Ik ben het trouwens niet eens met je laatste suggestie. Ik denk dat skyline’s wel degelijk bij architectuur hoort en dat natuur ook iets kleins als een plant of bloem kan zijn. Dit past dan weer niet bij landschappen.
bij “natuur” toch “landschap” (=een landschap kan ook vlak zijn e.a.), evenals “bloem, plant” vermelden om te voorkomen nog een bijkomende categorie “Macrofotografie en/of Close-up” aan de lijst toe te voegen
Een groep leden hebben een grondigere kennis en praktijk met fotografie dan andere fotogr.amateurs. Worden een aantal dingen te technisch verwoord dan zullen leden met minder vakkennis bij voorbaat afhaken door zich het idee te vormen geen schijn van kans te maken. Laat ons hier ook eens even bij stilstaan.
Helemaal eens met de wijzigingen. Alleen de ruimte voor nabewerking is nog niet helemaal duidelijk. Lastig ook.
Elders op internet vond ik deze regels:
*Digital Manipulation
Images can be cropped, sharpened, color adjusted, and other minor adjustments. Spot color and other manipulations that can not be accomplished through the use of a filter are not allowed. Items may not be cloned out nor may backgrounds be changed. Images may not be collages or blends of more than one image, this includes HDR images*
(Photography Basics for Beginners)
‘Minor adjustments’ blijft arbitrair. Dat is dan aan de jury om te beslissen, in gevallen waar twijfel bestaat. Dat lijkt me simpeler dan ingewikkelde regels opstellen met percentages etc. Kunnen anderen zich in deze regels vinden?
Deze regels zijn dan niet van toepassing op de Art-categorie. Daar is alles toegestaan. En het lijkt me dat zwart wit in alle categorieën mag, aangezien je ook analoog zwart/wit kunt fotograferen, zonder digitale bewerking.
Eigenlijk ben ik gaan zoeken op internet omdat ik vond dat de regels uit de eerste post te veel ruimte voor discussie lieten (bijvoorbeeld over cropping en zwart/wit). Maar misschien is het genoeg om te zeggen dat bij twijfel de jury/redactie beslist. Uiteindelijk is er wel consensus over het verschil tussen een beetje bijwerken en een beeld maken dat weinig te maken heeft met het origineel.
Natuur is algemener, iedereen weet wat eronder valt lijkt me en een bloem bijvoorbeeld valt weer niet onder een landschap.
Toevoegen extra categorie Macro- c.q. Close-up lijkt me overbodig, juist foto’s van insecten, bloemen/planten en bijvoorbeeld waterdruppels worden in deze categorie vaak gemaakt en die vallen al onder andere categorieen. We moeten het ook niet te uitgebreid willen zodat mensen niet hoeven te twijfelen onder welke categorie een foto nu ingezonden moet worden.
Laten we de regel van vorig jaar staan bij meerdere inzendingen 1 fotograaf in dezelfde categorie automatisch diskwalificatie? ( wat mij betreft wel )
Wat ik nu eigenlijk mis: wie mogen er nu eigenlijk meedoen aan de wedstrijd? BertoSa bijvoorbeeld is nu aan het posten, maar niet (echt) buiten dit draadje. Is er een minimum aan posts, en zo ja, hoeveel?
Inhoud: berichten #10#25#61#71 en #75 gaan hier over.
Mark stelt in #25 “…lid zijn op datum 19/03/2012 + minimum 15 berichten op startdatum van dit Topic hebben”.
Om mee te doen m.i. logisch dat dit geldt zowel voor stemmers als voor deelnemers aan de competitie.
Ik heb even snel teruggekeken, maar ik mis een bevestiging van Mark wat betreft het aantal post voor deelnemers/datum van inschrijving. Wel inderdaad voor de stemmers.
Er is een verschil tussen iets wat logisch is, en iets wat daadwerkelijk zwart op wit staat.
idd, zo is het.
Dit Topic gaat vooral om suggesties waaruit een aantal items weerhouden worden, alles is dus nog in het stadium van “voorstel” waaruit uiteindelijk de definitieve wedstrijdvoorwaarden zullen verrijzen.
In het begin van dit Topic ging het vooral om het voorkomen van stemmen “ronselen” door de deelnemers bij de leden maar werd er niet in het bijzonder aandacht besteed aan het lidmaatschap van de deelnemers zelf. Alles is nog bespreekbaar, dus stemmers + deelnmers = idem onder dezelfde voorwaarden.
Logisch : omdat ook deelnemers aan de wedstrijd zich vlug lid kunnen maken, het vereist aantal berichten posten, een eventuele prijs winnen, slapend lid worden …zelfde draadje als voor de stemmers geldt.
Hey Jenny,
Ik voel me aangesproken door je post. Ik ben inderdaad pas sinds een week lid van dit forum. Mijn activiteit vind je vooral op het Brazilie-forum, want daar ga ik volgende maand naar toe. Misschien komt het verkeerd op me over, maar ik voel me een beetje door je weggezet als ‘infiltrant’.
Dit topic verschijnt bij mij op elke pagina van wereldwijzer rechts in beeld. Ik voelde me daardoor uitgenodigd om deel te nemen aan het onderwerp, en zou ook graag meedoen aan de competitie. Ik las over de beperkingen om stemmen te ronselen, en heb zelf de vraag opgeworpen of ik voor inzend-deelname in aanmerking kom.
Sorry dat ik jou als voorbeeld noem. Ik vind je input zeer waardevol.
In dit topic worden veel goede suggesties gedaan, en daarom zie ik soms door de bomen het bos niet meer… Leden bevestigen van elkaar wat gezegd wordt, maar soms ook niet. Dat vind ik verwarrend.
Mij lijkt het ook logisch dat voor deelnemers en stemmers de zelfde voorwaarden gelden. Ik stel voor dat we de volgende voorwaarden nemen:
[ul]
[li]Deelnemers en stemmers moeten lid zijn voordat dit topic werd geopend.
[/li][li]Deelnemers en stemmers moeten meer dan 15 posts hebben (ongeacht waar).
[/li][/ul]
Ik wens jullie allemaal veel plezier met jullie competitie. Mark, zou je kunnen zorgen dat dit topic van de voorpagina van wereldwijzer verdwijnt, zodat enthousiaste nieuwkomers als ik hier niet per ongeluk verzeild raken? Dank.
Ik waardeer jouw bijdrage erg en ik wil je dan ook vragen of je jouw bijdrage wilt blijven leveren. Ik vind het spijtig dat je in dit geval niet mee kan doen, maar we moeten helaas ergens een streep trekken. Dit levert altijd schrijnende gevallen op.
Echter kan je bij toekomstige activiteiten wel gewoon meedoen dus ik zou het erg leuk vinden als je actief mee blijft denken over deze activiteiten!
Ik vind het spijtig dat je in dit geval niet mee kan doen, maar we moeten helaas ergens een streep trekken. Dit levert altijd schrijnende gevallen op.
Beste Mark,
Je klinkt als je dat zegt een beetje als Gerd Leers. Laat ik duidelijk maken dat ik mijzelf niet graag omschreven zie als schrijnend geval. Verder herhaal ik mijn advies: haal dit topic van de voorpagina, of zet er een sticky bij: let op, niet voor nieuwe forumleden. Dan richt ik mijn energie verder op fora waar nieuwkomers niet als bedreiging gezien worden.