Sri Lanka september/oktober

Hallo allemaal,

Gezien de klimaatomschrijving van Sri Lanka waren wij eigenlijk bezig met het plannen van een reis naar Thailand (al heeft Thailand dan ook regenseizoen). Echter lees/hoor ik nu dat je niet van de klimaatomschrijving op aan kunt. Nu ben ik dus benieuwd naar jullie ervaringen.

Wij willen in september/oktober gaan. Echter lees ik dat de zuidwest Moeson t/m september is en de noordoost Moeson start in oktober. Dan zouden we kunnen zeggen dat wij in september starten in het zuid/westen en eindigen in oktober in het noord/oosten. Alleen denk ik niet dat ik het zo zwart/wit moet zien?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Groetjes, Fiona

Hoi Fiona,

Is complexer. Hier

onderhouden we het algemene verhaal. Oostkust is perfecto tot begin oktober, daarna start de NO moesson/intermoesson en wordt het weer daar écht slecht. Zuidwesten is niet slecht tijdens de westmoesson (dat is een wind niet perse regen), alleen erg ruwe zee. Zo tegen eind oktober, maar het kan ook half november zijn, slaat de intermoesson daar toe en kan het weer erg wisselvallig worden.

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

Hi,
Ik ben in vorig jaar eind september begin oktober in Sri Lanka geweest. We zijn vanuit Colombo via beetje noorden naar oostkust
gegaan, en vanaf daar naar Kandy enzo en toen zuid kust. We hebben div avonden 's avonds regen gehad maar ja dan ben je
toch binnen. In die periode hebben we denk 2x overdag een bui gehad, maar daarna weer droog. Wij vonden het prima weer om
rond te reizen, geen strak blauwe lucht en hitte.
Het klimaat zal ongetwijfeld elke keer weer anders zijn, maar na onze ervaring zal ik zeker zeggen… ga gewoon!

Groetjes Simone

Hallo Erik en Simone,

Bedankt voor jullie reacties. We zijn eruit. We willen ongeveer 21 dagen rondreizen in Sri Lanka en daarna nog 5 dagen naar de Malediven gaan. Het beste is dan dus om te starten richting de oostkust en onze weg te vervolgen naar het zuidwesten?

Welke stranden, nationale parken en guest houses raden jullie aan? Wellicht tips voor low budget naar de Malediven (we boeken een combi vliegticket)? Alle overige tips zijn ook welkom! :slight_smile:

En wat is een goede deal voor een vliegticket in september?

Groetjes, Janneke

Hoi maar weer,

Ja inderdaad, hoewel je kunt twisten hoeveel tijd je aan Lanka stranden moet besteden als je al Malle dieven doet :beef:Maafushi is hun budget-optie, als je 't goed plant kun je zelfs met 2 spotgoedkope ferries erheen inplaats van de duurdere toeristenspeedboat.
Bijvoorbeeld Dambulla, Kandy, Ella, Arugam Bay, Tissa (Yala park), Unuwatuna of Mirissa en dan naar airport. Al die plekken hebben voldoende guesthouses.

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

Goedemorgen,
Ik dacht stuur je even ons reisschema. Wij hebben wel 13 dg met auto+ chauffeur rond gereden, daardoor wel echt super veel gezien.
Ik weet evt ook nog leuk hotel in passikudah dat kan ik voor jullie opzoeken.
Wij hadden onze tickets geboekt in mei ongeveer en vlogen met emirates.per persoon 758 incl alle kosten. Ook 2x via airbnb onderdak gevonden :slight_smile:

Dag 1: anuradhapura

Dag 2: nivali

Dag 3: nivali

Dag 4: Passikudha

Dag 5: Passikudha

Dag 6: Polonnaruwa

Dag 7: sigiriya

Dag 8: kandy

Dag 9: nuwara eliya

Dag 10: nuwara eliya

Dag 11: visit Ella and off to mirissa

Dag 12: mirissa

Dag 13: galle ( einde tour met auto+ chauffeur)

Dag 14: met locale bus naar colombo

Dag 15: colombo

Wil je meer tips? Let me know!

Weer bedankt voor jullie reacties. Als wij ons schema op papier hebben, dan zou ik graag nog wat vragen willen stellen.
Ook fijn dat je jouw schema meestuurt Simone. Ik ben wel benieuwd naar het hotel.
Hadden jullie de chauffeur daar geregeld?
Dan zijn de tickets nu wel erg goedkoop denk ik. Iets onder de 500 euro. Echter hebben wij nog geen combideal kunnen vinden met de Malediven.

Misschien dat wij toen al relatief laat hadden geboekt…t was niet de goedkoopste vlucht toen maar wel prima overstap
tijden. Maar dan wel super voor jullie als de prijzen nu nog laag zijn. Hopelijk lukt t om combi ticket te vinden.
De chauffeur hadden we inderdaad daar geregeld. Bij de eerste accomodatie in Colombo hadden we leuk contact met
het echtpaar, en zij waren bevriend met deze chauffeur. Echt super :slight_smile: hij was zo vriendelijk, wist veel over het land en
de beste reisroute. Hij sprak vloeiend Engels. Vele contacten met prima accomodaties. Als een accomodatie ons niet aan stond dan reden we naar
een andere… alles in overleg en 100 % onze wensen volgend. Mochten jullie ook denken over het reizen met een chauffeur
(of een deel van jullie reis bijv met chauffeur) Laat t me weten, ik kan het email adres van de chauffeur zo aan jullie door
geven. Qua prijs was het echt prima te doen!
De accomodatie in Pasikudah heet Roys Inn Guest House, wij hebben daar geluncht en de accomodatie zag er super leuk
uit. We spraken een stel die daar logeerde en zij waren zeer tevreden. Wij sliepen in een naast gelegen hotel maar dat
was niet super. Pasikudah is wel echt heel leuk om mee te maken vonden wij. De ene kant de baai waar vee locals ‘zwemmen’
(lees: in het water staan) en de andere kant open zee en verlaten strand, zo gaaf!

Voor die prijs zou ik heeeeeel snel boeken. Die ga je niet snel weer vinden.

Ik ben inmiddels eigenlijk al heel ver met ons schema (Simone, bedankt voor jullie schema. Heb hier zeker wat aan gehad). We hebben nog maanden de tijd, maar ik kan nooit wachten om alles al op papier te hebben staan. Inmiddels ben ik ook al op heel wat vragen gestuit:

• Waar bij Monniken slapen?
  • Iemand een aanrader om te slapen op een Ecolodge op de theeplantages waarbij je de bevolking steunt?
  • Welke theeplantages bezichtigen, graag de minder commerciële
  • Kun je in Ella een kookcursus volgen?
  • Olifantenweeshuis wel of niet doen?
  • Op welke verbindingen moet je echt reizen met een chauffeur?
  • Waarom doet bijna niemand Colombo aan?
  • Yala of Uduwalawe (klopt het dat Yala gesloten is in september?)
  • Geen veerboot op vrijdags op de Malediven?

Erik en Sandya, bedankt voor de informatie over de luchtvaartmaatschappijen. Ik heb via Emirates een goede combi gevonden. Een tip voor anderen. Het is goedkoper om de vlucht van Colombo naar de Maladiven los te boeken. En de vlucht van (in ons geval kunnen wij via Brussel vliegen) Brussel naar Colombo en Male naar Brussel samen te boeken. Als je de drie vluchten samen boekt was ik 150 euro meer kwijt.

Alvast weer bedankt!

Okay, dank voor de ticket update, er zijn dus uitzonderingen op de regel.

• Thee: kies gewoon eentje verder van de toeristische oorden
  • Ja bij Ella zijn ook guesthouses met kookcursus
  • Pinawela zou ik alleen doen als je ze niet in het wild gaat zien.
  • In de Driehoek heb je voor dagtrips meeste nadeel van openbaar vervoer dus voordeel van chauffeur
  • Colombo heeft weinig uniek Lankaans, gewoon Hoog Catharijne in de tropen
  • Yala, afhankelijk van droog/regen inderdaad dicht Sept-Okt, is gevarieerder qua dieren doch vooral in weekend en feestdagen te druk met jeeps. UW heeft grote olifantenkudden en een indrukwekkend landschap.

Sukses,
<Erik> & [Sandya]

Hai, wat super dat t gelukt is met combi ticket. Ik vind de voorbereiding op een reis ook altijd super leuk
om mee bezig te zijn :slight_smile: Voelt dan soms alsof je er al zit…
Erik heeft al op vele vragen antwoord gegeven. Wij zijn bij thee plantage Macwoods geweest… was niet zo heel
bijzonder erg toeristisch… Wij hebben er na lang twijfelen bewust voor gekozen om niet naar olifantenweeshuis
geweest… je hoort er wisselende verhalen over… volg daarin je eigen gevoel…
Colombo hebben wij de meeste bezienswaardigheden in 4 uurtjes met tuctuc gedaan, maar had van mij echt niet
zo gehoeven, je ziet dan echt niet t echte Sri Lanka…
Groetjes :slight_smile:

En we hebben geboekt! :slight_smile:

Bedankt voor al jullie informatie!

