Waar in 'Kathmandu' vind je leuke guesthouses?

Hoi (ex)reizigers!

Nou ja het is geen must maar misschien hebben hier enkele ex-Nepal-reizigers
die nog in hun herinnering ‘gezellige’(gelegen), goedkope en betrouwbare guesthouse(s) aangedaan hebben in Kathmandu(waarschijnlijk vind je ze in de regio Tamel) en bv in Pokara…
gezien het oktober een drukke maand is betreft toerisme is het verstandig op tijd te reserveren, of valt het wel mee?

p.s. ook toevallig bekend met veilige depots voor spullen die je niet nodig hebt wanneer je een trekking gaat doen?

tips zijn iig welkom

gegroet, Bram

Oeh oeh, waar ga je trekken?? Pokhara?

Ik ben zelf 2 mnd in Nepal geweest. En mijnv riend komt hier al jaren! Heb ook allerlei bekenden en vrijwilligers die we daar kennen, dus veel mooie dingen gezien de je normaal tijdens 3 wk vakantie nooit zou zien.

Thamel (met h) is inderdaad de toeristenwijk van Kathmandu. Druk, krap genoeg te koop en te eten en leuk sfeertje (als je aangereden worden door motors in de te krappe straten even niet meetelt)
Hier heb je dus ook onwijs veel geusthouses/hotels etc etc. kwaliteit en prijs varieren enorm en je kan genoeg kiezen. grootse probleem in thamel is dat je bijna altijd aan drukke straten zit waardoor je tot 11-12 uur herrie hebt en in de ochtend vanaf 4-5 uur (dan worden de nepali wakker en gaan bidden) Vind je dit vervelend dan kun je in het alom bekende en beroemde Kathmandu Geusthouse slapen. Prachtige mooi maar best prijzig (voor nepal). Je krijgt er wel wat voor terug.
wil je anders wat meer rust, kijk dan even wat meer buiten Thamel. Zelf slapen wij het liefste in Pacific geusthouse. Super rustige wijk, net buiten Thamel.
Hebben ook in Hotel red planet in Thamel geslapen, ook dit was prima. ander opties kun je ook vinden in Patan. Een verschrikelijk mooie wijk met prachtige tempels, die je zeker moet bekijken als je in Kathmandu bent. Hier vind je nog een adner beroemd (wederom duurder) hotel. Het Summit hotel.

hotels/geusthouses kunnen inderdaad wat vol zijn in oktober, omdat het trekkersseizoen volop draait, maar als je het neit erg vind om wat rond te lopen en te zoeken, dan vind je altijd wel een kamer ergens. Maar reserveren kan ik je altijd aanraden, zeker bij de wat bekendere plekken. (Kathamandu Geusthouse zit misschien zefls al volgeboekt)

Let er wel op of je hotel een generator heeft, tenzij je het neit erg vind dat je 4-6 uur per dag geen stroom hebt op je kamer op wisselende tijdstippen. (let wel op dat die dan niet voor je deur staat) Kathmandu heeft namelijk powerstops, de overheid bepaald dat de stad om bepaalde tijdstippen geen stroom krijgt. De meeste hotel lobbies hebebn die als schema opgeschreven, dus als je er rekening mee wilt houden dan kun je die even over schrijven.

Wat betreft je trekking spullen (of gewone bagage bij trekking) bijan alle hotels bieden een service om je spullen gratis op te slaan in een lege kamer. 2 zaken belangrijk, zorg dat je een koffer ehbt die je op slot kan doen of iets anders zodat je akn zien als iets geopend is en check of de kamer bij de lobby zit en ook op slot kan.
Hotel red planet heeft uitermate goed voor onze spullen gezorgd en daar zat zelfs ene laptop bij. we waren natuurlijk wel daar te gast voor en na de trek.

Pokhara ook geweest. Zelf vond ik dit qau sfeer veel relaxter dan KTM, maar dat was nog voor okt. Ook hier veel keuze, zelf wat meer in het noorden geslapen bij ‘New family peace home’. Heel lief gezinnetje. Kamers werd er wel soort van ingebroken. hadden het ijzeren gaas weggepeuterd en waren aan eth hengelen naar onze rugtas onder het raam. verder was iemand op klaar lichte dag de kamer ingelopen en had iemadn zijn portomonee gepakt. el gezien opt ijd. dus niets weg. Maar wel scarry. maar dit schijnt in heel pokhara nog wel eens te gebeuren. In het noorden was wel lastig als je naar huis meost met de blackout als je je hoofdlampje was vergeten. Pokhara is wel wat minder te doen dan KTM. maar hier kan je wel heerlijk eten (en goedkoper) dan in KTM. Restaurant Potala is echt super klein en word gerund door een heel lief echtpaar die echt fantastisch kunnen koken! Hebben daar paar keer geweldig gegeten en hele leuke gespreken gehad met de mensen.

Oktober in Pokhara is echt heeel druk. Dus zeker iets regelen van te voren.

lang verhaal, maar heb nog wel 1001 tips voor je. Dus wil je meer dan moet je maar mailen met vragen. of hier posten.

Succes met je trekking!

Hallo,

Wij gaan de hele maand oktober naar Nepal. We zitten met onze neuzen in de boeken en struinen internet af naar info. Zo willen we uiteraard een trektocht gaan doen, maar weten nog niet waar precies.
We horen/lezen positieve verhalen over de bekende anapurna tocht, maar wel dat die zeer toeristisch is.
De trektocht naar Langtang met de prachtige meren van Goisakund spreekt ons wel aan.
We vragen ons af hoe je een trekking het best aanpakt. Ga je naar een agentschap om samen met een gids de gehele tocht te doen? Kun je ook gewoon op pad gaan - kaart mee - en onderweg voor een bepaald stuk met een gids die je inhuurd vanuit een dorp waar je langskomt? In de trotter staat dat je in principe zonder gids niet aan een tocht moet beginnen, maar dit lijkt me toch om de moeilijker tochten op minder goed begaanbare paden, stevige klimpartijen, etc. te gaan?

We komen uiteraard aan in kathmandu. We denken er aan om eerst de directe omgeving te onderzoeken, Bakthapur, Budhanat, Pashupatinath, kirtipur…Het leek ons wel aardig om dit (deels) op de fiets te doen, maar niet alles zal beganbaar zijn voor fietsen.
Wie heeft hier ervaring mee?

Iemand adviseerde ons naar een plek, ergens ten noord-ossten van Kathmandu, 'the last resort’te gaan. De foto’s zagen er prachtig uit. Ooit van gehoord of geweest?

Over the last resort:
Ben hier zelf niet geweest, maar heb wel de verhalen gehoord. Zie het als 1 groot avonturenpark. Bungeejumpen, raften, klimmen en nog meer adventure sports kunnen volop gedaan worden in deze omgeving. Het spreekt dus voor zich dat dit zeer toeristisch is. Het is wel een plek waar je goedkoop zulke zaken kunt doen. goedkoper dan in europa in ieder geval.
Of dit je aanspreekt moet je zelf bepalen, maar echt Nepalees is het niet.

Een gids in nepal voor een trekking is afhankelijk van welke tocht je doet. Ik weet dat veel mensen hem erg overbodig vonden bij de Annepurna trek en persoonlijk vonden wij het bij de everst base camp trek hem ook wel een beetje overdreven. Maar zulke dingen weet je uiteindelijk nooit van te voren. Het is ook afhankelijk van het seizoen en je eigen ervaring en de grote van je groep.
Denk dus over deze punten na:

1. Ga ik een zeer toeristische trek doen? Dit bepaald hoeveel mede mensen je tegenkomt en of je met meer ervaren mensen kan meelopen en hoe bewandeld de route is en dus hoe duidelijk de route is. Veel routes staan niet heel duidelijk aangegeven, maar zijn relatief gemakkelijk te lopen.
  2. In welk seizoen loop ik: okt en april zijn hoogseizoen en het is dan extra druk op de paden, daarnaast is het dan goed weer waardoor het lopen gemakkelijker is en je minder snel in probemen komt.
  3. Hoeveel groot is mijn groep: Hoe meer menen, hoe moeilijker om nog een slaapplek te vinden in de geusthouses op drukke routes. Een gids en/of porter kan gemakkelijker vooruit lopen en slaapplaatsen reserveren als jullie met meer mensen zijn.
  4. Voel ik mijzelf veilig: rekening houdend met het feit dat er jaarlijks altijd wel een paar mensen vermist raken tijdens trekkings, zelfs die trekings die veel belopen worden, vaak omdat mensen niet weten wat ze doen, van de paden afgaan, onverwachts in een sneeuwstorm terechtkomen en hopeloos verdwalen. Een goede gids zou je op zulke momenten heel goed van pas komen.
  5. Als laatste de extra ervaring. Een gids kan je gemakkelijk in contact brengen met lokale mensen die geen engels spreken, je alles vertellen over gewoontes en cultuur, de verschillende stammen, eetbare of geneeskrachtige planten in de bergen en is soms gewoon goed entertainment.

Als je deze zaken naast elkaar legt kun je voor jezelf een afweging maken of je het belangrijk vind om een gids bij je te hebben. Het blijft nammelijk en persoonlijke voorkeur.

wil je alleen gaan. Goede kaarten zijn te koop in Kathmandu.
wil je toch een gids? In kathmandu zullen ze duurder zijn dan bijvoorbeeld in Pokhara en nog goedkoper in kleiner plaatsjes, maar de hoeveelheid Engels die ze dan spreken neemt dan ook af en ook vaak de kleding die ze dragen of de verzekeringen die ze hebben.
Zelf de permits en verzekeringen regelen voor je tocht is een stuk goedkoper, maar zorgt ook voor dat je een dag moet uittrekken om dit te regelen. Een aagentschap doet dit voor jou terwijl jij lekker KTM verkend.
Een kwestie van tijd, nast geld.
IN KTm vidn je honderden. Ik weet niet welke goed zijn en welke niet. Alleen Bishnu die Nature trail and travel tours heeft, is heel geschikte gast die veel zaken doet met Nederlanders (hiji noemde mij ooit lekker kontje omdat een andere NL meid had geleerd dat dit een NL compliment was, hihi) Hij heeft deskundig en goed engels sprekend personeel. hij is iets prijziger dan sommige anderen, maar daar rkijg je goed en net personeel voor terug, die ook netjes worden voorzien van bergschoenen, slaapzakken en warme kleding (sommige goedkope aanbieders laten hun porters en gidsen in korte broek en teenslippers de berg opgaan, zonder verzekering)
Ik zou zeker aanraden om bij hem eens langs te gaan. zeg dan dat ik (Gwendolin van der Krogt) je gestuurd heb, dan ben je gelijk een vriend van de familie en kan je een leuke korting krijgen. (hij heeft ook een website)

Over het fietsen:
Fietsen kan wat eng zijn in kathmandu, het verkeer is zwaar chaotisch, maar eenmaal gewend aan links rijden en het verkeer is eht op een goede mountain bike (Giant ofzo geen chinese troep) met 24 vesnelling heel goed te doen en een erg leuke manier van verkennen. Je kunt zelf naar Baktapur fietsne, maar das wel een flinke tocht.

Zo dit was even een verhaal. mocht je vragen hebben, mail me maar.

Succes

Bedankt voor je uitgebreide antwoord, leuk. Heb de site van Nature trail bekeken en er is heel veel info te vinden over de verschillende trekkings. Bishnu en z’n team zitten in Thamel, dat is een wijk van Kathmandu toch?
Even een ander vraagje: Is het verstandig om van te voren Nepalese rupi te bestellen in Nederland, of kun je dat makkelijk krijgen op het vliegveld? Je wilt natuurlijk direct geld beschikbaar hebben als je aankomt.

Je kunt op het vliegveld even iets wisselen, maar gewoon pinnen in de stad is nog veel eenvoudiger. Alleen als je met een taxi naar je hotel zou gaan heb je ets aan geld op dat moment, als je wordt opgehaald (wat de meeste hotels doen) kan je gewoon nadat je je kamer hebt betrokken de stad in gaan en pinnen. Bij het Kathmandu Guest House midden in Thamel zit een betrouwbaar apparaat dat het vrijwel altijd doet.

Thamel is inderdaad een gebied in kathmandu, het ‘toeristen gebied’ hier vind je honderden hotels, guesthouses, eettentjes, winkeltjes speciaal voor de toerist en internetcafe’s. Alles wat dus voor de reiziger nodig is. Het is er erg druk en chaotisch en ondanks dat je denkt dat het toch echt niet kan, rijden er door deze veel te krappe straten, taxi’s en motors met 80 km per uur (soms) De drukte is altijd leuk en eneverend in het begin, maar na een paar dagen ben je het wel zat.
Hier vind je dus ook honderden toeristenbureautjes en ook die van Bishnu.
Ik kan je even richting vertellen en dat doe ik op zijn nepalees, namelijk altijd vanaf de voorkant van Kathmandu geusthouse, wat zo’n beetje ‘de’ landmark van kathmandu is.
als je met je rug naar KTM guesthouse staat (je kijkt dan ongeveer tegen la dolce vita, een GEWELDIGE italiaan, aan) ga links de straat in en volg de weg naar links. je komt bij ene splitsing en ga dan naar rechts. Volg deze weg een stukje tot je aan de linkerkant een muurschildering aan de binnenkant van ene portiek ziet van ik geloof een neushoorn…?? Trap op, schoenen uit en je bent er.
Vlak voor zijn shop is er trouwens nog een kruising. Als je daar rechts gaat loop je tegen JAWEL een belgische frietkraam aan!! Ze hebben patatje oorlog, echt waar!

Wat betreft je ruppies, sluit ik mij ijsvogel erik aan. Meestal kun je een rit van t vliegveld wel regelen met je hotel en dan kun je in KTM, op heel veel plekken, pinnen.

Heb trouwens nog 1 tip, een aanrader voor alle!!! trekkers op weg naar Nepal. In Kathmandu heb je 1 shop die net onderhandeld en echt goede spullen verkopen en goede tips en adviezen hebben. Het K… is ik weet de exacte naam niet meer, maar geloof dat het iets van Sonya’s was ofzo. Het is ene klein rot winkeltje en van KTM guesthuse gezien loop je de straat in die richting het paleis gaat, dus soort van schuin rechtdoor langs dolce vita kom je bij een soort pleinachtig iets. dan is het of die straat rechts of de volgende, dus aan de rand. Zijn winkel zit aan de rechterkant nog gene 2 minuten lopen, dus als je een andere kruising tegenomt ben je te ver of ws het de andere straat. Vragen kan ook helpen. Je herkent het ook rvij snel want er staan blanken achter de toonbank.
De eigenaar (een australiaan die al 500 jr bergen beklimd) heeft een eigen productie en maakt goedkoop spul, maar veel beter dan de chinese rotzooi.
Mijn vriend heeft bij hem een extreem comfortabele -10 slaapzak gekocht en die is echt super! Zelf heb ik van hem een downjacket (een zegening als je naar basecamp everst gaat) en die was ook helemaal top.
Je kan spullen gemakkelijk naar NL opsturen dus zou niet te lang twijfelen of je bepaalde dingen wel moet kopen (hoewel wat extra ruimte open latne in je koffer kan nooit geen kwaad)

Dat was even nog ene tip van mij. Heel veel plezier en succes

Wreiziger (Gwendolin)

Bedankt voor de uitgebreide info, tips -eventjes rustig bekijken-
maar ik zal er zeker wat aan hebben! ik zal later eventueel nog terugkomen op het 1 en t ander…

Fijn dat voor trekkings alles ter plekke te regelen valt; ook betreft slaapzakken en warme kledij. (had al zoiets vernomen, maar bevestiging en ‘adressen’ is altijd fijn!) Het is toch ook eenvoudig na je trekkings deze materialen weer te verkopen daar?

Betreft guesthouses; Pacific Guesthouse klinkt goed! een stukkie rustiger dus :wink:
New Family Peace Home in Pokara klinkt ook goed! inbraak-preventieve maatregelen(‘hengel-proof’) zullen misschien inmiddels zijn versterkt… :wink:

Nog even over dragers bij trekkings; eigenlijk wil ik niet zo luxieus wandelen, voelt toch een beetje alsof je een ‘slaafje’ meehebt…
Omdat ik erg van fotografie houd en dus 2/3 objectieven wil meezeulen hoop ik dat gezien de hoogtes die je aandoet het conditioneel te doen is… Je neemt natuurlijk naast slaapspullen, reservekledij, wasspullen en water, etc. dus aardig wat kilo’s mee… en op grote hoogtes is natuurlijk elk kilotje minder erg plezierig :wink:

Ik zie idd wél meer de voordelen een gids te regelen; gezien hij het gebied kent, de taal spreekt, je makkelijker in contact kan brengen met locals, en allerlei weetjes kan overbrengen over Nepal. Verder zorgt een gids ervoor dat je nog zorgelozer onderweg van de uitzichten kunt genieten e.d. zonder je te hoeven concentreren op de route. Met een klein groepje(lijkt mij het ideaalst) is een gids verder dan ook een financieel schijntje :slight_smile:

Nog even iets anders, omdat me nu nog niet duidelijk is of ik na Nepal India wil aandoen(aangezien ik al ooit 2 maandjes in NoordWest India heb gereist) vroeg ik mij af of je ter plekke een visum voor India in Kathmandu kan regelen? of kan dit uitsluitend alleen in Nederland voor vertrek?

betreft vaccinaties, moet alleen een nieuw prikje hebben tegen Buiktyfus maar ben mijn gele boekje kwijt, wordt hier eigenlijk naar gevraagd?
Malariapillen regel -als nodig- ter plekke als ik het tropische Chitwan wil bezoeken…

tot zover…

groet, Bram

nog 5 weekjes… >>>

Hey Bram,

Top dat je blij bent met mjn tips.

Over India en gele boekje. Nee, dat wordt niet aan je gevraagd, dus kun je lekker thuis laten en malariapillen zou ik niet (mee) nemen als ik jouw was. Ik ben 7 mnd in geheel Azie geweest en heb ze 0 x gebruikt of nodig gehad. Chitwan is zo goed als malaria vrij, daar hoef je ze niet voor mee te nemen en ik heb veel spookverhalen over nare bijwerkingen gehoord.

India kun je in 1 week regelen in KTM. 1 ochtend in de rij voor het aanvragen. Let daarbij heeeeeeel erg goed op de instructies op de borden, mijn vriend moes na 2 uur wachten ooit eens terug in de rij omdat hij het formulier met een zwarte inplaats van een blauwe pen had ingevuld… Ja echt!! Bureaucratie ten top, maar je overleeft het wel.
5 dagen later in de middag kun je hem dan ophalen. Echt simpel, was voor onze reis tot dan toen (ik was met een vriendin toen) de meest makkeljk visum van de hele reis.

Over je trekking kleding. Kijk ook even bij andere posts, daar heb ik een lijst van wat je mee moet nemen op een trekking geplaatst. Die kun je aanhouden. Ben sportief, gezond en doe je bijvoorbeeld veel aan hardlopen, tennis, sqaush, zwemmen etc etc. (dus meer dan 1x per week) dan is zelf dragen een optie. Ligt ook aan de maximale hoogte en hoe steil zijn de steilste stukken. Ga ervan uit dat je maximaal (dat is dus plus slaapzak en foto spullen etc) niet meer dan 10-12 kg bij je wilt hebben. Wij hadden zelf ook fotografen bij ons maar die hebben allemaal met en compact camara gelopen. Trust me, op 4000 meter wordt zelfs die zwaar!
Denk er wel aan, een gids kan soms ook als porter dienen of andersom. Hun zijn vaak getrainder en kunnen vaak nog wel wat spul van jou meenemen, maar ook niet altijd.
Hoe duur een gids is. ligt er dus aan waar en hoe je dit regelt. Neem je een sherpa? of ga je langs een bureau?

Ohja… als je trouwens naar chitwan gaat. Wij hebben toen via Bishnu geregeld dat we 1 nachtje in een treehouse konden slapen om dan scnachts op diertjes te wachten.
De hutten zijn echt versshrikkelijk (vergelijkbaar met in de bergen, hout en een matras) maar de ervaring was echt super vet en we hebben toen bij het naburige piepkleine dorpje Daal-bhaat met de lokale zeer lekkere vis en Roxy, het huisgestookte alcholische drankje van Nepal. Was echt super gaaf!!! En vooral herten en beer gezien, dus niet spectaculiar maar de belevenis was ontzettend gaaf!
Weer ene tip, haha :wink:

HEEEEL erg veel plezier in Nepal en als je mooie foto’s hebt kun je ze naar mij mailen?? Ik en mijn vriend hebben een erg hechte band met Nepal, ben heel benieuwd.

Hoi beste Nepalreizigers ik ga ook naar Nepal en ben ook héél blij met alle tips die ik hier lees!
Daar ga ik ook zeker wat aan hebben. Ik ga samen met mijn vriend van 4 nov tot 30 nov. Tot nu toe alleen een ticket geboekt en verder moeten we het ook allemaal zelf regelen maar zo te lezen geen probleem! Wilde eigenlijk laten weten dat ik heel blij ben met de tips

Goed zo, tevreden forum-bezoekers zie ik graag :wereld: