Advies over woning kopen in Turkije

Hallo,

Ik ben nieuw op het forum. Blij dat ik een actief forum gevonden heb. We zijn namelijk van plan om een huis of appartement te kopen in Turkije, met wellicht het idee om er ons ook definitief te vestigen.

Even voorstellen. Mijn naam is Henk-Jan, kort HJ, en mijn vrouw, Leny, en wij reizen al de nodige tijd (10 jaar) rondom de wereld (wonen en werken), en zoals met velen die langdurig buiten Nederland gewoond hebben, we willen niet meer terug (we vinden NL nog steeds een geweldig land, maar meer ruimte, beter klimaat, goedkoper levensonderhoud en varieteit in natuur en contacten zijn buiten NL meer te krijgen).

We zijn nog niet met pensioen, maar we willen nu al een huis kopen als investering, en dan het verhuren.

Er zijn natuurlijk vele “newbie” vragen, ik zal op het forum zoeken naar antwoorden, maar stel op prijs om ook een reactie te krijgen, zoals:

(1) We houden van rust & ruimte (qua wonen), maar tegelijkertijd vinden we uitzicht over zee prettig en houden van het “rommelige” en de gezelligeid van dorpjes/stadjes in de nabijheid. Natuurlijk veel gezien op Internet, maar vragen ons nog af welke plekken echt hieraan voldoen, zoals Bodrum, Fethiye, Kusadasi, enzovoorts. Of is dit allemaal te toeristisch en wordt het alleen maar drukker? Wat kan je aanbevelen.

(2) We gaan in July zelf rondkijken, en om voorbereid te zijn, zoeken we op Internet mogelijke panden, maar wat een overvloed!! Welke organizaties kan je vertrouwen, welke prijzen zijn reeel, enzovoorts. AUB, advies, hoe ik toegang krijg tot goede aanbiedingen van huizen, villas, appartementen, enz…

(3) Verhuren? Is dat toegestaan of heb je daar een werkvergunning voor nodig? Hoe zit het met belasting over huurinkomsten?

(4) Hoe zit het met belasting in NL? Als je woont in Turkije (meer dan 6 maanden), moet je dan belasting betalen in Turkije? Over wat? Gaat Turkije na wat je inkomsten zijn, of laten ze jou in “peace”, zolang je maar je maar de woning-belasting betaalt?

alvast bedankt
HJ

Hallo allemaal,

Wellicht is dit forum minder actief dan ik dacht, tot dusverre geen reacties. Er moeten toch heel veel Belgen en Nederlanders wonen in Turkije, tenminste dat is wat ik hoorde. In sommige stadjes wordt wellicht meer Nederlands gepraat dan Turks (zoals in Kusadasi), maar dat heb ik alleen van horen zeggen.

Zou leuk zijn om wat info te krijgen op mijn vragen,
groeten,
HJ

Hi Sobee,

Dat was een geweldige reactie, erg informatief en duidelijk. We zijn van plan om iets te kopen, en trekken hier 3 weken voor uit, hebben al geboekt, dus jouw reactie om dit niet in de zomermaanden te doen, komt net te laat :-). Maar goed, het is ook vakantie, en minimaal willen het gebied verkennen, en de zomer is goed om na te gaan hoe “toeristisch” een bepaald gebied kan zijn, zodat we weten wat te erg wordt. Zo hoorde ik vandaag dat ik bijv. Kusadasi moet vermijden omdat dit meer het “costa del sol disco vakantie” volk oplevert. Daarintegen was Bodrum/Gumusluk aan te raden, enz.

Kan je aangeven hoe groot het verschil is tussen “in de zomer kopen” of “in de winter kopen”. Is dit 10% verschil, of waar praten we over.

Je geeft aan om rechtstreeks met de ontwikkelaar zaken te doen, eerlijk advies, maar is dat niet ten nadelen van jouw beroep (als bemiddelaar), of begrijp ik dat fout?

Kan je mij een paar projecten aanraden, “off-plan” is prima, zodat ik betalingen kan spreiden, en wellicht kan ik een “winter-prijs” verkrijgen in de zomer :wink:

Alvast bedankt
HJ

Hoi HJ,

Ik heb je een PM gestuurd want ik wil niet schandeloos adverteren op dit forum, daar is het denk ik niet voor :paranoid:

Benadeel ik mezelf met het advies wat ik je gaf? Nee niet echt, ik bemiddel namelijk voor een hele kleine groep ontwikkelaars die absoluut niets te maken willen hebben met marketing, adverteren of klantcontacten…maar ze willen wel verkopen.

Ik verkoop hun projecten dus op mijn voorwaarden, wat betekent dat wij eigenlijk de plaats van de ontwikkelaar innemen, zonder zelf fysiek ook maar 1 steen op te rapen. Naast dit bouwen we maatwerk-villas en concepten voor grotere projecten. Hierbij werken we dus in opdracht van de koper, wederom met niemand ertussen.

Laat zeker even weten waar jullie gekocht hebben, en blijf enthousiast!

hoi goturkey
dit deel van het forum wordt iets minder actief bezocht, had het nog niet gezien.
je andere vragen kan ik niet beantwoorden, maar de 1e wel
ben op veel plekken geweest en ik denk dat je je iets moet gaan afvragen:
wat is belangrijk voor jullie.

zoeken jullie een huis dat je makkelijk kunt verhuren? dan raad ik juist aan om een huis te zoeken in de toeristen plaatsen, zoals kusadasi, alanya, bodrum, marmaris, gumbet etc etc
wil je een gewoon huis in een turkse wijk? of zoek je een nieuw vakantiehuis op een park met andere vakantiehuizen

en tot slot, als je er zelf in wilt, wanneer dan? in de winter is het zelfs rustig op de toeristen plaatsen en dan is het misschien juist prettig om wat drukker te zitten.

aanrader is de omgeving van kalkan, kas, oludeniz en fethiye. wel toeristisch, maar nog niet massaal overstroomd. mooie omgeving en je bent niet de enige buitenlander.
ik heb een tijdje gewoond in kalkan, en vond het ideaal om me voor langere tijd te vestigen!

succes met je zoektocht en veel plezier!

Hi,

Bedankt voor je reactie, en een waar woord. We willen inderdaad een rustige plek, maar ook weer niet te rustig, eerder bij een leuk dorpje/stadje, en omdat we niet met penisoen kunnen (zal nog wel 8 jaar duren), willen we het inderdaad verhuren, dus zal het ergens moeten zijn waar mensen makkelijk heen kunnen.

Misschien moeten we gewoon wachten, maar misschien is over 6 tot 8 jaar, het niet meer te betalen? Moeilijk te bepalen. Spanje is al een bestemming voor mensen, prijzen zijn daar hoger, maar als je goed zoekt, kan je daar ook nog wel slagen voor een redelijk bedrag.

Als iemand iets kan zeggen over de toekomst in Real Esate in Turkije, wellicht een report, dan hoor ik dat graag

Groeten
HJ

Ik weet niet waar jullie heen gaan.
Ik heb zelf een appartement in Turgutreis een plaats In Bodrum, ongeveer 15 minuten rijden van Bodrum centrum.
Ik geef je een naam en adres en telefoonnummer.
Die persoon ga je rondleiden.
Kost je niks, maar natuurlijk willen ze graag dat je via hem koop.
Voor hem geen probleem. Anders hoor ik wel van jou.
Hij is een rustige fatsoenlike jongen van 27 jaar.
Als je zeg dat Harold je gestuurd heeft, zal wel goed komen.

Naam - Ufuk Deliduman.
plaats - Turgutreis
mobiel - +90 5325142237 of +90 5542080417

Bedankt. Heb het genoteerd. We zullen daar ongeveer 1 Aug zijn.
HJ

dat is idd een waar woord

alanya is in de winter erg in trek, maar voorlopig vlieg je dus nog steeds op antalya en dat is best ver weg voor mensen die een weekje jullie huisje huren. aan de andere kant, het gebied dalaman, bodrum, izmir daar zijn weer niet zo vaak regelmatig betaalbare vluchten in de winter te krijgen…

maar ik denk dat je beter een huisje kunt zoeken waar jullie graag zitten, en dat alles wat je kunt verhuren mooi meegenomen is. ik denk namelijk dat het sowieso best moelijk is om je vakantiehuisje in turkije te verhuren, de pakketreizen zijn nog steeds zo betaalbaar, dat mensen dat liever boeken,
zou toch zonde zijn dat je iets koopt voor de verhuur, en uiteindelijk verhuur je het maar 1 a 2 x per jaar en dan zit je er zelf in, en voel je je niet op je gemak!

ikzelf zou eerder een huisje huren dat in eens stedelijk gebied ligt en waar je makkelijk de dolmus kunt pakken, anders ben je ook nog verplicht om een auto te huren, en veel mensen zijn daar toch nog een beetje huiverig voor in turkije…

succes met de speurtocht!!

Hi,
Dat het moeilijk verhuurbaar zou zijn, had ik eigenlijk wel verwacht. De meesten mensen willen inderdaad een “all-in” vakantie, dus niet te veel gedoe met het zelf regelen van een vakantie-huisje. Tsja, dat is eigenlijk het dilemma. Ik verwacht pas na 6 tot 8 jaar erg echt zelf te wonen, tot die tijd, zal ik er maar 3 weken per jaar zijn of zo. Het gevoel al iets te kopen, nu het nog betaalbaar is, is groot, een soort voorpret, maar als het grotendeels leeg staat, is dit misschien niet echt goed voor de onderhoud en de waarde van het huis. Het dilemma is dus, nu kopen met potentieel leegstand, maar wel een redelijke prijs, of 6 jaar wachten, en dan pas kopen, maar wellicht dan niet meer betaalbaar…Moeilijk te zeggen, als de prijzen stabiliseren, dan wacht ik liever, maar als voor een mooie plek met zeezicht in 6 jaar het dubbele, zoniet meer, betaald moet worden, koop ik liever nu.
We zullen maar zeggen, een luxe-probleem :slight_smile:
HJ

Mijn appartement is bijuna nooit leeg.
Ik laat het verhuren en zelf daar ee bankrekeninge geopend voor de huurpeniningen.
Ik heb pas weer een huis gekocht ( de tweede appartement)en laat het verhuren door een lokale famile voor een periode van telkens een jaar.
Zoals ik al zeg.
Vraag dit aan Ufuk hoe het moet en beter kan, enz nez.
De economie van Turkije is flink gestegen.
Bv. in Turgutreis wordt binnen nu en 5 jaar ook echt touristisch.
Ik heb daar the plannen gezien bij de mijor office(van de burgermeester)
Dus luidter met al je zintuigen en ga ervoor
Ik heb 2 jaar geleden dit gedaan en heb tot nu toe geen spijt.

HJ het verhuren van je woning is niet heel ingewikkeld. Iets ingewikkelder als je aan zogeheten vakantieverhuur denkt, want flight-only naar Turkije is nog steeds niet heel goedkoop.

Het verhuren heeft tot nu toe hier nog niemand rijk gemaakt, maar bijvoorbeeld lange termijn verhuur (waar veeeeeeeeel vraag naar is) zorgt er wel voor dat je woning bewoont is, de rekeningen worden betaald, en wanneer nodig reparaties worden verricht. Met andere woorden, je huisje staat niet leeg en is geen advertentie voor inbrekers; en het kost je ook niets terwijl het pand langzaam in waarde groeit.

Ik heb je een email gestuurd n.a.v. je PM.

Dat is goed nieuws, lange termijn verhuur! Nee, we hoeven er niet rijk van te worden, als het maar het onderhoud & maandelijkse beheerkosten kan dekken.

Naar aanleiding van dit nog enkele vragen:
Wat gaat makkelijker voor lange termijn verhuur:
(1) gemeubileerd of leeg?
(2) Villa of Apartement?
(3) Zeezicht of “rust”
(4) Bij een dorpje/stadje of bij een strand? Welke plaatsen zijn gewenst voor lange termijn verhuur?
(5) Wie zijn de mensen die lange termijn willen huren? (toeristen, gepensioneerden, etc…)

Welke organisaties kunnen dit makkelijk en betrouwbaar regelen. Heeft iemand contacten?

Alvast bedankt!
HJ

Naar aanleiding van dit nog enkele vragen:
Wat gaat makkelijker voor lange termijn verhuur:
(1) gemeubileerd of leeg?
Voor lange termijn verhuur-elk jaar verlenegen-niet gemeubileed
(2) Villa of Apartement?
Koop een appartement niet te duur- 35.000 tot 130.000 euro.
Niet in een Resort.In Turkije Begane grond is goedkoper dan de verdiepingen.
(3) Zeezicht of “rust”
Ik persoonlijk houd van rust, maar ook bereikbaarheid met openbaar vervoer is een pre. Bij zeezicht betaal je ook ervoor, zeg maar 10.000 euro duurder dan niet met zeezicht.Ik ben daar 2 keer in het jaar voor 2x 3 maanden.De rest ben ik in Den Haag
(4) Bij een dorpje/stadje of bij een strand? Welke plaatsen zijn gewenst voor lange termijn verhuur?
Bij een dorpje waar lokale bevolking wonen is heel interessant semi permanent te wonen.RUST, JE HOEF ZE NIET TE KENNEN, MAAR ZE WETEN WIE JE BEN.
IS HEEL BELANGRIJK VOOR LATER. EN GOEDKOPERE HUIZEN MARK.
Mijn tweede huis is ook in het dorp in Turgutreis ( dit is een appeltje voor de dorst) Verhuurt aan Turkse gezin voor een jaarm met eventuele verlenging.

(5) Wie zijn de mensen die lange termijn willen huren? (toeristen, gepensioneerden, etc…)
Hangt van af wat je doelstelling is.
Aaan touristen verhuur je, als het huis interresant is voor de touristen.(Andere eisen)
Voor gepensioneerden is interresant voor contracten van 2 jaar want ze willen zekeheid hebben.
Turkse zaken mensen, huurtermijn voor een jaar, optie tot verlenging.
Lokale bevolking- niet een te dure woning .35.000 tot 40.000 euro
Voor duurdere woningen wordt meestal verhuurd aan Jetsets die ergens anders in Turkije wonen en je huis als een vakantie basis wil hebben.
Maar dan moet je huis dicht bij zee en dicht bij de jachthaven liggen.

Welke organisaties kunnen dit makkelijk en betrouwbaar regelen. Heeft iemand contacten?
In turkije zien ze allemaal er betrouwbaar uit en zo werken ze ook.
Zaak is toch je mensen kennis en je verstand te gebruiken.
Leer ze eerst kennen.Ik heb zelf voor mijn huurhuis een contract getekend met Ufuk deliduman, ook voor een jaar om mijn huizen te beheren.
Hier ga ik niet op details in.
Dit is een lang verhaal.

ik denk dat er ook zat stelletjes zijn (turks- NL/ turks-engels) die voor een paar maanden willen huren, maar dan zou het wel gemeubileerd moeten zijn en betaalbaar, en dus centraal liggen

maar als je het voor de lange termijn verhuurd, dan kun je zelf niet van je 2e huisje genieten in die tussentijd…

lastig dilemma nog steeds!

Als jullie een deskundig advies willen kunnen jullie me altijd persoonlijk mailen met al jullie vragen over een woning kopen in Turkije. We hebben een erkend Belgisch-Nederlands makelaarskantoor in Kusadasi gevestigd sinds 10 jaar. We hebben reeds heel veel Belgen en Nederlanders aan een woning geholpen over gans Turkije.
Als iemand beslist hier iets te kopen moet hij eerst goed weten waarvoor hij koopt, is het voor zijn eigen plezier en zelf regelmatig te komen of is het gewoon uit investering en de woning door te verhuren. Als je aan verhuren denkt moet U zeker in een meer toeristische plaats kopen omdat toeristen nu eenmaal liever huren in een gekende badplaats en de huurprijzen daar beter verzekerd kunnen worden.
We werken samen met projectontwikkelaars die zelfs verkopen met 3 jaar verhuurgarantie.
Ik las hier ook op dit forum dat Kusadasi te druk is, maar denk eraan dat Kusadasi ook nog mooie rustige plaatsjes heeft in de omgeving. Niemand hoeft in het centrum van Kusadasi te kopen. En hier zijn zelfs nog koopjes woningen te vinden, zelfs met zeezicht.
Bodrum en omgeving is ook heel mooi en zeer in trek,maar duurder dan Kusadasi. Ook in Bodrum en omgeving hebben we heel mooie aanbiedingen.
Investeren in Turkije zal zeker toenemen, de prijzen stijgen elk jaar met 20 procent naargelang de ligging. Zeezicht heeft steeds de voorkeur.
Met meer vragen altijd welkom.
[EMAIL=“francoisevanhaesebrouck@hotmail.com”]francoisevanhaesebrouck@gmail.com
We komen overal terplaatse waar de klant ons vraagt te bemiddelen waar ook in Turkije. k gratis.
Met vriendelijke groeten uit Kusadasi,
Franka

Dat klop,
Voor lange termijn moet je verhuren voor een huurtermijn van een jaar.
Elk jaar wordt verlengd.
Dir is alleen goed voor een investereing.
Na een paar jaar verkopen.
Dit een soort investeren als een groei briljant.
Als je begrijp wat ik bedoeld.
Is altijd goed.
Daarnast kan je ook je eigen huis nemen. Als de zak van de sint het toelaat.

Hoi HJ,

*HJ: Wij zijn al jaren actief in Bodrum & regio, het totale begeleiding is in het Nederlands. Hou je wel dat in Turgutreis als buitenlander geen woning mag kopen, behalve als je een Turkse LTD. opricht kosten 1600 euro en kosten advocaat 1500 euro. Hiernaa jaarlijks 1200 euro kosten voor het bedrijf.

Indien je wenst kan je contact met mij opnemen!

www.bodrumrealestate.nl