Suggesties Plan Reisfoto verkiezing 2012?

Als foto’s niet recent hoeven te zijn, wat is dan de zin van een jaarlijkse competitie?

Wat betreft de photoshop restricties: mag photostitch? Oftewel aan elkaar geplakte foto’s die samen een panorama vormen. In feite is het een manier om iets te doen wat je ook met een fish-eye of groothoeklens zou kunnen. Een paar van mijn mooiste foto’s van afgelopen jaar heb ik zo gemaakt.

Verder is wat wel en wat niet mag in de nabewerking niet helemaal duidelijk. Zoals ik de regels nu interpreteer zijn er geen restricties ten aanzien van cropping, mag je foto’s zwart-wit maken, en ook wel fotografische effecten als vignetting, sepia, enzo toepassen. Concurrentievervalsing zal het niet opleveren, als iedereen het mag doen. En op veel camera’s kun je dit soort effecten tijdens het maken van de foto al toepassen. Het is uiteindelijk een manier om dure lenzen, kleurfilters, flitsopstellingen, soorten filmrolletjes en fotopapier en dergelijke na te bootsen.

De regels over lidmaatschap en aantal posts gaan alleen over stemrecht, toch? Niet over deelname aan de competitie hoop ik?

Dat het leden en bezoekers naar deze website lokt :foto:

Zelf zou ik niet pleiten voor samengestelde foto’s. Zowel HDR niet als fotostitching niet. Het levert wel een vorm van concurentievervalsing op, want voor de leek ziet een samengestelde foto er al snel gelikter uit dan een normale foto’s.

Een vakjury prikt er doorheen, maar het zal het grote publiek zijn die de winnaar bepaald.

Ik denk of het al dan niet toestaan van dergelijke foto’s afhangt van de categorieen die er zijn dit jaar, er is al geopperd om ook een categorie ‘art’ toe te voegen waar juist wel dit soort foto’s zijn toegestaan en eerlijk gezegd lijkt me dit ook best wel een goed idee omdat er veel fotografen zijn die juist in dit soort werk hun hart en ziel leggen en ook zij moeten hun werk kunnen ‘showen’ naar mijn mening.

Je zou dan bijvoorbeeld dezelfde categorieen van vorig jaar aan kunnen houden en er deze aan toevoegen, gezien die van vorig jaar erg goed lagen bij de bezoekers van het forum en er op deze manier een waardevolle toevoeging zou kunnen zijn voor de creatievelingen.

Lijkt me een goed idee Xena!

Ik zou de categorie Reisfoto’s toevoegen.

Wat voor een reisfoto’s had jij in gedachte die je niet bij de overige categorien kan plaatsen? (Als portret, natuur, architectuur.)

Je kan evt. voor ‘beginnende’ fotografen een categorie ‘compact camera’s’ toevoegen. Voorwaarde is natuurlijk wel dat mensen de foto’s dusdannig opslaan dat te controleren valt met welke camera de foto’s gemaakt zijn. Meestal gaat dat echter vanzelf goed, en kan de jury gewoon de EXIF-data uitlezen.

[quote=“jenny, post:66, topic:107371”]

Wat voor een reisfoto’s had jij in gedachte die je niet bij de overige categorien kan plaatsen? (Als portret, natuur, architectuur.)

• Stadsbeeld
  • Bezienswaardigheid
  • Festiviteit
  • Vergezicht (overzicht) kan landschap zijn maar b.v. ook een stadsbeeld
  • Onderwater
  • Wildlife (dieren in de natuurlijke habitat, géén dieren in gevangenschap!) {Niet het vliegje of de vlinder op een bloem in de tuin}

:vak02:

Vorig jaar hadden we de volgende categorieen:

• Architectuur
  • Natuur
  • Portret
  • Religie
  • Straatleven

Ik zou deze gewoon aanhouden en dan zoals eerder aangegeven ‘Art’ toevoegen zodat we er 6 hebben waarmee we uit de voeten kunnen.

Persoonlijk vind ik wel dat het niet uit moet maken met wat voor camera er gefotografeerd wordt, de 1 doet het nu eenmaal met een compact camera en de ander heeft een spiegelreflex, meetzoeker camera, middenformaat of een systeem camera…

Of desnoods zonder ‘religie’, omdat je heel veel religieuze zaken ook al in de andere categorien kwijt kan.

