Ik ga de laatste week van januari naar Indonesie, Jakarta om daar stage te lopen. Ik ben al 6 keer daar geweest alleen ben ik nog niet bekend met een visa voor langer dan 3 maanden. Ik ga namelijk 4/5 maanden stagelopen en nu is mijn vraag wat ik hier allemaal moet regelen en wat ik daar kan doen?
Ik heb gehoord dat ik gewoon een toeristenvisa moet aanvragen omdat ik geen vergoeding krijg van mijn stageplek, maar hier op de forums lees ik andere dingen… kan iemand me helpen?
Ik ga stagelopen op een basisschool plus, dat is een gewone Indonesische basisschool alleen geven ze meer lessen in het Engels. Ik ben half Indonesisch, ik kan me daar prima redden alleen zou ik het leuk vinden als er iemand mee zou gaan om daar ook stage te lopen… voor meer info kun je me mailen!
Hoi, Heb vorig jaar stage gelopen via indointern. Voor degene die op zoek zijn naar stages is dit een goed adres. Een medestudent liep toen ook stage bij een school in Jakarta. Indo Intern biedt een heel stage pakket aan met nederlandstalige begeleiding ter plekke gesteund door Nuffic. Ze beschikken over goede accommodatie mogelijkheden, ophaal service en verzorgen eigenlijk alles. Ze evalueren het proces met je. Je kan het visum door hen laten regelen of door je zelf. De keuze is dan aan jou.
Toen ik zelf op zoek ging naar stages vorig jaar was het te complex voor de lokale bedrijven om me te faciliteren. Het bedrijf wilde niet als sponsor fungeren omdat daar teveel papierwerk bij komt kijken met bezoeken van de Department of Manpower en daarnaast dragen ze de verantwoordelijkheid voor je tijdens je verblijf. Ook de extensies waren niet bepaald makkelijk. Ben daarom achteraf blij dat ik alles door indo intern heb laten regelen. Ze dragen de verantwoordelijk en sponsorship zonder kopzorgen…
Als je de contacten hebt om visa en stage zelf te regelen dan is dat het beste. Heb me van te voren verdiept in de visa regels in Indonesie en het is niet bepaald makkelijk.
Een social budaya (cultureel) visum na de eerste 60 dagen kost per extentie rond de 25 dollar als je het zelf doet, de 3e en 4e extentie 50/ max. 60 dollar.
Je kan op een toeristenvisum gaan maar dat betekent iedere maand het land uit. (30 dollar visum) Je bent dan wel onder de ‘‘verkeerde’’ reden in Indonesie. Mocht je familie hebben dan is de kitas de beste oplossing. Je mag dan voor langere tijd blijven zonder problemen.
Ik zou ook graag in het buitenland stage willen lopen en dan tussen de maanden februarie en juni. Ik volg de opleiding voor onderwijsassistent en ga hierna naar de PABO. Misschien ben ik een leuk reigenootje voor jou! Alleen kan ik helemaal geen woord spreken in Indonesië.
Hier moet men echt voorzichtig zijn .
De laatste tijd wordt de immigratiedienst een beetje strenger geworden.
Ik denk (voorzichtig gezegd) dat er een verschil bestaat tussen een stage voor studie (daar moet je studievisum hebben) of een werkstage bij een bedrijf.
Bij studiedoeleinden heb je ook 2 soorten visum , een studievisum( moet veel geregeld worden ), of een SosBud visum met mogelijkheid tot verlenginen.
De voorwaarden kan men nalezen bij de site van de Indonesische ambassade .
De keuze is afhankelijk van de stageplaats (studie of werk ), hoe lang het duurt en de persoonlijke omstandigheden .
Voor kitas heb je andere voorwaarden , het is een tijdelijke verblijfvergunning. Het is moeilijk(er) te verkrijgen .
Zou ik mogen vragen hoe je je stage geregeld hebt? Ik ga in mei of september afstuderen en zou graag weer naar het buitenland willen. Misschien heb jij contacten voor mij aangezien je er al vaak geweest bent. Bij voorbaat dank.
wat leuk dat je daar stage gaat doen! Ik ben net een week terug uit indonesia en ik ga elk jaar soms 2 keer in het jaar. Ik weet dat je visum moet aanvragen in Den Haag. Waar in Indo zit je? Ik ben namelijk ook op zoek naar een opleiding waardoor ik stage kan lopen in Indo. Ik hoop dat je mij ermee kan helpen want ik wil later mijn toekomst opbouwen daar. Ik ben zo dol op Indo! Ik ben al meer dan 20keer daarheen omdat ik mezelf er niet van kan wegdenken haha…
Ik heb inmiddels de visa al geregeld. Het probleem is dat hij maar 60 dagen geldig is, dus ik moet hem daar verlengen. Ik ga naar Jakarta om op een basisschool stage te gaan lopen.
Nice, je bent dus klaar om te gaan:D Ik wil met je mee:P Ik ben op plekken geweest in Jakarta wat zo leuk was! Je bent al eerder naar Jakarta geweest toch? Anders weet ik wel een paar plekjes wat een must zijn. Hoe kom je erop om stage te gaan lopen in Indo?
Ohh cool! Ja ik ben al een paar keer in Jakarta geweest, mijn familie woont er. Aangezien heel mijn familie daar woont en ik redelijk Indonesisch kan praten was de keus voor mij al snel gemaakt.
Welke plekken ken jij dan? Het kan zijn dat ik er nooit ben geweest haha dus tips zijn welkom.
Jaa idd geen twijfel mogelijk als je daar al familie hebt! Ik weet niet hoelang het geleden is voor jou dat je Jakarta hebt bezocht? Maar ik kom daar zelden omdat ik mijn familie in Sukabumi heb zitten. Ik was in Jakarta om te gaan shoppen en natuurlijk om te genieten van de mooie supermalls (wat je in NL niet hebt) naar Senayan city geweest dat schuin tegenover plaza senayan zit. Plaza senayan is ook mooi en daar heb je een gigantische Seiko klok hangen die als goed is om het uur z’n vleugels laat uitslaan. Bij East Mall kan je lekker loungen bij Social House, tapas erbij en heerlijk onderuit zakkend en wel genieten van the goodlife… Ik weet niet of je van glijbanen houdt? Dan moet je naar FX-mall gaan, er is daar een glijbaan versierd met neonkleurtjes die van boven naar beneden door de mall loopt. Op de bovenste verdieping heb je een restaurant genaamd Indochine, als je wilt genieten van het buitenlucht en uitzicht op een paar gebouwen etc. moet je naar het terras toe lopen. Daar zitten totdat het wat donker wordt is een aanrader;) Ik weet niet of je al bij Imperium gebouw bent geweest? Daar heb je boven een restaurant genaamd Kampus, een restaurant die 360gr. draait zodat je een totale uitzicht kan hebben op de stad Jakarta. Ik hoop dat je wat aan mijn tips hebt, zo ja? Heel veel plezier:D:D En drink een drankje daar voor mij, will you:P
Ook ik vertrek binnenkort (eind maart) naar jakarta! Voor een stage van 3 maanden.
Ben er nog nooit geweest, dus kan nog wel wat nuttige info gebruiken en ben benieuwd naar ervaringen van anderen en of er nog anderen zijn die in deze periode in jakarta zitten?? laat maar een berichtje achter als je wat te vertellen hebt
Interessant topic, zelf wil ik in september stage gaan lopen in Jakarta. Ben op dit moment in Jakarta alvast opzoek naar eventuele stageplekken. Blijf tot de 28e hier. Ik studeer bedrijfskundige informatica aan avans in Breda. Hoop dat ik snel een stageplek kan vinden, verblijf en dergelijke is in principe al geregeld. Belangrijkste is nu een stageplek, op dit moment ben ik wat bedrijven aan het e-mailen, iemand tips om alternatieve wegen in te slaan?
Hoi Mikey, ik heb zelf meegemaakt dat mailen niet echt helpt. Je krijgt of geen of heel laat antwoord. Als je echt snel een stageplek wilt vinden, zou je een afspraak kunnen maken om een interview te doen voor je internship.