Stage Aruba

Hello iedereen,

Ik ben nieuw op 't forum, puur omdat hier mega veel nuttige dingen stonden betreft Aruba (hihi).
Ik ben zelf van plan om september 2014- januari 2015 stage te lopen op het eiland. Eerst was de bedoeling dat ik samen met een Arubaanse jongen (klasgenootje) zou gaan, maar dit gaat helaas niet door waardoor sommige zaken wat lastiger worden.
Dus hier een beetje het plan en tips of antwoorden zijn meer dan welkom.

Ik ga zo’n 4,5 maand stage lopen, stageplaats en vliegtickets zijn geregeld. Ik krijg helaas geen vergoeding hiervoor en van alleen m’n stufi red ik het leven op Aruba (wat ik heb gelezen haha) ook niet.
Verblijfplaats wordt waarschijnlijk ‘Perle d’or’ (anyone else in deze periode?!) en ik heb geen rijbewijs (studiegenootje had deze wel). Ik was in de veronderstelling, Nederlander die ik ben, dat ik daar wel relaxed zou kunnen fietsen, maar dat is volgens mij geen aanrader?!

Het meest voor de hand liggende baantje op Aruba als stagiaire is denk ik achter de bar, ik wil dit wel echt doen want ik voel er weinig voor om continue op m’n geld te moeten letten (en een bar is natuurlijk ook gezellig!). Heeft iemand hier tips over of andere bijbaantjes? Het beste is denk ik gewoon daar te regelen?

Een rijbewijs heb ik niet en ik had eigenlijk gehoopt dat ik deze op Aruba wel zou kunnen halen, maar dit gaat ook niet las ik. Moet je echt een verblijfsvergunning hebben of zou er eventueel iets te regelen zijn? Klasgenootje gaf aan dat ze niet heel moeilijk doen, als je maar gewoon kunt rijden en dat kan ik dan weer wel. Iemand ervaringen of is het gewoon handiger om een ander vervoersmiddel te gebruiken?

En als laatst: Ik heb totaal geen talen knobbel, maar vind het niet meer dan normaal me te proberen aan te passen aan de cultuur en dus ook de taal. Ik weet dat Papiamento de voertaal is, is het handig om een kleine cursus of iets dergelijks te doen? Ik weet dat Nederlands een onderdeel is van, maar misschien voor de handigheid?! :vak02:

Groetjes!
Fleur

rijbewijs kun je hier niet halen. Ik zou ook geen auto gaan rijden zonder rijbewijs. Dat lijkt mij nergens verstandig tenzij je in de KIA wil eindigen.
Fietsen kan wel maar is ook niet echt aan te raden. Ze zijn hier niet veel en er wordt geen rekening mee gehouden. Ander vervoermiddel ?? Scooter maar net zo kwetsbaar als de fiets. Je moet dan wel heel erg uitkijken. Openbaar vervoer is redelijk op sommige lijnen. Woon je daar niet in de buurt dan is dat ook geen optie. Bij PdO komen volgens mij geen bussen langs. Waar loop je eigenlijk stage ?
Nederlands en engels is in heel veel bedrijven de voertaal. Denk aan ziekenhuis, hotels etc. Je hebt niet echt papiamentu nodig al wordt het wel zeer gewaardeerd. Ook hier hangt het weer af wat je stageplek is. Je kunt redelijk makkelijk illegaal werken. Zelfs als ze je snappen zijn er eigenlijk geen maatregelen die er tegen je genomen gaan worden. Beetje ervaring is dan wel nodig en weet dat men hier eigenlijk bijna niet part time werkt. In de horeca is het vaak 6 dagen van 8 uur of meer. Dus als je denkt voor een uurtje of 10 bij te kunnen werken zou dat wel eens lastig kunnen worden.
Deze jobs moet je hier regelen. Vanuit het buitenland is dat eigenlijk niet te doen. Er wordt in 99% gewoon niet gereageerd.

grtz Q

Hoi! Leuk dat je stage gaat lopen op Aruba. Ik heb het in 2005 ook gedaan en ben na mijn afstuderen een aantal jaar blijven hangen. De tijd van mijn leven gehad! Nu ga ik elk jaar terug om een weekje te relaxen of een maandje als waarnemer te werken.

Je rijbewijs kun je alleen daar halen als je minimaal 6 maanden bent ingeschreven. Wat Quotas ook zegt: ik zou er niet gaan rijden zonder rijbewijs.
Als je ver moet fietsen, is het geen aanrader. Als je van Perle d’Or naar bijv de hotels moet, is dat wel te doen, maar dat is wel zo’n beetje de max. De kans is trouwens groot dat er wel iemand is waar je mee kan rijden.

Je zou kwa kosten misschien tijdelijk een aanvullende beurs kunnen aanvragen. Want parttime werken is zeer ongebruikelijk op Aruba.
Waar ga je stage lopen? 4 maanden onbetaalde stage is namelijk ook vrij ongebruikelijk.

Als je een extra taal wil leren voor je naar Aruba gaat, zou ik eerder Spaans aanraden. Papiamento is een combi van een anatal talen en als je Nl’s, En’s en Sp’s spreekt, is Papiamento echt “masha fásil” :wink:

Heel veel plezier! Als je meer info of tips wil, laat het dan maar weten!

Super voor de reacties!
Ik loop stage op een school en zover ik weet krijg ik geen vergoeding. Goed dat ik dat weet van het werken inderdaad. Alles of niets dus.
Is het wel mogelijk om bijvoorbeeld een quad te huren? Qua wegen etc? en is hier een rijbewijs voor nodig?
Ik zit te twijfelen voor een spoedcursus rijlessen, maar dan zit je vaak met het probleem dat je eerst een bepaalde tijd in het bezit moet zijn van een rijbewijs (in Nederland althans).
Nogmaals heel erg bedankt!!!

Er zijn autoverhuurders die speciaal op studenten gericht zijn, dus dat zou zeker een optie zijn. Voor een quad heb je ook een rijbewijs nodig. Daarnaast heb ik te veel mensen met zwaar letsel het ziekenhuis in zien gaan: Een afrader. Als je toch wil rijden zou ik mn rijbewijs in Nl halen. Naar welke school ga je? (je mag ook pb-en als je het niet openbaar wil laten weten).

Via Wereldwijzer app

er zijn inderdaad bedrijven die speciaal voor studenten goedkope autos verhuren. Maar ik waarschuw nogmaals, er zijn bedrijven die hier misbruik van maken. dushi carrentals is zo’n bedrijf, De ‘vriendendiensten’ via perle d 'or staan hier om bekend, maar er zijn er veel meer. Dit zijn vaak erg oude auto’s zijn die feitelijk niet eens meer mogen rijden. Je krijgt een vaag contract. Gebeurd er iets met de auto. Wat zeer waarschijnlijk is (bij long term huur) omdat de auto oud is dan draai je vaak zelf voor een deel van de kosten (of alle) op. Dit houden ze later in op je borg. Nog maar niet te spreken over het feit dat dit soort auto levensgevaarlijk op de weg zijn. Net als in alle landen: “is iets te goedkoop om waar te zijn, dan is dat veelal ook zo”. Maar er zullen ongetwijfeld ook bedrijven zijn die dit beter doen.

Q

Hoi Fleur! Wat toevallig, ik ga in dezelfde periode als jij naar Aruba. Ikzelf zou in eerste instantie ook met een studiegenootje én een vriendinnetje gaan, maar helaas heeft het studiegenootje geen stage kunnen vinden en mijn vriendinnetje toch besloten om in Nederland te blijven. Erg jammer, maar voor mij geen reden om dan ook niet meer te gaan! :zon02:

Verblijf heb ik ook geregeld in Perle d’Or. Las op internet toch wel dat hier de meeste stagiaires verblijven en als je dan alleen gaat, het makkelijker is om contacten te leggen. Ik twijfel zelf ook over vervoer. Heb wel een rijbewijs, maar het is wel een flinke kostenpost die ik in eerste instantie zou delen natuurlijk. Wanneer vertrek je? Ik vertrek zelf 21 augustus. Oh en naast de aanvullende beurs zou je misschien ook kunnen kijken of je een collegegeld krediet kan aanvragen, dat is toch weer iets extra’s erbij. En natuurlijk je OV vergoeding van 95,- per maand. Ik weet niet op welke school je zit, maar ik weet dat sommige scholen, zoals die van mij (Fontys) eenmalige beurzen hebben waar je kans op maakt. Veel succes met je voorbereidingen!!

Als je geen rijbewijs hebt is dat wel problematisch op Aruba. De bussen van Arubus komen niet overal dus je zult waarschijnlijk meer gebruik gaan maken van de zogenaamde chollerbusjes. De laatste keer dat ik in zo’n busje zat betaalde ik 2 gulden voor een ritje maar dit is al jaren geleden. Vergeet niet dat wanneer t busje vol zit ze gewoon doorrijden, zal je net zien dat je een x echt ergens op tijd moet zijn. Daarnaast zit je echt tegen elkaar aan wat ik persoonlijk niet zo prettig vond. Rijbewijs halen kan wel alleen je moet een jaar ingeschreven hebben gestaan op Aruba wil je hem in NL overschrijven (Ik heb dit 10jr terug met mn motorrijbewijs gedaan, misschien dat het nu is teruggebracht naar 6 maanden) Scooterrijden is heerlijk, lekker koel en snel door de stad maar buiten het feit dat veel weggebruikers geen inschattingsvermogen hebben w.b.t. scooters moet je ook een motorrijbewijs hebben. Op Aruba maken ze geen onderscheid tussen een snorscooter of een 1000cc wegracer! Quad is heel simpel,…NIET DOEN!!!

De auto’s die voor langere periode aan stagiairs worden verhuurd zijn idd niet nieuw. Ik weet zeker dat een hoop mensen problemen hebben gehad met de verhuurder. Aan de andere kant moet je ook begrijpen dat de gemiddelde stagiair niet zuinig is op de gehuurde auto. Ik heb ze vaak zat langs zien scheuren over de rotskuts,…'t is toch een 4x4?? Als je t risico niet wil lopen gezeik te krijgen is t misschien een optie om gezamenlijk een auto te kopen? Kijk dan wel naar auto’s vanaf 4 a 5000 florin. Vaak zijn deze auto’s technisch in betere staat. Ik kan je met iemand in contact brengen die in zo onderhand de meest professionele autowerkplaats van Aruba de auto onder de loep neemt. Het is geen garantie dat je geen pech krijgt maar t is wel objectief en je krijgt goed advies. Goedkope auto’s en Amerikaanse auto’s moet je niet aan beginnen, ik was ook eigenwijs;) Je kan niet alles van tevoren plannen dus ik zou gewoon lekker op t fietsje stappen en het vandaar rustig verder bekijken, komt wel goed joh. Fietsen is gratis en je blijft in shape;)

Je kan je rijbewijs tegenwoordig niet zo maar in nl over laten schrijven zonder lessen te volgen.

Dat is dan ook iets van de laatste paar jaar zeker? Ergens misschien wel beter haha

Hallo hallo,

Ook ik ga van september tot februari stage lopen op Aruba!
Ik heb toevallig vorige week mijn huisvesting geregeld, ook ik verblijf deze periode in Perle D’or!
Ik heb me ook al wat verdiept in het huren van een auto en enkele adresjes gekregen van mijn werkgever.
Misschien is het gezien de kosten handig om de huur van een auto te delen oid?
Ik heb qua auto huur nog niks geregeld in ieder geval.
Heb erg zin in de stage en tot ziens in september!

Leuk om te lezen dat er vanuit dit forum meerdere mensen in die periode gaan! Ik vond het best lastig om te bepalen wat echt betrouwbaar was met betrekking tot de auto’s en kwam zelf bij Hertz uit. Dat moet wel goed en betrouwbaar zijn lijkt me. Kosten delen is altijd gunstiger natuurlijk, maar dat is dan wel weer afhankelijk van of het aansluit op de werktijden/afstanden naar het stagebedrijf etc. Wanneer vertrek jij, Joukescf? Waar ga je stage lopen?

