Het leek mij leuk om een fotowedstrijd te organiseren, want volgens mij is het weer een tijdje geleden dat er eentje is geweest :D.
Daarom ben ik opzoek naar ideeën ( hoe op te zetten/ welk thema / wat valt er te winnen) en natuurlijk naar enthousiaste vrijwilligers die hier aan mee willen werken. :foto:
Kijk even naar vorige edities. Er zijn zoveel goede ideeën gegeven… Er zijn fouten gemaakt en mogelijke oplossingen gegeven. Het lijkt me niet nodig (en wenselijk) in herhaling te treden.
Als beheerder van het fotografieforum voel ik me aan de ene kant gedwongen mee te doen, maar ik twijfel vanwege de vorige edities. Zo erg dat ik liever niet meedoe…
Bedankt voor je input. Ik heb het overleg forum afgestruind en kwam eigenlijk alleen maar de Vietnam fotowedstrijd tegen en dat er met name ongepaste foto’s werden geplaatst. Verder nog gezocht op fotowedstrijden en kwam alleen maar foto’s en winnaars e.d. tegen. Heb ik iets over het hoofd gezien? Als je links oid hebt of een korte samenvatting wilt geven zou dat top zijn!
En het zou echt super zijn als je mee wilt helpen, maar het is natuurlijk geen verplichting. Ook al weet ik nu niet helemaal precies waar het mis is gegaan de vorige keer, vind ik wel dat je je niet af moet laten schrikken door de vorige edities. Zoals je zelf zegt zijn er heel wat dingen geleerd van de vorige edities en daarom zou het dit keer juist beter moeten! En misschien ook een idee om het totaal anders aan te pakken?
Ik hoop dat anderen dit dan ook zien als een nieuwe mogelijkheid om het wel succesvol te laten verlopen en gewoon een leuke activiteit neer te zetten op het forum.
Gesjoemel met IP-adressen, mensen in de finale die niet aan de criteria van de webstrijd voldeden, valse accounts, stemmen ronselen per PB… Je hoefde geen goede foto te maken om te winnen.
Ik weet niet of de draadjes nog op dit forum staan of dat iemand ze weggehaald heeft. Ik zit in Spanje zonder pc, dus kan niet goed zoeken.
Nou het gebeurde ook dat verschillende gebruikersaccounts met dezelfde IP adres stemde tijdens de finale ronde.
Bevoorbeeld een reisorganisatie waar 20 personen werken en die allemaal gebruik maakten van dezelfde pc. (al gebeurd)
Daarom als er regels worden opgesteld 1 IP adres per stem.
Minimum aantal berichten gepost hebben op wereldwijzer (10/15 post)
Ook het aantal stemmen in de finaleronde onzichtbaar maken !
Wat betreft het winnen van een prijs,bekend maken naar de finale ronde !
Je kan wel zeggen Zlata in de introductie van de fotowedstrijd een leuke verrassingsprijs/prijzen ter waarde van euch…150euro (zeg maar iets) is er te winnen.
Aanvulling :
Ik gebruik een paar woorden van onze lieve Jenny,Gesjoemel met IP-adressen,ronselen van stemmen in de finaleronde is uitsluiting !
@ Jenny. Bedankt voor de link, die zal ik even doorspitten.
Wat ik ook tegenkwam op het forum waren de fotoverkiezingen die door AnneJitske waren georganiseerd, waarbij je een premium account op Wereldwijzer kon winnen. Als ik het goed inschat was dit een veel kleinere wedstrijd met minder externe partijen?
Om gesjoemel te voorkomen zou je bijvoorbeeld een wat kleinere prijs aan kunnen bieden, zodat het sjoemelen niet aantrekkelijk wordt.
Zlata,als je wilt dat er veel mensen meedoen aan de fotowedstrijd dan zou ik het niveau van prijzen opkrikken naarboven.
Uit mijn ervaring weet ik dat mensen er niet meer van wakker liggen om een premium account te winnen.
Spreek sponsors aan voor gratis vliegtickets naar bevoorbeeld Barcelona (voor de 2de en 3de prijs)
Eerste prijs een verdere bestemming, (lanzarote)
fotowedstrijd met grote prijs om mensen naar het forum te lokken (nieuwe leden of leden activeren)
fotowedstrijd om…
Dat doel moet helder zijn (ism met beheerder of wie daar verantwoordelijk voor is) voor je verder kan. Het regelement en de prijs zijn afhankelijk van het doel.
Als je leden wilt winnen dan wíl je zelfs ronselen toe staan, want dat is gratis reclame. Laat mensen maar ronselen via Facebook, genoeg bedrijven die zo werken. Alleen: dat soort wedstrijd is niet leuk voor de huidige leden.
Ik denk dat de regels vorige twee jaren heel duidelijk waren, maar dat de jury ze zelf niet altijd naleefde.
(Ik weet niet meer welke wedstrijd iemand met te weinig posts op de finale haalde? Was dat 2012 of 2013? Er zijn toen heel veel trouwe leden weggegaan van dit forum)
Voor de lol of een kleine prijs heb je minder foto’s maar ook veel minder gedonder. Afgelopen jaar ben ik teveel tijd kwijt geweest aan fraude opsporen. Dat ga ik in ieders geval niet meer doen. Gewoon wedstrijd voor leuke, kleine prijs dat scheelt veel gedoe denk ik.
Is er een ‘prijzenpot’ me items van adverteerders, is de organisatie (de vrijwilligers) van verantwoordlijk voor het aanschrijven van bedrijven of is er budget vanuit deze site?
Voor mij is dit natuurlijk mijn eerste fotowedstrijd :D, jeej!
Inderdaad wat Jenny zei moet het doel van zo’n wedstrijd duidelijk zijn. ik had zelf voor ogen dat het om een wedstrijd voor de leuk zou gaan, om de huidige leden iets leuks aan te bieden en ook om wat meer interactie op wereldwijzer te krijgen. In zo’n geval zou het dan gaan om een ‘Premium Account’ of een andere kleine prijs.
Het mooiste zou zijn is dat een klein groepje forumbeheerders ( misschien leuk voor de nieuwe forumbeheerders?) dit dan op zouden zetten.
Hoe denken jullie daarover?
En de prijzen zijn dus afhankelijk van wat voor een wedstrijd het wordt, stel dat je het dus wat groter aan wilt pakken zal ik contact opnemen met betreffende organisaties en kijken wat er mogelijk is voor een prijs.
Hoi Zlata,
Het lijkt me wel leuk hieraan mee te werken.
Ik heb even gelezen wat hieronder allemaal staat over het gesjoemel en dergelijke.
Wellicht is het een idee om behalve de bezoekers te laten stemmen ook een soort van vakjury in te stellen (bestaande uit een aantal fotografen).
Zodoende gaat het om de fotokwaliteit en niet om degene die het beste lobbyt.
Groetjes,
Bruno
Leuk dat je mee wilt doen! Lijkt me een goed plan om een jury op te stellen, was dit ook al bij eerdere fotowedstrijden al gedaan? @ de ervarende onder ons
En misschien kunnen we de bezoekers toch nog laten stemmen, maar dan voor de felbegeerde publieksprijs? Want ik denk dat het wel belangrijk is om ook bezoekers te betrekken bij zo’n wedstrijd en op deze manier kan dat.
Bruno, zou jij dan misschien naar de voors en tegens kunnen kijken en daar een kort overzichtje van willen maken? Deze kun je gewoon op de site zoeken, zowel in de overlegtopics als gewoon via de zoekbalk op Foto Reisverkiezing o.i.d.
Wat de prijs betreft, er is dus geen budget. En mijn idee voor deze verkiezing was om het redelijk klein te houden en misschien een premium reisaccount aan te bieden? De laatste verkiezing is weer een tijd terug namelijk, dus misschien dat nieuwe bezoekers het wel leuk vinden om aan zoiets mee te doen. Maar goed, zoals hierboven al is gezegd trekt dat niet erg veel publiek toch?