Hoi!
Aangezien je al een tijd in Guatemala woont, neem ik aan dat je af en toe ook wel op en neer gaat naar Nederland? Enig idee waar ik het beste een ticket kan boeken? Ik wil het liefste deze week mn ticket boeken, maar de prijzen zijn zo verschillend dat ik wel een goede tip kan gebruiken! Alvast bedankt!
Dag mensen.
Ík ben 25 en net geslaagd voormijn spw. Mijn vrouw komt uit Guatemala en om die reden zoek ik ook een job om daar te wonen. Zou iemand mij kunnen helpen? IJe kan mij mailen naar [EMAIL=“tannes@hotmail.com”]tannes@hotmail.com.
Groeten Jonathan
Hoi
Weet iemand iets af van het emigratie beleid in Guatemala , ik ben van Belgie en zou graag emigreren , bedankt
Beste Patrick,
Ik had graag meer informatie over werken in guatemala. Ik ben er al een aantal keer geweest. Ik spreek goed spaans en ben handelsingenieur (economie) van opleiding.
Alvast bedankt.
Hilde
hclijsters@hotmail.com
Hallo Patrick, ik zie dat u het berichtje al een aantal jaar geleden geschreven hebt. Maar ik wil toch vragen of u mij kunt helpen. Ik wil graag van de zomer naar Guatemala emigreren, alleen ben natuurlijk ook op zoek naar werk en een woonruimte. ik hoop dat u mij misschien kan helpen.
Groetjes Wendy
ha die patrick, ik ben dennis en wil graag met mijn family(andrea 37,yamuna 8,nui 3,solaya1 and me 34), een langere tijd in in guatemala verblijven om in eerste instantie spaans te leren, te onthaasten van het leven in holland ,en de kinderen kennis te laten maken met de cultuur/natuur en haar mensen /dieren,dus we zijn op zoek naar iemand die ons informatie zou kunnen verschaffen over scholen ,leuke woongelegenheden voor langere tijd,niet in de stad te zijn,mischien ken je meer familys die dit zelfde plan hebben of reeds leven ,zou veel waard zijn voor mij om in contact te komen ,alvast bedankt en vriendelijke groetjes
van family sunshine
Graag hoor ik van je hoe je dit geregeld hebt en wat je in Guate doet.
Ben zeer geïnteresseerd.
Alvast bedankt!
Sassan
hey patrick, was het jij die ik tegengekomen ben in restaurant antorchas verleden jaar.Ik kom dit jaar terug,en zal ook contact opnemen met engel ijection plastic machinerie.Ik ben er ook van plan om er te werken maar hiervoor zou ik wel wat meer inlichtingen voor nodig hebben.Misschien kunnen we eens afspreken.
Mijn mail, [EMAIL=“vandaelegeert@yahoo.com”]vandaelegeert@yahoo.com
dag,
Ik zou graag met mijn man en zoontje van 2,5 permanent verhuizen naar Mexico, Guatemala,… We hebben die streken al bezocht.
We spreken allebei Spaans, maar we vragen ons af hoe gemakkelijk (of moeilijk) je daar werk vindt…
Ik werk nu als leerkracht lager onderwijs.
Mijn man werkt in ICT.
Hoe zit het daar met onderwijs ,gezondheidszorg, …?
Alvast bedankt!
Beste Patrick,
Mijn zoon is verliefd geworden op een meisje uit guatemala en komt begin april weer terug van een vakantie uit guatemala. Nu wil hij daar weer naar terug om daar te gaan werken totdat zij daar haar diploma gehaald heeft en daarna willen ze allebei terug naar nederland. ( zegt men )Om daar te kunnen werken is volgens hun nodig dat ze gaan trouwen.
Zou jij mij wat meer informatie hierover kunnen geven. Want dit lijkt me toch wel een hele stap.
Mijn dank is groot
Met vriendelijke groet,
Arie van Rooden alias: sardou
[EMAIL=“a.van.Rooden@kpnplanet.nl”]a.van.Rooden@kpnplanet.nl
Beste Arie.
Ik weet dat ik Patrick niet ben, maar ik wil wel graag reageren.
Ik zelf ben 4 jaar geleden ook verliefd geworden op een meisje uit Guatemala. Om mijn studie af te maken ben ik terug gegaan naar Nederland, al had ik liever bij haar gebleven. Liefde is een krachtig gevoel dat het bestaan van een mens op zijn grondvesten kan doen schudden.
Ik ben zelf enkele maanden geleden naar guatemala gekomen om hier te gaan blijven, om te werken en te wonen en om samen met mijn geliefde te kunnen zijn. Hiervoor hoeven we niet te trouwen.
Om legaal te gaan werken heb je een verblijfsvergunning nodig, die mede door je werkgever van aangevraagd moet worden. Ik ben afgelopen week toevallig naar de Migratiedienst gegaan om dit formulier aan te vragen.
Als het om kort verblijf gaat kan hij ook zwart werken, zoals ober in een cafe.
Ik zal proberen je op de hoogte te houden via dit forum. Dan heeft je zoon een voorbeeldje hoe het kan zonder te trouwen, want inderdaad ‘het lijkt me ook een grote stap.’
Groet:vak02:
Werner
God, God … wat gaat de tijd toch snel , ipv 8 jaar woon ik hier nu het dubbele aantal jaren … nog steeds welkom voor meer inlichtingen , liefst gewoon rechstreeks schrijven als je iets SNEL wil weten … patrickvercoutere@gmail.com
Hallo!
Graag zou ik voor minimaal 6 maanden - 1 jaar naar Centraal-Amerika willen gaan om Spaans te leren en daar ook te werken.
