Sumatra Reisadvies 2009

In de vorige eeuw ben ik ooit in Medan , Brastagi -Toba en - Bintan Tanjung Pinang haven langsgeweest .
Ben nu van plan (Insyaallah) om weer een sentimental journey te maken vanaf Padang naar Medan of **omgekeerd. **Komende uit Jakarta .
Voorzover ik begrepen heb kan je alleen maar tussen de 30-40 km per uur halen als je met de auto rijdt.
Heb diverse reisverhalen gelezen op het Net , maar ze zijn vaak gedaan door backpackers of mensen die een verzorgde reis nemen en in sterrenhotels logeren. Of zijn de verhalen al een paar jaar oud .
Ik heb een afwijkende route in mijn gedachten , wil eigenlijk met een huurauto reizen , en van de ene plek naar andere plek hoppen.
En dan zelf hotels zoeken .
Is er iemand die onlangs ongeveer dezelfde route hemaakt ?
Vorig jaar werd verteld door een Indonesische vriend uit Duitsland dat de weg van Medan naar Toba via Bohorok slecht is .
Na 1 jaar hoop je dan dat de wegen al gerepareerd zijn , of het kan ook slechter worden . Kan ook gebeuren.
De route die wij willen nemen is:
1.Jakarta - Padang met Pelni
2.Padang e.o 2nachten,Bukit Tinggi 2n , Padang Sidempuan 1n ,
Parapat 2n - Medan 2/3n.
3.Medan - Bintan/ Batam met Pelni
4.Batam-Jkt met ook Pelni of vliegtuig .
Moet ook rekening houden met de afvaarten.

Ik zou geholpen worden als iemand mij kan vertellen hoe de wegen nu zijn , hoe een Pelni reis ervaart .
Alvast bedankt .

Hoi, ik kan je niet zoveel vertellen over reizen met een auto , wij hebben alles met het openbaar vervoer gedaan (2004 )
Wij hadden toen het plan om met een Pelnischip van Padang naar Jakarta te varen. Maar helaas varen ze niet meer, of in ieder geval toen niet, en ik kan nu ook geen route vinden op de site van Pelni via Padang . http://www.pelni.com/index.htm ( maar misschien kijk ik niet goed ;-D)

Qua snelheid maak het weing verschil uit of je met een bus of met een huurauto gaat .
Ik denk dat het verschil in comfort zal liggen en de vrijheid dat je overal een tussenstop kan maken .
De wegen schijnt toch niet zo breed te zijn en veel (speld)bochten, dus kan je ook niet snel opschieten . Ik hou ongeveer op 35-40 km per uur.

De afstand tussen Medan en Padang zal ongeveer :
Medan - Pematang Siantar 80km -> Parapat 48km

*Parapat **( Men gaat vaak hier logeren) en de Toba - Samosir bekijken (2 dagen ?)

**Tarutung **-> Sipirok 74km-> Padang Sidempuan 40km

*PADANG SIDEMPUAN **
Padang Sidempuan -> Kotanopan 113km -> Bonjol 123 km

**Bonjol ( 123 km) *** Bekend door de Padri oorlog, mss gaan we hier logeren .
Bonjol -> Bukittinggi 57km

*BUKIT TINGGI **: Tour naar Maninjau meer , Batu Sangkar .Sawahlunto
Bukittinggi - Padang Panjang 19km -> Padang 72km

**Padang *** Op zijn minst 2 nachten slapen.
Teluk Bayur Haven , eventueel treinreis maken van Padang naar Padang Panjang.
Tenminste als de trein rijdt .
Bukittinggi en Padang e.o naar de Karbouwengat en Harau vallei.

Mijn route zal iets anders zijn dan de route die de gemiddelde Nederlandse toeristen volgen.
De verplichte highlights zoals Jam Gadang en Fort DeCock etc zal ik natuurlijk wel bezoeken.

De site van PELNI werkt ook af en toe , ik zag dat 1ste klas Jakarta - Padang kost ongeveer 770.000 rupiah , in ieder geval onder de 800.000 , ook richting Batam .
Richting Batam vertrek elke zaterdag op 10.00 uur en komt de volgende dag aan om 13.00 uur .
Tenminste dat heb ik gezien , maar de gegevens zijn weer verdwenen.
Kan ik niet meer openen.
De vaart van Jakarta - Padang duurt 30 uren , heb ik ergens gelezen .
Een gewone Tour travel agent in Jakarta en Medan is ook moeilijk te bereiken , heb gebeld en gemaild . In ieder geval kost zo’n huurauto ongeveer 40-50 euro perdag , alleen hebben ze weer andere soorten deals dan wat je gewend bent op Java.
Daar moet ik zelf maar uitzoeken als ik in Padang komt.
Omdat we afwijkende route en wensen hebben kunnen we ook niet met een gewone reisgezelschap mee .

aanvulling :
Er is een andere route :
Medan-Pematang Siantar-Parapat-Samosir-Sibolga-Padang Sidempuan-Bukit Tinggi-Padang.

Je kan een auto huren met chauffeur voor Rp700.000 perdag exclusief parkeergeld , ferry eten en slaapkosten v.d chauffeur.
Auto is een Kijang Lgx met airco
Opmerking : Ik vind dit een aan de prijzige kant .
Ik denk als ik daar zelf boek dat het goedkoper is

Op Java kan je al voor 400-500.000 een auto met chauffeur , behalve de parkeergeld en tolkosten.Op Bali schijnt het goedkoper.
De hotels zijn :Hotel Danau Toba -Sibayak Intenational , Carolina Htl of Samosir Cottage.
In Pdg Sidempuan - Htl Natama
Sipirok -Torsibohi
Bukittinggi - Htl Grand Malino of The Hill (ex Novotel)
Padang , Htl Inna Muara of Bumi Minang

Opmerking: De hotels zijn ook bekend bij de Nederlandse reisgezelschappen .
We kunnen ook een 1* hotel of een Melati hotel (Jasmijn klasse) zoeken.
Het is ook in 3 cattegorieen , Melati I-III , met airco en vaak schoon, met koud warm water en soms eenvoudig ontbijtbuffet .Een melati Hotelklasse is een soort ANWB hotelklasse .
Ik heb een paar keren gelogeerd in een Melati III hotel in Bandung.
Daarnaast heb je natuurlijk de gewone guesthouses , losmen-logements en backpackershotel.

Afvaart Pelni van Medan naar Batam is 2x per week.
Opmerking : De jadwal/schedule wordt 1x per maand op de site geplaats.
Men moet wel op tijd reserveren via een reisburo .
In het geval je 1ste klas wil reizen.De plaatsen zijn niet veel .
Ook kan men voucher hotel kopen , met korting .
Vaak moet je een KIM (verblijfvergunning) hebben om zo’n pakket murah (paket rupiah=goedkoop) te kopen.
In sommige * hotel wordt dat gevraagd .

K.M Lawit vaart van Jakarta naar Padang .
http://www.pelni.co.id/read-ship.asp?entId=44&loc=id

KM LAWIT:
Thursday, January 15, 2009 - 14:00
**Aankomst Saturday, January 17, 2009 -**09:00

Tariff****Class: 1 PriceAvailable Seat
Mature**Rp. 707,500.00 -**Data not available
KidRp. 531,000.00


Nama Kapal: KM.K E L U D Via:
TANJUNG PRIOK - BATAM
**Keberangkatan **26 Desember 2008 10:00 uur = vertrek
**Kedatangan : **27 Desember 2008- 13:00 uur=aankomst

