Suggesties Plan Reisfoto verkiezing 2012?

Wat voor een data wil je uit de EXIF-files kunnen halen, welke van invloed zouden kunnen zijn op de uitslag van de wedstrijd? Je kan er mee zien of een foto een samengestelde foto is (bv HDR), maar dat zie je ook als je een orginele (RAW-)file krijgt.

De EXIF data bevat een aantal parameters waarmee iemand met voldoende kennis van fotografie en optiek in voorkomende gevallen een oordeel kan vormen over de waarschijnlijkheid dat deze data overeenkomt met het beeld van een ingeleverde digitale foto. En hiermee dus ook over de mate van manipulatie. Het is deels subjectief en zoals ik hierboven ook al aangegeven heb is de data te wijzigen. Als het origineel een RAW file betreft ligt het nog ingewikkelder, behalve dat deze bestanden camera specifiek zijn wordt tevens het uiteindelijke bestand op een later tijdstip gegenereerd.

Hoe dan ook als het nu al tot gehakketak gaat leiden is het niet de juiste weg. Als je werkelijk niet weet wat EXIF data is kan je hier een beginnetje maken Exif - Wikipedia :slight_smile:

Heel goed idee van Jenny, ook ik zat vorig jaar in de jurry en er waren veel problemen over het photoshoppen wel of niet. Ik sta achter de standpunten van Jenny over photoshoppen:

Ik weet wat EXIF-data zijn… Ik denk alleen dat het voor het gemiddelde forumlid/jurylid niets toevoegt :slapen:

Ik stel voor dat we de photoshop regels van Jenny aanhouden. Dit is als volgt;

• kleine wijzigingen mogen, dus verscherpen, witbalans, shadow-highlights
  • dingen wegpoetsen mag niet
  • dingen toevoegen mag al helemaal niet
  • de jury heeft het recht de orginele foto in te zien, wijkt deze af dan komt de foto niet in aanmerking voor een prijs.

Voor de juryronde is mijn voorstel;

Een inschrijf topic voor de jury in het reiscafé. Ik bied mezelf aan als toezichthouder op het juryberaad. Mocht iemand anders dit graag willen doen dan is dat natuurlijk ook mogelijk. Laat me dit even weten in een PB.

Voor stemronde stel ik het volgende voor;

Voor de stemmers geldt dat mensen alleen mogen stemmen wanneer ze vóór de start van dit topic lid waren van Wereldwijzer (19-03-2012). Ook moeten ze minimaal 15 posts hebben.

Zijn jullie het hiermee eens?

Ik vind het prima. (Moet ik nu meedoen?)

Is het mogelijk dat alles anoniem gaat of staat men daar niet achter?

Ik weet niet zo goed of het zin heeft om foto’s anoniem te laten plaatsen aangezien de mensen die de foto’s plaatsen weten welke foto van hun is en dit kunnen laten weten aan hun achterban.

Maar als jullie denken dat het wel zin heeft kan ik natuurlijk even de mogelijkheden onderzoeken.

Oh en, je hoeft natuurlijk niet mee te doen maar het zou zeker leuk zijn als jij plaats wilt nemen in de jury!

Update: Ik heb net even met Jeroen overlegd en hij geeft aan dat het niet mogelijk is om de foto’s anoniem te laten plaatsen. Helaas.

Goede keuze!

U heeft me gevraagd via pm om input te geven wat betreft: Suggesties Plan Reisfoto verkiezing 2012.Kan je niet overwegen om ook mijn suggestie “Niet van tervoren zeggen wat je eventueel kan winnen als prijs,maar pas nadien als de wedstrijd is afgelopen” aan toe te voegen?
Ook zou ik het aantal stemmers onder de foto willen weghouden.(het geeft de ronselaars minder kans om andere leden aan te zetten om op hun foto te stemmen.
graag u reactie aub!!
groet,georgessiam.:chin:

[quote=Mark;8436

Update: Ik heb net even met Jeroen overlegd en hij geeft aan dat het niet mogelijk is om de foto’s anoniem te laten plaatsen. Helaas.[/quote]

Laat mensen een foto mailen naar een speciaal e-mailadres, en laat de organisatie de foro’s online zetten. Niks moeilijks aan…

Sorry ik had helaas hier overheen gekeken. Het aantal stemmer weglaten is zeker wel een optie. Wat vindt de rest hiervan?

Het niet van te voren aangeven wat de prijs is, is helaas niet mogelijk. Een organisatie biedt zo’n prijs aan als sponsoring. Als beloning hiervoor krijgt de organisatie een hoop publiciteit van ons in de vorm van de wedstrijd en de promotie die hier omheen wordt gemaakt. Wanneer wij niet aangeven wat de prijs is zal geen enkele organisatie een prijs beschikbaar willen stellen.

Dit is misschien wel mogelijk, wat vindt de rest hiervan?

Ik ben voor anonieme foto’s en het niet tonen van het aantal stemmen. (Maar dat had ik al gezegd - sorry ;-))

Ik ben ook voor anonieme weergave (zelfs voor de jury). Eventueel in een fotodisplayprogramma laten vertonen, die een willekeurige/variabele volgorde van de albuminhoud weergeeft. Zo kan men niet zo makkelijk “mijn foto is de vierde van links” doorgeven :slight_smile:

• anonieme foto’s plaatsen en aantal stemmen weglaten

http://www.wereldwijzer.nl/images/icons/icon14.gif

.

+1

Oké. Het is duidelijk dat de meeste mensen graag anoniem de foto’s geplaatst zien worden. Ik zal hier de mogelijkheden van onderzoeken.

Nog een ander puntje. Om de verkiezing te promoten hebben we beeldmateriaal nodig. Is er iemand die goed overweg kan met photoshop of een dergelijk programma en die het ziet zitten om het een en ander aan beeldmateriaal te creëren?

Wat heb je nodig en waarvoor? Publicatie alleen online of ook op papier?

Voorlopig alleen online materiaal als; banners, afbeelding voor Facebook, eventuele afbeelding van de te winnen prijs, beeldmateriaal voor het forum waar de verkiezing wordt gehouden.

De afbeelding moeten dan één thema hebben maar verschillen in formaat en de precieze (tekst)boodschap.

Over het anoniem foto’s plaatsen. Het is een goed idee om dat via een centraal e-mail adres te doen waarna één persoon de foto’s plaatst! Ik ga even een peiling plaatsen om te kijken wat de meerderheid hiervan vindt.

Wanneer blijkt dat de meerderheid voor anonieme foto’s is lijkt het me een goed idee om dit idee in gebruik te nemen. Er is dan wel iemand nodig die dit verzorgt. Wie zou dit willen doen; foto’s in ontvangst nemen via zijn/haar e-mail adres en ze vervolgens op korte termijn plaatsen?