Vorig jaar waren er mensen die vonden dat veel foto’s té proffessioneel waren, en dat zij nooit een eerlijke kans zouden hebben. Voor die mensen valt wat te zeggen voor een categorie ‘compactcamera’. Maar eigenlijk ben ik het met je eens dat het geen verschil zou moeten maken waarmee je de foto’s maakt :wink:

Er is gevraagd of dit voldoende is of dat er misschien nog ideeën zijn voor andere categorieën. Vandaar mijn aanvulling. Maar je kunt natuurlijk alles zo laten als dat het was, wel zo makkelijk.

Art als categorie is volgens mij erg ongrijpbaar. Waar leg je de grens? Mag vignettering b.v. wel of niet bij de “normale” categorieën of is dat Art? Met alle mogelijkheden die er zijn (en nog steeds bijkomen) is dat oncontroleerbaar.

Mij maakt het niet uit waar een foto mee is gemaakt (compact, SLR, SLT), als de foto maar iets te vertellen heeft.

Waarom mensen uitsluiten als ze niet eerder iets geplaatst hebben? Willen jullie de club kanshebbers zo klein mogelijk houden? Lijkt me voor de site alleen maar beter als er meer enthousiastelingen bijkomen. Ook voor de sponsors is dat veel interessanter.

Waarom alleen foto’s van het afgelopen jaar plaatsen? Nieuwe leden hebben misschien nu meer tijd (door b.v. pensioen), reizen minder maar hebben nog heel veel prachtige foto’s “op de plank liggen”.

Eerder geplaatste foto’s uitsluiten van deelname, dat lijkt mij niet eens een discussie waard maar is logisch! Zou van de gekke zijn dat je met dezelfde foto iedere keer weer deelneemt aan een nieuwe ‘wedstrijd’.

:wereld:

Zoals hoger in posten #5 , #10 en #63 al werd gesuggereerd: een aparte categorie “Bewerkingen/Art” toevoegen.
Een categorie “Art”, m.i. is dit voor ieder verschillend en ik zou hier geen beperkingen opleggen : de vrijheid van de kunstenaar, toch !

Door nog een supplementaire categorie “Buiten Categorie” toe te voegen kan ieder z’n ei kwijt ; wat niet onder de noemer valt van de aangehouden categorieën zou hier kunnen worden ondergebracht.
Een foto die overweldigt doordat hij iets overstijgt maar in geen enkele categorie thuis hoort , spijtig als die niet zou kunnen deelnemen.

M.b.t. post #61 van Bertosa, uittreksel : “…De regels over lidmaatschap en aantal posts gaan alleen over stemrecht, toch? Niet over deelname aan de competitie hoop ik?”

Bestaat hier uitsluitsel over ivm lid zijn op datum van … + het vereiste aantal berichten hebben : geldt dit zowel voor de stemmers als voor diegenen die deelnemen aan de foto-wedstrijd ? Of alleen voor de stemmers ? Lijkt mij logisch dat dit voor beiden geldt.

Sommige mensen gebruiken HDR om vergelijkbare resultaten te krijgen als met gebruik van grijsverloopfilters. Er valt in die zin iets voor te zeggen om dan filters te verbieden, alleen dit kan je niet controleren.

De restrictie is om het ronselen te beperken, dus wanneer dit alleen van toepassing is op de stemmers lijkt me dit voldoende. Wat vinden jullie?

De categorie Art lijkt me wel een goede toevoeging. Echter, staan we hierbij dan wel of geen bewerkingen toe? Als we wel bewerkingen in deze categorie toestaan is dat niet erg eerlijk tegenover de rest want in de andere categorieën hadden wel al afgesproken dat bewerkingen niet toegestaan zijn.

De zin van een wedstrijd is de competitie ferm is en dat de beste wint. Met voldoende licht kun je met elke camera prachtige foto’s maken, en sommige mensen lukt het met apparatuur ter waarde van een koophuis nog niet. Waarom zou je mee willen doen aan een competitie als je je foto’s niet mooi genoeg vindt voor een competitie?

Een deel van de pret is ook wel om een keuze te maken tussen een professioneel uitgelicht portret, en die éne schalkse blik van die militair, die je alleen kon maken door precies op het juiste moment af te drukken. Bij Worldpress winnen foto’s vaak op zeggingskracht.

Ik denk dat de categorieën voor alle foto’s een plek moeten bieden. Dan zou ik religie oprekken tot ‘cultuur’. Kerken horen dan bij architectuur, een processie in een bergdorp of een tangosalon in Buenos Aires bij cultuur. Portret en straatleven zou eventueel samengevoegd kunnen worden tot ‘mensen’. Al kan het prachtige foto’s opleveren (ik heb jouw fotoof-site ook bekeken, Jenny), ik denk dat portretfotografie voor weinig mensen de nadruk heeft tijdens het reizen (of we doelen op portretten van zelf meegebrachte personen?). Dieren worden heel veel gefotografeerd. Die verdienen dan misschien een andere categorie dan bergen, vulkanen en gletsjers. Mijn voorstel voor categorieën is daarom als volgt:

Architectuur (gebouwen, ruïnes, straten)
Cultuur (religie, feesten, markten)
Mensen (portretten, actiefoto’s, straatbeeld)
Dieren (spreekt voor zich)
Natuur (bergen, zee, lucht)
Art-fotografie (open competie - nabewerking toegestaan)

Groet,
Berto

Ben het ermee eens dat het inderdaad voor beiden zou moeten gelden om te voorkomen dat mensen alleen vlug lid worden in de hoop een mooie prijs in de wacht te slepen.

Extra categorie ‘buiten categorie’ zou wel iets kunnen zijn, maar wel met strikte regels met betrekking tot vermelding welke categorie de ingezonden foto onder moet vallen, geldt natuurlijk ook voor de ‘art’ categorie omdat veel foto’s die daarin gaan vallen zeer waarschijnlijk ook zonder regels met betrekking tot bewerking zo onder een andere categorie geplaatst kunnen worden.

Categorie ‘art’ moet wel volkomen vrij zijn, geen beperkingen tot bewerkingen of het nu filters of wat dan ook betreft…hier moet een fotograaf volledige vrijheid krijgen en echt helemaal ‘los’ kunnen gaan

Bestaan er echt nog veel mensen die hun foto’s niet bewerken? Volgens mij zijn dat er nog maar heeeeel weinig of kijk ik nou altijd op de verkeerde sites?
Uit eerdere berichten begreep ik trouwens dat Art juist in het leven werd geroepen voor extreem bewerkte foto’s… :confused:

Ben ik het volkomen mee eens.

Berto stelt de volgende categorieen voor:

Architectuur (gebouwen, ruïnes, straten)
Cultuur (religie, feesten, markten)
Mensen (portretten, actiefoto’s, straatbeeld)
Dieren (spreekt voor zich)
Natuur (bergen, zee, lucht)
Art-fotografie (open competie - nabewerking toegestaan)

Vind ik een goed voorstel, we wijken dan niet veel af van wat er vorig jaar werd gebruikt, misschien is het zo zelfs wat duidelijker dus goed idee Berto!

De beoordeling van de foto’s wordt in eerste instantie gedaan door de bezoekers en ten slotte door de jury voor zover ik de opzet heb begrepen, ik denk dat het zal zijn als in iedere wedstrijd…de foto die het meest ‘pakt’ zal waarschijnlijk winnen en iedere foto moet dan ook deel kunnen nemen, bewerkt of onbewerkt maar wel in de juiste categorie

Ik sluit me hier ook bij aan. De poll roept bij mij alleen maar vragen op…

Mooi dat er tussen haakjes gespecificeerd wordt wat wel en niet tot de categorie hoort. Ik zou wel een overal ‘enz.’ achter plaatsen, zodat mensen zich niet hoeven te beperken tot de voorbeelden die genoemd worden.

Het ‘spreekt voor zich’ bij dieren vind ik niet voor zich spreken. Ik zou hier van maken: ‘zowel in gevangenschap als in het wild, als ook kleine beestjes als insekten’.

Ow, van natuur zou ik trouwens ‘landschap’ maken. Stadgezichten kun je hier ook bij laten horen, en de skyline van bv. New York kun je niet kwijt onder architectuur.

Ik ben het ook eens met de suggesties van Xena. Als niemand hier bezwaar tegen heeft lijkt me een poll toch niet nodig.

1 like

@ Mark, zou je mijn kleine aanvullingen uit het vorige bericht in overweging willen nemen? Misschien kom ik nu te pietluttig over, maar een gedegen verwoording voorkomt een hoop gezeur achteraf :wink: