annapurna sanctuary

we hebben de keuze gemaakt om in november de annapurna sanctuary trek te gaan doen.
ik een paar vragen.
Is dit makkelijk te doen in 10 dagen incl. annapurna base camp? (We zijn geen topsporters.)
Zijn er mensen die goede of slechte ervaringen hebben met een gids?
kan de gids ook spullen dragen voor ons?
zijn het hele steilen afgronden waar je langs loopt?

dank voor jullie hulp.

groet.
Marco

Hoi
Ik ben net 2 weken terug uit Nepal en ben naar Basecamp gelopen.
Als we poonhill ook wilden bezoeken data dat niet in 10 dagen lukken.
Ik ben van phedi naar base camp en terug naar Nayapul gelopen in 8 dagen
per dag 7 uur lopen en dus best doorstappen.
Gids is niet nodig de route is echt heel goed alleen te doen
gidsen dragen ook geen tassen daar heb je een porter voor nodig (aanrader)
Ik heb het zonder porter gedaan, dat maakt het extra zwaar vooral als het warm is.

Wel stijle afgronden maar wel begroeit, vond het nergens eng.

Als je meer wil weten hoor ik het wel

groet Judith

dag marco

ik ben net een weekje terug van mijn 1 maand durende reis door Nepal.
Ik heb ook de annapurna gedaan. Ik heb hem via Poon Hill in 9 dagen gedaan; is heel goed te doen.
Je hoeft geen topsporter te zijn. als je rustig loopt en af en toe wat kleine pauzes inlast (zeker om hoogteziekte te voorkomen) is het heel goed te doen.
ik had wel een gids die tegelijk drager was, maar een volgende keer doe ik hem alleen. Je hebt niet veel spullen nodig. 2 setjes kleren is genoeg. je kan onderweg je kleren wassen. daardoor hoef je dus niet veel mee te nemen/dragen.
ook de route spreekt voor zich, het is een populaire route dus je komt genoeg mede-trekkers tegen. ook de lokale bevolking is vriendelijk en helpt je graag.
de accomodaties onderweg zijn heel goed: netjes en schoon, goede bedden en heerlijk eten.

als je nog meer vragen hebt wil ik ze heel graag beantwoorden!
mvg ron

hoi Ron,
heb je een kaart nodig om de annapurna sanctuary lopen? Hoe heb je kleren zo snel droog gekregen als je elke dag weer op tijd moet vertrekken?
dank voor je reactie.

dag marco
je kan een kaart kopen, maar dat is eigenlijk niet nodig. het is een populaire route waar veel toeristen (met gidsen) lopen. je kan ze dus in principe achterna lopen. mocht je op een splitsing komen en twijfelen; de lokale bevolking helpt je graag of je wacht even totdat er een groepje toeristen met gids voorbij komt. eigenlijk is er maar 1 pad/weg die naar het volgende dorpje leidt.
in elk dorpje staat ook een ā€œmap boardā€ met de route en de afstanden (in tijd gemeten) tot het volgende dorpje.

als je de kleren wast als je in je lodge aankomt, is het vaak de volgende dag droog. ik heb ook wel eens tijdens het lopen de kleren achterop de rugzak gehangen, na een paar uur lopen in de zon is het zo droog. en een paar dagen in dezelfde kleren hoort toch een beetje bij de soort reis :wink:

je weet met zo’n reis/trekking nooit wat je kan verwachten, maar mij is het 100% meegevallen. het gaat allemaal vanzelf.
als ik het nog een keer zou doen, doe ik het zonder gids en zonder drager.
mocht je een gids nodig hebben, dan kan je die ook in nepal regelen. de prijzen variƫren tussen de 300 en 800 euro (afdingen dus).

mvg ron

Veel meer dan sokken en een bezweet T shirt (die snel drogende zijn handig!) ga je toch niet wassen onderweg? Dan maar vies, thuis staat er een wasmachine. Wel prettig: setje schone kleren achter laten in het hotel, kan je na de trek en de douche lekker iets fris aantrekken. Ik geef, na de dagen in Kathmandu, mijn spullen af om te laten wassen. Na de trekking is dat klaar en schoon :slight_smile:

je hebt helemaal gelijk @kingfishererik.
ik vond het wassen onderweg ook niet echt nodig.
Heb mijn sokken en ondergoed ā€œvers en frisā€ gehouden en voor de rest hoort het gewoon bij de reis.
als je de rest van de kleren snachts op de waslijn hangt is het de volgende dag weer ā€œfrisā€.
Er zijn echter wel mogelijkheden genoeg om je kleren onderweg te wassen. er zijn zelfs lodges met wasmachines als je dat zou willen.
en een setje schone kleren achterlaten in je hotel bij terugkomst: had ik ook gedaan, goeie tip!

