Hallo,
Ik ben nieuw op het forum. Blij dat ik een actief forum gevonden heb. We zijn namelijk van plan om een huis of appartement te kopen in Turkije, met wellicht het idee om er ons ook definitief te vestigen.
Even voorstellen. Mijn naam is Henk-Jan, kort HJ, en mijn vrouw, Leny, en wij reizen al de nodige tijd (10 jaar) rondom de wereld (wonen en werken), en zoals met velen die langdurig buiten Nederland gewoond hebben, we willen niet meer terug (we vinden NL nog steeds een geweldig land, maar meer ruimte, beter klimaat, goedkoper levensonderhoud en varieteit in natuur en contacten zijn buiten NL meer te krijgen).
We zijn nog niet met pensioen, maar we willen nu al een huis kopen als investering, en dan het verhuren.
Er zijn natuurlijk vele “newbie” vragen, ik zal op het forum zoeken naar antwoorden, maar stel op prijs om ook een reactie te krijgen, zoals:
(1) We houden van rust & ruimte (qua wonen), maar tegelijkertijd vinden we uitzicht over zee prettig en houden van het “rommelige” en de gezelligeid van dorpjes/stadjes in de nabijheid. Natuurlijk veel gezien op Internet, maar vragen ons nog af welke plekken echt hieraan voldoen, zoals Bodrum, Fethiye, Kusadasi, enzovoorts. Of is dit allemaal te toeristisch en wordt het alleen maar drukker? Wat kan je aanbevelen.
(2) We gaan in July zelf rondkijken, en om voorbereid te zijn, zoeken we op Internet mogelijke panden, maar wat een overvloed!! Welke organizaties kan je vertrouwen, welke prijzen zijn reeel, enzovoorts. AUB, advies, hoe ik toegang krijg tot goede aanbiedingen van huizen, villas, appartementen, enz…
(3) Verhuren? Is dat toegestaan of heb je daar een werkvergunning voor nodig? Hoe zit het met belasting over huurinkomsten?
(4) Hoe zit het met belasting in NL? Als je woont in Turkije (meer dan 6 maanden), moet je dan belasting betalen in Turkije? Over wat? Gaat Turkije na wat je inkomsten zijn, of laten ze jou in “peace”, zolang je maar je maar de woning-belasting betaalt?
alvast bedankt
HJ