Alleen reizen door Nepal als vrouw

Ik wil in maart 2010 3 tot 4 weken alleen door Nepal reizen naast dat ik uiteraard opzoek ben naar goede tips (vooral over trekkingen en waar ik deze het beste kan boeken) vroeg ik me af of het veilig genoeg is om als vrouw alleen door Nepal te trekken?

Nepal is niet veiliger of onveiliger dan de meeste landen. Ik hoor zelden iets over problemen van vrouwen alleen maar het zal absoluut af en toe voorkomen.
Misschien een leuke tip is dit trekking bureau, die werken met vrouwelijk personeel.
http://www.3sistersadventure.com/

Bedankt voor de tip! Die reisorganisatie de drie zusters ziet er hartstikke leuk uit!

Hoi hoi,

ook even een reactie als vrouw. ik ben momenteel in Nepal en ben hier vaker geweest. meestal ben ik met iemand, maar alleen is absoluut geen probleem.
Je moet wel voorzichtig zijn uiteraard, maar niet meer of minder dan als je een man zou zijn. Niet in de donkere achteraf steegjes lopen na zonsondergang. Verder zijn alle mannen vaak extreem protective over vrouwen.
Zorg wel dat je de cultuur respecteerd en neem dus geen korte rokjes en zeer korte broeken mee. en draag shirtjes met mouwtjes in plaatst van spaghettibandjes. Vrouwen worden zeer gerespecteerd in Nepal en dragen ene hogere bescherming dan mannen. (goed voorbeeeld, gister in de krant ging het over verkeersslachtoffers en dan wordt het aantal vrouwelijke slachtoffers apart vermeld met een opmerkng hoe afschuwelijk dat wel niet is)

Ik zie erg veel vrouwen alleen in Nepal, dus maak je geen zorgen. Komt helemaal goed.

Succes en heel veel plezier!

grt Gwen

Hallo Gwen,

ontzettend bedankt voor je berichtje! Ben helemaal gerust gesteld! ben in februari 4 mnd in Zuid Afrika geweest en merk dat ik daardoor ineens heel bewust ben van het fenomeen veiligheid omdat ik me daar heel onveilig heb gevoeld. Maar niet te blote kleding dragen en niet alleen naar buiten in het donker zit er inmiddels goed in gesleten!
Heb je nog tips van dingen die ik echt moet zien en doen? En weet jij een goed bureau om een trekking mee te boeken? (ik heb nu een site van 3 zussen, daar kost een 12 daagse trekking 765 dollar)
Hoe vlieg jij altijd naar Nepal, met welke maatschappij??

Sorry voor alle vragen maar ik heb net echt gehoord dat ik vrij kan krijgen en dus kan gaan van 16 maart t/m 8 april en wil nu graag boeken en alles gaan regelen!

Myrddin

1 like

Hoi ik ben net terug uit Nepal, ik kom er ongeveer 2 keer per jaar.
Heb een vast reisbureautje ter plaatse en regel alles via hen. Is goed geregeld, Ik moest Chitwan eerder verlaten door stakingen en werd door hen gebeld in mijn hotel. Het hotel had ons en andere nog niets verteld!! Dus goede hulp ook ter plaatse. Wil je meer weten, laat het me maar horen. Ben 2 weken geleden in een guesthouse geweest in het Rupas tal, in 1 woord geweldig, echt een aanrader!!

Groetjes

Hallo Mielinda,

Ik hoor graag meer over je Nepal avonturen en meer tips en tops!!
Ik kom 17 maart aan in Kathmandu en vertrek weer op 8 april.
Ik ben opzoek naar een stuk cultuur in de vorm van steden en dorpjes tempels e.d. maar wil daarnaast ook heel graag een trekking maken door de bergen. Dacht zelf aan een trekking van een dag of 12.

Myrddin

Hoi, ik stuur je wel even een prive bericht.

Groetjes Belinda

He, ik had niet door dat jij de Belinda van het prikbord was :slight_smile: Daar heet ik erik :vak02:

ja klopt, aangenaam kennis te maken :slight_smile:

Ik volg allebei de forums altijd, omdat je zo zelf een ander altijd kan helpen en zelf ook op de hoogte blijft van allerlei ontwikkelingen in Nepal.

Maar mijn laatste berichtje over Chitwan kwam je al bekend voor denk ik, en toen nog eens mijn echte naam…

Trouwens forumbeheerder, leuk forum!!!

Groetjes Belinda

dank je :slight_smile:

Hoi Hoi,

Een goede trekking agency voor weinig geld is lastig in mijn ervaring.
Over het algemeen geld de regel, hoe duurder de agency hoe meer service je krijgt. Dit hoeft zeker niet altijd op te gaan, maar het is lastig om de speld in de hooiberg te vinden zeker in Thamel waar de agencies als kleine paddenstoelen uit de grond vliegen.

Wij zijn goed bevriend met Bishnu van Nature trail, trekking and travels. Hij helpt regelmatig nederlanders en is ene geschikte vent. maar niet de goedkoopste. Kan wel garanderen dat hij je een zeer leuke en goed uitgeruste trekking zal bezorgen. Misschien dat andere reizigers een goede trekking hebben voor je die goedkoper en toch goed is.
Je zou ook kunnen overwegen om je bij een groep aan te sluiten om zo kosten te drukken. met 5 man is het snel goedkoper dan alleen en vaak ook gezelliger. bedenk dat iedereen toch vaak een eigen tempo loopt dus dat je in ene groep wel vaak uit elkar loopt en op verschillende tijden aankomt.

welke trekkings mooi zijn kan ik je niet goed bij helpen, omdat ik te weinig tochten heb gedaan om alles te vergelijken. De mooiste tochten zijn vaak ver bij Kathmandu vandaan, bedenk wel dat je dan al snel moet vliegen wat de kosten flink kan opdrijven.

Arke vliegt momenteel rechtstreeks naar Nepal. Ze zijn nu aan het stunten met 399 euro retour via Arkefly.nl en dat is geen geld voor de enige rechtstreekse vlucht uit europa (normale prijzen zijn vaak 700-800 euro). Verder raad ik af via Londen of Delhi te vliegen omdat ik veel mensen heb gehoord die hierdoor bagage kwijt zijn geraakt of verlaat aangekomen. Dit zijn wel de gebruikelijke routes.

wat je echt moet zien, hangt af van wat je leuk of mooi vind? Ben je ervaren of onervaren reiziger en wil je dingen zelf organiseren of met een tortje?

Grt Gwen
Succes en veel plezier

He,
Ben dit jaar reeds 2 maal naar Nepal geweest. Eerste maal heb ik mijn reis georganiseerd met hulp van Makalu Trekkings uit Thamel Kathmandu. Zeer aangename ervaring. Mohan Lamsal de zaakvoerder zorgt ervoor dat je aan schappelijke prijs een privé-gids krijgt, goed vervoer en hij toont je zeker en vast de authentiekste plaatsen. Wat mij opviel was de stiptheid van zijn team en zeer beschermende rol. Nepalezen zijn beminnelijke gastvrije mensen en hebben respect voor “de vrouw”.

Vb ivm veiligheid :Terugkerende van Chitwan naar Pokhora belandden wij te midden een grote staking aan een brug die volledig afgesloten was…De driver-gids bracht mij in veiligheid naar een hotel en onderhandelde intussen met plaatselijke studenten om een route uit te stippelen om ons reis verder te zetten. Wij konden na half uur reeds verder rijden, terwijl een bus met Italianen en enkel Italiaanse gids er de volledige nacht hebben kunnen wachten. Altijd beter van een “local” in je gezelschap te hebben.

Vorige maand verbleef ik 4 weken in Nepal. Geen enkele staking meegemaakt. Ik stippelde mijn reis zelf uit zonder gids en dit is vlekkeloos verlopen(heb mij superveilig gevoeld). Het grootste gedeelte verbleef ik in de buurt van en in Pokhora. Daar tref je veel Europese toeristen die alleen reizen. Vandaar kan je zeer mooie trekkings doen. Annapurna, Mustang…Rond het meer bevinden zich tientallen reis en trekkingsorganisaties. Je kan gerust het vliegtuig nemen van Kathmandu naar Pokhora zonder een hotel vooraf te boeken. Er is een overvloed van leuke kamers te huren, de trekkings worden dagelijks aangeboden, dus hoef je eigelijk niet zoveel vooraf te regelen.
Veel succes.

