Voorbereiding Annapurna Sanctuary

Dit jaar overweeg ik om bij HT Wandelreizen de Annapurna Sancuary te boeken voor vertrek in april dit jaar. Wat zijn jullie ervaringen bij de sanctuary en bij bovengenoemde organisatie?

Met de voorbereiding ben ik al druk bezig. In april kan ik 45 tot 60 minuten hardlopen. Verder heb ik bergwandelervaring opgedaan tijdens wandelvakanties in de Franse en Oostenrijkse Alpen en Pyreneeën. Ook wandel ik veel, wat je ook moet doen als je een actieve hond hebt die veel beweging nodig heeft. Is deze voorbereiding voldoende of hebben jullie nog tips? Ik heb geen idee hoe zwaar de tocht echt is in vergelijking met het wandelen in Europa.

Ik heb goede ervaringen met HT Wandelreizen. Een paar jaar geleden heb ik bij hun een reis geboekt naar Mustang (Nepal). De Nepalese begeleiding was prima. Alleen de keuze van het hotel in Kathmandu vond ik minder. Dat lag buiten het centrum. Niet echt handig. Volgens mij is dit hun vaste locatie voor overnachtingen in Kathmandu, omdat de eigenaar van het hotel hun Nepalese partner is voor de reizen.

Ik heb niet de Annapurna Sanctuary gelopen, maar ik heb wel ervaring met andere trektochten in Nepal (Mustang, Khumbu). Een paar weken voor vertrek maak ik altijd wandelingen om kilometers in mijn benen en voeten te krijgen. Ik loop dan 2 a 3 uur of soms maar 1 uur, maar wel toenemend qua frequentie. De laatste week voor vertrek loop ik bijna elke dag. Ik heb gemerkt dat het voor mij weinig zin heeft om hier (in Nederland) echt langere tochten te maken, daardoor word ik niet beter voorbereid. In Nederland loop je veel sneller en maak je veel meer kilometers. In Nepal loop je weliswaar 7 uur op een dag (plus of min een paar uur), maar doorgaans niet meer dan 15km. Voor mij zijn die relatief korte wandelingen in Nederland altijd een goede voorbereiding gebleken.

1 like

Inmiddels is de reis geboekt en ga op 5 april richting Nepal. Ik heb er zin in!

Mooi zo!

Als je in een normale conditie bent, dus iets meer doet dan in de auto naar kantoor rijden en weer naar huis en de tv stoel, dan is een trekking in Nepal prima te doen. Ik heb ABC 2 keer gelopen en vond beide keren alleen de eerste dag best lang, de dag naar Ghorepani, omdat je dan nog in je ritme moet komen. Ik heb ook altijd meer moeite met het warme laagland, zware dagen hoog in de bergen verteer ik makkelijker dan dat plakkerige gezweet. Leer lopen zoals de Nepalezen, extreem langzaam als je bergop gaat. Dan hou je soms erg lange beklimmingen veel makkelijker vol.
En als je eenmaal in het Annaurna Base Camp bent, stop dan niet bij die lodges maar loop er wat verder in zodat je echt alle bergreuzen om je heen hebt. Weergaloos en een beetje bizar, op 4200 meter staan met rondom alleen maar bergen die naar de hemel reiken, de Alpen zijn dan ineens erg klein…

Je conditie verbetert naarmate je de trekking doet,dus dat komt wel goed.
Zoals eerder geschreven compleet niet met wandelen hier te vergelijken.
In Nepal gaat alles trager door de hoogteverschillen en de moeilijkheidsgraad van het traject.
Ik vind het raar dat je die wandeling boekt (of je zit goed bij kas).
Neem gewoon contact op met een van de massa’s reisagenten in Nepal voor een drager.
Die regelen alles voor een fractie van wat je nu betaald.
De weg missen is onmogelijk want in April krioelt het daar van de trekkers dat je de polonaise bijna kunt doen .

Dat valt wel mee hoor, een fractie van de prijs betalen. Maar er zijn ook andere redenen waarom iemand iets van te voren regelt (zekerheid hebben, boeken bij iets dat is aangesloten bij garantiefonds en ANVR of gewoon met een groep op reis willen, of willen kamperen).

Nu ben ik inmiddels weer een week terug uit Nepal en heb een fantastische reis gehad. Wat is Nepal toch prachtig, een hele ervaring! De hele groep heeft het abc bereikt.We hadden ook goede en kundige gidsen. Nu nagenieten van de foto’s en filmpjes.
Het enige minpuntje vond ik het vliegen via New Dehli, dat doe ik niet meer. Chaos. Ik probeer dan via Arkefly te gaan met een rechtstreekse vlucht. Misschien volgende keer de Langtang trek.

Fijn dat het een mooie reis was en wat leuk dat je je nog even komt melden hier:thumbsup:

Delhi is altijd een ramp geweest (dat vliegveld althans).