Hallo allemaal,

Inmiddels komt onze vakantie aardig dichtbij en zijn wij bezig met de laatste dingen uit te zoeken/regelen. Het lukt mij niet om de eerste dagen zo efficiënt mogelijk in te delen. Dit heeft er wel mee te maken dat wij het liefste zoveel mogelijk met de trein willen doen (maar andere opties ook welkom) en zo snel mogelijk naar de oostkust willen.

Ten eerste: hoe veilig zijn de treinen en bussen in Sri Lanka? Lees tegenstrijdige verhalen.
Ten tweede: hoe kunnen wij het beste/makkelijkste reizen van Negombo (1 overnachting) - naar welkoms dorp herman steur (op doorreis) - naar Anurhadapura (1 overnachting) (Wilpattu nationaal park en Minhintale) - naar Nilavelli. We hebben voldoende tijd (gaan 27 dagen), maar willen zo snel mogelijk naar de oostkust.
Ten derde: aanraders voor cabanas aan de ooskust (betaalbaar) of zuidkust?

Alvast bedankt weer!

Hoi maar weer,

1. Naar onze ervaring veilig. Ongelukken evenveel als met auto’s. Vermijd alleen nachttrein, de slaapcabines zijn niet al te schoon en de sloten onveilig voor personeel en medereizigers.
  2. Welcome Village is gewoon korte halfdagtrip vanuit Negombo.
    Trein Ragama of Colombo - overstap op A’Pura trein. A’Pura - Maho - Gal Oya - Trinco levert die verbinding op.
  3. Zijn er eigenlijk alleen bij Arugam aan oostkust. Zuidkust wel veel, o.a. Hikkaduwa/Mirissa/Tangalle.

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

Treinen redelijk veilig bussen een nachtmerrie! Als je kunt en je leven je lief is mijd de bussen.
Maar wel een geweldige vakantie en een prachtig land .

Dat bedoel ik, tegenstrijdig ;-).

Bedankt voor jullie informatie! Hier kan ik weer mee vooruit :slight_smile:

Dit gaat het worden:

Brussel – Colombo
Colombo – Negombo: 1 nacht (Negombo verkennen + bijkomen)
Negombo – Anuradhapura: 2 nachten (Herman Steur, Wilpattu, stad zelf)
Anuradhapura – Minhintale – Nilaveli: 2 nachten (Minhintale, P. Island & snorkelen)
Nilaveli – Trincomalee – passikudah: 1 nacht (verkennen Trinco en strand)
Passikudah – Kalkudah: 1 nacht (strand)
Kalkudah – Batticaola: 1 nacht (strand + verkennen batticaola)
Batticaola – Giritale: 1 nacht (Polonaruwa)
Giritale – Sigiriya – Dambulla – Kandy: 2 nachten (Leeuwenrots + gouden temple)
Kandy – Haptula: 1 nacht (Tempel Tooth)
Haputale – Ella: 2 nachten (Horton plains, theevelden, watervallen)
Ella – Arugam Bay: 2 nachten (Surfen)
Arugam Bay – Unawatuna/Hikkaduwa: 2 nachten (eventueel surfen als zee het toelaat + jungle beach)
Unawatuna/Hikkaduwa – Galle: 1 nacht (Galle verkennen)
Galle – Bentota/Kosgoda: 1 nacht (Tocht door Mangrove)
Bentota-Colombo-vliegveld: (overdag Colombo)

Qua tijd zeker haalbaar gezien we nog 5 nachten over hebben (willen de ruimte hebben om ergens langer te blijven als het goed bevalt). Iemand die nog iets aan ons schema ziet wat verbeterd kan worden of eventueel nog iets aan te raden heeft om zeker ook nog te gaan bezichtigen?

Behoorlijk ambitieus qua tijd i.m.o., die 5 extra dagen zal je zeker nodig hebben…

Misschien, als je nog puf hebt, vanuit Unawatuna een uitstapje maken naar Singaraja rainforest?

Hoi Simone,

Donderdag 22 oktober vertrekken wij voor drie weken naar Sri Lanka. Wij zijn nog een en ander aan het uitzoeken qua planning en wat we graag willen zien.
We zijn voornemens om de eerste dag (vrijdagochtend) wellicht gelijk richting het Noorden te rijden met een chauffeur. Zou ik het e-mailadres van jullie chauffeur wel mogen ontvangen aangezien jullie zo enthousiast over hem zijn :slight_smile:
Ik hoor het graag. Alvast hartelijk dank!

Groetjes

1 like