kwijt was voor n week, zonder ticket naar t land? Ik wil misschien even twee ertussen uit van werk…en is het land de moeite waard als je geen trekking doet? ( misschien stoome vraag )… Groetjes sara
Ik heb niet te veel op de centen gelet en heb ook redelijke hotelkamers gehad van rond de $30 per nacht. Ik heb volgens mij in een week zo’n 700 euro uitgeven en dat is best veel, dat is ook inclusief retour ticket Kathmandu-Pokhara ($150), paragliden ($90) etc.
Ik vind het erg jammer dat ik geen trekking heb gedaan, maar als je twee weken gaat zou ik zeker een korte trekking doen.