Hoihoi
Ik ga volgende week met een vriendin naar india en nepal, we willen ron 26nov in pokhara zijn om daar evt de annapurna base camp te lopen.
Hier heb ik nog een aantal vraagjes over:

Kun je daar in pokhara je spullen gewoon achterlaten in het hotel? En zijn daar genoeg gelegenheden om jas/fleece (en evt andere benodigdheden?) te kopen, zodat we die in india niet mee hoeven te slepen, of zijn er dingen bij die we echt vanuit nl al mee moeten nemen?
En we zouden dus in pokhara gewoon achter andere groepen aan kunnen lopen zodat we geen gids nodig hebben…?
Hoe gaat dat dan onderweg in de lodges, is daar dan altijd plaats om te overnachten, of moet je die wel reserveren?

Alvast bedankt!
Gr Moniek

Hoi Moniek

meestal kan je je spullen in het hotel in pokhara achterlaten en alleen meenemen wat je perse nodig hebt.
er zijn in pokhara genoeg winkeltjes die de benodigde spullen verkopen. Het is in pokhara wel wat duurder als in byv kathmandu. er wordt in pokhara wel ā€œmisbruikā€ gemaakt van de mensen die op het laatste moment nog wat spullen nodig hebben, maar zelfs dan is het nog goedkoop en nep: North Fake :wink:

Je hebt niet echt een gids nodig, het is een populaire route. je kan de andere toeristen volgen.
Je hoeft de lodges niet te reserveren, er is vaak plaats genoeg. Alleen vanaf Dovan (± 2 dagen voor het Annapurna Base Camp) worden de slaapgelegenheden wel wat beperkter, maar in het ergste geval kan je op de dinertafel slapen :wink:

gr Ron

Hee mensen! Ik ga in maart ook voor 3 weken naar nepal en zit eraan te denken annapurna base camp te doen. Hoe zit het met vergunningen/permits?? En wat is het kleding advies voor die tijd?? Ik ben 21 jaar en alleen, is het echt veilig om de trekking alleen te doen??

Groetjes Carmen

Via Wereldwijzer app

Trekking permit heb je niet meer nodig voor Annapurna. Wel een entrance fee voor het Annapurna Conservation Area Project. Kost in Kathmandu en Pokhara rond de 25 euro, bij de entree onderweg het dubbele :slight_smile:

Altijd een gids…

Dat is mijn advies.

De voordelen van een gids zijn zo groot.
1.je helpt op een directe manier de lokale mensen.
steun een gids of drager door hen in te huren.
2. je komt veel dichter bij de lokale mensen.
3 veiligheid boven alles
4,je zal veel meer leren als je een gids bij je hebt

namasteee
groetjes bert

O ja, geleerd van de Nepalezen, vieze sokken kun je goed bij de lunch wassen en drogen, lekker in de zon :slight_smile:

Beste Carmen,

Leuk dat je de ABC trek gaat doen. Zelf heb ik deze in oktober gedaan en dat beviel mij erg goed. Bijgaand kort antwoord op je vragen vanuit mijn optiek, en daarnaast nog een paar algemene tips.

Vergunningen/Permits:
Je moet volgens mij een TIMS en een Annapurna permit hebben, welke je exact nodig hebt kun je makkelijk opzoeken op diverse sites. Verder kun je voor een paar euro door je guesthouse de permits laten regelen, dat scheelt weer heen en weer naar bureautjes e.d. en aangezien je 3 weken gaat kun je in zo’n middagje beter iets leuks doen dan bureaucratie bedrijven.

21 jaar en alleen:
Ik zou ook als ik man, 31 en alleen was niet alleen zo’n trekking gaan doen. Hoewel de ABC trek echt heel recht toe recht aan is, bijna geen plekken waar je zou kunnen verdwalen en overal een goed pad / rots-tredes kan je altijd ergens wegglijden terwijl er niemand in de buurt loopt en dan is er de volgende dag niemand die jou ā€˜mist’ … Je kunt een drager huren die je tevens een beetje gebruikt als gids, een gids die tevens je tas draagt, of een gids en zelf je tas natuurlijk. Bij trekkings in afgelegen gebieden zou ik altijd een gids nemen, maar ABC kun je denk ik ook prima doen met een groepje mensen wat je daar bij elkaar sprokkelt (in cafe’s etc.) … Hou er wel rekening mee dat lopen met andere trekkers betekent dat iedereen zijn eigen ā€˜agenda’ heeft. Als jij bijv hoogteziek lijkt te zijn maar de anderen willen niet een dag verspillen en je splitst op ben je ineens weer alleen…
Ter info: mijn gids/drager kostte destijds 45 dollar (34 euro), en dat was voor 10 dagen inclusief alle ontbijt/lunch/avondeten en overnachtingen (alleen tussendoor gekochte drankjes en mineraalwater werden apart berekend). En dan is een lunch overigens ook gewoon een uitgebreide maaltijd (pizza, etc.). Gemiddeld verblijf op een camping in Frankrijk kost je al meer :wink: … O ja, en slaapzak+stokken zaten er ook bij in (huur).

Verder zijn er verschillende trekkings die je kunt maken en allen bij ABC uitkomen. Sowieso is er de ABC-trek en de Annapurna Sanctuary trek. Dit zijn slechts twee namen voor dezelfde trekking. Verder kun je bij Phedi en bij Nayapul (beiden niet ver van Pokhara, ± uurtje taxi geloof ik) beginnen en eindigen. Aan te raden is bij de een te beginnen en de ander te eindigen, dan heb je het grootste deel van de trekking geen ā€˜dubbele’ stukken op je route. Wat ik zelf gedaan heb is begonnen in Nayapul, en dan eerst naar Poon Hill gelopen, daar kun je dan 's ochtends een fantastische zonsopkomst zien met uitzicht over een enorme reeks Himalaya-reuzen. Nadeel is wel dat dit ook als korte trek prima te doen is (3 daags) en het er dus enorm druk is. In het hoogseizoen staan er een paar honderd mensen op het plateau… Ik heb zelf de ABC trek + Poon Hill in 9 dagen voltooid (dag eerder dan gepland) maar dan moet je redelijk doorstappen. 10 dagen is prima te doen als je fit bent. Ɓls je Poon Hill bij je trek in wilt nemen dan zou ik Nayapul-PoonHill-ABC-Phedi doen en niet andersom, want als je voor het eerst bij Poon Hill komt is het uitzicht fenomenaal, maar als je daar pas komt als je al bij ABC geweest bent dan ben je als zoveel dichterbij de bergen geweest dat het wel eens een beetje suf zou kunnen zijn.

Kledingadvies:
Belangrijk is dat je naast shirts, broeken etc ook een donsjas meeneemt en een donsslaapzak. Die kun je eventueel ook huren, of relatief goedkoop aanschaffen (replica’s van North Face etc. ) in Pokhara of Kathmandu. Verder zou ik even goed informeren naar de omstandigheden in Maart. Ik was er in oktober, en dan is het relatief droog en de kans op sneeuw miniem. Had zelf dan ook non-goretex maar wel goede leren wandelschoenen. Verder zag ik ook veel mensen die gewoon op sneakers omhoog gaan. Ik denk dat je in maart meer kans hebt op late sneeuwbuien of nog achtergebleven sneeuw in hogere gebieden, dan is goed schoeisel wel een must. Tijdens het lopen heb ik overigens nooit meer aangehad dan een t-shirt en trekking-broek (licht, geen katoen), maar in de avond in de vaak onverwarmde hutten is het fijn om warme kleding te hebben. Thermo-ondergoed had ik ook mee maar heb ik alleen gebruikt tijdens de 5-uur-op-ochtenden om zonsopkomst te zien. Hetzelfde geld voor de handschoenen. Verder ben je nog jong en veerkrachtig, maar ik zou je toch met klem aanraden om wandelstokken mee te nemen. Van die telescoopdingen die je als je ze niet gebruikt aan je tas hangt. Je kan ze daar ook heel goedkoop aanschaffen overigens (/± 15 euro). Dat scheelt enorm in je knieeĆ«n bij het afdelen, en ook bij het steigen is het wel handig.

Tot slot is het goed om je te realiseren dat de ABC trek welliswaar als een van de mooiste trekkings in alle boekjes staat, met ongeevenaarde uitzichten voor zo’n relatief korte trek, maar dat het daardoor ook knetterdruk is. Er zullen altijd mensen in de buurt lopen, voor en achter je, in ieder geval in 't hoogseizoen. Verder zul je nooit verder dan een paar uur van een guesthouse zitten met pizza, cola, bier en soms zelfs wifi. Dit haalt de charme er wel een beetje af, maar voor mij was het een eerste trekking en vond het desondanks absoluut de moeite waard!

Tot slot: als je een gids neemt, spreek dan een paar dingen heel goed af Ʃn laat deze punten even op een rijtje op papier zetten, om discussie ter plekke te voorkomen:

• Wat is er inbegrepen in de prijs (wel geen drankjes, welke maaltijden, entreegeld van bepaalde spots (thermal baden, poon hill)
  • Mag je zelf kiezen welk guesthouse/dorp je steeds heen gaat (veel gidsen hebben voorkeurs-plekken omdat ze steeds naar zelfde guesthouse gaan , commissies krijgen, etc. Dit kan beperkend werken als je zelf bijv nog energie hebt om wat verder te lopen of juist een ochtendje extra op een plek wilt blijven.
  • Zit in de prijs inbegrepen ook huur donsjas, slaapzak wandelstokken?

