Suggesties Plan Reisfoto verkiezing 2012?

Het zou inderdaad leuk zijn om 5 prijzen te kunnen weggeven maar dat is helaas niet mogelijk in verband met de sponsoring. Er moet dus helaas één winnaar komen met de mooiste foto. Wellicht kunnen we nog een prijs weggeven aan de categoriewinnaars zoals bijvoorbeeld een premium account.

De jury krijgt het al heel druk met het uitzoeken van 5 halve finalisten per categorie dus ik ben bang dat een overal winnaar erg lastig wordt.

Mark, als iemand die STEMT (dus geen prestatie levert) een rugzak kunnen winnen, en iemand die een mooie foto stuurt een premium-account krijgt… Uiteraard snap ik het probleem, maar vind je dat zelf ook niet een beetje krom?

Misschien kun je beter t-shirts ter beschikking stellen als categorieprijzen Mark, er zullen veel mensen zijn die al een premium account hebben. Is meteen een leuke reclame :vak02:

Dat er maar 1 hoofdprijs te winnen valt lijkt me overigens wel logisch, we moeten het toch van sponsoring hebben…

Dat is wellicht ook mogelijk ja.

Goed plan. :thumbsup:

Zo zou ik het juist niet doen. Dit betekent namelijk dat het publiek uiteindelijk maar 5 foto’s te zien krijgt, die heel slecht met elkaar te vergelijken zijn. De jury staat intussen voor een pittige en arbeidsintensieve taak om deze vijf uit honderden te selecteren.

Andersom zou beter werken. Het publiek stemt op foto’s en de jury kiest de winnaar uit de top 5 of 10, in elke categorie. Dan ziet het publiek veel van de foto’s en de jury heeft een duidelijke keuze.

Ik vind trouwens ook het voorstel van Jenny leuk om een all-round winnaar te hebben die in alle categorieën samen de meeste stemmen of punten heeft behaald. En dat ronselprobleem los je gewoon op door het te verbieden op straffe van diskwalificatie.

Het is helaas technisch onmogelijk om mensen te laten stemmen op alle foto’s. Iedereen kan de foto’s gewoon bekijken.

zie hoger : uittreksel van post #10 van 13/03/2012 o.a.laatste alinea :
"…Suggestie:

• Als het stemmen onder de échte leden gaat zoals eerder al wordt gesuggereerd een volgende variatie toevoegen : “Favoriete/Beste Foto Buiten Categorie”.
    Hierbij de leden zelf rechtstreeks laten stemmen op 5 foto’s van hun persoonlijke keuze (foto mag dus uit het totaal pakket van ingezonden foto’s komen ongeacht uit welke categorie).
    De 5 foto’s die hier het hoogst scoren laten doorgaan naar de finale als “Favoriete/Beste Foto Buiten Categorie”. Mogelijk kan er bij de 5 een foto zijn die reeds door de jury in één vd andere categorieën werd weerhouden…so what! Bij de Oscars schrijven sommigen toch ook enkele prestaties achter hun naam."

Enerzijds, als de foto’s door iedereen kunnen bekeken worden, kan het technisch toch niet onoverkomelijk zijn om er te laten op stemmen vb als Favoriete foto van de leden in een extra categorie hetzij als “Buiten Categorie”, hetzij als “Allround-foto” of gewoon “Favoriete Publieksfoto”.

Anderzijds, mocht de jury denken dat de leden “hun” gekozen foto zouden aanhouden tot de finale en hierdoor de weerhouden foto’s van de jury zouden achterstellen, zou aan de publieksfoto een symbolische erkenning/waardering kunnen worden toebedeeld zonder dat hieraan een fysieke prijs wordt toegekend: bij voorbaat met duidelijke vermelding hiervan in de algemene regels van de wedstrijd. Trouwens diezelfde foto kan door de jury eveneens toevallig weerhouden zijn in één vd prijswedstrijd categorieën.

