Zo, je hebt heel wat gezien en gedaan. Zo te zien trekt Amerika en Zuid-Amerika niet zo heel erg, of zit dat nog in de planning?
Australie ben ik 2 keer geweest, niet om te backpacken hoor, maar gewoon zelf georganiseerde rondreis. We hebben auto’s gehuurd en stukken gevlogen uiteraard, want anders zou je nog minder zien. Het is zo’n gigantisch land, maar ik zou daar graag nog een keer terug gaan.
Ik ben wel naar Balie en Oost-Java geweest en naar Thailand.
Ik heb een paar staatjes in Amerika aangedaan, Costa Rica en Peru. Peru was toen net in opkomst als toeristenland. We waren met een bootje onderweg in de oceaan richting rotsformaties, waar zeehonden zouden zijn en diverse vogels. We kregen toen over de radio te horen, dat er een zandstorm op komst was op het vaste land en dat we terug moesten komen. Helaas konden we met de radio wel ontvangen, maar niet meer zenden, en we hadden geen benzine meer, omdat we toch een redelijk ruwe zee hadden onderweg naar die rotsen, waardoor er veel vermogen verbruikt moest worden en dus meer benzine.
Ze hadden ook geen vuurpijlen, want dat vonden ze te gevaarlijk met de houten bootjes, dus we hebben daar een tijd in het water gedobberd. Iemand van de groep kreeg opeens last van haar borst, dus we dachten dat ze het er niet goed vanaf zou gaan brengen, maar achteraf is dat gelukkig wel goed gekomen. Ondertussen hadden we een emmer nodig omdat het bootje water begon te maken.
Uiteindelijk is er een behoorlijk grote boot aan komen varen, die ons wel mee wilde nemen, maar dat leek mij geen goed idee. Door de hoge golven was het onmogelijk om gewoon maar van het kleine bootje naar de grotere over te stappen. Dus ze hebben ons toen een vat met diesel gegeven. Je kan je voorstellen dat dat best zwaar is en dan moet je de diesel in een klein gaatje mikken, dus het stonk geweldig, omdat alles er naast ging. Maar we hadden weer genoeg benzine, dus we konden in rap tempo terug naar de kust.
Omdat de schipper zo hard voer, waren we natuurlijk zeiknat. En daarna een zandstormpje er over heen, je kan je wel enigszins voorstellen hoe je er dan uitziet.
Maar het is een unieke ervaring geweest en fantastisch om mee te maken. De bus waarmee we ongeveer 12 uur mee moesten reizen, had remproblemen, nou daar zit je dan ook niet op te wachten. Ze reden daar als gekken en het was een nogal bergachtig stuk, maar ook dat hebben we overleefd.
Ja, reizen…