6 maanden stage Jakarta, visum???

Beste Forumleden kunnen jullie mij aub helpen?

Ik wil in augustus naar Jakarta gaan voor 6 maanden stage. Ik heb al een bedrijf gevonden en ben aangenomen voor mijn stage.
Nou moet ik een visum regelen voor mijn 6 maanden verblijf daar. Op de site van de ambassade staat dat ik een zogeheten ‘limited stay visum’ moet regelen. Hiervoor moet iemand sponsor staan en een brief aanvragen bij de imigratie dienst in Jakarta.
Het bedrijf kan naar verluiden geen sponsor staan voor mij. :tssk:
Ik heb wel een kennis in Jakarta die voor mij eventueel sponsor wil zijn, maar deze vermelden mij dat dat niet mag, omdat ik voor stage ga moet het bedrijf perse sponsor staan. Klopt dit???

Is er ook een andere mogelijkheid qua visums?? is het illegaal om met een toeristenvisum stage te lopen bij een bedrijf in Indonesia??

Kent misschien iemand een kennis die stage heeft gelopen in Indonesia voor 6 maanden en weet u misschien hoe hij/zij het visum gebeuren heeft geregeld?

Ik hoop dat ik het allemaal snel kan regelen want het wordt een beetje kort tijd.

Alvast erg bedankt. :thumbsup:

Met vriendelijke groet,

Marley

De enige legale manier om stage te lopen is met een uitnodiging van het bedrijf waar je werkt. Wat is de reden die zij aangeven dat ze je niet sponsoren?

Illegaal stage lopen is mogelijk. Als je een touristenvisum voor 60 dagen aanvraagt in den Haag, kun je dit ter plekke omzetten in een sociaal cultureel visum (SOSBUD). Dit is 4x30 dagen te verlengen, zodat je een half jaar kan blijven. Hier heb je echter ook een sponsor voor nodig. IEDERE Indonesiër met een KTP kan je sponsor zijn, dat zou een kennis kunnen zijn. Als je niemand kan vinden die je wilt helpen, dan kun je ook lokaal bureau in de arm nemen, zij kunnen je helpen (ook met het vinden van een sponsor) tegen betaling. Maar als gezegd, dit is niet de manier waarop je te werk hoort te gaan. Als men erachter komt, heb je een probleem. Met een touristenvisum of met een SOSBUD mag je geen werk verrichten, noch betaald noch niet-betaald.

Zelf heb ik overigens op de illegale manier stage gelopen en vrijwilligerswerk gedaan. Als het bedrijf waar je stage loopt z’n mannetjes kent, dan is het risico te overzien. Dat was het voor mij althans.

Aha, oke ja zoiets heb ik denk ik al eerder gehoord.
Het bedrijf heeft namelijk geen toestemming gekregen om internationale stages te verzorgen. maar zij hebben dit wel al eerder gedaan. ik denk dan op dezelfde manier als jou.

Zij gaven mij eigenlijk 3 opties,

1. om een kennis sponsor te laten staan en een studentvisa aan te vragen voor 6 maanden, het bedrijf hoeft dan niet de sponsor te zijn.
    2.Of een toeristenvisum aanvragen en verlengen wanneer deze verloopt
    3.Of met een internationaal stagebureau in zee gaan.

Ik heb een kennis die eventueel voor mij sponser kan staan in jakarta dat zal geen probleem zijn. Wat ik me wel afvraag is; is het erg duur om elke keer te verlengen als je een toeristenvisum hebt? was jij veel geld kwijt aan je visum?

aangezien het stagebedrijf zelf aangeeft om het (illegaal) te doen d.m.v. een toeristen visum kan ik denk wel het risico nemen. (tenminste denk ik hehe)

Erg bedankt voor je reactie. Je hebt trouwens erg mooie foto’s en de website is echt vet!

groetjes

Ik weet het niet 100% zeker, maar volgens mij kan je in Indonesie geen studentenvisum aanvragen als je geen bewijs van inschrijving van een Indonesische universiteit mee stuurt. En ik neem aan dat je je daar niet gaat inschrijven en geen collegegeld betaalt?

Blijft dus de optie over dat je kennis jouw sponsor wordt, en dat je een sociaal-cultureel visum (sosial budaya / SOSBUD) aanvraagt. Wilt die kennis je sponsoren? Houd er rekening mee dat die persoon op papier verantwoordelijk is voor alles wat jij (verkeerd) doet, zowel juridisch als financieel. Niet iedereen zal zomaar iemands sponsor willen zijn! Maar je kan het allicht vragen.

De kosten van een verlenging zijn afhankelijk van waar je het laat doen (moet officieel bij het kantor imigrasi wat het dichts bij je Indonesische woonplaats ligt), en of je het zelf doet of laat doen door een commercieel visumbureau. Ga je zelf iedere keer op en neer dan zul je per verlenging ongeveer 25 euro kwijt zijn, laat je het doen dan zal het tussen de 50-60 euro per keer zijn. Maar het hangt echt af van het kantoor waar je belandt, en hoeveel extra ‘rookgeld’ je moet betalen. Het maakt in deze overigens niet uit of je in Nederland meteen een SOSBUD aanvraagt, of dat je een toeristenvisum voor 60 dagen aanvraagt en die ter plekke verlengd. Als je de mogelijkheid hebt, zou ik in NL meteen voor een SOSBUD gaan, klinkt net wat aannemelijker.

Vertel bij je visumaanvraag vooral NIET dat je stage gaat lopen (want dat mag je niet), maar zeg dat je bekenden gaat bezoeken.

Bedankt voor je compliment over mijn foto’s en website. Ik probeer steeds weer nieuwe dingen uit qua fotografie, en er komen steeds nieuwe bestemmingen bij.

1 like

Oke, nee het is puur om een HBO werkstage. Ik kom op een marketing afdeling terecht.

De eventueele sponsor is een goede kennis van me, eigenlijk een soort van verre familie, ik denk dat dat wel goed zit.
Weet je toevallig ook ofdat je als een sociaal-cultureel visum aanvraagt, ook nog iets van papieren nodig hebt van mijn sponsor buiten een kopie van passport etc.?

Je hebt me enorm geholpen, ik vond het vrij moeilijk om er echt duidelijkheid over te krijgen maar dat heb ik nu wel.

Groetjes Marley

Op de site van de ambassade staat wat je precies nodig hebt voor het SOSBUD.

Dat is inderdaad een kopie van het paspoort (of de KTP) van het sponsor, en verder een ingevuld en ondertekend formulier waarin hij/zij verklaard wie je bent er wat je komt doen. Uiteraard moet je zelf ook de nodige papieren invullen.