Tot zover,
heel veel plezier. En pas goed op jezelf.

Neem een gids!
Ik heb net de Annapurna round gedaan met gids en drager.
Als je ziek wordt, je enkel verstuikt, last van hoogteziekte krijgt…met gids ben je een stuk beter af, daarbij help je de mensen daar ook nog eens aan werk en is het heel leuk om met iemand van daar op pad te zijn.
Veel plezier!

Wauw Valorian wat een super goede tips! Zelf ga ik eind febr-21mrt naar nepal en van plan jouw tipsgrotendeelsop te volgen! Heb je ook tips voor het boeken van de trekking: hoe, wat, waar? Dank alvast!

Bedankt voor de super tips valorian!!! Super handig. Ik heb wel een lakenzak die tot -20 gaat ofzo, is een donsslaapzak dan nog nodig?? Verder zit ik een beetje over de donsjas… Als ik thermo ondergoed en een fleece vest heb zal het toch wel voldoende zijn?? Ik wil mijn winterjas van hier niet meenemen namelijk. Ik heb trekkingsschoenen van Lowa aangeschaft, type C, rib uit mijn lijf maar vast goed haha! En was het 35 euro voor 10 dagen??? Of bedoel je per dag? Bedankt!!

Via Wereldwijzer app

Een lakenzak tot -20?? Wat is dat voor ruimtevaartmateriaal?? Tenzij ik iets gemist heb in de ontwikkelingen kan ik me dit niet voorstellen… maar ik laat me graag verrassen/voorlichten!
Ik huur meestal een slaapzak in Kathmandu en gebruik mijn eigen fleece lakenzak. En een goede waterfles die ik 's avonds vul met gekookt water als kruik. In lodges is dat voldoende, in tenten nog een self inflatable matje voor de isolatie.

Hoi Carmen,

Aan thermo + fleece heb je (ruim) genoeg tijdens het lopen, maar in de avonden in de hut, of 's ochtends tijdens het kijken naar een zonsopgang om 06:00 op 4.000m hoogte is een donsjas toch wel erg fijn. Donsslaapzak en jas kan je ook heel goedkoop huren daar, dan hoef je het niet mee te sjouwen tijdens de rest van je vakantie.

NB: Wie heeft je geadviseerd over die schoenen? Type ā€œCā€ is echt overkill voor de sanctuary trip. Dat zijn schoenen voor als je echt heel ruig werk gaat doen, namelijk zeer stijf. De sanctuary trip is een vrij recht toe recht aan route, wel rotsig maar niet iets waar je nou echt C-schoenen voor nodig hebt. Het kan zelfs averechts werken omdat je er misschien blaren in krijgt, terwijl a, a/b of b schoenen een stuk soepeler en lichter zijn. Ik zou het nog eens goed navragen bij de winkel, en als je niet van plan bent van de gebaande paden af te wijken dan zou ik ze ruilen voor wat lichtere schoenen. Zelf had ik B-schoenen, en voelde me daarmee al wat overdressed, al zou ik de sneakers en sandalen waarop sommigen lopen ook weer niet aanraden.

Prijs voor gids e.d. was 35 euro per dag. Nepal is wel goedkoop maar vergeet niet dat op hoogte geen autos meer komen, elk biertje, blikje cola, flesje water en een groot deel van het voedsel moet dus de berg op gesjouwd worden, dat kost geld. 35 euro per dag lijkt misschien nog best veel, maar als je kijkt wat je daar voor terugkrijgt is het echt geen slechte deal:

• Ontbijt + koffie/thee
  • Lunch (uitgebreid, bijv pizza, pasta, etc.) + koffie/thee
  • Avondeten + koffie/thee
  • Overnachting
  • Prive-Gids/drager (in mijn geval was gids tevens drager)
  • Huur donsjas/slaapzak/wandelstokken
  • De mogelijkheid om af te wijken van je route/schema bij calamiteiten of om andere redenen (omdat je een privegids hebt)
  • Zekerheid van een slaapplek elke nacht (gids kan makkelijk vooruit bellen en kent de guesthouses, kwam regelmatig mensen tegen die verder moesten lopen dan ze eigenlijk wilden/konden of juist terug, omdat een guesthouse/dorpje al volgeboekt was tegen de tijd dat ze er waren)
  • Ondersteuning van de lokale bevolking/economie

Kosten zullen wellicht nog iets lager zijn als je met meerdere mensen een gids/porter kan delen, maar de meeste mensen die ik tegenkwam betaalden een soortgelijk bedrag als ik…

1 like