mijn ouders zijn de eigenaren van een appartement in Turkije (Kusadasi).
De rest van de appartementen (7 in totaal) zijn eigendom van Engelsen en Cyprioten.
Nu hebben de engelse buren ons een mail gestuurd dat er een nieuwe wet in november 2009 ingaat voor apartement eigenaren. Deze wet zou inhouden dat de Vereniging van Eigenaren (VvE) wettelijk vast gelegd moet worden. Er moeten bestuurders worden aangesteld, er moeten bedragen worden vastgelegd etc.
Nu is mijn vraag hier op het forum of iemand van jullie daar ook van gehoord heeft? En zo ja kunnen jullie het een beetje uitleggen? Mijn moeders engels is goed maar dat van mijn vader niet zo en het zou fijn zijn als hij het gewoon in het Nederlands kan lezen.
Ieder appartementsgebouw heeft normaal een vereniging van eigenaren. Of dit nu echt verplicht word daar heb ik nog niets van gehoord.Alle appartementen die ik verkocht hebt en waar ik zelf woon heeft reeds een vereniging van eigenaren.
2 maal per jaar komen die eigenaars samen en dan word besproken hoeveel gemeenschappelijke kosten er moeten betaald worden voor het onderhoud van het gebouw, het zwembad. Betalen van gemeenschappelijke electriciteit en waterrekeningen voor bv. het poetsen van het appartement.De eigenaren kunnen ook regels opstellen op gebied van lawaaihinder onder de buren,enz…Maar meestal gaat dit dan om grotere complexen. Maar in een gebouw met 7 appartmenten moet toch makkelijk een overeenkomst te maken zijn.Uw ouders zullen een verantwoordelijke moeten aanstellen of zich zelf voordragen om verantwoordelijke te worden.
Betalen Uw ouders nu nog geen maandelijkse lasten mischien ???
Ook na te vragen bij je makelaar waarmee je het appartement gekocht heeft.
Er is wel een nieuwe wet dat je verplicht moet verzekerd zijn voor aardbeving (deprem).
En mensen die hun appartement niet vermeld hebben staan op hun tapu moeten hem ook laten aanpassen via de gemeente en tapu kantoor.Dus een nieuwe tapu aanvragen.Veel appartementen staan alleen op arsa(bouwgrond) vermeld op de tapu. Veel aannemers hebben vroeger gebouwd op hun bouwgrond en dan niet verder aangegeven hoeveel appartementen ze erop gebouwd hebben. zo hebben veel mensen wel een tapu van de bouwgrond ,maar er staat niet bij dat er een appartement op die bouwgrond staat.En bouwgrond kan je niet verzekeren tegen aardbeving.Helaas zijn er veel mensen die dit niet weten.
Mijn naam is Jo Heiligers.
Ik heb sinds 2005 een Villa gelegen te Kusadasi Ruya Villalara tegen over Het Adakule Hotel.
Nu wordt er beweerd dat mijn Tapu niet in orde zou zijn en dat deze alleen voor de grond is volgens de nieuwe (tapu) wet november 2007. Ik las uw stuk over de nieuwe appartementenwet. Geldt dit ook voor een Villa die gebouwd is op een stuk grond.
Onze wijk is een Mahale (ik hoop dat ik het woord Mahale goed geschreven heb).
Voor 28 november moeten eigenaren van appartementen een Kat Mulkiyeti Tapusu bezitten. In veel gevallen hebben mensen slechts een Kat Irtifaki Tapusu voor hun appartement. Dat is jarenlang gedoogd door de Turkse overheid maar nu niet meer. Voor 28 november moeten de Tapu’s worden omgezet. Het omzetten kost ongeveer 300-400 lira per Tapu. De straf op het niet omzetten is 1000 TL.
@Franka
Eerlijk gezegd vind ik het vreemd dat jij dit als makelaar niet weet aangezien de Turkse media er bol van staat.
Ik heb het toch vermeld in mijn antwoord aan MSM dat sommige mensen hun tapu zullen moeten laten aanpassen .Maar mischien niet duidelijk genoeg zoals jij het nu omschrijft.
Bedankt mijn antwoord aan te vullen met de juiste uitleg.
Als er op je tapu arsa vermeld staat zal je dit ook moeten laten nazien en laten veranderen.
Maar dan zullen alle eigenaren in je wijk die aanvraag moeten doen. Heb je daar geen vereniging van eigenaren waarmee je samen die aanvraag kan doen ?
bv. Mensen die kochten in Sari Konaklari in Kusadasi zijn allemaal persoonlijk verwittigd geweest door de vereniging van eigenaren en hebben samen met een advokaat allemaal een nieuwe tapu aangevraagd.
Groetjes uit Kusadasi,
Franka
Sorry maar het grootste gedeelte van jouw post klopt niet.
Ten eerste staan appartementen nooit als arsa vermeld. Dit gebeurt wel met vrijstaande woningen maar niet met appartementen aangezien er voor ieder appartement een tapu moet worden afgegeven. Hoe denk je dat te doen met een tapu voor grond?
Ten tweede is sinds 2007 verplicht voor appartementcomplexen om een vereniging van eigenaren op te richten. Deze verplichting geldt vanaf 8 woningen dus in principe is het niet van toepassing op de ouders van MsM.
Ten derde is een aardbeving verzekering (DASK) al veel langer verplicht. Het is zelfs zo dat een woning niet gekocht dan wel verkocht kan worden als de DASK niet betaald is.
Zoals eerder vermeld heb ik een villa gelegen in de wijk Ruya Villalare
Op mijn Tapu staat ARSA vermeld met in het hokje irtifaki een aantal kruisjes en in het hokje mulkiyeti geen kruisjes getypt. Mij is gezegd dat in het hokje mulkiyeti ook kruisjes moeten staan als dit niet het geval is zou ik een nieuwe Tapu moeten aanvragen.
Klopt dit???
Zoals eerder vemeld heb ik een villa gelegen in de wijk (mahale) Ruya Villalare. Op mijn Tapu staat Arsa en in het hokje KAT IRTIFAKI staan een aantal kruisjes en in het hokje KAT MULKIYETI staan geen kruisjes getypt.
Nu zegd men dat in het hokje KAT MULKIYETI ook kruisjes moeten staan anders moet ik een nieuwe Tapu aanvragen i.v.m. de nieuwe (tapu) wet.
Klopt dit???
Ik ben inmiddels terug uit Turkije (4 weken vakantie) en heb een nieuwe Tapu die voldoet aan de nieuwe Tapu wet (appartementenwet).
Ik weet nu ook wat het mij heeft gekost en wat er allemaal gedaan moet worden. Mijn vriend heeft ook een huis op de zelfde plak Ruya Villalare.
Mijn vriend heeft het volgende moeten doen.
Stap 1
Hij moest eerst bij de bij de Belediye (gemeente kantoor ) met een kopie van de woonvergunning (ruhsat) naar de ruhsat afdeling voor een handtekening en stempel ter controle welke wordt afgetekend door de Mürdür (directeur) dit was gratis.
Stap 2
Hij moest met een kopie van de Tapu, een hopie van de ruhsat welke is afgetend door de Mürdür, een kopie van het paspoort en een uitdraai van de platte gronf (kroki) aangifte doen bij het Kadaster hieraan zijn kosten verbonden welke bij de Ziraat moet worden overgemaakt. Met het betalings bewijs moet je terug naar het kadaster ter controle.
Als alles goed is gekeurd ga je een afspraak maken met de Mürdür van het kadaster om alles te laten opmeten (grond c.q. huis)
Stap 3
Op de dag dat alles wordt opgemeten moet je 2 personen ophalen met een auto af taxi bij het kadaster die dan komen opmeten, als ze klaar zijn moet je ze weer netjes terug brengen. na ± een week zijn de meet gegevens klaar, wanner dit is wordt door de meetkundige van het kadaster aangegeven.
Stap 4
De meet gegevens moet je bij het kadaster ophalen deze moet je dan 3 x laten kopieren en in rose dossiermappen opbergen en weer naar het kadaster terug brengen ter controle.
Stap 5
Men krijgt de dossiers en een zwart boek mee en moet hiermee naar het Tapu kadaster hier wordt de nieuwe Tapu opgesteld.
Stap 6
In de tussentijd moet men naar het belastingkantoor (Maliye) gaan en een verklaring afhalen dat er geen schulden op het huis staan, die verklaring heb je nodig om een nieuwe Tapu te krijgen je mag dus geen schulden hebben. Zijn die er wel (door bijv. de vorige eigenaar gemaakt) moet je deze eerst aflossen.
Stap 7
Bij het Tapu kantoor moet je jouw paspoort laten vertalen door een beëdigde Nederlandse tolk dit gebeurd s’morgens en s’middags moet deze tolk de tapu vertalen en alle gegevens uit een groot boek. Als dat gedaan is duurt het nog ± 15 minuten en je hebt de nieuwe Tapu.
