Drie weken Sri Lanka

Dag!

Ik ga samen met mijn vriend van 30 december tot 22 januari naar Sri Lanka. Nu het vliegticket geboekt is, vraag ik me alleen af of drie weken niet nét een weekje te lang zijn… Maar, een weekje langer op 't strand liggen is ook geen straf natuurlijk… Ik heb een aantal vragen en hoop dat jullie als ervaringsdeskundigen mij willen helpen :)!

• We landen 31 december in de middag in Colombo (Oud&Nieuw); hoe lang is deze stad leuk? Hebben we aan één nacht genoeg?
  • Hoe makkelijk is reizen op de bonnefooi?
  • Ik zou ontzettend graag horen op welke plaatsen aan de kust je het best een weekje kunt verblijven na een rondreis door 't land… Waar wij van houden: rust, goed eten, geen party-scene, en mooie stranden (wie niet).

Bedankt alvast!

Hoi hoi,

Is makkelijk te vullen zeker als je met het langzame OV gaat. Voeg naast de basisgebieden ook bijvoorbeeld Adam’s Peak en Sinharaja en Kitulgala toe.
1] Ik zou Negombo kiezen voor 1e nacht, Colombo is veel duurder en biedt eigenlijk weinig voor toeristen. Negombo is leuk voor 1-2 nachten.
2] Je kiest piekseizoen en zeker omdat je met OV bent heb je alle kans dat het guesthouse waar je op bonnefooi probeert ofwel echt vol is ofwel op elke poging tot handjeklap de prijs alleen maar hoger maakt omdat ze weten dat het jou veel tijd kost om naar andere plekken km’s verderop te zoeken. Dus tenzij je het niet erg vind om 4e of 5e keus plekken ver weg te krijgen: vantevoren boeken. Maximaal kun je voor plaatsen waar je lang verblijven wil voor de eerste 2 nachten iets boeken en vandaaruit als basis iets gaan zoeken voor de rest,
3] Mirissa en Tangalle zijn rustigst van de plekken met restaurantscene. Maar speciaal in weekend hebben ze ook party scenes. Dus ofwel weekend vermijden ofwel een nog veel rustiger plek kiezen (die zijn er zat) maar dan zit je voor eten vast aan je Eigen guesthouse.

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

1 like

Dankje, Erik! Nog twee aanvullende vragen!
Bij je derde punt heb je het over ‘een nog rustigere plek’, over welke plaatsen heb je het dan? En qua treintickets, ook handig om dit tijdig te kopen? (en zo ja, hoe ver van tevoren?)

Hoi maar weer,

Treinen zijn nogal complex, lang niet alle lijnen/treinen zijn reserveerbaar en dan vaak ook nog met 100% extra kosten omdat je een agent moet inschakelen. Allemaal samengevat hier…

De stranden tussen Bentota en Tangalle zijn mooi. De drukke plaatsen daar zijn naast begin- en eindpunt Hikkaduwa, Unawatuna en Mirissa. Dus alle 10+ plaatsen met accomodatie tussen dezen in zijn rustig maar hebben geen restaurants buiten de accomodatie…

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

Ik ben 4 weken geweest (net terug) en had nog tijd tekort ;-).

Tip die ik van Erik heb gehad: Mangrove beach cabanas. Was echt super! Dus misschien is dat iets voor een weekje strand. Hier heb je echt rust, maar als je toch even de drukte op wilt zoeken ben je voor 4 euro op en neer naar de stad!

Dag! Ik hoop dat het te zien is op dit plattegrondje; maar de plekken die oranje gearceerd zijn, zou ik graag willen bezoeken (in januari). Wat is volgens jullie het beste/ meest efficiënte reisschema? Ook twijfel ik nog welk nationaal park te bezoeken. Wat raden jullie aan; Uda Walawe of Yala? Verder willen we nog een paar dagen ergens bijkomen aan de zuidkust. Dank voor jullie tijd altijd!

Hoi maar weer,

A’Pura - Dambulla - Kandy - bergen - safaripark - zuidkust werkt het beste voor jouw plannen. UW is beter qua landschap en olifanten, Yala is meer gevarieerd. Zuidstranden: Tangalle en Mirissa zijn wat kleinschaliger en U’tuna (al merk je dat niet echt) en Hikka wat groter.

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

Hi!

Wij zijn niet in Colomobo geweest maar gelijk vanaf het vliegveld naar Negombo gegaan (is dichterbij het vliegveld). Negombo is heel toeristisch, maar wel relaxed om te starten. Wij zijn daarna naar het noorden gegaan (Jaffna). Dit is sindskort, na einde vd burgeroorlog, weer open voor toerisme en voor mij het mooiste stukje Sri Lanka! Weinig toeristen nog en nog onontdekt… Heb er ook een blog over geschreven: http://storiesandstamps.com/jaffna-het-pure-sri-lanka/

Qua strand schijnt Trincomalee (oostkust) mooi te zijn. Ben ik zelf helaas niet geweest. Oostkust is weer wat minder toeristisch dan het zuiden. Ben wel in Mirissa geweest, chille strandplaats waar je ook een walvissen excursie kunt doen: http://storiesandstamps.com/walvissen-spotten-in-mirissa/

Ik zou wel even checken met de feestdagen of er dan ook bussen rijden. Weet niet of 31 december daar een officiele feestdag is… Vaak ligt dan het OV een aantal dagen plat…

Verder was de ‘Sigirya rock’ echt heel mooi. En de wat meer toeristische plaatsjes als Kandy, Nuware Elya en Ella zijn ook de moeite waard om te bezoeken…

Groet!

1 like

Wij zijn afgelopen jaar kerst en oud en nieuw voor 3 weken in sri lanka geweest geweldig mooi land !
Aangekomen in Colombo meteen door naar negombo daar 2 nachten toen naar het zuiden in unnawatunna guesthouse welliwata
Kleinschalig rustig gelegen en geweldig ontbijt. Vandaar naar mirissa geweest met de bus leuk voor dagje strand . Dag naar galle geweest met de bus ook leuk dutch fort etc. Toen zijn we verder gegaan naar yala nationaal park in de ochtend vroeg door het park mooie ervaring en luipaarden gezien.
Toen de volgende dag door naar Ella wow wat was dat prachtig country homes zaten we.little adams Pieck gedaan en veel gelopen.
De bedoeling was met de trein van Ella naar kandy helaas door de vele regenval waren er aardverschuivingen dus geen trein .
Nou dus een auto met chauffeur theeplantages adembenemend mooi.
Kandy enige mooie is tempel van de tand de rest vond ik echt niets.
Volgende dag voor de laatste 5 dagen naar bentota dat was het leukste van alle kustplaatsen we zaten in haus Berlin tussen de bevolking hadden fietsen en zijn er lekker op uit gegaan lekker aan het strand gegeten bij amal heerlijk maar veel mogelijkheden voor eten.
Hoop dat je mooier weer zal hebben als ons maar zal wel was nog nooit zo slecht geweest.

Hoop dat het je helpt.

1 like

Ik hoop dat ik nogmaals van jullie tips en adviezen gebruik mag maken, want die zijn tot nu toe bijzonder handig geweest!

Ik heb een schemaatje in elkaar gezet en denk zo het hele gebied dat we willen zien te dekken. Maar ik heb niet zo’n goed idee van hoe lang we ergens moeten blijven… We houden er vaak een snel tempo op na, en kunnen in korte tijd veel dingen bezichtigen. Wat denken jullie van dit schema? (en tips qua accommodatie zijn natuurlijk welkom!)

donderdag 31-12-2015 Aankomst Colombo-Negombo
vrijdag 1-1-2016 Negombo-Jaffna -> trein
zaterdag 2-1-2016 Jaffna
zondag 3-1-2016 Jaffna
maandag 4-1-2016 Jaffna-Anuradahpura -> trein
dinsdag 5-1-2016 Anuradahphura-Sigiriya
woensdag 6-1-2016 Cultural Triangle
donderdag 7-1-2016 Cultural Triangle
vrijdag 8-1-2016 Cultural Triangle-Kandy
zaterdag 9-1-2016 Kandy-Ella -> trein
zondag 10-1-2016 Ella
maandag 11-1-2016 Highlands
dinsdag 12-1-2016 Highlands
woensdag 13-1-2016 Highlands-Uda Walawe
donderdag 14-1-2016 Safari Uda Walawe
vrijdag 15-1-2016 Uda Walawe-Tangalle
zaterdag 16-1-2016 Tangalle
zondag 17-1-2016 Tangalle
maandag 18-1-2016 Tangalle-Mirissa
dinsdag 19-1-2016 Mirissa
woensdag 20-1-2016 Mirissa
donderdag 21-1-2016 Mirissa
vrijdag 22-1-2016 Mirissa-Colombo-Amsterdam

Ja hoor, lijkt een redelijke mix. Jaffna in januari heeft serieus risico op Nederlands-achtig pokkenweer met overstroomde wegen, dat hadden we eerder in de thread toch al gezegd?
Acco tips hangen echt af van je budget…

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

Ja zoals Erik al zegt jafna veel kans op heel slecht weer. We hadden volgens mij al geschreven december januari heel slecht weer zodat de trein Ella kandy niet ging ivm aardverschuivingen.
Ella hadden we country homes erg mooi en uniek.
Ik ging eerder voor yala national park was voor ons mooier. Tangalle is niet veel te beleven dus ik adviseer daar 1 dag af te halen mirissa is ook erg leuk ik vind zelf unnawatunna leuker.
Veel plezier

Dank voor de reacties! Ga toch nog even nadenken over Jaffna, misschien daar maar beslissen of we gaan op basis van weersverwachting. Anders stappen we gewoon in Anarudhapura uit de trein :wink: