tapu????

Dat zou geweldig nieuws zijn. Hebben ze dat op papier gezet of hoe hebben ze u op de hoogte gebracht. Want ze hebben al een keer of 10 tegen ons gezegd dat het in orde was…

Dit is de melding die de tapu kantoren destijds hebben gekregen om de aflevering tijdelijk te stoppen. Spijtig genoeg enkel in het Turks. Kan iemand op dit forum dat misschien vertalen aub?
Er staan mogelijk belangrijke details in. Het is dus wel belangrijk om het helemaal en letterlijk te vertalen…

http://web.tkgm.gov.tr/tkgm/index.php?page=haberler&Id=5120

Het gaat om het Tapu kantoor in Alanya. Het stel heeft een appartement gekocht van een weduwen. Tapu stond op beide naam. Is via het gerecht in hun thuisland en via het gerecht hier na c.a 7 maanden geaccepteerd dat het nu alleen van haar is. Nu moet dus het Tapu eerst omgeschreven worden op haar naam om vervolgens op de nieuwe eigenaren gezet te worden.
Lang verhaal om enigszins uit te leggen dat er al veel maanden intensief contact is met een aantal ambtenaren. Een van hen heeft mondeling aangegeven dat het nog enkele weken gaat duren omdat eerst de aanvragen die de afgelopen maanden zijn binnen gelopen weg te werken.
De wet is aangepast en in het kort komt het er op neer dat je als buitenlander meer land mag bezitten. Er zijn landen toegevoegd die vastgoed mogen aanschaffen.
Dit laatste heb ik nog niet officieel bevestigd gezien maar is een verhaal van een emlak die bij het verhaal betrokken is.

Dat laatste is nu juist het probleem. De lijst met die landen is nog niet aangemaakt en ondertussen leveren ze geen tapu af aan buitenlanders.
Ik heb gisteren nog een mail gehad van een advocaat die liet weten dat het ten vroegste september zou worden. Ik hoop dat hij ongelijk heeft en u gelijk, want ik wacht hier ook al enkele maanden op.

Het verhaal dat u doorgeeft heb ik al verschillende keren gekregen maar telkens onjuist en dit enkel maar omdat ze willen blijven verkopen terijl dit stil ligt en dat is natuurlijk heel gevaarlijk voor de kopers. Want zolang de tapu niet op je naam staat kan de vorige eigenaar nog schulden maken op het vastgoed. Oppassen dus…

Blijkbaar zijn ze er wel volop mee bezig maar in orde is het nog niet.
Kijk maar naar dit artikel van woensdag:

http://asbarez.com/104480/armenia-should-retaliate-against-turkish-ban-on-buying-real-estate/

OK verrassend, blijft Turkije maar we wonen er graag. Ik houd je op de hoogte hoe het hier verloopt.

1 like

Ik heb het even laten navragen door 1 van mijn Turkse vriendinnen die een broer heeft die in een tapu bureau ding werkt en men is inderdaad weer begonnen met het uitschrijven. Wel vooral van de duidelijke gevallen waar geen twijfel bij zou bestaan ofzoiets. Ik kreeg gelijk wel de melding dat mochten we iets kopen we ons geen zorgen moesten maken dat de broer het wel zou afhandelen. Het tapukantoor waar hij werkt is al begonnen omdat ze een dusdanig achterstand hebben dat het anders helemaal een ramp zou worden om de achterstand weg te werken. Niet alle kantoren doen het dus hangt ook af van wie je kent en wie je voor je krijgt zoals altijd dus in turkije

1 like

Dit is nou net wat ik bedoel. Allemaal speculaties van “ik heb horen zeggen” en via via via, of ik ken iemand, maar niks oficieel. Daar koop je niks voor en dat is zeer gevaarlijk. Enkel officiele meldingen en daadwerkelijke feiten voor je zuurverdiende centen. Nogmaals ik hoop dat jullie gelijk hebben maar eerst zien en dan geloven. Ik heb nu al enkele links gepost en duidelijk de bron opgegeven maar nog niks tastbaars terug gekregen of ben ik gek?

Dank je en ik hoop ook snel van je te horen dat het in orde is.
Ik zou er ook graag willen wonen.
Wij werken nu nog en willen daarom nu daar iets kopen en dan binnen een paar jaar als we op rust zijn daar komen wonen.
Veel geluk nog en tot de volgende post op dit forum…

Tja het is Turkije. Alles gaat hier zo op deze manier. In jou geval wil het dus zeggen dat je wacht op de officiele mededeling maar dan moet je er rekening mee houden dat het nog heel lang zal duren eer die er komt als er ooit een officieel bericht van komt. Dit is nu eenmaal de manier waarop dingen werken in Turkije. Alles gaat via via. Ik heb de moeite genomen om het voor je na te vragen en het feit is een aantal tapu kantoren werken de gevallen waar geen twijfel bij is al weg niet alle kantoren doen het en het is maar net wie je kent. Ik begrijp wel dat dat een risico is dat je niet wil nemen. Ik wil je er wel attent op maken dat bij alles wat je in Turkije doet je op zulke dingen aanloopt. Als je mensen kent gaat alles vlotter anders tja kan je soms wachten tot je half gek wordt.

1 like

Begrijp ik wel, maar het is toch link. Toch bedankt om het na te vragen en als je moest te weten komen of er maandag idd afgeleverd zijn, kun je dat dan laten weten aub?

Zal ik doen. Het is meer vervelend dan link overigens. De wachttijden zullen enorm gaan oplopen. Ze kunnen je wel de info geven of de tapu vrij kan gegeven worden eens ze verder gaan met verwerken. In je koopcontract kan je ook een optie laten opnemen dat als de tapu niet wordt vrijgegeven het voorschot terug wordt gegeven en je het overgebleven bedrag zal betalen bij afgifte van de tapu. In het geval dat je je droomhuis zou tegenkomen

We zijn het al tegengekomen en we zitten te wachten om de Tapu aan te vragen. Net daarom dat het zo frustrerend is.

Dit heb ik opgevangen op een ander forum. Kan iemand dit bevstigen of weet iemand meer?

Looks like Ankara have issued a directive to the tapu offices and things are moving. I’ve seen the directive but it’s full of typos and I can’t translate it and it is very complex and is actually longer than the original law. Looks as though parts of that heavily slanted article from Armenia were correct - one wonders at the source! - but it will be up to the tapu offices now to implement this directive. Progress though for those waiting on tapu transfer. Karyn UK, 41 minutes ago #24 .

Unquote:zon02::wereld::cheer:

Meer nieuws ivm met Tapu:

**» **Tapu-wet werd herzien

http://www.al-active.com/images/newsletter/buypropertypartner_2012.jpg

De wet voor de overdracht van onroerend goed aan buitenlanders werd herzien door de Turkse regering. Daardoor werden er tijdelijk geen Tapu´s afgegeven. Door de wijzigingen is de hele procedure vereenvoudigd en kunnen nu nog meer nationaliteiten in Turkije een eigendom kopen. De verwachting is daardoor dat het zal zorgen voor nog meer beweging in de vastgoedmarkt.
De tijdelijke stop leidde tot onzekerheid die niet noodzakelijk waren. Momenteel zijn de 1e Tapu´s al weer afgegeven.

Dit is een bericht uit een nieuwsbrief van Al-active. Een van de grotere en ik vindt een van de beter makalaardijen in Alanya.

1 like

Allereerste excuses, ik had jou vraag over Iskan niet gezien.
Iskan is simpel gezegd een woonvergunning. Hoort bij de woning en hoort door de bouwer / verkoper aangevraagd te worden bij de gemeente. (je kan het zelf doen) Normaal wordt een woning dus verkocht met Iskan.
Korte beschrijving van de procedure:
Als het om een appartementen gebouw of villa park gaat moet er eerst een algemeen Iskan komen. Die wordt aangevraagd en afgegeven als de bouw gereed is en alles klopt. Denk aan waterleidingen, riolering, bouwkundig eisen, Ook de papieren zoals bestemmingsplan, bouwvergunning, Tapu, enz.
Bij ons (ergens in 2004) kregen we een formulier waarmee we langs 12 instanties moesten en elk had een vakje om met een stempel te vullen.

Na het algemene Iskan, moet er per wooneenheid één komen.
Een echte TSE makelaar zal een huis zonder iskan niet in de verkoop nemen!
Als je Iskan er is, kun je water en elektrisch aansluiting op eigen naam zetten. Daarmee zijn de kosten voor water en elektriciteit lager. Voor die tijd was / is het een bouw aansluiting.

Kosten van een Iskan kan niet precies vertellen maar vanwege alle betrokken instellingen kan dat best oplopen. Ik schat op dit moment rond de € 1000,-- maar kan ook veel meer zijn.

Ik denk niet dat je blij wordt met dit verhaal maar dit is hoe het hoort te gaan. Je hebt nu een huis in Turkije dus alle variabele kunnen voorbij komen. Ligt overigens niet aan Turkije maar aan een aantal cratieve mensen hier. Gelukkig is onze ervaring dat het gros sympathieker is.

jouw verhaal is een beetje zoals ik het had begrepen.
Maar de vraag in mijn persoonlijk bericht was ook of jij kan uitleggen hoe er zo een
papier uit ziet? Als we de algemene iskan hebben, moeten wij dan persoonlijk opnieuw
al die stappen ondergaan? En zijn er dan ook weer opnieuw kosten aan verbonden?
Of is dat die 1000 € ?

Ik antwoord alleen als ik iets uit eigen ervaring weet of uit een bron die ik ken. In dit geval is het onze ervaring om in 2004 een iskan te verkrijgen voor een vrij staand huisje. Dus maar één iskan. In de bijlage vind je een fotootje van iskan die ik van een site geplukt heb van een Turks bouwbedrijf.

Normaal zorgt de bouwer voor de algemene iskan, maar later ook voor de individuele. Wat betekend dat je (ik) er geen ervaring mee heb. De kosten in 2004 waren al iets boven de € 1000,-- maar de prijs is per gemeente verschillend. Zover ik weet kost de individuele iskan hetzelfde als de algemene. De reden dat ik dat denk is omdat de procedure nagenoeg gelijk is en ongeveer dezelfde instanties zich er mee bemoeien.
Ik weet niet of dit mag op het forum maar ik heb hier nog een linkje voor je van Mond: een groep die je mogelijk kunnen helpen klik

Verder is het misschien nog het vertellen waard dat ik diverse mensen ken die al jaren zonder Iskan wonen. Zover ik weet zijn er geen sancties. Het probleem wordt echt zichtbaar als je gaat verkopen. Een TSE makelaar zal b.v de woning niet accepteren en een buitenlander die de “weg” kent ook niet.
Maar het is Turkije J ik ken ook een situatie waarbij Nederlanders echt moesten verkopen en het uiteindelijk onder de prijs zonder Iskan aan een Turk hebben verkocht

Ik geloof niet dat ik veel meer weet te vertellen. Als jullie in de buurt wonen, wil ik best in contact komen met jullie. We hebben inmiddels een redelijk kennissen/vrienden kring die mogelijk iets kunnen betekenen.