Reisverslag Annapurna Sanctuary

Hallo allemaal,

weet iemand waar ik een goed verslag van de Annapurna Sanctuary kan vinden? Heel vaak zijn het reisverslagen over het Annapurna Rond Circuit, maar ik ga maar 19 dagen, waarvan 11 loopdagen.

Ik ben eigenlijk benieuwd hoe zwaar het is en hoe de lodges onderweg zijn? Ik heb wel gelezen dat een goede conditie een pre is, maar ik denk dat het trainen van bovenbeen- en kuitspieren toch ook zou kunnen helpen? Of is de meeste belasting op je knieën?

Ik ben nu wel aan het trainen met lopen en ook in de sportschool loop ik regelmatig op de loopband in heuvelstand. Ik doe ook de step- en schaatsmachines, maar ik heb geen idee of dat zal helpen.

Wie weet het?

Alvast bedankt voor je reactie.

Auvara

De eerste 2 wandel dagen veel heuvel op heuvel af , vermoeiend dus.
Daarna gewoon stijgen.
Draag je zelf je rugzak ?
Tot in Chomrong luxe lodges daarna goed/basic geen probleem dus.
Goede conditie is zwaar overdreven,wel je tijd nemen om te stijgen.
Probeer buiten het hoogseizoen te gaan anders wordt je opgejaagd om een goede slaapplaats te vinden.Teveel trekkers maken de persoonlijke beleving van deze prachtige tocht iets minder…

1 like

Hoi Prikje,

bedankt voor je reactie. Ik ga in april met HT Wandelreizen. Ik word dus wel goed begeleid. Er is één drager per 2 personen, je draagt je eigen rugzak en mag max. 12 kg afgeven aan de drager per persoon.

Wanneer ben jij geweest? Kom je onderweg veel lodges tegen en hoe zit het (of zit je…) als je last van diarree krijgt? Beetje rare vraag misschien, maar ik ben toch benieuwd…

Gr. Audrey

Hoi ,

ik ben daar geweest oktober 2008 ( circuit + sanctuary).
Dat was het hoogseizoen en dat doen ik dus nooit meer : véél te druk.
Lodges in overvloed tot en met Chomrong , dikke luxe !
Daarna minder lodges en merkbaar basic.
Voor jou is alleen Dovan + MBC + ABC minder lodges (basic/primitief).
Voordeel is wel dat er een drager vooruitgaat om slaapplaats te reserveren (die luxe had ik niet).

Ben even op de HT wandelreizen site gaan kijken .
Hun route via Tadapani is tof ,prachtig uitzicht van daaruit.
Poon Hill zwaar gehypet : massa’s volk op die heuvel !
Op weg Van Ghorepani -Tadapani kom je op een punt met even prachtig uitzicht en…geen volk … je zult me wel begrijpen als je terug komt van die trip.
DAG 7+8+14 wordt zweten : warm + constant heuvel op en af.

Geen last van diarree gehad,van Ghorepani tot Ghandruk vind je toch geen vlees (vegi meal = minste kans op diarree).
Geniet ervan t’is een prachtige trip.

Hoi,

ben ik wel van plan, ervan te genieten. Ik heb alleen 1 of nee 2 problemen, mijn knieën!! Sinds ik die reis heb geboekt, lijkt het wel of het erger wordt. Ik heb in december een ski ongevalletje gehad, het was meer stuiteren over een sneeuwhoopje, maar ja, dan verlies je heel even je evenwicht en dan is het gedaan.
Dus ik heb last van de rechterachterkant van mijn knie en de linker is een beetje van slag tijdens een sprongetje bij een volleybal training.
Ik heb vandaag een mri van de ene laten maken en morgen moet ik voor de andere. Tenzij er geen scheuren in zit, ga ik, getaped en al en desnoods op de rug van een ezeltje.

Maar ik moet me geen illusies maken, want jij kan me vast vertellen waar je het meest last van gaat krijgen bij het lopen van de 3280 treden…

Ik wil ook nog stokken meenemen, maar misschien kan ik die ook in Kathmandu krijgen? Kan je daar trouwens ook van die mijnwerkerslampjes krijgen? Heb je tenminste je handen vrij.

Ik heb van een instructrice van de fitness waar ik bij zit gehoord, dat als je een tijdje niet in Nepal ben geweest, alles steeds meer gericht is op de toeristen, dus vermoedelijk meer op zonne-energie enz. Jij bent 2 jaar geleden geweest, er kan dus weer een hoop veranderd zijn.

Ben je helemaal alleen geweest trouwens?

Gr. en ik hoop tot schrijfs.

Gr. Audrey

Hoi Audrey,

die mijnwerkerslampjes kanje net zo goed bij de Xenios halen, ze kosten er maar 2 of 3 euro en doen het prima.