Ontzettend bedankt voor jullie tips! ideaal zo’n Forum!!!
Ik heb inmiddels mijn reis geboekt (bij Arkefly) en vertrek 14 maart 2010 voor 3 weekjes naar Nepal.
Ik zit nu te kijken naar Trekkingen in de periode dat ik ga. Merk dat ik het toch wel graag vooraf wil boeken angezien het mijn eerste trip is naar Nepal. Ik heb bij 3sisters een hele gave trek gezien van 12 dagen in het midden van mijn weken, bedankt voor de tip erik, heb jij al eens bij hun een reis geboekt??? Ze vragen namelijk een 20% aanbetaling, opzich wel logisch maar toch wel spannend om zomaar geld over te gaan maken?

Wie van jullie heeft wel eens eerder zo’n trek gemaakt? Waar kan ik tips vinden over voorbereiden, paklijsten e.d. (ben niet zo’n handige googler, zoek me helemaal in de rondte)

En belinda, weet jij nog een leuk en vooral gezellig adresje in Kathmandu voor mn eerste nacht(en)? en via welk bureau ben jij naar chitwan geweest?

bedankt voor je tips Sanu, maar voel me op dit moment nog niet ervaren genoeg als alleen reiziger om alles pas daar te boeken…

Myrddin

waterafstotende sporttas/plunjebaal/rugzak
dagrugzak
wandelschoenen
slippers, reserveveters
ondergoed (thermisch als je de echte kou in gaat)
wandelsokken, evt. ondersokken
trekkingbroek of joggingbroek
shirts
korte broek (afritsbroek)
trui/fleece
jack (ademend, wind- en waterdicht)
slaapmatje (self inflatable)
handschoenen, muts, shawl
slaapzak/ lakenzak
veldfles
toiletspullen
zwemkleding
handdoek (sneldrogend) washandje
zonnebrandvreme, lippenbalsem met uv filter
zakmes
camera
zaklamp (hoofdlamp)
wc papier
touw (waslijn, reparatie etc)
plastik zakken (spullen in stoppen, zitplek als de grond nat is etc)
wat te snoepen voor onderweg
reisapotheek
evt. loopstokken

Dit is de lijst die wij onze klanten geven. Het is niet de bedoeling alles mee te nemen, zie het als een richtlijn.
Koop niet de halve Bever leeg, dan ben je blut. Ik haal de meeste spullen altijd in kathmandu (regenjas met uitristbaar fleece voor 15 euro bv) en een slaapzak huur ik meestal bij het trekkingbureau (1 dollar per dag).
De rest van mijn spullen haal ik bij de acties van Lidl, Xenos etc :slight_smile:

Ik heb nooit bij 3 sisters geboekt maar ken ze van naam al heel wat jaren. Bij hen zou ik het wel vertrouwen, om van te voren te boeken. Dat soort bureaus hebben wel een naam te verliezen en dat doe je niet door een onbekende Nederlandse 200 euro af te pakken…

http://www.tibetpeace.com/
Dit guest house staat goed bekend. Ik slaap in het Summit in Patan, ik ken dit guest house niet persoonlijk maar bezoekers van een ander forum zeggen altijd dat het een fijn plekje is.

Hoi,

Ik boek nooit een guesthouse omdat ik altijd in een huis verblijf in de buurt van Swayambunath. Dus als je iets gezelligs zoekt dan weet ik daar niet het antwoord op. Krijg je niet bij de maatschappij waar jij hebt geboekt je eerste overnachtingen er niet bij, inclusief transfer van vliegveld naar hotel? Maar degene die Kingfisherik zegt heb ik vaker gehoord. Veel kennissen van ons verblijven soms in yeti Guesthouse, eenvoudig Guesthouse voor 4 of 5 euro per nacht, heel basis maar kan je niet vertellen of dat gezellig is, is wel heel dicht in het centrum van Thamel. Ik zou niet voor international guesthouse kiezen, omdat je als meisje alleen dan toch nog wel een stukje moet lopen in het donker.

En die Chitwan trip heb ik geboekt bij asianheritagetreks.com, de prijs die wordt opgegeven betreft incl de eenvoudige toeristenbus. Ikzelf maak tegenwoordig altijd gebruik van de Greenline, omdat ik daar zelf gewoon hele goede ervaringen mee heb. Maar ook de reguliere busreis die in de trip zit inbegrepen, vond ik ook een belevenis op zich. En als jij hem boekt hem je een vaste zitplaats vanaf het begin, en zit je dus niet op het dak :slight_smile:

Ik boek dus al mijn trips bij dit kantoortje en daar moet je ook een klein bedrag aanbetalen. Nogmaals, qua betrouwbaarheid steek ik daarvoor mijn vingers in het vuur.

Jij gaat de 14e maart weg uit Nederland, ik vlieg op deze datum weer weg uit Nepal. Heel veel plezier!

*Quote uit ander thread;

Thamel (met h) is inderdaad de toeristenwijk van Kathmandu. Druk, krap genoeg te koop en te eten en leuk sfeertje (als je aangereden worden door motors in de te krappe straten even niet meetelt)
Hier heb je dus ook onwijs veel geusthouses/hotels etc etc. kwaliteit en prijs varieren enorm en je kan genoeg kiezen. grootse probleem in thamel is dat je bijna altijd aan drukke straten zit waardoor je tot 11-12 uur herrie hebt en in de ochtend vanaf 4-5 uur (dan worden de nepali wakker en gaan bidden) Vind je dit vervelend dan kun je in het alom bekende en beroemde Kathmandu Geusthouse slapen. Prachtige mooi maar best prijzig (voor nepal). Je krijgt er wel wat voor terug.
wil je anders wat meer rust, kijk dan even wat meer buiten Thamel. Zelf slapen wij het liefste in Pacific geusthouse. Super rustige wijk, net buiten Thamel.
Hebben ook in Hotel red planet in Thamel geslapen, ook dit was prima. ander opties kun je ook vinden in Patan. Een verschrikelijk mooie wijk met prachtige tempels, die je zeker moet bekijken als je in Kathmandu bent. Hier vind je nog een adner beroemd (wederom duurder) hotel. Het Summit hotel.

hotels/geusthouses kunnen inderdaad wat vol zijn in oktober, omdat het trekkersseizoen volop draait, maar als je het neit erg vind om wat rond te lopen en te zoeken, dan vind je altijd wel een kamer ergens. Maar reserveren kan ik je altijd aanraden, zeker bij de wat bekendere plekken. (Kathamandu Geusthouse zit misschien zelfs al volgeboekt)

Let er wel op of je hotel een generator heeft, tenzij je het neit erg vind dat je 4-6 uur per dag geen stroom hebt op je kamer op wisselende tijdstippen. (let wel op dat die dan niet voor je deur staat) Kathmandu heeft namelijk powerstops, de overheid bepaald dat de stad om bepaalde tijdstippen geen stroom krijgt. De meeste hotel lobbies hebebn die als schema opgeschreven, dus als je er rekening mee wilt houden dan kun je die even over schrijven.

Wat betreft je trekking spullen (of gewone bagage bij trekking) bijan alle hotels bieden een service om je spullen gratis op te slaan in een lege kamer. 2 zaken belangrijk, zorg dat je een koffer ehbt die je op slot kan doen of iets anders zodat je akn zien als iets geopend is en check of de kamer bij de lobby zit en ook op slot kan.
Hotel red planet heeft uitermate goed voor onze spullen gezorgd en daar zat zelfs ene laptop bij. we waren natuurlijk wel daar te gast voor en na de trek.