Tarif****Kelas: 1A HargaSeat Tersedia
DewasaRp. 782.000 : 1ste klas
Anak Rp. 586.500

http://www.pelni.co.id/read-ship.asp?entId=32&loc=id

Vervolg :
De meeste Nederlandse toeristen nemen vaak de bekende route van Medan naar Padang en daarna met de vliegtuig via Bandara Minangkabau verder te reizen naar Java .
Uitgezonderd diehards , jongeren die verder met openbaarvervoer richting Java gaat .
In Padang en omgeving kan men ook mooie treinreis maken. Ik hoop dat ik het ook kan maken .
Er zijn 2treinroutes (?) .
1.Padang - Pariaman . 70 km van Padang .
Vertrek van Simpang Haru station(Padang) 8.20 uur , aankomst in Pariaman 13.55 uur .
In de week-end heb je ook een toeristentrein , voor AC plaats betaal je Rp 15.000 , Non AC Rp9000.
Met de bus is het goedkoop , voor Rp 4000. Met De taxi kost het Rp 100.000
Pariaman is een mooie stad aan de kust , 70 km van Padang , was in de 17de eeuw een bekende haven waar buitenlandse handelaren langskwamen.
Valt in de handen van VOC in 1670.
Nu ( 2008) heeft het een oppervlak van bijna 73,5 km2 en bewoners van 72.089 .
De rol van Pariaman werd minder door de opkomst van Padang.
De Nederlanders gingen de Emma Haven aanleggen (Teluk Bayur) om de steenkool uit Sawah Lunto te vervoeren.
2.
Dat is ook de reden waarom ze een treinverbinding hadden aangelegd van Padang naar Sawah Lunto( 98 km van Padang ) en daar heb je ook een Museum trein .
De route ging van de haven-Padang naar Padang Panjang , langs het Singkarak meer en daarna Sawah Lunto .
Die gaat ook langs de Ngarai Sianok - waar de Batang Anai (Anai rivier) gevoed door de wateren afkomstig uit de Berg Singgalang en Merapi de Ngarai (canyon) de Ngara Sianok doet ontstaan .
Ik weet niet of de trein van Padang naar Padang Panjang wel rijdt .
Volgens krantartikelen van 2008 is het wel het geval.
Voor zover ik weet (gelezen) heeft men vroeger ook treinverbindingen die verder gaan richting Medan . Of het waar is kan de mensen van MPKAS(Masyarakat Peduli Kereta Api Sumatra) , zo’n groepje treinvrienden het mss beter kunnen vertellen.
Vroeger had men Een treinverbinding naar Bukittinggi en Payakumbuh.
Voorlopig zal het mss nog toekomstmuziek.
Dus treinliefhebbers , ga in Padang treinritjes maken ipv gelijk de plane pakken richting Jakarta.

Aanvulling :
In het begin heb ik reisadvies gevraagd omdat er te weinig informatie op het Net te vinden zijn .
De reisverhalen van de gemiddelde Nederlandse toerist gaat vaak via de bekende route , de “midden route” , ook de reisplan van verschillende reisgezelschappen vermelden alleen de middenroute en de bekende sterrenhotels.
De prijzen varieren tussen ongeveer 300 euro tot 800 euro per persoon , voor een reis van 8/9 dagen van Medan naar Padang.
Sommigen willen ook iets anders doen , vooral de jongeren onder ons.
Voorlopig heb ik bepaalde gegevens kunnen achterhalen voor mijn Sumatra reis .
Ik ga niet naar Aceh en ook niet naar de orang utans . Daar staan al veel verhalen en mooie foto’s van gemaakt.
Wel wil ik de afstanden vermelden en de eventueel route’s die men kan kiezen als ze met openbaarvervoer en huurauto willen doen.

Medan - naar Banda Aceh

Route 1. Oostelijke route
Medan-Binjai 22km
Binjai-Pangkalan Berandan 60km
Pb-Lhok Seumawe 260 km
LS-Banda Aceh 255km

Route 2. Midden route Medan-Banda Aceh via Brastagi.
Medan-Brastagi 63km
Brt-Kaban Jahe 11km
KJ-Kutacane 32km
Kc-Blankejeren 104 km
Blk-Takengon 156km
Daarna richting Banda Aceh.

3.Westelijke route via Pematang Siantar
Medan- Pematang Siantar 140 km , kom je langs Tebing Tinggi (80 km van Medan)
Pematang Siantar - Sidikalang 150 km
Sidikalang Tapaktuan 216 km
Tapak tuan Meulaboh 205 km
Meulaboh- Banda Aceh 244 km

Medan naar Padang .
1.Midden route ls de bekendfe route via Pematang Siantar . Parapat , Tarutung , Sipirok -Bonjol -Bukittinggi
2.Westelijke routef Medan Padang via Brastagi 83km
Brastagi- Kaban Jahe-11km
Kaban Jahe - Pematang Siantar 127 km

Andere interessante route De Oostelijke route

  1. Medan naar Pakan Baru via Rantau Prapat
    Medan - Kisaran 163 km (kleine plaats , vandaar kan je naar Tanjung Balai gaan 14km
    Kisaran - Rantau Prapat 132 km
    Rantau Prapat- Pakan Baru 371 km

2.Pakan Baru - Jambi 425 km
Volgens opgave 7- 8 uren rijden

  1. Jambi- Palembang 257 km
    Met de auto 5-6 uren

4.Palembang - Bakauheni waar je kan oversteken naar Java met de ferry .
Je hebt 2 route de westelijke en oostelijke deel
Westelijke route via Tulang Bawang en Bandar Lampung naar Bakauheni
Oostelijke route via Tulang bawang Seputih-Way Jepara
Palembang naar Bakauheni is ongeveer 10-12 uren met de auto

Bakauheni - Java (Merak)
Met de ferry 2-3 uren VIP=Rp 12.000 , Bisnis= 10.000 , Economie Rp 6000
Met Jetfoil 45 minuten = Rp 50.000

Merak - Jakarta via Serang en Tangerang 135 km Met de tolweg Rp 18.000 , en 2 andere Tolwegen= Rp.8800

Padang - Pakan Baru : de afstand is 317 km
Padang - Jambi 546 km .
Bron : opgave van Ir Mulyadi , stand van 2008 .
De gegevens worden geregeld bijgewerkt .

Het lijkt mij een onzalige gedachte om voor de Pelni te kiezen als je naar Padang of Batam wilt gaan. Er is ruim voldoende aanbod in de luchtvaart, daar kies je voor gezien de beperkte tijd, omdat je met vakantie bent. Ook al als je naar de ticketprijzen kijkt, vliegen is goedkoper, zeker op de route Batam - Jakarta is de concurentie moordend. Ik heb vaak genoeg tickets voor 4 - 500 rb op deze route gekocht. Ook is de service van Pelni in de eerste klas van die kwaliteit dat je daarvoor die tocht niet gaat maken. Op het blog.londoh.com staan 3 reizen 1ste klas Pelni beschreven, waarvan 2 op grote schepen.

Wegen, het is in jan-feb volop regentijd, dus verdwijnt er af en toe een brug of verspert een longsor de weg

Eindelijk een inhoudelijke komentaar .
Dat is ook zo .
Dat heb ik ook in mijn reisplannen betrokken.
Vandaar dat ik links en rechts info a.h verzamelen ben.
Over de kosten met Pelni en eventueel ongemakken is ook duidelijk beschreven in tientallen site (heb ik ge-googled) .
Vwb het verhaal van je opdrachtgever , dat heb ik ook gelezen.
Met het verschil dat het andere soort schepen zijn en een andere route.
Terwijl de route en schepen naar Padang of Batam vanuit Jakarta een andere soort is , iets groter en luxuezer. Niet van de roestbakken.
Een schip roest altijd.
In 1963 (?) heb ik ook met een Pelni schip gevaren , naar Belawan , Tanjung Pinang en Sabang en terug naar Jakarta . 1 maand lang .
Het is redelijk comfortabel , ik slaap namelijk in de hut van de kapitein zelf .
Capt. Master Mariner Rd .Y.S.Atmadja , toen onder de wapenen van ALRI geplaats.
De Pelni schip kreeg een grijze verf en een nr , de bemannings kregen militaire rangen . Dat ten tijde van Dwikora , de confrontatie met malaysia.
Heb ik in Belawan en Medan alleen rondgebanyerd met een bewapende korporaal als bodyguard .
Vandaar dat ik weer een Pelni reisje wil doen , sentimental journey heet dat .

Sorry hoor, het blijkt dat u niet van “goede wil” bent en alleen maar wilt sijken. De “Ciremai” en de “Bukit Sigantung” die beschreven worden behoren tot de nieuwste schepen van de Pelni in Duitsland gebouwd. U vraagt advies, maar achteraf blijkt u alles al beter te weten.

Sliep u met de kapitein of…

Kennelijk heb je de bedoeling om topics te verpesten.
Door allerlei misplaatste geintjes uit te halen.
Bewijs is meermalen geleverd : Eerlijk gezegd heb ik ook al min of meer verwacht .
Ik schrijf ook dat ik in de hut van de kapitein slaap , en jij komt met een geintje . De kapitein heeft dezefde naam als de " mijne" .

En nu inhoudelijk : klopt dat ik eerst advies vraag aan Moira in een andere topic , toen kom je aankakken met een opmerking.
Dus ik open een topic , en kreeg 1 positieve reactie.
Omdat er weinig up to date info te vinden zijn , heb ik info uitgezocht en verzameld. Voor me zelf . En de gevonden info wil ook doorspelen aan anderen . We zijn hier om elkaar te helpen .
En dan ga je verzieken door allerlei insinuaties te geven.

Ik kom maar even op mijn oorspronkelijk bericht terug waarvan u het nodig vond deze te torpederen. Tidak apa-apa. Onzalig stelde ik, midden in de musim barat gaan varen naar de westkust van Sumatra, tot Kenia en Tanazinia alleen maar het water van de Indische oceaan, dat door de westenwind opgestuwd wordt tegen de kust van Sumatera. Golven van 4 meter hoog zijn heel normaal, dwars op het schip, dat geeft een rare deining, zelfs op die grote Pelni schepen voor 1000 passagiers. In de 1ste klas hutten van de Pelni schepen bevinden zich geen kotszakkies. U plant een reisje alsof u het voornemen heeft om vandaag maar es het gras te gaan maaien, midden in de winter

Redelijk inhoudelijke reactie .
Zit wel wat in , daarom heb ik het ook als OK geschreven .(zie mijn posting).
Quote :
Eindelijk een inhoudelijke komentaar .
Dat is ook zo .
Dat heb ik ook in mijn reisplannen betrokken.

Ik vraag me af waar je het vandaan haalt dat ik je reactie of posting torpedeerde.
En kom niet met :
het blijkt dat u niet van* “goede wil”** bent en alleen maar wilt sijken.
*Sliep u met de kapitein of…

Voordat ik iets doet ga ik altijd goed voorbereiden .Heb vroeger ooit 1 maand gevaren , je merk ook hoe het schip reageerde zodra de grote ocean genaderd werd .
We varen alleen in de Straat van Malaka tot en met Sabang .
Toen had de jonge marconist ook last van zeeziekte , overgeven etc .
Pas maar 2 jaren gevaren en had nog geen zeebenen gekregen.
Ik ga alleen maar minder eten , de porties worden minder , want het eten op een schip is echt luxe vergeleken dan wat ik thuis kreeg.

Dit vind ik een giller seh, het lijkt wel de Juf die proefwerkjes nakijkt. Wat voor cijfer krijg ik?

Dit werd door BoomAap geschreven , n.a.v mijn reactie :

Redelijk inhoudelijke reactie .
Zit wel wat in , daarom heb ik het ook als OK geschreven .(zie mijn posting).
*Quote : *
Eindelijk een inhoudelijke komentaar .
Dat is ook zo .
Dat heb ik ook in mijn reisplannen betrokken.

Zoals iedereen kan lezen heeft meneer BA vaak alleen maar over de schrijver van dit topic . Geintjes uithalen etc .

Zijn postieve reactie is een posting met 2 relevante informatie :
1.waar hij vind dat het een onzalige idee was om met een schip te reizen , dit i.v.m met de hoogte van de golven.
Dat heb ik al van te voren besproken met mijn reisgenoot .
Kreeg ook van zijn vrouw komentaren over de ombak(golven).
Ze gaat namelijk niet mee , maar gaat naar Oost Java waar we evt. later kunnen aanschuiven.
Dat is ook de reden waarom ik daarna (met dank aan B.A) verder gaat inlezen over de hoogte van de golven.
De beste tijd om te varen is tussen april-mei-juni .
De gemiddelde golfhoogte is 0,5 meter.
Daarna is het gemiddeld tussen 0,5 tot 2 meter.
In Januari en februari kan het tot 2- 4 meter hoog zijn .
Dus B.A heeft hier een bijdrage geleverd (chapeau) , mensen die al wagenziek zijn zal mss hinder hebben en zeeziek worden.
Voor de zekerheid kan je ook kotszakken kopen bij Kruidvat .

2.De longsor (landverschuivingen) : ook relevante info voor iemand die wil reizen.Zeker als het regentijd is .
" Trans Sumatra Highway " is geen Duitse Autobahn of A4 weg zoals we in Nederland kennen.
Daar gaat men stapvoets rijden (30-40) km , soms moet men omweg nemen.Lastig maar ik heb tijd , hoop natuurlijk niet dat het gebeurd.
Vandaar dat ik ook alternatieve route met km afstanden heb vermeld .
Er zijn vele wegen die naar Rome (of Bukitttinggi) leiden, niet waar ?
Dat is ook de reden waarom ik in het begin reisadvies vraag aan Nederlandse reizigers , en toen het niet kreeg mijn Indonesische bronnen geraadpleegd.Vaak ook verouderde ervaringen , behalve van die Ir . M(2 maanden oud).
Ik heb persoonlijke mail van die Ir. M gekregen , ik kan mss ook zijn andere kontakten bereiken.Ik spreek vloeien indonesisch .
Ze zullen bereid zijn om een landgenoot uit Amsterdam te helpen.
Bisa dibantu Pak ?(Kunnen we u helpen Pak ?)Dat hoor ik vaak als ik daar aan het rondtoeren ben.
In de grote steden van die route kan ik ook waarschijnlijk beroep doen op bijkantoren van een Jakartaanse instantie waar ik " ingang" heb .

Ik hoop dat Meneer B.A in dit topic een echte bijdrage wil leveren waar de lezers er aan wat hebben .In plaats van de schrijver van dit topic lastig te vallen.
Wat mij betrfet wil ik niet meer reageren als het niet inhoudelijk is ,met inhoud waar ook andere leden hun voordeel kunnen krijgen.

Lijkt me een zegen :nod:

Als ik het goed begrijp stelt u hier dus vragen waarop u het antwoord al weet. Als er antwoorden komen dan gaat u lekker katten en een show-off geven wat voor “kennis” u allemaal wel heeft. Wong sombong benar.

God wat heb ik weer gelachen om die SA die alles weet. Je kan die Pelnitickets pas een dag of 10 voor de afvaart boeken, want zoals te doen gebruikelijk kan er van alles met die schepen gebeuren, ze moeten ook af en toe naar de werf. Het moet toch voor u een peuuleschilletje zijn om deze informatie te bekomen via al uw relaties in Indo. Als zelfs dit niet lukt…

Het kopen van een Pelniticket is overigens net zo makkelijka ls een vliegticket want alles on-line. Zo nu heeft u weer iets om door te vertellen. Toch wel handig dat er wellis iemand op dit forum komt met een ruime praktijkervaring ter land, ter zee en in de lucht.

DIT heb ik geschreven op **Posted @ **03-01-2009 09:50 , in een Nederlandse site :

*Ik heb geen ervaring met Batam en Bintan . Ben ooit in de haven van T.Pinang geweest , 40 jaar geleden . *
Hoop dat ik volgende maand dat kan doen , dat is tenminste de bedoeling .
Ik heb de afvaarten van Pelni nog niet gekregen , al een paar dagen gewacht.
*En hun website werkt niet , reisburo hebben het ook nog niet of ze reageren niet. *
*Hier zeg ik ook , bvd nog aan toe . Je ben natuurlijk anders gewend als je in Amsterdam woon. *

PROMPT komentaar en leedvermaak van Mevr. BoomAap , geplaats op 03-01-09, 10:05
Dus 15 minuten later. Kennelijk wordt ik gevolgd .
En wat heeft ze lol . Mevrouw heeft ruime praktijk ervaring ter land , ter zee en in de lucht.

Wil ze hier een topic gaan verzieken ? Be my guest .

Deze topic heb ik geplaats om advies te vragen aan medereizigers /
Omdat ik geen recente gegevens heb kunnen vinden , heb ik zelf uitgezocht.
Een mededeling in een andere site dat ik nog geen exacte afvaart programma heb heeft gelokt tot dolle pret bij mevrouw.
“Iedereen” weet dat de jadwal van Pelni ook een paar dagen of weken van te voren pas verspreidt.
Ik toevallig niet .So what ???
Dat heeft de reisburo al aan mijn contacten in Indonesia verteld .
Het zou kunnen dat ik de Pelni reis ook niet maak , en zeker als ik mijn programma moet omgooien. Het is ook als een extratje bedoelt , de hoofdzaak is reis naar West en een deel van Noord Sumatra .
Ook moet ik rekening houden met de wensen van mijn andere reisgenoot .

Wat een LOL en Leedvermaak .
*Het kopen van een Pelniticket is overigens net zo makkelijka ls een vliegticket want alles on-line. Zo nu heeft u weer iets om door te vertellen. Toch wel handig dat er wellis iemand op dit forum komt met een ruime praktijkervaring ter land, ter zee en in de lucht. *

Tenslotte :
Wij uit het westen zijn gewend om alles van te voren (soms maanden) om je vliegtickets te bestellen , je hotels te regelen .
Je lees ook in diverse artikelen dat men problemen krijgen bij het boeken van Pelni ticket , dat de site niet werkt etc .
Dat heb ik zelf ervaren , terwijl de afvaart wel duidelijk is , namelijk dat er 4 afvaarten per maand van Jakarta naar Batam gaat . Elke vrijdag . Aankomst in Batam Zaterdag om 13.00 uur .
Daarna gaat de schip verder naar Medan . En terug richting Jakarta .

Ik probeer van te voren te boeken om verzekerd te zijn van een 1ste klas hut.
Als het niet lukt dan gaat de reisje met Pelni niet door .
KM.K E L U D Via:
TANJUNG PRIOK - BATAM **Keberangkatan (TD)**Kedatangan (ETA)
**Tanggal-****Jam-****Tanggal-**Jam
09 Januari 200910:0010 Januari 200913:00

Tarif****Kelas: **1A ****Harga **Seat Tersedia
Dewasa Rp. 782.000 Netral: 14
Pria: -
Wanita: -
Anak Rp. 586.500-Bayi Rp. 78.500 -Manula Rp. 782.00

*Nog 14 plaatsen , ik denk dat je 2 weken van te voren kan reserveren via reisburo / agent v.d Pelni.

Dat heeft een reisburo in Medan mij op 23 Dec 2008 verteld , alleen dat hij zegt dat de afvaart 2 x per maand is van Medan naar Batam .
Het is een kleine reisburo , ik ken hun niet , ze verzorgden ook verzorgde reizen , auto + hotelovernachting .
Qua prijs kunnen ze concureren . Hier is hun adres * , ze bemiddelen ook voor huurauto in Medan.
Opmerking : de opgegeven dagprijs vind ik iets te duur .
De gewoonte is dat je ook kan onderhandelen als je langer huurt.
De afvaart van Jakarta naar Padang was ook volgens de info 1x per maand.
Dus voor een doorsnee toerist met strakke schema is het moeilijk(er) om met Pelni te reizen .

