Ik ga samen met een vriend van 1 maart tot 20 april naar Nepal. Dat word voor ons allebei onze eerste lange verre reis. We hebben besloten om niet alles van te voren te plannen maar daar op ons gevoel af te gaan. Wat we wel weten is dat we de Annapurna circuit gaan doen, naar Tibet willen en een National Park gaan bezichtigen. We houden erg van wandelen en dat gaan we daar ook veel doen. Ik ben me hier en daar aan het inlezen en dan begint het toch behoorlijk te kriebelen. Zoveel moois om naar toe te gaan! Bijv de Ghorepani-Ghandruk loop trek waar je een rondje loopt in plaats van heen en terug, maar ook de Langtang trektocht lijkt me geweldig. We willen ook naar Tibet maar weten nog niet hoe! Misschien met het vliegtuig heen en met een jeep terug. Ik heb gelezen dat Zongdian, Litang en Kanding erg mooi zijn in Tibet.
Als er mensen ook in dezelfde periode geweest zijn zou het misschien handig zijn om te vragen: Wat voor kleding en andere spullen zouden we wel of absoluut niet mee moeten nemen? We gaan natuurlijk met de backpack en willen niet teveel maar ook niet te weinig meenemen. Ook is info voor fijne hotels en restaurants in Kathmandu of Pokhara van harte welkom. Of een goede gids die onze reis nog mooier kan aankleden. Maar iedere tip is natuurlijk van harte welkom! Wij hebben geen idee wat ons te wachten staat maar we verwachten er veel van.
[QUOTE=Dikkie tevreden;998393. Ik heb gelezen dat Zongdian, Litang en Kanding erg mooi zijn in Tibet. [/QUOTE]
Deze drie plaatsen liggen niet in Tibet, maar in China Kanding heb ik alleen op doorreis bezocht (eerste indruk viel tegen dus ik ben er niet blijven slapen), de andere twee steden en de omgeving zijn leuk. Zie ook mijn reisverslag van China: IkReis - China.
Info voor langere trekkings in Nepal kan ik je helaas niet geven, ik ben niet verder gekomen dan de Kathmanduvalei en Badipur. Zie hier mijn reisverslag: IkReis - Rondreis Nepal: mijn route door de Kathmandu Vallei. In Kathmandu (Budanath) vond ik the Valley Guesthouse een fijne plek om te verblijven.
Wanneer je toch twijfelt tussen Annapurna of Langtang… Bijna de hele Annapurna trail kun je nu per jeep doen. Dat hoeft niet maar betekent wel dat je heel veel langs de weg loopt, af en toe verkeer langs komt inclusief de stofwolken. En daarmee is wat mij betreft de essentie van het wandelen in de bergen een stukje minder geworden. Langtang is rustiger.
Naast de Annapurna ligt de Manaslu, persoonlijk mijn favoriete trektocht al wordt die tocht ook snel populair met bijjkomende lodges, winkeltjes en de onvermijdelijke weg die langer en langer aan het worden is.
Lastig iets over kleding te zeggen, buiten wat je normaal ook zou meenemen in de bergen. Ik liep Manaslu in het najaar en toen was het op de pas min 15. In het voorjaar lag er wel sneeuw maar vroor het amper. De groep van ons reisbureau in het najaar na mij had niet eens sneeuw. het blijft de natuur, daar valt niet altijd iets over te zeggen.
Tibet ben ik nooit geweest. Heen vliegen en terug met de jeep is in ieder geval beter dan andersom, omdat je direct na de Nepalese grens hoge passen over moet. Dan kan je maar beter vast op hoogte in Tibet geweest zijn.
Bedankt voor deze nuttige info! Ga idd is overleggen om de Annapurna te skippen want alleen maar over de weg lopen lijkt me niks.
En qua kleding gaan we maar van alles wat meenemen. En als het onverwacht echt flink gaat vriezen heb ik gelezen dat er genoeg winkels zijn om spullen te huren of kopen.
Ik ben in dezelfde periode in Tibet en Nepal geweest. Qua kleding is het lastig. Tibet was heel erg koud, ook 's nachts in de hotels die amper geïsoleerd waren en waar de kachels het niet deden. Nepal daarentegen (zeker Kathmandu en Pokhara) waren erg warm.
Een leuke ervaring in een park is Chitwan National Park in Nepal.
Neem gerust een kijkje op mijn website met wat foto’s over Nepal en Tibet. Dan zie je meteen of het leuk is en wat voor weer het is:
In het boek dat ik erover geschreven heb (“Reizen door landen in opspraak”) staat er natuurlijk best veel, maar de foto’s geven je alvast een mooie impressie.
Hoi hoi! Ik ga van 10 tot 31 maart ook naar nepal! Ik raad aan om ‘Nepal’ van lonely planet te kopen! Staat heel veel in! Zeker hotels en wat te eten en te drinken. Misschien leuk om in contact te blijven!! Ik ga namelijk helemaal alleen, wie weet leuk om ervaringen te delen!
Bedankt voor je reactie en sorry voor mijn late respons maar had niet meer gekeken hier op wereldwijzer.
Ik heb besloten om van alles wat mee te nemen qua kleding. En als ik nog wat nodig heb dan koop ik het daar ter plaatse.
We wilden ook naar het Chitwan National Park. Hoe zit het daar met hotels eigenlijk. Nog tips misschien?
Ik ga zeker je website bekijken! Bedankt daarvoor.
Bedankt voor je reactie en sorry voor mijn late respons maar was al even niet meer op wereldwijzer geweest.
We hebben ook een rough guide en een lonely planet gekocht. Heerlijk om in te lezen! Krijg nu wel langzaam een beetje kriebels want het komt steeds dichterbij. Heb het ivm werk vrij druk en heb soms het gevoel dat ik me niet echt goed voorbereid. Heb gister wel een goede wandelbroek gekocht en een longsleeve termoshirt. Wel prijzig allemaal bij Bever sport. Ga nu een hotel boeken voor de eerste nachten in Kathmandu.
Wat stoer dat je de stap genomen heb om alleen te gaan! Ik wilde eerst ook alleen maar ga uiteindelijk toch samen. Ook voor jou de eerste verre reis zag ik op je profiel. Word echt een hele mooie ervaring. Ik verwacht er veel van. Weet je in grote lijnen al wat je wil gaan doen? Heb je al je spulletjes die je nodig hebt al compleet?
Het lijkt me leuk om contact te houden. We wonen trouwens niet heel ver uit elkaar dus als je nog is wat inkopen ga doen in Rdam bijv dan kunnen we misschien meeten. Ik ga nog naar Bever om wat sokken en een jasje te halen.
Ik heb een blog gelezen over de Langtang& Helambu(17 dagen). Lijkt me een mooie tocht omdat je ook in een rondje loopt. Heb jij deze tocht ook gelopen of bedoelde je een andere? Hoe lang is die Manaslu trektocht eigenlijk?
Wij hebben in Chitwan een lodge genomen, net buiten het park. Ideaal. Mooie hutjes, dus flink wat zelfstandigheid. Goed eten en met allerlei excursiemogelijkheden als je er zin in hebt.
We hebben ook een olifantentocht gedaan. Het klinkt wat toeristisch maar het heeft prachtige foto’s opgeleverd. Een goeie tip is wel dat je ervoor moet zorgen dat je VOOR op de olifant zit n niet achter. In die mandjes zijn 4 zitplaatsen. Vooraan gaan staan (zoals wij ook deden) en dan zie je de hele tocht wat de olifant ziet, dus de mooie dingen, in plaats van steeds achteruit te kijken.
De kanotocht was ook indrukwekkend. Weer toeristisch maar ook wel avontuurlijk. Een kano een stukje voor ons was aangevallen oor een krokodil. Geen gewonden, wel een nat pak en veel schrik.
Tegenwoordig 19 dagen (voorheen twee meer toen er werd gestart in Gorkha maar van dat stuk route rest weinig meer dan een weg. Nu gaat de bus tot Arughat. Aan het eind liep ik voorheen tot Besisahar, nu wordt dat Bhulbule en dat scheelt vooral een hele warme wandeling over de weg (al liep ik de laatste keer door de bergen over de oude start van Annapurna, waar de lodges zijn verdwenen en waar de lodge-slaapkamers weer koeienstal zijn, dat was wel weer aardig moet ik zeggen).
Langtang - Helambu is inderdaad een rondje, je komt niet meer terug op je route.
er staat al erg veel info. Mocht je nog wat reisverslagen en/of foto’s willen zien dan hier de link naar mijn website http://www.atsma-azie.nl/
in chitwan is er eigenlijk een plek die boven veel andere uitsteekt (ook qua prijs jammer genoeg) en dat is Sapana.
Wel goed voor de plaatselijke bevolking. Verder heb ik heel veel you tube posts over nepal