Beste Carmen,
Leuk dat je de ABC trek gaat doen. Zelf heb ik deze in oktober gedaan en dat beviel mij erg goed. Bijgaand kort antwoord op je vragen vanuit mijn optiek, en daarnaast nog een paar algemene tips.
Vergunningen/Permits:
Je moet volgens mij een TIMS en een Annapurna permit hebben, welke je exact nodig hebt kun je makkelijk opzoeken op diverse sites. Verder kun je voor een paar euro door je guesthouse de permits laten regelen, dat scheelt weer heen en weer naar bureautjes e.d. en aangezien je 3 weken gaat kun je in zoān middagje beter iets leuks doen dan bureaucratie bedrijven.
21 jaar en alleen:
Ik zou ook als ik man, 31 en alleen was niet alleen zoān trekking gaan doen. Hoewel de ABC trek echt heel recht toe recht aan is, bijna geen plekken waar je zou kunnen verdwalen en overal een goed pad / rots-tredes kan je altijd ergens wegglijden terwijl er niemand in de buurt loopt en dan is er de volgende dag niemand die jou āmistā ⦠Je kunt een drager huren die je tevens een beetje gebruikt als gids, een gids die tevens je tas draagt, of een gids en zelf je tas natuurlijk. Bij trekkings in afgelegen gebieden zou ik altijd een gids nemen, maar ABC kun je denk ik ook prima doen met een groepje mensen wat je daar bij elkaar sprokkelt (in cafeās etc.) ⦠Hou er wel rekening mee dat lopen met andere trekkers betekent dat iedereen zijn eigen āagendaā heeft. Als jij bijv hoogteziek lijkt te zijn maar de anderen willen niet een dag verspillen en je splitst op ben je ineens weer alleenā¦
Ter info: mijn gids/drager kostte destijds 45 dollar (34 euro), en dat was voor 10 dagen inclusief alle ontbijt/lunch/avondeten en overnachtingen (alleen tussendoor gekochte drankjes en mineraalwater werden apart berekend). En dan is een lunch overigens ook gewoon een uitgebreide maaltijd (pizza, etc.). Gemiddeld verblijf op een camping in Frankrijk kost je al meer
⦠O ja, en slaapzak+stokken zaten er ook bij in (huur).
Verder zijn er verschillende trekkings die je kunt maken en allen bij ABC uitkomen. Sowieso is er de ABC-trek en de Annapurna Sanctuary trek. Dit zijn slechts twee namen voor dezelfde trekking. Verder kun je bij Phedi en bij Nayapul (beiden niet ver van Pokhara, ± uurtje taxi geloof ik) beginnen en eindigen. Aan te raden is bij de een te beginnen en de ander te eindigen, dan heb je het grootste deel van de trekking geen ādubbeleā stukken op je route. Wat ik zelf gedaan heb is begonnen in Nayapul, en dan eerst naar Poon Hill gelopen, daar kun je dan 's ochtends een fantastische zonsopkomst zien met uitzicht over een enorme reeks Himalaya-reuzen. Nadeel is wel dat dit ook als korte trek prima te doen is (3 daags) en het er dus enorm druk is. In het hoogseizoen staan er een paar honderd mensen op het plateau⦠Ik heb zelf de ABC trek + Poon Hill in 9 dagen voltooid (dag eerder dan gepland) maar dan moet je redelijk doorstappen. 10 dagen is prima te doen als je fit bent. Ćls je Poon Hill bij je trek in wilt nemen dan zou ik Nayapul-PoonHill-ABC-Phedi doen en niet andersom, want als je voor het eerst bij Poon Hill komt is het uitzicht fenomenaal, maar als je daar pas komt als je al bij ABC geweest bent dan ben je als zoveel dichterbij de bergen geweest dat het wel eens een beetje suf zou kunnen zijn.
Kledingadvies:
Belangrijk is dat je naast shirts, broeken etc ook een donsjas meeneemt en een donsslaapzak. Die kun je eventueel ook huren, of relatief goedkoop aanschaffen (replicaās van North Face etc. ) in Pokhara of Kathmandu. Verder zou ik even goed informeren naar de omstandigheden in Maart. Ik was er in oktober, en dan is het relatief droog en de kans op sneeuw miniem. Had zelf dan ook non-goretex maar wel goede leren wandelschoenen. Verder zag ik ook veel mensen die gewoon op sneakers omhoog gaan. Ik denk dat je in maart meer kans hebt op late sneeuwbuien of nog achtergebleven sneeuw in hogere gebieden, dan is goed schoeisel wel een must. Tijdens het lopen heb ik overigens nooit meer aangehad dan een t-shirt en trekking-broek (licht, geen katoen), maar in de avond in de vaak onverwarmde hutten is het fijn om warme kleding te hebben. Thermo-ondergoed had ik ook mee maar heb ik alleen gebruikt tijdens de 5-uur-op-ochtenden om zonsopkomst te zien. Hetzelfde geld voor de handschoenen. Verder ben je nog jong en veerkrachtig, maar ik zou je toch met klem aanraden om wandelstokken mee te nemen. Van die telescoopdingen die je als je ze niet gebruikt aan je tas hangt. Je kan ze daar ook heel goedkoop aanschaffen overigens (/± 15 euro). Dat scheelt enorm in je knieeĆ«n bij het afdelen, en ook bij het steigen is het wel handig.
Tot slot is het goed om je te realiseren dat de ABC trek welliswaar als een van de mooiste trekkings in alle boekjes staat, met ongeevenaarde uitzichten voor zoān relatief korte trek, maar dat het daardoor ook knetterdruk is. Er zullen altijd mensen in de buurt lopen, voor en achter je, in ieder geval in 't hoogseizoen. Verder zul je nooit verder dan een paar uur van een guesthouse zitten met pizza, cola, bier en soms zelfs wifi. Dit haalt de charme er wel een beetje af, maar voor mij was het een eerste trekking en vond het desondanks absoluut de moeite waard!
Tot slot: als je een gids neemt, spreek dan een paar dingen heel goed af Ʃn laat deze punten even op een rijtje op papier zetten, om discussie ter plekke te voorkomen:
- Wat is er inbegrepen in de prijs (wel geen drankjes, welke maaltijden, entreegeld van bepaalde spots (thermal baden, poon hill)
- Mag je zelf kiezen welk guesthouse/dorp je steeds heen gaat (veel gidsen hebben voorkeurs-plekken omdat ze steeds naar zelfde guesthouse gaan , commissies krijgen, etc. Dit kan beperkend werken als je zelf bijv nog energie hebt om wat verder te lopen of juist een ochtendje extra op een plek wilt blijven.
- Zit in de prijs inbegrepen ook huur donsjas, slaapzak wandelstokken?
Tot zover,
heel veel plezier. En pas goed op jezelf.