*From: ---------
To: wpsumatravels
Subject: tour Medan - Padang.
Date: Sat, 20 Dec 2008 10:08:26 +0100

1.Reis met een comfartabele huurauto , een Toyota Kijang Innova , als het kan vanaf jaar 2007, van 2008 of jonger is beter.

2.Ga op reis met voldoende etenswaar(lunchbox) omdat je vaak niet kan eten om te stoppen bij de verschillende Rumah Makan Padang .Uiteraard met voldoende drinkwater.
Ik heb nog nooit zoveel rotzooi gezien en geproefd , het is een " wonder" dat ik niks heb van overgehouden.

3.Zelfs bij de grotere stadjes is het moeilijk om fatsoenlijk te kunnen eten.
In de buurt van Batu Sangkar hebben we in een kruispunt waar busjes bijelkaar staan in een R.M Padang gegeten.Ik heb voor het eerst in een R.M Padang langst de straat gegeten , het is gewoon vies te noemen.De vlees van de rendang is van een karbouwenvlees (taai en met botten), i.p.v haas van de rund zoals je in Jakarta (of Java) kan vinden.

4.Al je de “middenroute” neemt zoals de Nederlanders en andere toeristen dat doen , zou ik de route na Padang Sidempuan wijzigen .
Je kan beter de weg via Sibolga nemen daarna richting Tarutung- Parapat etc , het is een klein omweg maar een betere weg i.v.m de 2 landverschuivingen (duurt al maanden) na Sipirok.De weg vanaf Tarutung(als je vanuit Medan komt) is de hoofdader waar alle zwaar verkeer , bussen-toeristenbussen , gebruik moeten maken omdat ze de weg via Sibolga niet kunnen gebruiken in verband met 2 kleine tunnels voor Sibolga waar de grotte bussen , trucks (bakbeesten zijn het) niet langs kunnen.
Er is een andere route , bekend bij de plaatselijke mensen uit Sipirok , die gaat rechtsaf naar Tarutung.
Bezwaar is dat het een stille weg is , en zelden gebruikt.Er is weinig verkeer , als je panne hebt kan het problemen geven.
Een uitgebreide verhaal kan men t.z.t nalezen bij Indahnesia.

Aanvulling :
Voor mensen die van Padang verder willen reizen naar Bandar Lampung (om naar Java over te steken) kan ik melden dat volgens informatie van onze Padangse chauffeur dat de wegen goed te noemen zijn .
Men kan rustig binnen 2 dagen met een tussenstop van 1 nacht relatief comfortabel reizen.
Dat geldt ook voor de weg richting Pakan Baru.
Je kan ook in 1 ruk met de bus gaan reizen.
Voor de iets oudere reizigers die een huurauto nemen is het 2 dagen reizen.

Andere aanvullende informatie zou ik kunnen krijgen van de Dienst Toerisme van Padang en West Sumatra.
Ik heb met de hoofden van beide organisaties gesproken.
Men beloofde (?) om informatie te verstrekken als ik het kenbaar maak .
Wat de belofte waard is moet wel blijken , heb ik leuk gesprekje gehad met de 2 hoofden , aardige mensen .
Sta wel met mond vol tanden toen ze mijn Bisnis-Card vroegen , dat heb ik natuurlijk niet.
Moet wel even maken denk ik.
Ik heb wel een paar leuke bisniscard gekregen , menzen met 2 titels .
Ik heb de mogelijkheid om de Polisi Pariwisata (Toeristen Politie) van Padang te ontmoeten afgeslagen , omdat ik snel weg moet naar Bukit Tinggi.
Als ik ongeveer 30 minuten heb gewacht , kan ik intervieuw krijgen.
Opdat moment zijn ze een ronde (lagi patroli pak) aan het maken.
Een groepsfoto zal ook leuk zijn , maar ya dan kom ik met mijn “porum” op het www.
Dus heb ik alleen maar handjes geschud , beloftes/toezeggingen gewisseld (basa -basi) .

Wie weet als ik volgend jaar de route Padang - Pakan Baru e.o wil doen kan nieuwe “vriendjes” ook iets voor jou regelen .
Het is kwestie van netwerken.