wij hebben in 07/09/2010 een app gekocht wij hebben een copy van de tapu gekregen alsook agreement for sales papieren allemaal dik in orde,wij verblijven 5X( vorig jaar)dus reglematig in ons app electriciteit ,water alles oké,na altijd navraag te doen naar de echte tapu,hebben nu antw.gekregen,er zouden 2 hypotheken op ons app.liggen,daarom krijgt de bouwheer(de verkoper dus)de echte tapu niet,ja nu de vraag wat gaat er gebeuren???,heeft iemand hier ervaring mee,volgende maand gaan we terug met onze kleinkinderen,maar wel een beetje onzeker.de electriciteit staat op onze naam,de maandelijkse kosten ook dus…wie kan me een beetje gerust stellen of goede info geven?alvast bedankt
helaas kan ik je niet gerust stellen. Ga aub zodra jullie hier zijn er gelijk achteraan! Vraag hulp bij iemand die er verstand van heeft, en die open en eerlijk de zaken met jullie bespreekt!
Heel veel sterkte!
Ik weet niet in welke plaats u een huis heeft gekocht. Wellicht kunt u een email sturen naar Franka6 (zij is een makelaar in Kusadasi).
Als er schulden op de woning zijn kan je de tapu niet krijgen. De schulden moeten eerst betaald worden. Ik snap niet dat iemand een huis verkoopt met een hypotheek erop. Dat is toch het eerste wat een makelaar moet doen als hij een huis te koop aanbied ,is kijken of er nog schulden op de woning zijn.Ik stel me alleen de vraag wie betaald die hypotheek verder af ??? Wat is er dan met jullie geld gebeurd. Waarom heeft de verkoper zijn hypotheek niet afbetaald toen jullie het huis gekocht hebben ??? Ik zou toch een advokaat ter hand nemen want als de hypotheek niet tijdig afbetaald word ,vrees ik dat de banken Uw huis aanslaan.
Denk eraan zolang die tapu niet op Uw eigen naam staat,is het niet jullie huis.
De tapu kan niet aangevraagd worden op Uw naam als de vorige eigenaar schulden of een hypotheek op die woning heeft.Of een huis schuldvrij is moet je na checken in het belastingskantoor in de plaats waar je het huis koopt.
Of dat de electriciteit en water nu op jullie naam staan is geen bewijs dat het Uw woning is. Er zijn trucken genoeg om water en stroom op naam te krijgen zonder tapu.
Ik zou er toch werk van maken om dit zo snel mogelijk in de orde te brengen.
Groeten uit Kusadasi,
Franka
bedankt Franka,ja ik begrijp het ook niet dat’secondhometurkye.com’ons het dan verkocht heeft,er zou nog zo iemand zijn in het zelfde complex,dit is wat we als e-mail kregen’2 mortgages on your apartment get by the goverment due to builders tax dept’dus heeft volgens mij de bouwheer zijn belasting of zo nog niet betaald,want het complex is nieuwbouw en staat er van mei 2010,we hebben nu de raad van secondhome gevolgt en advokaat genomen(van ginder uiteraard)om ons geld veilig te stellen,maar de bouwheer zou volgens secondhome dit vlug oplossen,op de verkoopsovereenkomst staat nochtthans dat hij het niet mag verkopen indien er een hypotheek opstaat,dus ja we zullen wel zien wat er gaat gebeuren,maar ik hoop dat het vlug opgelost geraakt want het is ondraagelijk,mijn man is nog niet op de hoogte ik ben bang dat hij een attack gaat krijgen dan.als u me nog eenige info kan geven mag je dat gerust doen.de bouwheer is nog steeds aan het bouwen dus bankroet zal hij niet zijn,het is nochtthans een heel bekende in antalya.groetjes Winny
Als U een advokaat in Turkije heeft ingeschakeld zal die U wel deskundig kunnen helpen.
Als de bouwtaxen niet betaald zijn kan hij geen tapu’s en iskan krijgen op de gebouwde appartementen.
Misschien heeft U een tapu waar alleen het grondstuk op vermeld staat. Vraag Uw advokaat dit na te kijken en of je ook de iskan(leefvergunning) kan krijgen op het appartement .Dit dokument is nu wettig ook verplicht af te geven.Zo weet U dat ook het gebouw (appartement) uw eigendom is.De prijs van de iskan moet normaal ook in de aankoopprijs inbegrepen zijn.
Onderteken geen formulieren of overeenkomsten die in het turks geschreven zijn zonder duidelijke vertaling in Uw taal. Een beedigd tolk kan altijd nuttig zijn.Die tolken zijn in alle badplaatsen te verkrijgen.
Ik hoop dat je alles geregeld krijgt bij een volgend bezoek aan Turkije.
Ik vind het echt spijtig dat nog steeds mensen bedrogen worden bij de aankoop van een woning in Turijke.
Voor andere lezers, kijk aub goed uit met wie U in zee gaat in Turkije.
Gelukkig zitten er ook nog goede makelaars in Turkije.
Met vriendelijke groeten uit Kusadasi,
Franka
alvast bedankt Franka,we hebben nu een advokaat genomen om ons te helpen,ook de makelaar van 'second home’helpt ons hierbij,want hij zit er zelf erg mee verveeld.gans het complex waar wij dus 1 app van hebben ,hebben allemaal electriciteit,water,en betalen 50 euro voor de maandelijkse kosten.nu de bouwheer heeft gezegt tegen de advokaat dat hij zo vlug mogelijk alles in orde zou brengen , ik hoop dat hij dit ook doet,we zijn met 2 (iemand uit de U.K)die in hetzelfde schuitje zitten;Nochthans heeft 'second home’uit Kemer toch een heel goede reputatie.de advokaat die we op aanraden van second home hebben is Solicitor Engin Gaglar Ergun uit Alanya,ik hoop op een goede afloop,ik hou u op de hoogte,de copy van de tapu is inderdaad alleen het stuk grond,de verkoper zijn naam,de oppervlakte,de nrs die erop vermeld staan.
groetjes
winny
er staan inderdaad in bepaalde vakjes nrs ingevuld,het plan nr enzo,enzo,de andere bewoners van het complex hebben hun tapu,dus denk ik wel dat het in orde zal komen,maar ben toch ongerust,ja je zal voor minder,is de bouwheer het vergeten van zijn tax te betalen???ik hou u zeker op de hoogt,zo kan u ook andere mensen waarschuwen dat ze zelker moeten oppassen,en zien dat er geen hypotheek of zo op hun te aan te kopen goed staat.
alvast nog bedankt
winny
Bedankt voor je reactie, laat zeker iets weten als je alles in orde krijgt voor jullie tapu aanvraag.
Bij dit lezen van jullie ervaring zullen lezers hopelijk beter uitkijken met wie ze hier een huis kopen in Turkije.Ervaringen delen is altijd leerzaam.
groetjes uit Kusadasi,
Franka
toevallig ken ik deze advocaat, hij is een goede! Persoonlijke vriend van een vriendin. Helaas zijn er ook advocaten die niet ok zijn! Maar Caglar Bey is ok! haberin olsun!
Het gaat inderdaad dikwijls met veel vijven en zessen om alles in orde te krijgen. Ook zo bij ons. Gelukkig hebben we ondertussen onze tapu, maar de iskan wil nog niet lukken in de eindfase.
Hiermee bedoel ik dat alles betaald is en er geen schulden zijn. De bouw is correct in orde gebracht en iedereen heeft intussen zijn water en stroom op eigen naam op legale wijze. Toch wil de gemeente geen definitief fiat geven zonder er zelf nog een flink potje centjes aan te verdienen. Weet iemand of dit voor het een of ander gevolgen kan geven? We hebben stroom, water…
wij wachten nu al meer dan 1 jaar op onze tapu,wij maken gebruik van de woning sinds september 2010,water en electiciteit staat ook al op onze naam,we hebben het volledig ingericht,maar dus de bouwheer zou zijn btw of zoiets nog niet betaald hebben,de andere bewoners stellen ons wel gerust,ook het immo zegt’het is allemaal nog wat papierwerk Wij werken eraan’maak gerust gebruik van jullie woning,niemand zal jullie storen,het is uw apartement,dus ja ik hoop dat het inorde komt,want zolang ik mijn tapu niet heb,ben ik toch wat onzeker,maar het immo’secondhometurkye.com’werken volop mee dus???ik hou iedereen op de hoogte,want zoiets is toch om iedereen te waarschuwen dat je op vele dingen moet letten;
Dag allemaal,
Wij zijn een erkend vastgoedkantoor in Alanya en Antalya met meer dan 20 jaar ervaring in vastgoedsector. U kan ook bij ons terecht voor meer informatie. Maak u lid van de pagina “Belgen in Alanya” om in contact te komen met Belgen in die regio.
Website voor onze contactgegeven: www.villaalanyavilla.com
voila,deze week zal waarschijnlijk de procedure gestart worden,aangezien de bouwheer hem niet in orde maakt,we zijn ondertussen al 4X terug geweest alles was toen nog in orde,nu zit op dit ogenblik mijn man en mijn zoon daar,nu blijkt dat hij zijn water niet betaald heeft,dus geen water(nu 50 gr op de middag)ook geen internet,in het complex zijn er nog 12 zogezegt eigennaars die ook hun tapu nog niet hebben,dit is de bouwheer zijn naam’Valter Cirak en Tolga Cirak turizm seyahat ins.sanayi ve ticaret limited serketi,almak emlak turizm insaat sanayi ticaret ltd sti;hun adres is Antalya,Lara caddesi,353’YOUR HOME’dus mensen van mij mag je dit op elk forum zetten,zodat iedereen gewaarschuwd is,het staat ook al op rusisse forums,omdat de andere eigenaars russen zijn,dus voor ons is het afwachten wat er gaat gebeuren,onze advokaat heeft hem laten tekenen dat als hij zich niet in orde maakt,hij ons geld moet terug geven???
Ik wil je niet teveel ontmoedigen maar:
Momenteel worden er geen Tapu’s afgeleverd aan buitenlanders. Dit is te wijten aan een wetswijziging die begin mei is gestemd. De tapu kantoren wachten al van 21 mei op nieuwe richtlijnen. Ondertussen zijn we reeds meer dan 2 maanden verder en wachten er honderden mensen op hun tapu zonder resultaat. De papiermolen in turkije draait zeer traag.:slapen:
huh? Geen tapu voor buitenlanders dat is iets nieuws dan. We houden dit in de gaten omdat we als we kopen het huis op mijn naam zouden zetten. Mijn man zei me dat dit enkel in bepaalde regio’s geld waar de quota voor het % eigendom bij buitenlanders is overschreden.
Nee hoor het is overal. Lees dit maar:
Turkish parliament recently brought in some significant changes to property law, which are designed to make it easier for foreigners to acquire property.
Ironically, the introduction of these changes has created a temporary problem, which means that for the time being at least, no property may be sold to a foreigner.
In this article we explain what’s going on.
Reciprocity requirement dropped
Hitherto, Turkish property law, in so far as it related to foreigners, was based upon the principle of reciprocity. In other words, foreigners could buy property in Turkey, if their country allowed Turkish people to buy property. This requirement has now been relaxed.
For British nationals, this change makes no difference, as they were already permitted to buy property in Turkey. However, for foreigners from some countries - notably from Arab countries and Russia, this relaxation opens up the prospect on getting into the Turkish real estate market.
The new laws also open up the possibility of foreigners buying more land. Previously, there was a cap of 2.5 hectares per individual*, but this has been increased to 30 hectares, and upon application to the Council of Ministers, the limit may be increased further, up to a maximum of 60 hectares. The law restricts the overall purchase by foreigners, to 10% of the total area of a town/city.
- In fact the "individual"may be a foreign person or a foreign company.
So why the ban on sales?
Under the provisions of this new law, the Turkish government must now decide which of the 89 countries, whose nationals were previously barred from owning property in Turkey, may now be added to the list of countries, whose nationals can buy property.
The problem is, that until this list has been agreed, the sale of property to foreigners has been completely stopped. Nobody knows exactly how long this hiatus will last, which is unfortunate, if you are on the cusp of buying your property in Turkey. But things will eventually get back to normal.
Military clearance
One other bit of good news from this latest change in the law, is that by May 2013, it will no longer be necessary to wait for a military clearance search. This is because the Turkish military are to provide tapu (title deed) offices with detailed maps, showing any restricted areas. So a simple check against this map, is all that will be required in future - thereby saving time.
2B land - forestry land
You may have heard of “2B land”. In simple terms, this is land that is in the countryside, which was formerly classified as forestry land.
There is a longstanding problem with 2B land, in so far as many people have built property in these areas, contrary to existing Turkish law, (with no tapus being issued). A new law, passed in April 2012, aims to resolve this historical problem, by officially opening up 2B land for construction, for the first time.
Some foreigners have property on 2B land, having paid the “landowners”, and despite not having a tapu, they see themselves as the rightful owners. To put it mildly, this is a legal minefield. However, with the passage of this new law, they now have an opportunity to regularise the position, and get a tapu. But there is a price to pay.
Payment to the Turkish government
Because this is, and always has been, forestry land, the Turkish government, not unreasonably, would like those who claim to “own” a piece of it, to pay them for it.
So in addition to any private payment they may have already paid, 2B “owners” must now make a second payment to the Turkish government. The government will come up with an official valuation of the land, and 2B “owners” will be required to pay a sum equal to 50% of the official valuation, if they pay up front.
Alternatively, the can pay 70% of the official valuation, if they choose to pay by installments.
If you are affected by this change in legislation, we suggest speaking to your local tapu office as soon as possible.
The Turkish government expects to collect around $15 billion in revenue from the sale of these forestry lands.
The property market
So what will these changes mean for the property market in Turkey? Well, in theory, opening up property to new buyers, (especially Arab and former eastern bloc nationals), should increase demand.
And as any A level economics student will tell you, where there is increased demand, prices go up. That’s the theory anyway.
But in practice, Turkey is not one big, homogenous property market. It comprises lots of different niche markets, all with their own subtle differences and peculiarities.
Over recent years, the Kalkan property market, in terms of foreign buyers, has been dominated by the British. However, this dominance is being challenged by relatively new entrants to the Kalkan scene, including Russian buyers. Under these revised laws, it will be easier for Russians to buy property here - for example, they will no longer need to have residency.
If more Arab and Russian nationals decide to buy in Kalkan, you can expect to see prices rise at the luxury end of the property market. To some extent, this is already happening.
Perhaps this will have a knock on effect on the rest of the market, and help to maintain Kalkan’s up-market image.
Who knows? Only time will tell.
Kalkan Turkish Local News - your window on Kalkan Turkey.
Katie-Ellen
Love KTLN. Love Kalkan
We zijn bezig voor een paar mensen en de informatie die wij van het Tapu kantoor gekregen hebben is dat zij vanaf maandag beginnen de achterstand weg te werken.
Katie-Ellen: Wil je bij zulke teksten ook de bron vermelden(dat is verplicht) Of anders de eerste alinea en dan een link naar de site(das de officiële weg…
Dank je
Beppie1
Sorry ik zit nog maar pas op het forum. Ik heb het hiervan:
Het staat ook nog op verschillende andere forums en sites als je googeld op tapu stop 21 mei