Je begrijpt het verkeerd. In het verleden is het vaak gebeurd dat kanshebbers aan vrienden vragen om te registreren en op hun te stemmen. Dit leid uiteindelijk tot competitievervalsing. Dat is de enige reden dat we deze beperkingen hebben opgenomen.
Ik weet nu wel dat jij hiervan geen onderdeel bent maar we moeten toch ergens een streep trekken.
In elke verkiezing zijn de eisen voor deelname anders dan die voor stemrecht. Ik weet al lang dat ik niet mag stemmen, en begrijp heel goed dat het niet de bedoeling is dat er stemmen geronseld worden (ook al is dat voor de site als geheel, en voor advertentieinkomsten helemaal niet erg). Wat inzendingen van nieuwkomers hiermee te maken hebben ontgaat me.
Mocht ik wat bozig overkomen, dat klopt. Dat heb ik als ik ergens enthousiast over ben, en vervolgens de deur gewezen word. Wat kan mij die fototas schelen die straks voor de winnaar beschikbaar gesteld word? Mijn foto’s zijn niet mooi genoeg om te winnen. Ik vond het vooruitzicht leuk om een paar foto’s uit te zoeken, en om er eens wat meer mee te doen dan ze op een harde schijf te laten staan.
Als ik een competitie uitschreef zou ik niets leuker vinden dan overspoeld te worden door nieuwkomers. En als ik een fototas ter beschikking stelde idem. Ik zou sowieso een jury de winnaar laten aanwijzen (naast misschien een verkiezing voor een publieksprijs), omdat het anders een wedstrijd ‘wie heeft de meest loyale vrienden’ wordt. Ik denk dat in dit topic de angst voor competitievervalsing de lol van competitie overschaduwt.
Mag BertoSa in de jury? (Als hij dat wil.) Hij is enthousiast, en heeft kennis van zaken.
Ik ben dat half met je eens. Voor de advertentieinkomsten is het niet erg als er geronseld wordt, want er komen inderdaad tijdelijk nieuwe leden. Maar… als ik voor de 100ste keer (ik overdrijf niet!) de vraag onder mijn neus krijg wat je in twee weken Bali kan doen, dan vind ik het jammer dat mensen die nieuw komen alleen maar komen om te nemen, en niet om te geven. Mensen willen info, mensen willen een prijs, en daarna zie je ze nooit meer. DAT is jammer.
Natuurlijk, door nieuwkomers buiten te sluiten van een wedstrijd voorkom je deze tendens niet. Maar het is wel een statement van de redactie, en daar sta ik eigenlijk wel achter. (Wederom: niet persoonlijk. Ik hoop dat jij een uitzondering bent!)
Ben het helemaal met BertoSa eens wat betreft de “warme ontvangst van nieuwkomers” door ze vooral gelijk uit te sluiten van deelname aan wat voor wedstrijd dan ook. Denk dat je juist blij moet zijn als de site meer bekendheid en dus meer nieuwe actieve deelnemers krijgt. Die angst voor nieuwkomers is nergens op gebaseerd!
Wat betreft het stemmen; alleen door leden welke zelf actief deelnemen aan de betreffende wedstrijd door ook foto’s te plaatsen, is wat mij betreft de beste optie.
Wat betreft de vraag of BertoSa in de jury mag moet ik zeggen dat ik deze een beetje vreemd vind, als BertoSa dit graag wil kan hij dit vanzelf aangeven in een nog te openen topic hierover of in een pb aan Mark die bezig is met de opzet van de wedstrijd indien hier tenminste niet dezelfde regels gelden als voor deelname en stemmen :vak02:
Verder nog het volgende…
Ik denk dat als je ergens nieuw op een forum komt het niet meer dan normaal is dan dat er regels zijn betrefffende deelname aan wedstrijden en/of prijsvragen op het desbetreffende forum.
Als nieuw lid kun je misschien niet meteen deelnemen aan een wedstijd die je leuk lijkt (in dit geval hebben we het over de fotowedstrijd), maar wat let je om een volgende keer deel te nemen? Op dit forum worden veel wedstrijden en prijsvragen georganiseerd dus misschien kan het nu wel niet maar bij een volgende zeker wel omdat je dan wel aan de voorwaarden voldoet.
Als je je als nieuwkomer af laat schrikken doordat er regels zijn is dit gewoon jammer, toen ik nieuw kwam hier waren er ook dingen waar ik niet aan deel kon nemen wat ik wel jammer vond maar that’s life!
Lijkt me niet, punt 1 is juist om te voorkomen dat mensen louter lid worden om mee te doen of te stemmen en heeft niets te maken met de mogelijkheid om te kunnen posten.
Voor zover de onderliggende gedachte van de fotowedstrijd is om nieuwe leden voor wereldwijzer te werven, zie ik het weren van nieuwe leden als deelnemers (niet als stemmers) als een verkeerde logica.
Verder sluit anoniem plaatsen het ronselen van stemmers toch helemaal niet uit. In plaats van “stem op mijn foto” wordt het dan “stem op de foto met een bepaalde omschrijving” :s
Tuurlijk kun je het ronselen nooit 100% uitsluiten. Maar je hebt altijd mensen die als ze namen van deelnemers zien stemmen op mensen die ze kennen. Daar hoef je niet eens actief voor te ronselen. Dat is niet mogelijk met anonieme foto’s.
Krijg steeds meer het gevoel dat het hier een elitair groepje betreft die het liefst geen nieuwe leden zien toetreden. Op ieder voorstel komt een reactie van “Ja maar… en vorig jaar… etc”. Waarom nou niet een keer “Hé, leuk, goed idee zo heb ik er nog niet naar gekeken” …of zoiets.:finger: Dat geeft de nieuwe leden ook meer een gevoel van ‘welkom’!!:cheer:
Jammer, maar door deze ellenlange discussie word mij de lust om überhaupt iets te plaatsen zo wel ontnomen. :disgust:
Goed, voordat ik me schuldig voel bijgedragen te hebben aan het ontsporen van iets leuks, mijn voorstel:
Iedereen die lid is van het forum mag foto’s inzenden, ongeacht hoe lang lid
Een jury (bestaande uit redactie, sponsor, en misschien een professionele fotograaf) kiest in elke categorie een winnaar
Daarnaast is er een publieksprijs, voor alle categorieën samen. Iedereen die lid was voor de opening van de wedstrijd mag meestemmen (echt, niemand gaat mensen ronselen voordat hij een foto heeft ingestuurd of weet wat er te winnen is)
Inzendingen hoeven níet anoniem. Heel veel mensen zijn trots op hun foto’s en vinden het leuk om hun naam erbij te hebben staan.
Neem in het reglement op: Stemmen ronselen is niet toegestaan. Beheerders hebben genoeg tools om te zien of het eerlijk verloopt. Als er een foto bij zit die nauwelijks stemmen krijgt van actieve forumleden maar heel veel van ‘gelegenheidsleden’ kan de redactie op basis van het reglement ingrijpen.
Ingewikkelder dan zo is nergens voor nodig. Er was een klein probleem, namelijk dat er mensen zijn die zich alleen voor de prijsvraag tijdelijk aan dit forum verbinden, en er door vrienden te mobiliseren met de prijzen vandoor gaan. De oplossingen die voor dit probleem worden aangedragen gooien het kind met het badwater weg. Als je mensen wil belonen voor hun actieve bijdragen aan diverse fora, maak daar dan geen fotoprijsvraag voor. Organiseer een verkiezing voor beste bijdrager o.i.d. Veel mensen hebben niet veel te melden over landen waar ze maar kort of nog niet zijn geweest. En ze zijn het grootste deel van het jaar met andere dingen bezig dan met reizen. Een fotowedstrijd is júist een manier waarop deze mensen meer aan het forum kunnen bijdragen dan af en toe een domme vraag te stellen, en zich meer betrokken kunnen voelen.
We zien juist graag nieuwe actieve leden toetreden, maar wel die toetreden om de juiste redenen en niet alleen omdat er iets te winnen valt want van de nieuwe leden moet dit forum het ook hebben.
Jammer dat je het niet ook van de andere kant ziet
Er is een poll geweest, en het merendeel van de stemmers is voorstanders van het anoniem plaatsen van foto’s. Ik ben er tegen dat dit gewijzigd wordt. Wil je eigen werk pronoten, dan kan dat elders.
Of nieuwe mensen foto’s mogen inzenden interesseert mij persoonlijk niet. Andere mensen geven aan dit niet te willen. Het lijkt me onnodig nóg een poll te openen speciaal voor 2 mensen. Maar dat is aan de redactie.
Voor een proffessionele fotograaf in de jury is denk ik geen geld.
Oke, het lijkt me duidelijk dat de meerderheid voor anonieme foto’s is en restricties voor stemmers. Wel is restricties voor deelnemers nog een discussiepunt merk ik. Daarom heb ik de poll even aangepast om de meningen te peilen.
[ul]
[li]Van alle foto’s per categorie kiest de jury er 5 uit die doorgaan naar de halve finale.
[/li][li]Van de 5 foto’s per categorie in de halve finale kiezen leden door middel van een peiling hun favoriet.
[/li][li]Per categorie gaat er dan 1 foto door naar de finale. Door middel van een peiling wordt hier de uiteindelijke winnaar bepaald.
[/li][/ul]
Zeg je nu dat de 5 categoriewinnaars tegen elkaar strijden in de finale?
Ik zou dat jammer vinden, je gaat appels met peren vergelijken. Je kán een portet niet vergelijken met een gebouw! Zijn er niet 5 prijzen? (Auw - ik snap het probleem wel.)
Wat je ook zou kunnen doen is een overal-winaar in het leven roepen, die persoon die het best scoort in alle categorien. Wordt wel lastiger voor de jury.