Balen van die knie maar ik heb al jaren zwakke knieen en heb daar eigenlijk alleen last van bij het afdalen. Maar goed, iedere kniekwetsuur is anders. Stokken zou ik zeker gebruiken om niet al het gewicht op je knieen terecht te laten komen. Je kunt prima stokken in Kathmandu kopen. Ik heb ze daar ooit gekocht en ze gaan al veel trekkings mee. Het wordt ionderdaad steeds meer ingesteld op toeristen (maar ook op Nepalezen, die vinden het ook prima als ze met een zonnecollector gratis warm water of een lampje hebben :))
Laatste keer dat ik naar het sanctuary ging was in 1994, er zal veel veranderd zijn sindsdien.

En al die traptreetjes… niet teveel aan denken. :slight_smile:

Hoi Audry ,

inderdaad trip van Uleri naar Ghorepani is HELL ik ga daar niet stoer over doen dat is echt afzien de eerste dag;Wat conditie je ook hebt , dat overleef je alleen op karakter… :beef:
Die tocht blijft maar duren en niet lekker voor de knieën dus…
Stokken kun je kopen in KTM maar hier vind je ook een setje voor 10 euro , geef die daarna maar aan een drager als geschenk.
Lampje inderdaad Xenos “lekker voordelig” zoals jullie Nederlanders dat zeggen cheer
Tis 19 maanden geleden dat ik er was,samen met mijn vrouw (51) en zij deed het ook , dus kun jij het zeker !
Nepal verandert… maar lang niet zo snel als andere landen :slapen:

Gewoon doen , niet teveel in je kopje steken, het wordt een zalige vakantie erewoord ! :wereld:

greetz

P

Ik was de tweede keer dat ik ABC liep met mijn moeder. Op een gegeven moment zei de gids tegen haar, op weg naar Ghorepani: you are not going to make it. " Ha, ha, moet je net tegen mijn moeder zeggen (ze was toen 63). Die dacht: wat er ook gebeurt, ik zit vanavond in Ghorepani aan het avondeten! En jawel, keurig om 4 uur binnen :slight_smile:

Hoi,

ik heb gisteren wat dingetjes gekocht bij Perry Sport, oa naadloze sokken en een sneldrogende handdoek.
Stokken waren rond de 39,00 of 49,00 euro, maar als ik ze in KM kan kopen, doe ik dat beter. Hoef ik weer minder mee te slepen.

Kennen jullie het hotel Amar?

Hoe deden jullie het trouwens met fotograferen? Ik neem aan dat je een digitale camera bij je had, maar hoe laadde je die op zonder stroom?
Ik las in een boekje dat er ook laders zijn op zonne-energie, maar waar je die kan kopen…
Ik heb het geprobeerd op google, maar daar kwam niet veel uit.

Gr. Audrey

Hee Kingfishererik,

wat leuk dat je moeder het ook heeft gelopen. Ik denk dat ik dat niet zou kunnen met mijn moeder, die heeft mijn knieën (of ik de hare).

Ik heb op youtube ook filmpjes gezien van ene Sheila uit Amerika, leuke filmpjes en je ziet een beetje wat je te wachten staat.

Ga je binnenkort weer, want zo te horen heeft Nepal je hart wel gestolen…

Gr. Audrey

Ik begeleid af en toe trekkings, hopelijk komt het er dit jaar weer van maar het loopt nog niet storm moet ik zeggen. Als ik zou gaan (Manaslu of Everest wordt het dan) wordt het mijn tiende bezoek sinds 1984 :slight_smile:

Er is bijna overal stroom waar je (vaak tegen een vergoeding) onderweg je accu’s weer op kunt laden. Ik had voor beide camera’s twee accu’s bij me en heb het daar zonder opladen prima mee gered.

Amar ken ik niet persoonlijk, volgens mij is dat al een hele tijd de vaste verblijfplaats h\van HT, dus dan zit het wel goed (en het ziet er fraai uit!)

Of mijn pogingen om een berichtje naar je te sturen gelukt zijn weet ik niet, maar ook ik ga naar de voorbereidingsbijeenkomst voor de vakantie. Dit topic had ik wat gemist, maar lees al interessante informatie over de wandelvakantie!

Ja, het zag er netjes uit, hotel Amar, alleen was het een kwartier van het centrum, maar dat moet ook geen probleem zijn toch.

Kingfishererik, wat voor trekkings doe je? Everest, doe je dan een echte expeditie met tenten en zo, 80 dragers en een complete keuken met personeel? Machtig hoor.
Ben je ook weleens naar andere landen geweest?

Ja klopt, je hebt bij de Everest een hele karavaan mannetjes, yaks, tenten, kookspullen etc. bij je. Staat wel stoer als je gaat vertrekken, die enorme hoeveelheid die allemaal voor jou is :slight_smile: Manaslu heb ik ook gedaan, dat is ook zo’n organisatie (geen yaks, dus veel meer dragers) en ABC, Langtang was in lodges, dat is wat beter te overzien wat personeel betreft.

Ik heb ook Turkije rondreizen gedaan, heel veel India gezien, 2 keer overland naar India/Nepal geweest (5 maandse reis en 9 maandse reis) en bij die van 9 maanden ook weer overland naar huis en tijdens een 14 maandse reis hebben we India, Nepal,Thailand, maleisie, Indonesie, Australie, Singapore, Hong Kong en China bezocht.
Zo, dat ben ik dus :slight_smile:

Ik zit in Patan in het Summit hotel, dat is nog verder van het centrum en na een drukke dag in de stad is het best rustig om er even van weg te zijn

Zo, je hebt heel wat gezien en gedaan. Zo te zien trekt Amerika en Zuid-Amerika niet zo heel erg, of zit dat nog in de planning?

Australie ben ik 2 keer geweest, niet om te backpacken hoor, maar gewoon zelf georganiseerde rondreis. We hebben auto’s gehuurd en stukken gevlogen uiteraard, want anders zou je nog minder zien. Het is zo’n gigantisch land, maar ik zou daar graag nog een keer terug gaan.

Ik ben wel naar Balie en Oost-Java geweest en naar Thailand.

Ik heb een paar staatjes in Amerika aangedaan, Costa Rica en Peru. Peru was toen net in opkomst als toeristenland. We waren met een bootje onderweg in de oceaan richting rotsformaties, waar zeehonden zouden zijn en diverse vogels. We kregen toen over de radio te horen, dat er een zandstorm op komst was op het vaste land en dat we terug moesten komen. Helaas konden we met de radio wel ontvangen, maar niet meer zenden, en we hadden geen benzine meer, omdat we toch een redelijk ruwe zee hadden onderweg naar die rotsen, waardoor er veel vermogen verbruikt moest worden en dus meer benzine.
Ze hadden ook geen vuurpijlen, want dat vonden ze te gevaarlijk met de houten bootjes, dus we hebben daar een tijd in het water gedobberd. Iemand van de groep kreeg opeens last van haar borst, dus we dachten dat ze het er niet goed vanaf zou gaan brengen, maar achteraf is dat gelukkig wel goed gekomen. Ondertussen hadden we een emmer nodig omdat het bootje water begon te maken.

Uiteindelijk is er een behoorlijk grote boot aan komen varen, die ons wel mee wilde nemen, maar dat leek mij geen goed idee. Door de hoge golven was het onmogelijk om gewoon maar van het kleine bootje naar de grotere over te stappen. Dus ze hebben ons toen een vat met diesel gegeven. Je kan je voorstellen dat dat best zwaar is en dan moet je de diesel in een klein gaatje mikken, dus het stonk geweldig, omdat alles er naast ging. Maar we hadden weer genoeg benzine, dus we konden in rap tempo terug naar de kust.
Omdat de schipper zo hard voer, waren we natuurlijk zeiknat. En daarna een zandstormpje er over heen, je kan je wel enigszins voorstellen hoe je er dan uitziet.

Maar het is een unieke ervaring geweest en fantastisch om mee te maken. De bus waarmee we ongeveer 12 uur mee moesten reizen, had remproblemen, nou daar zit je dan ook niet op te wachten. Ze reden daar als gekken en het was een nogal bergachtig stuk, maar ook dat hebben we overleefd.

Ja, reizen…

:retard: Auvara :heeft dit alles nog iets met het forum topic te maken ?
Kun je beter een blog starten om je “interessante reiservaringen” neer te schrijven.Die wil OOK niemand weten.

kingfishererik : “een hele karavaan mannetjes” .
Wat een denigrerende houding t.o.v. dragers,gidsen,koks die onder zulke zware omstandigheden moeten werken om het wandeltochtje van een verwende toerist mogelijk te maken.

Dan wordt telkens mijn mailbox vervuild met mail dat in het forum iets gebeurt : inderdaad enkel oeverloos geleuter.Vinden jullie jezelf zo geweldig val daar dan je vrienden mee lastig zeg.

En nu ga ik kijken hoe ik me kan uitschrijven van deze onzin …bah

tja je kan je maar ergens druk over maken

tja je kan maar eens de waarheid willen vertellen .
Proficiat met je Katarsis verschijning in dit forumtopic…
wie zou jou gestuurd hebben … probeer iets origineler uit de hoek te komen volgende keer

forum buddies just like to kiss up forum bodies :dag:

Prikje,

bedankt voor je inbreng in het begin. Sorry voor de rest van de mailvervuiling.

Ik hoop dat je je inderdaad kan uitschrijven voor dit geleuter, veel succes ermee verder.

Gr. Audrey