Heeft iemand misschien tips of ervaring voor een baan?
Liefst iets in de toerisme, hotel, horeca omdat ik daarmee ervaring heb.
Je bent van harte welkom hier in Guatemala , in de stad quetzaltenango … eventjes denken :
Studeren : er zijn ongeveer 40 scholen waar je spaans kan leren , eentje gerund door een Hollandse dame Rinneke … SOL LATINO
Werken : binnen onze tour operator zijn we medisch toerisme en MICE (meetings, incentives, congreses & events) toerisme aan het uitwerken … dus werk meer dan zat …
Je krijgt onderdak en een , naar Nederlandse begrippen , klein loon doch meer dan voldoende om hier van te leven … tegenprestatie : dinamisme / creativiteit / inspiratie / hard werken …
Je schrijft me maar
Patrick Vercoutere : info@adrenalinatours.com … kijk ook even naar
www.healthandtravelguatemala.com (medisch)
www.meetingplannersguatemala.com (MICE)
Het allerbest,
Patrick
Zo is het maar net. Dank je Patrick voor je aanbod. ![]()
Er zijn nog andere opties Joyce, hoewel Quetzaltenango een betere stad is om spaans te leren. Het niveau van de scholen ligt iets hoger als in Antigua. Maar er zijn nog meer verschillen.
Xela (Quetzaltenango) is de tweede stad van Guatemala, maar ligt redelijk afgelegen in de bergen. Dat zorgt voor een hechte gemeenschap, en is iets veiliger dan Antigua of de Hoofdstad (La Capitál, of gewoon Guate) Echter, er zijn minder opties om te werken.
Toen ik in Guatemala was, heb ik werk gevonden als recruiter, maar was redelijk gevaarlijk werk. Veel op straat, en dus grote kans op een overval)
Werken in een kroeg kan in Antigua wel, maar sommige uitbaters zullen om een werkvisum vragen. In Xela heb ik daar geen ervaring mee, maar ik schat in dat er voldoende banen zijn, als je je spaans voldoende beheerst.
Ach, Guate is een enorm grote stad, en Antigua het toeristendropje in de buurt. Xela is een grote stad, maar ruraler.
Twee heel verschillende steden, maar beiden de moeite waard. Ik heb het in ieder geval erg naar mijn zin gehad. Als de kans zich weer zou voordoen, zou ik zo in het vliegtuig stappen. xD
Veel plezier!!
Groeten,
Werner
Hola Werner,
Mucho gracias voor je reactie!! De functie van Patrick lijkt mij enig.
Ik ben alleen bang dat ik niet voldoende verdien om mijn lopende financiele lasten in NL nog te onderhouden en mijn verblijf + Spaanse cursus.
Wellicht een dubbele baantje in een kroeg kan een optie kunnen zijn.
Hoeveel kan men verdienen in een kroeg/bar parttime daar?
Ken je toevallig mensen die eventueel meer info kan geven?
Hoe had je je baantje al recruiter gevonden?
No problema. ![]()
Ik ken het probleem. Leven in NL onderhouden is duur als je in Quetzal je geld verdient.
Lonen in Guate liggen tussen de Q1.500 en laten we zeggen Q21.000. Er zijn grote verschillen tussen arm en rijk. Een ober verdient ong. 3000 als je full time werkt volgens mij + fooi.
Ik verdiende 4000 Quetzal bij ACS, een call center. Die zijn er heel veel in La Capital. Die nemen veel mensen aan die Engels spreken. Alleen zul je in veel gevallen een werkvisum moeten hebben.
Daar had ik toen wat problemen mee, omdat ik een nederlandse VOG moest aanvragen, maar ze dat hier niet wouden doen zonder handtekening van de guatemalteken.
Anyway, er is wel werk, maar je moet soms even zoeken. Je zult er niet veel mee verdienen, maar genoeg om er van te leven. Alleen hoe je geld voor huur, ziektekosten e.d. in nederland kan bij houden… sparen ![]()
(klein voordeel is er te halen bij de belasting dienst als je over een salaris-schaal grens gaat. dan krijg je aardig wat terug van de belastingdienst.)
Ik ken wel wat mensen die je zouden kunnen helpen.
Mvg,
Werner
Het minimum loon ligt nu op ongeveer 2300 quetzales doch dat betalen bedrijven vaak niet (71 % van de bedrijven zijn informeel … dwz … betalen geen belastingen , geen sociale zekerheid …)
Ik spreek als ondernemer / zaakvoerder … wonende en werkende in de stad quetzaltenango en wel degelijk een formeel bedrijf met 35 loontrekkenden . Een mooi huis huren kost je buiten de stad (quetzaltenango) bv in het dorpje LA ESPERANZA op 7 kilometer , een 100 € … (de elektriciteit is dan wel drie keer zo duur, maar enfin) … en met die 230 € spring je dus niet ver .
Mijn werknemers verdienen minimum 2 x het minimum loon tot maximum 10 x (Operational Manager) … doch dit is uitzonderlijk , en alleen mogellijk als je winstbejag niet als enige doel ziet als bedrijfsleider …
Uiteraard moet je je ook afvragen of hogere lonen kunnen betaald worden in NOORD (Europa bv) en ZUID … stel je voor dat mensen hier even veel verdienen als in bv NL … wat zou je dan moeten betalen voor produkten en vaker ook services ?
Moeilijke kwestie …
Na 27 jaar Guatemala ben ik er nog altijd niet uit … alleen weet ik wat de nederlandse markt mij betaald en wat ik betaal … en daar blijft hier weinig van over , om te verdelen tussen velen .