Ik vraag me af of er hier mensen zijn die een eigen huis/appartement hebben in Turkije en wat hun ervaringen met betrekking tot de aankoop en afwikkeling daarvan zijn! Tegen welke dingen loop je aan, wat is wel/niet toegestaan als niet Turk zijnde? Waar moet je rekening me houden etc etc…
Inderdaad zijn Hans en/of Franka de aangewezen personen daarvoor. Wij hebben 2 jaar geleden een appartement gekocht in Marmaris. Op zich allemaal goed gegaan, maar in Turkije gaat zoiets wel totaal anders dan in Nederland natuurlijk. Stuur me anders maar een mailtje als je dingen wilt weten.
Het is helemaal niet zo moeilijk hier een huis of appartement te kopen, Alleen het is totaal anders dan bij ons in Belgie en Nederland.
Hier koop je meestal met een goede makelaar die je dan verder helpt voor de aankoopsprocedure.
Ik woon in Kusadasi sinds 10 jaar en heb een Belgisch-Nederlands makelaarskantoor in Kusadasi zelf sinds 8 jaar. Maar we verkopen over gans Turkije. Waar de klant onze hulp vraagt rijden we er naartoe.
Je koopt hier eerst met een verkoopsovereenkomst via advokaat of liever een notaris.Vele makelaars beweren dat je geen notaris nodg hebt, is eigenlijk waar, maar we geven liever de europeaan de zekerheid de verkoopsovereenkomst bij een notaris te laten opmaken. Dan moet de aanvraag van de eigenlijke eigendomsakte ( noemen ze hier tapu) aangevraagd worden via het tapuregistratiekantoor in de gemeente dat je koopt. Op die tapu kan je makkelijk zo een 3 maanden moeten wachten, dit omdat een europeaan niet kan kopen in de omgeving van een miltaire zone, niet te dicht bij een moskee, en ook in bepaalde dorpen is het moeilijker kopen voor een buitenlander. Dus een soort controle op de tapu die dan overgeschreven word van de oude eigenaar naar de nieuwe eigenaar.
Dus eer je iets koopt goed navragen of er wel een een buitenlander die eigendom kan kopen. Turken kunnen overal kopen en krijgen hun tapu onmiddelijk.
Ook navragen of er nog schulden op de eigendom zijn,zoals een hypotheek, electriciteitsrekeningen, waterrekening, telefoonrekeningen die onbetaald zijn van de vorige eigenaar. Maar normaal doet een goede makelaar dit voor zijn klant.Daarom is het beter een notaris of minstens een advokaat er tussen te nemen die dan wel op de verkoopsakte laat vermelden ,dit pand word schuldvrij verkocht.
Als je meer informatie wil kan je me altijd vrijblijvend mailen.We hebben heel veel tevreden klanten uit Belgie en Nederland.
Vriendelijke groeten uit Kusadasi,
Alvast bedankt tot zover Franka! Ik ben me aan het orrienteren omdat ik graag een eigen plek zo willen hebben in Turkije, mocht ik idd iets vinden dan zal ik zeker nog verdere vragen hebben. Nu even een andere vraag, stel ik vind iets bij makelaar x op de site, dan moet ik dat natuurlijk via makelaar x kopen? Of zou ik ook een eigen makelaar in de arm kunnen nemen??
Bovendien koop ik het niet alleen maar samen met mijn Turkse vriend, maar goed eerst maar eens iets vinden!!
Linda,
Als je iets ziet op een of andere website ben je echt niet verplicht met die makelaar te kopen. Bijna alle makelaars verkopen dezelfde projecten en dan prijzen vergelijken bij andere makelaars kan je veel geld besparen.
Let wel op als je met een turkse vriend samen koopt. Hij als turk kan de woning direct op zijn naam hebben, dus geen notaris of advokaat. Maar dan staat ook de 'tapu 'op zijn naam, maar bij ruzie heb je niets op die woning terug te vragen als die tapu op zijn naam staat.
Laat dan minstens als je elk de helft betaald, ik zeg wel als… vraag dan de tapu afzonderlijk te delen, de helft op je vriend en de helft op jouw.Dus 2 afzondelijke tapus.Betaal je alles zelf, eis dan zeker de tapu op jouw naam alleen,al verteld die vriend iets anders.
Ik kan niet alles vertellen op een forum, Hans weet dit ook heel goed.
Maar vandaag had ik terug een geval op kantoor waarbij een belgische vrouw die hier een woning kocht samen met een turkse vriend en nu is er zware ruzzie tussen hen, de tapu staat op zijn naam.Dus ,ze kan terug keren naar Belgie zonder geld en zonder huis.
Hans kan dit ook bevestigen dat dit toch nog meer gebeurd dan dat mensen denken. Want de meeste makelaars vertellen dit niet aan U,wat kan het hen schelen, verkocht is verkocht. Maar ik leg het eerst allemaal heel goed uit aan de toekomstige kopers, mischien dat ik daardoor nooit kan verkopen aan mensen met een turkse vriend erbij.
Voor sommige turkse vrienden ben ik dan een slechte makelaar omdat ik hun spel niet meespeel. Want let wel op wat er ook gebeurd…is een les ook voor anderen.
Een turkse vriend kan ons vragen een deel van ons commissieloon te krijgen als hun vriendin bij ons koopt.En dit is voor hem mooi meegenomen.En dan vraagt hij ook niet teveel uitleg te geven over de tapu. Maar helaas , bij ons lukt dit niet, ik heb dit nog nooit aanvaard. Dan verkoop ik liever niet. Eerlijkheid duurt het langst .
Neem heel goed informaties als je hier iets koopt samen met een turkse vriend.Want iedereen moet hard werken voor zijn geld .
En als Hans dit leest, dan kan hij dit zeker bevestigen.
Groetjes uit Kusadasi,
Franka6
Bedankt voor de goede tip Franka!! Je hebt helemaal gelijk, als als als… En de verhalen spreken voor zich. Ik zal er ook zeker voor zorgen dat het op beide namen komt te staan!! Dus dat ik indien ik (wij ) tot koop overgaan de Tapu zowel op mijn als op zijn naam komt te staan!
Als er dan dus twee Tapu zijn, wil dat dan ook zeggen dat, stel we gaan uitelkaar, hij het wil verkopen en ik niet dat niet kan??
Ben ook erg blij met de tip over de meerdere makelaars! Dat zal ik zeker onderling vergelijken!!!
Beste Linda,
Als je een woning koopt samen met een Turk moet je nog ook al maak je 2 tapus ,opletten.
Een voorbeeld.
Als je een bestaande woning van iemand koopt of in een project ,laat dan niet je vriend eerst de ganse tapu afkopen op zijn naam. Want velen maken dan de fout dat ze de helft afkopen van hun vriend zijn tapu en dan heb je terug geen voet om op te staan als als…er een scheiding komt.
Dus je moet bij notaris een contract opmaken samen met de oude eigenaar of projectontwikkelaar, U zelf ,en Uw vriend waarbij duidelijk vermeld staat -dat de oude eigenaar zowel aan U als aan Uw vriend- zijn woning verkoopt. Dus dit ook eerst bij notaris vastleggen en daarna bij de tapuregristratie hetzelfde doen. Als je op die manier 2 tapus hebt, kan hij niet verkopen zonder Uw toestemming.
Maar let wel op, hij kan dan wel op zijn deel tapu een hypotheek nemen bij de bank,niet op jou deel indien hij ooit geld nodig heeft.
Maar als hij dan zijn schulden in een later stadium niet kan betalen kunnen ze hem dwingen het huis te verkopen en dan kan je wel eerst je deel terug eisen.
Maar nog zo iets die hier totaal anders is dan bij ons is dat de tapu zo laag geschreven staat. Die staat nooit op de werkeljke aankoopsom, in uw geval laat het dan zo hoog mogelijk beschrijven. Dit doen ze hier omdat ze anders belasting op de meerwaarde dat ze verkopen moeten betalen en geen Turk die graag belasting betaald.
Maar dan heb je wel 2 tapus en meer veiligheid, maar denk eraan dat je bij scheiding alleen maar het bedrag kan eisen die op je eigen tapu staat.
Daar zit een grote valkuil in Turkije door die werkelijke waarde niet op de tapu te schrijven. In doorverkoop op normale manier is dit geen probleem, de volgende eigenaar doet gewoon hetzelfde. Zulke gevallen komen alleen uit in geval van scheiding.
Maar Linda de dag dat je wil kopen kan je me altijd vragen je te helpen,we verkopen ook overal in Turkije.Anders laat je bijstaan door een goede makelaar en vraag alles 2 keer eer je iets ondertekend, een beedigd tolk moet er zo wie zo bij zijn en indien je iets niet begrijpt vraag dan ook aan die tolk alle documenten in het nederlands te vertalen niet alleen mondeling zoals meestal gebeurd maar ook schriftelijk. Het zal je iets meer geld kosten, maar later zal je er geen spijt van hebben.
Nog een fijne dag en met meer vragen steeds welkom op mijn prive mail.
Geld ook voor andere personen.
Welkom met alle vragen over het kopen van een woning in Turkije.
Wij verkopen reeds meer dan 9 jaar woningen in Turkije aan buitenlanders en hebben reeds van alles meegemaakt.Maar als mensen goed luisteren en onze raad volgen hebben ze nog nooit problemen gehad.
Maar niet iedereen aanvaard die goede raad en lopen toch in de val.
En daarna is het …franka of Hans ?..wat nu?
Laat het nooit zover komen.
Nog een fijne dag,
Groetjes uit Kusadasi,
Franka
Franka wederom bedankt voor je heldere uitleg!! Bedankt. Ik heb het boekje wonen en leven in Turkije besteld (een tip via via)
Het is goed om ervaren mensen op ons forum te hebben, die weten waar de valkuilen zitten!
