Stage

In mei ga ik stage lopen bij een reisbureau op Aruba.
Kan iemand mij vertellen welke vereiste papieren ik allemaal nodig heb, waar ik deze kan verkrijgen en welke andere belangrijke zaken ik aan moet denken voor het regelen van mijn stage?
Ook zoek ik nog huisvesting, vanaf eind mei voor ongeveer 5 maanden.

Kijk op de site van Dimasaruba.com, daar vind je alle eisen voor toelating. En jouw werkgever zal daar ook een aandeel in moeten leveren. Hoewel omdat je maar vijf maanden blijft zul je niet de eerste zijn die maar helemaal geen vergunning aanvraagt en dus illegaal gaat werken. Mag niet, maar de hele procedure via Dimas is zo langdurig en complex dat daar toch vaak een toevlucht naar genomen wordt. Denk er dan wel om dat je op je waiver in het vliegtuig invult dat je vakantie komt houden, anders krijg je echt een probleem.
Wil je het allemaal volgens de regels doen, dan moet jouw werkgever zich voor jou garant stellen en daartoe de benodigde documenten invullen. Jij moet ook een aantal documenten uit Nederland meebrengen, maar dat zie je allemaal op de site van Dimas terug. Heb je deze stage rechtstreeks geregeld of via jouw school? Want anders zal de stagecoordinator je ook wel het eea kunnen vertellen.
Voor huisvesting is Perle d’Or wel een aanrader, leuk tussen andere studenten met zwembad, zonnewei, bar en restaurant. Daar zul je het wel naar je zin hebben.
Succes.

Het ligt eraan wat jouw werkgever wil.
Om stage te lopen moet je dus inderdaad officieel ‘‘werkvergunning’’ hebben. Maar de meeste organisaties vragen deze niet aan voor hun stagiaires.

Je kunt 6 maanden op toeristen-visum op Aruba verblijven. Vandaar dat, als je invult waar je woont, toegelaten wordt op Aruba.

Huisvesting is Perle D’or het leukste voor jou als student. Mocht je juist tussen Arubanen willen wonen, dan zijn er genoeg alternatieven. Er zijn veel huisbazen die via huisting (google eens op Otto de Jong) via Otto hun huis/huizen onderverhuren. Meestal gaat het dan om appartementen voor 2 personen wat je ong 700 euro kost per maand.

Een kamer bij Perle D’or kost je ongeveer 300 (even inschatting gemaakt) voor een 1-p kamer. Perle D’or ligt echter in de plaats Noord. Dat is ong. 7 km van Oranjestad af. Je hebt dan wel een auto nodig om te huren of je deelt het met medestudenten.

Elisabetta,

Ik las dat je nog op zoek was naar huisvesting voor een periode van ongeveer 5 maanden.
Wij hebben een volledig gemeubileerd 1 persoons appartement te huur. Als extra bieden wij gratis gebruik van draadloos internet, een zwembad, en parkeren op een afgesloten terrein. Het appartement is gelegen in een rustige nieuwbouw wijk, ongeveer 10 min. van het vliegveld en de stad.
Mocht je interesse hebben dan kun je via email contact opnemen. Het emailadres is arubaapartment@yahoo.com

Mvg,

Bedankt voor de reacties.
Ik ben bezig om alle vereiste papieren te regelen.
Mijn school houdt zich hier helaas niet mee bezig, omdat ik alles buiten de school om geregeld heb.
Ik ben nog op zoek naar woonruimte vanaf 1 juni voor 3 tot 5 maanden in Oranjestad, in de buurt van de Rockefellerstraat/ Dr. Schmidt Boulevard.
Ik beschik niet over een auto op Aruba, dus de woonruimte moet zich op korte reisafstand bevinden van mijn werkadres, vandaar dat Perle d’ Or niet in aanmerking komt.

Je zult waarschijnlijk een auto gaan huren of evt met de bus, maar zonder vervoer kom je hier nergens! openbaar vervoer is niet super, dus een auto is eigenlijk gewoon nodig…

Fiets kan ook hoor, als je je appt. niet al te ver weg zoekt, want fietsen blijft gevaarlijk hier. Je zou kunnen kijken of je op arubamatch (internet site) of aruba4sale (krantje) een fiets aangeboden ziet en deze kopen resp. als je weggaat weer doorverkopen. Houd er rekening mee dat de boulevard heel lang is, dat is niet zo handig als plaatsbepaling dus. Rockefeller straat: dat is of bij Maduro of bij KLM neem ik aan? Kunnen zij je geen appartement adviseren? Er zitten wel een paar complexen in de buurt, maar de prijzen zijn er ook naar, die zijn echt op toeristen gericht, dus je zou iets bij particulieren moeten vinden. Oproepje op het Aruba prikbord kan ook nog wel eens helpen (via Aruba startpagina)
Succes!

hey hey
ik heb wel een kamer te huur voor je… ik woon in wayaca, bij het vliegveld, groot huis met wat extra kamers ;-). Als je geen auto gaat huren kun je vanaf daar de bus nemen naar oranjestad. Dat is wel goed te doen. De kamer kost 500 gulden inclusief. je hebt je eigen badkamer kunt gebruik maken van het hele huis, de tuin en het zwembad. let me know! je kunt me mailen op arubavakantiehuisje@gmail.com groetjes!

Ik heb inmiddels woonruimte gevonden bij een particulier.
Ik wil iedereen bedanken voor het meedenken.