Trekking in Nepal !

Hallo allemaal,

Ik zal eind september naar Kathmandu vliegen. Ik wil daar een trekking doen naar Everest Base Camp i.c.m. Gokyu Lake of de beklimming van Island Peak. Als backpacker wil je het liefst zo min mogelijk betalen aan al die reisorganisaties en tussenpersonen. Is het verstandig om deze trekking te boeken in Kathmandu zelf ? Iemand ervaring met deze trekking ? De kosten ? Andere gegadigden ?

Alvast bedankt !

Groet !

Heerlijk plan! Wij hebben zelf Annapurna Circuit gedaan vanuit Pokhara en zagen daar (en ook in Kathmandu) talloze kantoortjes waar je gidsen en porters kunt boeken. Wij hebben het zonder gids/porter gedaan, maar je kunt het dus heel eenvoudig daar regelen. Het is ook echt een stuk goedkoper om het daar te regelen in vergelijking met vanuit NL.

1 like

Het is daar inderdaad makkelijk te regelen. Als de voortekenen niet bedriegen kun je vanaf september niet meer zonder gids op pad. Beslissing naar aanleiding van de vermissingen/ misdrijven tegen solotrekkers de laatste tijd. Berichtje hierover ga ik even apart plaatsen als topic.

Enige voordeel om het hier te doen (online met een reisbureau in Kathmandu) is dat je eenmaal ter plekke niette veel tijd krijt bent aan uitzoeken.

1 like

Wij gaan binnenkort ook en zijn nog aan het kijken welke trekking te gaan doen. Ikzelf wil ivm mijn ziektegeschiedenis niet al te zwaar en hoog, mijn partner kan min of meer alles aan. We weten iig een goede gids, via mijn broer die daar momenteel op een basisschool werkt. We beginnen met helpen op die school en daarna wat tochten doen. De gids heet Udaya Subedi.

1 like

Het Annapurna circuit trekt me ook heel erg. Misschien dat ik deze erna nog ga doen ! Bedankt voor de tips, ik zal ze meenemen !

1 like

Het is inderdaad goed te regelen daar, maar je bent wel even bezig om een goede gids/ drager te vinden; geen probleem als je wat meer tijd hebt. Ik las trouwens net berichten dat solo trekking vanaf september niet meer mogelijk is. Dit naar aanleiding van de moord op de Belgische reizigster. Everest is een super mooie route! Ik ben een paar keer vanaf Jiri ingelopen en dan via Lukla terug gevlogen ( dat laatste is wel eens lastig ivm ongunstige weerssituatie in de bergen) Heb goede ervaring met visithimalayatreks.com . Een aanrader vind ik ook bezoek aan de stad Tansen en dan vooral overnachten in een homestay: via de lokale touristoffice kwam ik bij een heel gastvrije familie terecht, met een erg fijne kamer op het dak met eigen terrasje en uitzicht op stad en omgeving.
goeie reis,
Renate

Namaste!

Is er inmiddels al een trekking gepland? Ikzelf heb in 2009 Annapurna Round gedaan met http://www.motherlandhiketeam.com/ en kan dit reisbureau erg aanraden. Met de eigenaar Krishna (een zeer vriendelijke en goedlachse man :)) heb ik nog steeds contact en ben inmiddels een 10-daagse trekking naar Upper Mustang met hem aan het plannen. Hiervoor heb ik nog één reisgenoot nodig. Dus de boodschap is: wie wil? :smiley:

Groeten Didier (4 maanden ervaring in Nepal)

Vraagje…Ik wil in november een trekking van +/- 10 dagen gaan maken. Welke is aan te raden? De Annapurna Basecamp, Everest Basecamp, Mustang? Ik heb namelijk geen idee…

Ik wil in ieder geval wel in een groep gaan lopen, lijkt me namelijk niet verstandig om alleen te gaan als vrouw zijnde. Kan je daar dus ook groepstrekkings regelen of kan ik dat beter in Nederland doen?

Hoi Maaike,

Het ligt eraan waar je van houdt. Bij Everest Base Camp zie je de Everest zelf net niet, maar je bent wel in het beroemde BC geweest. Bij Annapurna BC lig je tussen de Annapurna-toppen in en dat zou erg indrukwekkend zijn (heb ik zelf ook willen doen maar wegens tijdgebrek niet gelukt). Bij Upper Mustang kom je in een zeer primitief, boeddhistisch gebied met de bijnaam mini-Tibet en er komen bijna geen toeristen. Mustang is namelijk een restricted area dus moet je $700 neerleggen voor alleen al de 10-daagse permit. Mijn voorkeur gaat dus uit naar de laatste alleen ga jij helaas in november pas :wink: Verder is het prima te regelen in Nepal als je de tijd en/of contacten hebt, dan ben je zeker weten goedkoper uit. Een trekking mag je volgens mij niet meer alleen doen i.v.m. een ongeluk met een Belgische (?).

Ik hoop dat je hier iets aan hebt!

Groeten Didier

voor een mooi Everest panorama kun je beter naar Kala Pattar klimmen, ligt hoger dan EBC dat buiten het klimseizoen een lege vlakte is; en vanop die heuvel (5550m ) trekken ze ook de poster-foto’s;

10 dagen lijkt me echter heel weinig en vooral ongezond voor die trek en met je vlucht van en naar Lukla weet je maar nooit…

Gokyo Ri is eventueel een mooi alternatief voor het uitzicht maar inderdaad, 10 dagen is krap aan. Vorig seizoen zat Lukla iets van een week dicht door de mist. Annapurna Base Camp is een betere optie in dat tijdsbestek (en veel mooier dan in dat Base Camp omringd door enorme bergreuzen, krijg je het niet!).

Hallo,
Binnen die tijdspanne lijkt ABC ook de beste keuze en je hebt zicht op meer dan 10 bergpieken.
Die Belgische waarvan sprake hierboven, is vermoord terug gevonden. Na verscheidene incidenten heeft de Nepalese regering dan aangekondigd dat bij alle trekkings een gids vereist is, een aankondiging die nog niet officieel en verplichtend is, maar toch een duidelijk signaal naar de reiziger. Zelf zou ik zeker een beroep doen op een gids en dit omwille van verschillende redenen. Naast het feit dat een gids een schat van informatie biedt, zowel over de verschillende bergen en pieken, als over het leven in Nepal, is een gids ook heel handig bij het reserveren van deftige accommodatie in het drukke seizoen, eerste hulp, verzorging en eventuele evacuatie etc.
Zelf ben ik juist terug van Nepal en onze Annapurna trekking was schitterend, mede dankzij de ervaren en geregistreerde gids.
Voor meer informatie kan je hem altijd vrijblijvend contacteren:
meetbirendra@hotmail.com
tel: 00977 9841965533
Hij maakt deel uit van een trekkingsorganisatie, maar de andere gidsen van die organisatie ken ik niet…

Alvast veel plezier,
Amma