Nogmaals bedankt voor de tips en de hulp, stel ik zeer op prijs.
Ik heb mezelf ooit eens laten wijsmaken, dat als je als europeaan vastgoed koopt in Turkije, deze eigendom terug naar de Turkse staat gaat op de moment dat je sterft. Je kan die eigendom dus niet doorgeven aan je kinderen of andere erfgenamen. Wat is hier van waar en hoe zit die regel dan als je iets koopt samen met je turkse vriend?
Volgens mij klopt dit niet maar je kan problemen uitsluiten door je kinderen ook op de tapu (dit is de eigendomsakte te zetten)
Staan er geen erfgenamenop de tapu dan gaat het gewoon volgens testament.
Maar ik zou als ik jou was me toch eerst eens goed informeren bij een advokaat.
Als je hier als buitenlander een woning koopt gaat dit zeker niet naar de turkse staat bij overlijden. De regels van erfgenamen bij overlijden zijn dezelfde als bij ons in Belgie en Nederland.
Maar je kan altijd een bijkomend testament opmaken in Turkije waarin je dan vermeld wie je erfgenamen zijn.
Als je hier koopt samen met een turkse vriend let dan wel op ,op wie je de tapu zal laten opmaken. Turken hebben de tapu op 1 dag, een buitenlander moet ongeveer 3 maanden wachten, soms iets langer.
Daarom denken velen dan maak ik de tapu maar op mijn vriend zijn naam, maar doe dit nooit want dan ben je gezien. Je kan dan nooit aanstelten maken op je eigen huis. Ook bij het opmaken van een gedeelde tapu, dus bv. 2 tapu’s, de helft op jezelf , de helft op je vriend ook dan zitten er adders onder het gras. Laat dan niet eerst de tapu op je vriend zetten en hem het aan U doorverkopen, dan ook heb je geen rechten als er iets verkeerd loopt. Als je hier ooit iets koopt ,ga zeker bij een eerlijke makelaar te raad, koop nooit zonder erkende makelaar, advokaat en notaris en laat alle aktes door een beedigd tolk vertalen.
Meer vragen, je kan me altijd persoonlijk mailen.Zoals velen weten ik ben zelf makelaar in Turkije en heb reeds veel mensen kopzorgen bespaart.
Groetjes uit Kusadasi,
Franka
[EMAIL=“francoisevanhaesebrouck@hotmail.com”]francoisevanhaesebrouck@hotmail.com
hallo franka/hans
hoe gaat het met het huren van een huis ?
moet je dan voor een bepaalde periode huren of kan je zelf beslissen hoe lang je er wilt wonen,en is het ook mogelijk dat je er uitgezet kan worden
ondanks dat je de huur altijd correct betaald.
kan dit ook worden vast gelegt bij een notaris over de huur periode.
als wij naar turkeye emigreren dat is over drie jaar mijn vrouw is dan 60 dan willen wij geen koop woning hebben vanwege de leeftijd,die hebben we nu ook niet.
we zijn ons op dit moment aan het orienteren waar ons plekje is in turkeye.
deze vacantie gaat vande zomer naar dalyan voor 4 weken.
groet carlos:so:
Het huren van een huis is heel simpel,je ziet het,belt de desbetreffende verhuurder,maakt een prijs af en klaar.
In regel betaal je per maand maar ze kunnen ook vragen om een jaar vooruit te betalen.
In het laatste geval maak je een huurkontrakt op(te koop in de tijdschriftenwinkels;in het turks)en laat dat door de plaatselijke notaris bekrachtigen(samen er even langs gaan,duurt een kwartiertje)
Mocht je tussentijds vertrekken dan ben je wel dat geld kwijt,er staat nergens beschreven dat je het teveel betaalde terug krijgt.
Per maand betaal je gewoon contant,krijg je een bewijs van betaling;of niet.
Je hebt wel rechten en plichten;maar laat dat wel in het huurovereenkomst vastleggen over evt.huursverhogingen,kom je niet ineens voor een verrassing te staan dat de huur na 1 jaar met 200% stijgt.
De keuze is dan betalen of vertrekken.
Wat we ook meegemaakt hebben is dat huurders met huurachterstand snachts de inboedel op een vrachtwagen zetten en met de noorderzon vertrokken.
Ik ben me aan het orienteren en zag via Corendon Estate iets leuk (Bodrum). Waar ik benieuwd naar ben wat de jaarlijkse vaste (en welke)lasten in Turkije zijn.
Zijn er hier naast nog zaken waarbij je rekening moet houden en in het bijzonder bij een vakantiecomplex? Hoe zit het bv met seismografische risico’s in Bodrum.
Ik neem aan dat dit niet opgaat als je getrouwd bent want dan komt het automatisch op 2 namen te staan toch??Ook al heeft een van de 2 niet de turkse nationaliteit.