@Mvzeeland weet dat je goede kortingen kan krijgen bij huur van drie maanden of meer.

grtz Q

Vergeet niet een goede verzekering af te sluiten bij hertz . Ik ken mensen waarbij de airco is gestolen en ze konden er zelf voor opdraaien. Ik raad je toch aan een auto van een particulier te huren. Als je op tijd betaald en goed met zo’n auto omgaat is er niks aan de hand. Deze mensen willen vaker hun auto verhuren dus waarom zouden ze klanten wegjagen? Bij hertz ben je wel zeker van airco;)

zo zijn de meningen verdeeld. Ik ken heel veel voorbeelden waarbij van een particulier huren uitliep op een financiele ramp en heel veel gedoe. Maar idd bij sommige bedrijven is een verzekering onduidelijk of erg duur. Soms wel tot 12 $ per dag. Ik weet dat een kleine auto bij bv amigo voor drie maanden incl een goede verzekering al kan vanaf +/- 425 per mnd

Ik heb mijn ticket nog niet geboekt dus weet nog niet precies wanneer ik ga.
Ben ook van plan eind augustus ergens die kant op te komen.
Ik loop mn stage bij divi phoenix, een resort aan Palm Beach. Mijn werktijden zijn van 9 tot 5…

Hoi! Bedankt voor jullie reacties. Inmiddels heb ik met meerdere autoverhuur bedrijven contact gehad. Ik heb ook het een en ander gelezen over particulier huren, maar vind het voor mijn eigen gevoel prettiger om via een bedrijf te huren. Voor 532,50 dollar (per 4 weken) kan ik een automaatje (Hyundai I0) met airco huren, dat is incl. tax, unlimited mileage en liability Insurance. Leek mij een redelijk bedrag voor wat ik ervoor terug krijg. Ik heb vrijwel geen ervaring met het huren van auto’s, is er verder iets waar ik extra op moet letten? Verder vroeg ik me af of bepaalde (verzorgings) producten op Aruba duurder zijn en die ik dus beter vanuit Nederland mee zou kunnen nemen, of dat het niet zo veel verschilt. Scheelt anders weer in kofferruimte ;). Ik hoor het graag!

532 is een mooie prijs. Blijf je langer dan 4 weken (3 mnd dan moet daar nog wel een 80 $ per maand vanaf kunnen hoor)
ik weet niet bij welk bedrijf je huurt maar kijk altijd even goed na wat je verzekering precies dekt. Wel zo handig om te weten.
Ik zou verder alles hier kopen. Alles wat ik en mijn vrouw hier kopen aan merk verzorgingsproducten is vaak 30 - 50 % goedkoper dan in Nederland.
Maar als man zie ik mogelijk wat producten over het hoofd :slight_smile:
Heel veel plezier om Aruba

Hello,
Ik had al even niet meer op het forum gekeken en wat leuk dat er zoveel gaan! (En in perle d’or zitten)
Ik vertrek pas 13 september ivm stages en schoolinformatie die ik nog moet krijgen.
Een rijbewijs ben ik nu hard mee bezig en een autootje wilde ik eigenlijk daar regelen. Misschien met iemand delen leek mij wel wat, maar dan moet je natuurlijk elkaars stagelopen weten etc!

MvZeeland, waar ga je stagelopen?

Groetjes

Bedankt voor je snelle reactie Quotas, ik blijf vijf maanden! Dus zal eens kijken of ik er nog wat vanaf kan krijgen, thanks!
Flor92, ik ga stagelopen bij de Amigoe, krant op Aruba. Heel veel zin in! Ik vertrek de 23e. Een auto delen is natuurlijk altijd veel voordeliger en fijner, als dat inderdaad uitkomt wat betreft stage :). Waar ga jij stage lopen?

Groetjes, Marloes.