Pokhara ook geweest. Zelf vond ik dit qau sfeer veel relaxter dan KTM, maar dat was nog voor okt. Ook hier veel keuze, zelf wat meer in het noorden geslapen bij ‘New family peace home’. Heel lief gezinnetje. Kamers werd er wel soort van ingebroken. hadden het ijzeren gaas weggepeuterd en waren aan eth hengelen naar onze rugtas onder het raam. verder was iemand op klaar lichte dag de kamer ingelopen en had iemadn zijn portomonee gepakt. el gezien opt ijd. dus niets weg. Maar wel scarry. maar dit schijnt in heel pokhara nog wel eens te gebeuren. In het noorden was wel lastig als je naar huis meost met de blackout als je je hoofdlampje was vergeten. Pokhara is wel wat minder te doen dan KTM. maar hier kan je wel heerlijk eten (en goedkoper) dan in KTM. Restaurant Potala is echt super klein en word gerund door een heel lief echtpaar die echt fantastisch kunnen koken! Hebben daar paar keer geweldig gegeten en hele leuke gespreken gehad met de mensen.*

End Quote 1

Quote 2: ander forum
*
Dnke vooral aan de kg, probeer echt heel weinig mee te nemen en slik dan maar even dat je 1 wk in dezelfde broek moet lopen. of 3 dgn met dezelfde sokken, daar ga je niet dood van, maar van die extra 3-5 kg wel. (figuurlijk dan)

Hierbij de lijst wat je echt moet hebben en dan rekening hetgene wat je aan hebt even mee.

• *-een paar wandel/trekking schoenen (A/B of A is prima te doen, maar wel hoge schoenen om je enkels te beschermen, ga naar Bever zwerfsport of de zwerfkei om je goed te laten voorlichten en pas ene paar verschillende merken en soorten)
    -2-3 paar trekking of wandel sokken
  • *-1 lichtgewicht lang ondergoed bottom
    -1of 2 lichtkleurige trekkingbroeken (afrits is ideaal bij North fase in kathmandu kun je ze goedkoper kopen dan in NL en zijn ze echt (alleen in de NF winkel, dus niet in Thamels kleine straatjes)
    -twee shirts (maak het zo duur als je zelf wilt, katoen is prima, maar je knt ook een special warmer shirt kopen)
    -1 lichte fleece sweater/trui (rits is handig, techno fleece is extra licht))
    -1 lichtkleurige jas/ waterproof met windstopper (goretex) met een extra fleece of een down jacket en losse simpele regenjas, niet allebei!!! Vrouwen raad ik aan voor de downjacket te gaan, want die hebben het sneller koud (ja echt waar, ik ben zelf ook een vrouw)
    -1 fleece muts
  • *- 1 hoed/pet tegen de zon (optioneel)
    -1 zonnebril (wintersport)
    -1 paar fleece handschoenen
    -1 Zwitsers leger mes
    -1 trekking rugzak, overleg even met de winkel (beverzwerf en zwerfkei zijn beste) wat hadnig is. De investering in een goede rugzak ga je geheid terug verdienen in comfort, dus wees niet knibbelig op de centen en je tijd met passen voor een goede rugzak.
    -1 flesjes factor 30 en 1 zonnecreme lipbalm factor SPF 10
    -een 1-liter waterfles (kunnen goed tegen kokend water)
    -een paar trekking poles (optioneel, probeer hier eerst eens mee te lopen, mijn vriend lukte dat niet, sommige vinden ze onhandig, maar maakt het lopen makkelijker)
    -een zaklamp met genoeg batterijen (aanrader, koop een hoofdlampje, hoef je hem niet vast te houden en zijn licht en werken super!)
    -twee toiletpapier rollen (NIET optineel, MUST)
  • *- ondergoed

Optioneel ene spel kaarten en kaart van de omgeving, deze hebben bij onze trek een hoop lol opgeleverd.
verdre kun je in thamel even vragen naar een winkel gerund door een Australiaan. hij hanteert vaste lage prijzen en heeft heel goed trekking spullen en geweldig advies. Koop je emeste spullen in KTM, veel geodkoper en niet zoveel slepen uit NL.*

End quote 2;