Zolang de Reisfoto Verkiezing loopt hem als tijdelijk sticky op alle Forums/Subforums vermelden. Niet alle leden lezen op de stamtafel.

Schiet niet op de pianist…'t is maar een denkpiste.

Iets wat volgens mij praktisch en technisch niet moeilijk is, is dat iedereen bijvoorbeeld 5 foto’s moet aanvinken. Dan zal er ook een fotograaf zijn die in alle categorieën samen het meest vinkjes verzameld heeft.

Op zich kun je dan de jury ook weer weglaten. Als je pas mag stemmen na het zetten van 5 vinkjes (in één categorie) en je ziet niet hoeveel vinkjes de foto’s hebben, heb je het ronselprobleem grotendeels opgelost. Je hebt geen rechtstreekse invloed op welke foto wint. Zelfs expres je andere vinkjes bij lelijke foto’s zetten werkt niet, want als iedereen dat doet, gaan juist die foto’s naar de finale.

Bovendien verbiedt je ronselen reglementair, en nou ja, zelfs als iemand al een vriend helpt, hij zal toch ook iets met zijn andere 4 stemmen moeten doen, dat maakt het sowieso een stuk eerlijker. Ik heb nooit gewerkt met vBulletin, maar dat je alleen kunt submitten als je 5 vinkjes geplaatst hebt lijkt mij technisch eenvoudig.

De foto software waar we over beschikken laat dat niet toe.

Ik heb even de suggesties samen bekeken en een plan samengesteld.

**Categorieën **
[ul]
[li]Architectuur (gebouwen, ruïnes, straten, etc.)
[/li][li]Cultuur (religie, feesten, markten, etc.)
[/li][li]Mensen (portretten, actiefoto’s, straatbeeld, etc.)
[/li][li]Dieren (wild, in gevangenschap, insecten, etc.)
[/li][li]Natuur (bergen, zee, lucht, etc.)
[/li][li]Art-fotografie (open competie - nabewerking toegestaan)
[/li][/ul]

Opzet
[ul]
[li]Van alle foto’s per categorie kiest de jury er 5 uit die doorgaan naar de halve finale.
[/li][li]Van de 5 foto’s per categorie in de halve finale kiezen leden door middel van een peiling hun favoriet.
[/li][li]Per categorie gaat er dan 1 foto door naar de finale. Door middel van een peiling wordt hier de uiteindelijke winnaar bepaald.
[/li][/ul]

Regels
[ul]
[li]Om mee te doen en/of te stemmen moet men minsten 15 posts hebben in ongeacht welk forum en lid zijn geweest voor 19 maart 2012.
[/li][li]Foto’s worden anoniem in gestuurd naar e-mail adres en door de jury geplaatst.
[/li][li]Foto’s hoeven niet uit 2012 te zijn.
[/li][/ul]

Promotie
[ul]
[li]Promotie op social media door Wereldwijzer zelf en enkele geïnteresseerde beheerders/ledem
[/li][li]Promotie op Wereldwijzer zelf (banner, tip, link op frontpage, etc.)
[/li][li]Persbericht versturen naar perslijst
[/li][li]Persoonlijk bericht naar leden om bekend te maken dat ze foto’s kunnen inzenden
[/li][li]Mailing naar de adverteerders
[/li][/ul]

Regels t.a.v. Photoshop
[ul]
[li]Kleine wijzigingen mogen, dus verscherpen, witbalans, shadow-highlights
[/li][li]Dingen wegpoetsen mag niet
[/li][li]Dingen toevoegen mag al helemaal niet
[/li][li]De redactie heeft het recht de orginele foto in te zien, wijkt deze af dan komt de foto niet in aanmerking voor een prijs
[/li][/ul]

Dit is de voorlopige opzet. Suggesties zijn natuurlijk nog steeds welkom.

Inschrijftopic voor de jury!

heb dit topic gelezen en ben me weer bewust geworden waarom ik nergens meer aan meedoe, jammer :frowning: