Annapurna Circuit

hoihoi,

ik ga in april naar nepal en ik zou graag de annapurna trekking lopen, kan iemand me een beetje vertellen hoe het precies gaat, of je bijvoorbeeld ook voor dat je de trekking doet bij een groep kan aansluiten (dat lijkt me leuker dan alleen) en waar je precies slaapt tijdens de trekking, want ik heb alleen m’n slaapzak mee en ik was niet van plan ook een luchtbed mee te nemen…
onderweg kun je toch ook wel flessen water kopen?

alvast bedankt

groetjes,

maaike

langs de route van de annapurna zijn allemaal guesthouses. die hebben gewoon bedden en je hoeft dus zeker niet je luchtbed mee te nemen. een slaapzak is wel handig, aangezien het zo koud kan worden.

onderweg kun je je flessen water bijvullen, bij speciale bijtank stations. dit om te voorkomen dat de annapurna een plastic flessen vuilnisbelt wordt.
mbt je andere vraag, over je aan sluiten bij een groep:
dat kan. overal in kathmandu en pokara hangen briefjes van mensen die nog mensen zoeken en ook de burootjes hebben georganiseerde groepen.
maar ookal zou je alleen gaan, het zal weinig voorkomen dat je alleen loopt. iedereen gaat toch min of meer op hetzelfde tijdsstip wel en stopt er op hetzelfde tijdstip mee. dat betekend dat je elkaar ook telkens weer in de volgende overnachtingsplaatst tegenkomt…

igg veel plezier met je voorbereidingen!!

Hoi Bloem29,

bedankt voor je reactie, het is bijna zover dat ik naar Nepal ga!! :smiley:
Ik had nog 1 vraagje: over de gezondheid in de bergen… is de kans groot dat je ziek word/diaree/misselijk/hoofdpijn krijgt op grote hoogtes? Ik heb wel al een hoop medicijnen ingepakt en ik hoop dat dat meer dan genoeg is…
Raad je me nog iets speciaals aan?

Groetjes,

Maaike

ik raad je juist aan om geen medicijnen tegen hoogteziekte te nemen.
uiteraard laxeermiddel en diarree remmer en ik zou ORS meenemen…
gewoon goed naar je lichaam luisteren en afdalen als je gaat overgeven, duizelig bent etc… en veel heel veel drinken.
als je de annapurna gaat lopen, dan stijg je gematigd, dus dan zal het allemaal wel goed komen

heel veel succes en vooral veel plezier!!

Maaike, ben je al weg of nog niet?
Voordat ik een antwoord ga geven wil ik wel weten of het nog zin heeft:)

@ kingfishererik: ik zou zeggen: vertel het maar, anderen kunnen ook wat aan dit topic hebben en willen allicht ook van alles over dit topic weten.

O.K. Ten eerste. Volgens mensen in Bhaktapur is er 9, 10 en 11 een reisverbod in nepal (ivm verkiezingen) voor bussen taxi’s en vluchten. Buiten deze mededeling heb ik daar nog niets concreets over gehoord.

Over hoogteziekte wilde ik het boekje van het KIT (Koninloijk Instituut voor de Tropen) aanraden. En in het kort daarover: luister naar je lichaam en doe nooit domme dingen. Heb je het idee dat het niet goed gaat vanwege de hoogte, ga dan niet toch proberen die pas over te komen. Neem rust, ga desnoods een dagje naar beneden en kijk dan hoe het gaat. Het is een emrkwaardig verschijnsel, die hoogteziekte.
mijn laatste nepalese gids, toen ik rond de Manaslu liep, had er een fraai verhaal over. Man had vage klachten, dacht dat hij het zou redden, maar tijdens de klim naar de pas stortte hij volledig in, hij kon geen stap meer verzetten. Mijn gids heeft hem toen in dekens en zo gerold en over de pas heen getrokken en daarna als een raket naar beneden. De man werd de volgende ochtend wakker in een guesthouse, wist niet dat hij de pas over was gegaan maar dankte wel zijn leven aan die gids.

Genoeg enge verhalen. Wat ik verder zou willen zeggen is: maak je aub niet te druk over ziek worden. Ik heb een trekking of 8 gelopen en ben nog nooit ziek geweest. Ik heb groepen mee gehad, daarvan is bij al die trekkings 1 persoon afgehaakt, maar die had een conditie om te huilen, dus dat was geen verrassing. Ik heb mijn moeder twee keer meegenomen. 1 Keer naar Annapurna Base Camp, 1 Keer Langtang-Gosainkund-Helambu. Bij die laatste trekking (die echt wel pittig is) was ze 63 en door een rustige opbouw had ze geen enkel probleem.
Het is geen bewezen feit, gewoon Erik-wijsheid, maar mensen die denken dat ze ziek worden, het niet halen, drama’s maken van te voren, die hebben voor mijn gevoel vaker last dan mensen die het gewoon gaan wandelen.
Gebruik je verstand, het is geen wedstrijd, geniet er van.

Hoi,
bedankt voor de berichtjes.
ik ben nu in Nepal!!! na meer dan een week in kathmandu heb ik wel behoefte aan frisse lucht dus ik dacht over paar dagen met de trekking te beginnen, nu heb ik nog steeds geen companions kunnen vinden (iedereen doet andere trekking of komen net terug) ik zit nu heel erg te twijfelen: of alleen naar besisahar en de trekking alleen beginnen (er schijnen genoeg wandelaars te zijn)… of: met een lokale organisatie, die zijn er genoeg in Nepal maar het nadeel is dat het erg duur is (rond 450 euro) en dat je niet op je eigen tempo kunt lopen…
wat is het beste als single trekker?

alvast bedankt ik hoop op een snelle reactie

veel groetjes

Maaike

misschien dat er meer mensen zitten die ook dezelfde plannen hebben in Pokhara? of zit je daar al.
als ik jou was zou ik gewoon op pad gaan. op zich is het best te doen alleen en dan kun je altijd kijken of je ter plekke mensen ziet die hetzelfde tempo hebben of waarmee je het goed kunt vinden.

igg heel erg veel plezier en laat je door zoiets niet weerhouden!!

Hallo,

Lees even wat topics door, kunnen altijd handig van pas komen… En nu lees ik dat de trekkings die maaik–tegen is gekomen rond de 450 euro zijn? Oeh, dat had ik niet verwacht…

Is dat normaal? En wat krijg je er dan allemaal voor terug, zeg maar? Zijn er dan gidsen en mensen die je spullen dragen, koken etc?

Thanks

Ik weet niet wat Maaik gezien heeft. Ik ga 3 weken Everest doen via een Nederlandse organisatie en dat kost rond de 1100 euro. Dan geef je de hele trekking (19 dagen) verder niets meer uit, buiten een fooi voor de dragers.

Hey Olga,

Ik raad je aan als je van plan bent een trekking te doen, niet met zo’n organisatie te gaan en al helemaal niet via Nederland! Dat laatste is buitengewoon duur, en je zit dan met alleen maar nederlanders, tenzij je dat natuurlijk wilt…
Je hebt dus ook organisaties in kathmandu en de meeste zijn goed geregeld, en onderweg kwam ik wel eens zo’n groep tegen en ik heb mensen gesproken. Het is rond de 450 euro of meer, maar dan heb je alle maaltijden vaak al betaald (niet altijd!) en in ieder geval ook de slaapplek 9maar dat is maar 3 euro p/nacht) en dragers, en een heel goede leuke gids! Het is vaak erg gezellig, maar je weet van tevoren natuurlijk nooit wie je metgezellen zijn, maar vaak wel mensen uit veel verschillende landen. Je kan dus overwegen om met een organisatie te gaan, maar je betaalt voora voor degene achter de organisatie! Mijn kosten voor 16 dagen Annapurna circuit was nog geen 200 euro, en ik kon het lekker in mijn eigen tempo doen…
Ik hoop dat je iets aan mijn advies hebt, verder veel plezier, het is er prachtig!!!

:slight_smile: Maaike

Als je tijd voldoende hebt, dan is het inderdaad handiger, goedkoper en misschien ook wel leuker ivm het internationale gezelschap, om het ter plekke te regelen.
Via een Nederlandse organisatie is handig als je er verder geen tijd voor hebt, of alleen met landgenoten op trekking wilt of als je denkt dat de kans groter is dat dan alles echt goed geregeld is, inclusief ingrijpen bij problemen (helicopter huren) etc.
Alles heeft zijn oor en zijn tegens.

Je komt wel eens goedkope bureautjes tegen die de helft van het geld in eigen zak stoppen en dan de dragers met 50 kilo per drager de bergen in sturen etc, dat zijn wel zaken waar je op moet letten (maw. ga na of ze zijn aangesloten bij TAAN, die regelen bv dat de dragers verzekerd zijn). De Nepalese organisate die mijn reis verzorgt (want de organisaties in Nederland werken natuurlijk allemaal met een organisatie in Nepal) heeft ook een fonds voor nabestaanden, mocht er iets gebeuren met een drager.

Maar je rugzak omgooien en op pad gaan, dat is inderdaad verreweg het voordeligste en op de drukkere routes heb je aan resigenoten geen gebrek!

Ah oke…

Het plan is om het sowieso vanuit daar te gaan regelen… Maar eigenlijk vin dik 450 teveel, ook omdat we met zn 2’en zijn, en dan is 900 euro veel van ons budget waar we aantal maanden mee willen doen…

Dus Maaike, jij bent op jezelf gegaan… Klinkt idd beter, en mensen kom je genoeg tegen, en slaapplekken ook. Maar moet je dan nog veel meenemen? Een grote backpack dragen lijkt me behoorlijk vervelend… Hoe heb je dat aangepakt… En wat neem je dan mee op zo’n trekking? Kleding, maar ook eten enzo??

Groetjes

Nee, eten is er zat, dat hoeft echt niet mee. Overal zijn lodges (en waar je slaapt, daar moet je eten, dat is ongeschreven wet). Je neemt kleren mee, slaapspullen en wat je verder denkt nodig te hebben. Wil je het niet dragen, dan kan een reisbureau ook voor een drager zorgen (let er dan wel op waar je voor betaalt voor die man, eten inclusief of niet etc.).
En sommigen huren tijdens de trektocht onderweg een drager om alleen de rugzakken even naar de volgende lodge te brengen, als er een zware dag op het programma staat. Als je ergens logeert en je vraagt het in je lodge, dan is er zo een man/vrouw gevonden die snel wat euro’s wil verdienen. Dan draag je alleen je day pack overdag, dat scheelt we veel in loopcomfort :slight_smile:

Mocht je in de winter deze track lopen is het aan te raden een goede slaapzak mee te nemen, de temperatuur kan 's nachts gemakkelijk onder de -10 komen. Ook is thermische onderkleding geen overbodige luxe

Dag allemaal,

Ik ben nieuw op deze site en ben van plan om eind januari/begin februari 2009 naar Nepal te gaan.

Mijn vragen: kan dit via Tibet in deze periode (daarvoor reis ik door China/Tibet) en is het mogelijk om in deze periode een hike te doen (wil ongeveer 3 weken in Nepal blijven en dan door naar Bangladesh).

Mijn reis begint vanuit NL op 1 december as met ondermeer de Trans-Mongolie Express. Tot Beijing, waar ik tweede kerstdag aankom heb ik min of meer alles geregeld. Vanaf daar, tot 20 maart (dan vlieg ik terug vanuit Calcutta) moet ik alles nog ‘regelen’ (lees: wil ik niet teveel vooraf regelen) dus vandaar…