Bovenstaande lijstje was voor 1 wk.
De winkel van de australiaan is super handig. Even de wegbeschrijving. Vanaf Fire and Ice Pizzaria. Je staat met je rug naar hun ga naar links. tot de kruising waar je Thamel ingaat. Ga hier links. Shona’s (zo heet zijn winkel) zit aan de rechterkant Bijna recht tegenover Touch nature.
als enige in Thamel hanteert hij vaste prijzen en hier kun je stukken goedkoper dan in NL trekking spullen kopen. Ze zullen aan je vragen wat je al hebt, welke trekking je gaat doen en wanneer je vertrekt. aaan de hand daarvan zullen ze je precies vertellen wat je mee moet nemen. de eigenaar is jaren bergbeklmmer geweest en weet dus Precies waar hij eht over heeft en zijn personeel is al net zo goed uitgerust en bespraakt.
Hij zal je niet iets aansmeren vanwege de hogere prijs, maar omdat het goed is.
Dus haal je schoenen en tas in NL en de rest hier in Nepal.

Wat trouwens ook leuk is. Haal een reisboek zoals Lonely planet of the rough gide en ga jezelf lekker inlezen. Zo krijg je helemaal de kriebels en kan je vast bedenken wat je allemaal wil zien/doen als je hier bent. Je staat dan ook wat sterker in je positie van onderhandeling met tour agents, omdat je dan meer een gevoel heb van wat je leuk zou vinden nplaats van wat hun denken dta voor jou leuk zou zijn.

Succes en groetjes.

Gwen

Hallo,
voor een leuke slaapplaats in KTM: Wij zijn in okt/nov bijna 4 weken in Nepal geweest en hebben de laatste paar nachten in KTM in Boudhanath geslapen. Zeker als je ook cultuur dingetjes wilt meemaken, vind ik dit een echte aanrader. Het is een stuk minder hectisch dan in Thamel, en ik vond de sfeer in Boudhanath echt helemaal geweldig. Je moet alleen even een stukje met de taxi er naartoe (150Rs), maar ik vond dat dus meer dan de moeite waard. Ons hotel heette het pema guesthouse, maar er zijn nog wel meer guesthouses daar.

Wij hebben het Annapurna circuit gelopen en zijn in eerste instantie zonder gids vertrokken. In ons eerste guesthouse hebben we Prem leren kennen, de eigenaar van de Waterfall lodge in Bhulebhule, en hij is met ons meegegaan als gids. Dit is ons heel erg goed bevallen. Hij was erg vriendelijk, dronk niet, wist de weg goed te vinden en zorgde dat we overal netjes een goede slaapplaats hadden. Niet om je bang te maken, maar er waren een paar trekkers met gidsen onderweg, die niet blij waren met hun gids, en dat waren gidsen die ze via een kantoortje in KTM hadden geboekt, of vooraf vanuit europa. Het voordeel van Prem vonden wij, dat we eerst met hem hebben kennis gemaakt (dus altijd eerst je gids leren kennen voordat je besluit met zo iemand een reis te gaan maken!) en het geld dat wij betaald hebben voor de trektocht ging ook compleet naar Prem en zijn familie. En dus niet voor de helft naar een een of andere agency.
Neemt niet weg, dat het inderdaad fijn kan zijn om het van te voren geregeld te hebben en de three sisters moet volgens mij ook wel ok zijn. Ik zou dus wel voordat je vertrekt goed kennis maken met de gids die met jou gaat lopen.
Veel succes en veel plezier,
Nepal is echt geweldig,
Diana

I am from Nepal living now in almere, Netherland and i have plenty of contacts and information about everything about Nepal. If you wanna know anything do not hesitate to contact me i can give you full information about everything, like: trekking, city tour, guide, hotels( luxurious to economy)and etc.

PS: i am just here to help to those who are planning to visit Nepal. I want them to have a great time there.

$@gun

Hoi mYriddin,

Ik ben zeer benieuwd naar je ervaringen om als vrouw alleen te reizen in Nepal.
Ik ga over twee weken een rondreis doen.
voor en na de rondreis heb ik 4 dagen die nog niet ingevuld zijn. Misschien heb je nog tips?

Is het makkelijk om hostels enzo te regelen ter plaatse? of zitten die al snel vol?

Dagmar