Alles bij elkaar ben je dan zo’n 3 weken verder een kleine Tl. 650,00 lichter.
Dir is wat mijn vriend heeft moeten doen om een nieuwe Tapu te krijgen voor zijn huis in Kusadasi.
2 maanden later was ik aan de beurt, er was inmiddels het een en ander verandert. Men was er inmiddels erachter gekomen dat de hele prosedure veel te ingewikkeld was voor de Turkse bevolking welke voor een groot deel analfabeet is.
Wat heb ik moeten doen voor een nieuwe Tapu.
Stap 1
Ik ben naar de Belediye gegaan en heb de ruhsat laten controleren c.q. laten tekenen door de Mürdür.
Stap 2
Ik ben naar het kadaster gegaan met een kopie van ruhsat, plattegrond, tapu en paspoort. Ben de kosten gaan betalen bij de Ziraatbank Heb een afspraak gemaakt met de Mürdür voor het opmeten van grond en huis.
Stap 3
Ik heb 2 dagen later de meetkundige (2 pers.) opgehaalt en na het meten terug gebracht.
Stap 4
Ben met 3 Kopieen van alles in rose dossiersmappen naar het Tapu kadaster gegaan en kon die zelfde middag de tapu ophalen welke getekend was door de Mürdür. Klaar was Kees.
Alles bij elkaar ben ik 3 keer op pad geweest en de totaal tijd was 1 week.
Kosten ± TL 250,00
Dus alles gaat sneller en eenvoudiger.
Ik heb mij laten vertellen dat het in 2010 niets meer zal kosten om een nieuwe tapu te bemachtigen.
Ps. de geldboete van TL 1000,00 ieder jaar weer zolang er geen nieuwe tapu op het huis is werd inmiddels ook afgeschaft dit door groot protest van velen Turkse huiseigenaars die een nieuwe tapu moesten aanvragen.
Ik ben het er mee eens wat Jo schrijft. Bedankt U verhaal te doen. Maar helaas is ieder geval niet hetzelfde en de wetten veranderen ook voortdurend.Het is altijd goed een navraag te doen in het tapukantoor waar je Uw tapu bekomen heeft.
Inderdaad de turkse mensen verzetten zich tegen die maatregel en ik heb vorige week ook al een paar nieuwe tapus afgegeven zonder kosten.
Grote aannemers die aan veel buitenlanders verkocht hebben ,hebben de nieuwe tapu voor hun klanten gezamelijk aangevraagd .Dus die klanten hebben zelf niets moeten doen.
Ik heb klanten die in de Egel Residence in Kusadasi gekocht hebben en die hebben niets moeten betalen voor hun nieuwe tapu.Trouwens mensen die hun nieuwe tapu nog niet opgehaald hebben die in Egel residence kochten kunnen hem altijd gratis ophalen in het kantoor die het management doet.
Ik ben blij dat ik mijn huiswerk goed heb gemaakt en zo goed mogelijk heb verwoord. Het was een hele tekst die ik heb geschreven.
Ik heb dit gedaan omdat ik dacht dat het artikel Appartementenwet even stil stond. Ik ben van mening dat alle huis bezitters zowel Turkse als buitenlandse (Nerderlanders) zoveel mogelijk op de hoogte gehouden moeten worden. Toen ik mij aanmelde bij Wereldwijzer.nl en terrecht kwam bij het forum over Turkije dacht ik, dit is echt een mooi forum voor Turkse en buitenlandse mensen die huiseigenaar zijn in Turkije. Zelf willen wij (mijn echtgenote en ik) over ± 1,5 jaar ons voor langere tijd in Kusadasi gaan vestigen want wij zijn helemaal weg van Turkije, land, cultuur en mensen.
Beste Franka misschien is dit een moment wat meer contact met elkaar te hebben en onze gedachten c.q ervaring te wisselen.
Mijn e-mail adres is [EMAIL=“j.heiligers@telfort.nl”]j.heiligers@telfort.nl
Je kan me altijd prive mailen met vragen over emigreren, ik help je graag. Want hier vast komen wonen is anders dan met vakantie komen.
Ik zelf woon in de Egel Residence in Kusadasi en je bent altijd welkom als je nog eens in Kusadasi bent.Het is altijd goed nieuwe vrienden te maken,zeker als je hier permanent komt wonen.
Mijn mailadres is ; francoisevanhaesebrouck@hotmail.com
groetjes uit het heel zonnige Kusadasi,
Franka