Suggesties Plan Reisfoto verkiezing 2012?

Hoi!

In mei en juni vindt de jaarlijkse reisfoto verkiezing weer plaats!

Ik heb vast wat ideeën over de opzet van dit jaar en ik wilde deze graag met jullie bespreken. Dit is immers slechts een concept en ik wil graag samen met jullie tot een compleet plan komen!

**Categorieën **
[ul]
[li]Architectuur (gebouwen, ruïnes, straten, etc.)[/li][li]Cultuur (religie, feesten, markten, etc.)[/li][li]Mensen (portretten, actiefoto’s, straatbeeld, etc.)[/li][li]Dieren (wild, in gevangenschap, insecten, etc.)[/li][li]Natuur (bergen, zee, lucht, etc.)[/li][li]Art-fotografie (open competie - nabewerking toegestaan)[/li][/ul]

Opzet
[ul]
[li]Van alle foto’s per categorie kiest de jury er 5 uit die doorgaan naar de halve finale.[/li][li]Van de 5 foto’s per categorie in de halve finale kiezen leden door middel van een peiling hun favoriet.[/li][li]Per categorie gaat er dan 1 foto door naar de finale. Door middel van een peiling wordt hier de uiteindelijke winnaar bepaald.[/li][/ul]

Regels
[ul]
[li]Om mee te doen en/of te stemmen moet men minsten 15 posts hebben in ongeacht welk forum en lid zijn geweest voor 19 maart 2012.[/li][li]Foto’s worden anoniem in gestuurd naar e-mail adres en door de jury geplaatst.[/li][li]Foto’s hoeven niet uit 2012 te zijn.[/li][/ul]

Promotie
[ul]
[li]Promotie op social media door Wereldwijzer zelf en enkele geïnteresseerde beheerders/ledem[/li][li]Promotie op Wereldwijzer zelf (banner, tip, link op frontpage, etc.)[/li][li]Persbericht versturen naar perslijst[/li][li]Persoonlijk bericht naar leden om bekend te maken dat ze foto’s kunnen inzenden[/li][li]Mailing naar de adverteerders[/li][/ul]

Regels t.a.v. Photoshop
[ul]
[li]Kleine wijzigingen mogen, dus verscherpen, witbalans, shadow-highlights[/li][li]Dingen wegpoetsen mag niet[/li][li]Dingen toevoegen mag al helemaal niet[/li][li]De redactie heeft het recht de orginele foto in te zien, wijkt deze af dan komt de foto niet in aanmerking voor een prijs[/li][/ul]

Links naar voorgaande edities
2011
2010
2009

Ik hoor erg graag jullie mening over mijn ideeën en natuurlijk jullie ideeën zelf. Zo kunnen we met zijn allen tot een mooi plan komen!

Ik zat vorig jaar al in de jury.
Let vooral op duidelijke regels wat er mag en niet mag. Vorig jaar was er veel gedoe over photoshoppen van foto’s (maar wie doet dat niet) en de mensen die stemmen (erg vaak mensen die lid werden om te stemmen en daarna weer verdwenen). Ben benieuwd of het eens lukt zo’n prijs te organiseren zonder gedoe rond van alles en nog wat.

Daarom had ik bedacht dat alleen de mensen die lid zijn voordat de verkiezing begint mogen stemmen.

Ten opzichte van photoshop is het erg lastig om te bekijken wat wel en niet gephotoshopt is en om ergens een streep te trekken wat wel en niet mag. Heeft iemand hier suggesties voor?

Ik denk dat er altijd wel wat problemen zullen zijn wanneer je iets organiseert, dit lijkt me onvermijdelijk, het belangrijkste is hoe je er op inspeelt. Maar goed, om verassingen te beperken is het goed als iedereen meedenkt zodat we zo voorbereid mogelijk zijn!

De meeste wedstrijden en bladen hebben de volgende regels qua Photoshoppen:

• kleine wijzigingen mogen, dus verscherpen, witbalans, shadow-highlights
  • dingen wegpoetsen mag niet
  • dingen toevoegen mag al helemaal niet
  • de redactie heeft het recht de orginele foto in te zien, wijkt deze af dan komt de foto niet in aanmerking voor een prijs

Ik vind PMs waarmee een forum (welk forum dan ook) mensen vraagt om mee te doen met activiteiten heel irritant. Ik kan op dit forum geen PM ontvangen, en daar ben ik blij mee. Geen zin in spam.

Wat problemen met wedstrijden betreft: tja, als mensen die niet mee doen aan een wedstrijd ineens gaan winnen, dan is het logisch dat er problemen ontstaan. Op het moment dat de redactie geen antwoord kan geven op eigen vragen, dan is het ook logisch dat er mensen in opstand komen. Maar een foto is een foto, dus wellicht gaat het nu beter.

:thumbsup: Dat is de enige manier om ronselen effectief tegen te gaan.

Een harde grens is inderdaad niet te trekken, en onbewerkte digitale foto’s bestaan sowieso niet. Je kan Photoshop gebruiken om een foto iets te verbeteren (kleuren/contrast verbeteren, storende elementen weghalen), daarmee creëer je hooguit een verbeterde versie van de realiteit, maar de foto zelf blijft de basis.

Maar je kan het ook veel extremer gebruiken om van een foto iets totaal anders te maken wat weinig meer met de werkelijkheid van doen heeft, dat was ook waar vorig jaar de kritiek op was. Die foto’s zouden wat mij betreft in een aparte categorie “bewerkingen” mogen, waarin alles toegestaan is.

Ik vindt jenny’s suggestie t.o.v. photoshop erg goed en zal deze verwerken in het plan, mits niemand daar bezwaar op heeft?

Qua ronselen zou ik persoonlijk nog een stapje verder gaan en me niet beperken tot mensen die al lid zijn. Kijk bijvoorbeeld eens naar de nominatie ronde voor je favoriete reisorganisatie, hier heeft 2/3 minder dan 10 posts.

Ik denk dat je misschien ook een aantal posts aan het stemrecht moet koppelen…

Zou ook kunnen ja. Wat voor grens zouden we dan moeten stellen? 10/15 posts minimum ofzo?

1/ Laten we het houden op minimum 25 postings achter je naam!
2/Niet van tervoren zeggen wat je eventueel kan winnen als prijs,maar pas nadien als de wedstrijd is afgelopen.
Want je mag het keren of draaien,als er **mooie prijzen **mee gemoeid zijn,dan ontwaken de meeste uit hun winterslaap(vind dat eerlijk gezegd irritant)
gephotoshopt al dan niet,maak er eventueel 2 afzonderlijke categorieen van,zelf heb ik geen kaas van gegeten,ik neem deel met een gewone wergwerpcamera.

post #1 uittreksel :
“…OPZET… Daarnaast denk ik dat het verstandig is om alleen mensen te laten stemmen die al lid zijn voor de verkiezing begint. Zo vermijden we de kans dat mensen gaan ronselen…”
Suggesties:

• Alleen leden laten stemmen die al lid zijn op 19/03/2012 datum van publicatie van dit Topic “Suggesties Plan Reisfoto verkiezing 2012” : vlugge vogels maken zich lid, sommigen ontwaken uit hun winterslaap omdat ze uitsluitend actief worden om “te stemmen als er wat te winnen valt” ; beide categorieën posten gauw een aantal berichten en voldoen aan de spelregels.
    • Al lid zijn voor promotie, voor persberichten, voor mailing aan adveerders, enz… worden verstuurd anders heb je nogmaals nieuwe ééndagsvliegen… plaatsen het minimum aantal berichten, na afloop verlaten ze de site of blijven slapend lid.
    • grens minimum posts 10/15 en posts geplaatst als reactie onder de rubrieken van allerlei vorige prijswedstrijden niet meetelllen als geplaatste berichten.

Post #4
mee eens : ivm suggestie regels qua Photoshoppen.

Post #5

• de suggestie van WizardOfOss - Uittreksel : “…Maar je kan het ook veel extremer gebruiken om van een foto iets totaal anders te maken wat weinig meer met de werkelijkheid van doen heeft, dat was ook waar vorig jaar de kritiek op was. Die foto’s zouden wat mij betreft in een aparte categorie “bewerkingen” mogen, waarin alles toegestaan is.”
    Suggestie:
  1. Mee eens, ipv “bewerkingen” zou ik het deze bijkomende categorie de titel “Categorie Foto Art” meegeven en verduidelijken met **“(een bestaande foto bewerken tot een vorm van kunst)”. **
  2. Eventueel het de inzender mogelijk maken dezelfde originele foto te kunnen plaatsen in één vd gewone categorieën en als “Bewerkt/Foto Art” ook in deze laatste categorie. Dit punt niet relevant? …'t is maar een denkpiste

Suggestie:

• Als het stemmen onder de échte leden gaat zoals eerder al wordt gesuggereerd een volgende variatie toevoegen : “Favoriete/Beste Foto Buiten Categorie”.
    Hierbij de leden zelf rechtstreeks laten stemmen op 5 foto’s van hun persoonlijke keuze (foto mag dus uit het totaal pakket van ingezonden foto’s komen ongeacht uit welke categorie).
    De 5 foto’s die hier het hoogst scoren laten doorgaan naar de finale als “Favoriete/Beste Foto Buiten Categorie”. Mogelijk kan er bij de 5 een foto zijn die reeds door de jury in één vd andere categorieën werd weerhouden…so what! Bij de Oscars schrijven sommigen toch ook enkele prestaties achter hun naam.

Heb er nog een… Is het mogelijk dat foto’s anoniem geplaatst worden? Zo voorkom je dat mensen op hun vriendjes gaan stemmen.

Wat denk je van den deze lieve Jenny,niet op je eigen foto stemmen?

Ach, die ene stem zou het verschil niet moeten maken…

(Ik heb overigens nog nooit op een van mijn eigen foto’s gestemd. Vaak stem ik helemaal niet.)

Wat ook drastisch is,degene die een foto heeft geplaatst,geen toegang geven om zijn resultaten te volgen(spreek wel voor de finale ronde)

Of nog beter: dat helemaal niemand kan zien welke foto voor staat. Dat voorkomt tactisch stemmen.

Waar stel je dat in?

Dat je geen privé-berichten kunt ontvangen?
Hier: Overzicht online netwerk van Wereldwijzer Reizigers Netwerk - Wereldwijzer Reiscafé - Wereldwijzer Reizigers Netwerk

Nou de gewone man met de pet,zoals mijzelf kan geen berichten versturen naar Jenny,wel Administrators etc… die de lakens uitdelen op wwz kunnen priveberichten sturen naar Jenny.(dacht ik?)

Laten we het niet over mij hebben, maar over foto’s :slight_smile:

Misschien de toegestane bewerkingen beperken tot een niveau dat ook met klassieke natte techniek haalbaar was. En dan dit vastleggen in duidelijke regels. Bijvoorbeeld:

Helderheid 100% correctie toestaan
Kleurbalance 100% correctie toestaan
Contrast wijziging beperken tot 10%
Kleurverzadiging wijziging beperken tot 10%

Bovenstaande vier bewerkingen alleen voor de gehele opname

Helderheidscorrectie van één deelgebied tot max 100%

Oppervlak uitsnede minimaal 50% van het origineel

Eventueel de originelen controleren op EXIF data, echter dit is niet waterdicht omdat het te wijzigen is.