Wij, echtpaar met twee zoons van 16 en 19, gaan in Juli voor twee weekjes naar Sri Lanka.
Ons doel is natuurlijk om de belangrijkste bezienswaardigheden van Sri Lanka te bezoeken, maar om onze reis daarnaast af te wisselen met wat relaxte daagjes aan het strand :vak02: en met een bezoek aan de mooiste flora en fauna :foto:.
Na veel lezen op diverse fora kwamen we tot de volgende route:
Is het inderdaad een goede mix van cultuur, natuur en strand?
Colombo bezoeken of overslaan?
Heb ik met deze route overal voldoende tijd om de bezienswaardigheden te bezoeken?
Ik weet voor de laatste overnachtingen niet welke plaats het leukst is om nog relaxt twee nachtjes aan het stand te overnachten. Qua ligging op de kaart ziet Kalutara er prima uit, maar geen idee of daar leuke accommodatie voor een redelijk prijs te vinden is en hoe daar de zee en het strand zijn in Juli.
Wat betreft olifanten:
a. Pinnawala bezoeken?
b. Een ander park bezoeken? (ik zag in een YouTube filmpje 50 auto’s die naar een groep van zo’n 20 Olifanten stonden te kijken… dat vinden wij niks!)
c. Die zie je wel al genoeg olifanten in Willpattu en Yala?
d. Onze buurman had ergens bij een restaurantje gezeten en daar kwamen de olifanten voorbij om in de rivier gewassen te worden. Gratis en onder het genot van een hapje en een drankje olifanten gezien. Iemand enig idee waar dat geweest kan zijn? (hij dacht niet in Pinnawala)
Eerst maar eens benieuwd naar jullie reacties en dan waarschijnlijk nog meer vragen. :wereld:
De route/afstand is mogelijk met een privé chauffeur. Het eerste stuk is wel behoorlijk veel in de auto. Pinnawala, nee. Echt, waarom? Er zitten 6000 gelukkige wilde olifanten in Sri Lanka en jullie willen naar de grootste touristtrap en ZOO van Sri Lanka? Welke fora heb je gelezen? Sorry, maar wij zijn stafleden van “Vrienden van de Olifant” (olifanten.org) supporten het ETH in Udawalawe en zijn bezig om een olifantenziekenhuis te bouwen in Giritale.
Colombo kan interessant zijn als je Sri Lanka al meerdere malen hebt bezocht. Wij hebben pas na 13 jaar daar de musea enzo bezocht. Redelijk, maar we zijn nu wel fan van “the Ministry of Crab” in het 400 jaar oude Nederlands hospitaal
Het in de rivier wassen van olifanten gebeurt op veel plaatsen, waarschijnlijk Habarana, maar nogmaals: Je gaat deze schitterende dieren zeker zien als je een safari doet.
Yala moet je alleen doen als je een grote kans voor een luipaard wilt hebben. Anders bezoek je Uda Walawe, mooier en enorm veel olifanten en zeker niet zo druk. Wilpattu met een dagsafari zie je olifanten, maar Uda Walawe zie je er zeker veel meer. Ga trouwens nooit in een weekend of een feestdag het park in, dat is te druk!
Die Jeeps wat je zei is tijdens “The Gathering” in Miniriya of Kaudulla (augustus/september). Staat in de top tien van Wildlife experiences van de Lonely Planet. Dus het is (sorry) verneukt. Wat niet wegneemt dat Sri Lanka nog steeds het meest unieke land ter wereld is!
Je hebt al kans op luipaarden in Wilpattu, echt geen reden meer voor Yala. Verdere opmerkingen:
9: HP moet je 7 uur ochtend ingaan en ligt voorbij Eliya. Dus naar dag 10.
10: De trein start je dan in Ohiya. Of je tot Ella of tot Badulla rijdt is subjectief, laatste stuk is wel erg mooi maar minstens evenzeer vanaf zijkant van spoor (autoweg) dan van spoor zelf. Daar zie je de 9-arch bridge en de Demodara keertunnel namelijk beter dan vanuit de trein zelf.
14-15: Kalutara is slecht stijl strand. Bentota is het laatste mooie strand voor het vliegveld.
Marjolein en Erik, hartelijk dank voor jullie feedback!
Ik was inderdaad vergeten dat we de reis willen maken in een auto met lokale chauffeur.
Ik snap jullie commentaar over Yala, maar dat was wel een doordachte keuze, want:
vorig jaar in Zuid Afrika geweest en daar ruim 100 (grotere) olifanten gezien tot een grote bull die precies voor het raam van ons huisje stond en daar een snel dutje ging doen.
daar ook de rest van de Zuid Afrikaanse Big 5 gezien (ruim duizend buffels, 2 leeuwen en tientallen neushoorns) , alleen helaas … geen luipaard.
Daarom had ik Wilpattu (hele dag zal denk ik niet lukken) en Yala op onze routeplanning gezet, zodat we op twee verschillende momenten tijdens onze reis een game drive doen en beide keren kans hebben om alsnog een luipaard te zien. Of is Yala echt niks en moeten we dat echt niet doen?
Dan gaan we er maar vanuit dat we daar ook wel een paar (Indische) olifanten zullen zien en we gaan gewoon nog kijken of er op weg van Ella naar Tissamaharama nog tijd is om Udawalawe en het ETH te bezoeken. Dat zou qua tijd moeten kunnen toch? En is het ETH in Udawalawe? Ik zag ergens dat Udawalawe in een halve dag te doen is. Is dat incl ETH of moet ik dan meer tijd uittrekken?
Hoe zit het eigenlijk bij die wildparken? Moet je daar van te voren iets boeken of kun je er gewoon heen en ter plekke een game drive boeken? En zijn die op bepaalde tijden of de hele dag door? En wat zijn ruwweg de kosten voor een game drive + entree in Euro?
Misschien gaan we vanuit de laatste badplaats een ochtendje of middagje in Colombo kijken, maar ik begrijp dat dat geen must is.
Horton gaan we dan op dag 10 plannen. Dat wordt dan Nuwara Eliya - Horton Plains - Ohiya - Ella (trein). Lukt Horton dan wel in combinatie met de treinrit? Dan kunnen we aansluitend nog met de auto langs de 9-arch bridge en de Demodara keertunnel rijden. Hebben we als we de trein van Nanuoya naar Ella nemen wel het mooiste stuk nog te gaan en hoe lang is de treinrit dan nog ongeveer?
Erik, ik ga voor het laatste hotel dan bij Bentota kijken. Bij een eerste blik leken me de hotels daar wel mega luxe en duur, maar hopelijk vind een leuke en betaalbare. Tips zijn welkom!
Mocht dat helemaal niets worden, dan eindigen we misschien ook maar weel in Negombo, want daar zijn we aan het begin maar erg kort. Dan zijn we in elk geval al dicht bij de luchthaven.
Nog twee laatste vragen:
8. Voor de oudjes/ ouders: Waar kunnen we een mooi en interessant boottochtje kunnen maken over een mooie rivier of meer?
9. Voor de jongens: Nog iemand tips voor dingen die mijn zoons van 16 en 19 echt gedaan moeten hebben op Sri Lanka? Beide zijn geen overdreven waaghalzen (dus geen bungeejumpen). Ze kunnen wel goed zwemmen.
2] Nee hoor Yala is best leuk, maar wij vinden 'm minder dan Wilpattu
3] Wel kost je een nachtje aldaar. ETH is 2 km ofzo van de ingang van het UW park, Friesche Vlag flesjestijd 9, 12 en 15 uur. Park is 6-9 en 3-6 uur safaris net als Yala.
4] Gewoon ter plekke jeep huren met wegpiraat erbij en bij parkingang krijg je er dan nog een tracker bij. Wilpattu eist langere tijden omdat het park tigmaal groter is dan de anderen, ideaal is 11-18 uur of 6-13 uur. Kosten voor toegang & jeeptoegang voor 2 personen ongeveer Rs 6,000; jeephuur voor 3 uur Rs 4.500-5.000
6] Ja hoor je bent rond 10 uur uit park en treinen vertrekken er dan nog genoeg. Ja dit is mooiste deel, Ohiya-Ella is iets minder dan 2 uur.
7] Little Paradise beviel ons erg goed, vlak achter het strand en toch fullservice.
8] Balapitiya, Maadu Ganga. Bekend van het Wie is de Mol postbotenspel, en sinds kort met optioneel ook een knabbelvisjes-behandeling op de fish farm middenin het meer.
9] Rafting in Kitulgala, min of meer onderweg van Kandy naar Eliya.
Punt 4: Op de site van Wilpattu http://www.wilpattunationalpark.com vonden we alleen game drives van 3 of 12 uur en de kosten waren ca 50 Euro p.p. voor 4 personen.
Jij hebt het over ca 60 Euro all in voor 2 pers, dus zeg 90 voor 4 pers.
Hoe kom ik aan die “wegpiraten” waar jij het over hebt? Staan die gewoon langs de weg op ons te wachten? En ook (op een zondag) in July?
Helaas zal het vanwege onze planning wel op een zondag zijn dat we daar zijn. Of is het in het weekend zo erg dat je zegt: Verschuif je hele routeschema met een dag, om te zorgen dat je maandag naar Wilpattu kunt gaan?
En heb je evt nog tips voor een overnachting in of dichtbij Wilpattu?
De jeeps staan te wachten bij de afslag van A’Pura-Puttalam road naar het park, iets ten westen van Nochchigama (spelling?). Ja echt 7 dagen per week, ze hebben zelfs een netjes taxistand achtig systeem met vaste prijzen waardoor je de 1e die aan de beurt is moet en ook gerust kunt nemen.
Wij hebben geen ervaring met zondagen, Marjolein/Taco wel en ze raden het af :wub: Nabij het park zijn alleen wat eco-lodges waarvan ons veelal de prijs/kwaliteitsverhouding tegenvalt; wij zouden dus kiezen voor bijvoorbeeld Palm Garden hotel, ligt aan de goede (westelijke) kant van A’Pura en dat is maar half uurtje van die afslag. Goed 3-sterren hotel voor redelijke prijs.
Klopt inderdaad, de bekende parken (zeker Wilpattu) is in het weekend en op feestdagen af te raden. Te veel jeeps, te veel herrie en geen goede trackers (of zelf gewoon geen tracker) meer. De kans om dieren te zien is echt een heel stuk kleiner en dat geldt zeker voor de luipaarden die in Wilpattu een stuk “banger” zijn dan in Yala.
Palm Garden is zeker een goed hotel, alleen het eten vinden wij slecht. Het zwembad en de kamers/cottages zijn wel heel goed. Goedkoper is de Heritage, maar dat heeft oude kamers en een Oostblok eetzaal maar wel een heel mooi zwembad. Onze keuze in A’Pura is het Gamoth Citadel hotel, goede kamers, mooi zwembad, goed eten en goede bediening. En als je echt het mooiste wil hebben kan je Forest Rock Garden doen, is gebouwd in de stijl van de oude koningssteden, heeft de meest mooie kamers en het beste (vegetarische) eten van heel centraal Sri Lanka. Maar is dus echt 5 sterren met de bijbehorende prijs.
Nummer 5 was nog niet beantwoord Colombo heeft natuurlijk wel het Nationaal Museum en daar liggen zeer interessante stukken uit de Polonaruwa en A’Pura periodes. Daarnaast heb je er wel enorm goede restaurants, zoals het Ministry of Crab in het Dutch Hospital. En natuurlijk de grootste ODEL van het eiland. Onze favoriet, hier haalt Taco altijd zijn polo’s, 12 euro p/st, mooie pasvorm, leuke unieke applicaties en onverwoestbaar. Daar kan geen State of Art tegen op. Vermijdt de stad tijdens de spits en tijdens regenbuien, anders kon je zomaar een paar uur langer er blijven. Het verkeer is echt een probleem aan het worden.
De toer over de rivier hebben wij drie weken geleden gedaan maar vonden we niet meer de moeite waard, ondanks dat wij deze ook gefaciliteerd hebben voor Wie is de Mol. Echt veel te toeristisch, te weinig natuur en teveel Chinese toeristen die hun voetjes laten beknabbelen bij één van de visvoetknabbeltenten. De zoetwaterkwallen in het meer vonden wel heel bijzonder. Ik zou zelf eerder een Mangrove tocht of een lagunetocht doen.
Marjolein, bedankt! Dan ga ik maar proberen ons reisschema een dagje op te schuiven om de drukke zondag in Wilpattu te vermijden.
Hopelijk lukt het nog om de enige accommodatie die we al rechtstreeks geboekt hadden (Mangrove Beach, Tangalle) een dag te verschuiven.
De 3 andere hotels die we al geboekt hadden (waaronder ook Gamoth Citadel hotel die jij noemde :biggrin:) via booking.com zijn geen probleem, want die kunnen we nog kosteloos wijzigen of annuleren.
En als we aan het begin een dagje langer in Negombo blijven, dan is er misschien ook nog tijd voor een bezoek aan Colombo (op jacht naar wat ODEL polo’s!)
Is de mangrove tocht of lagunetocht :varen: ook in Balapitiya of Madu Ganga of elders op Sri Lanka?
Het is gelukt om de hotels na Wilpattu een dag te verschuiven.
Wat is nu het beste idee?
Zondag van Negombo naar Anuradhapura reizen, daar overnachten en dan maandag om 10 uur vertrekken naar Wilpattu en daar van ca. 11-18 uur game drive en dan terug naar het hotel in Anuradhapura?
OF
Maandag vanaf Negombo vertrekken (scheelt nog een dagje auto met chauffeur), daar om 9 uur vertrekken en dan van ca. 13 - 18 uur game drive en dan door naar Anuradhapura?
We gaan dan de volgende dag (dinsdag) Anuradhapura bekijken en door naar Trincomallee.
Kop of munt. Tweede optie is goedkoper maar je hebt dan 2 uur minder safari. Is die succesvol dan ben je echt Nederlands spekkoper, zie je (te) weinig dieren dan sla je jezelf op dat moment voor de kop dat je niet 2 uur meer safaritijd genomen hebt :biggrin:
Het heeft weinig nut om 11:00 het park in te gaan. Je zal wel iets zien, maar de meeste dieren zitten tussen 11:00 en 15:00 lekker in de schaduw. Dus vanaf 13:00 is prima, tenzij je echt het hele park wil zien tot de kust, maar het laatste stuk (voor de kenners: Na het legerkamp) heeft meestal niet heel veel dieren, op een paar Bijeneters na en de weg is echt heel erg slecht, zelfs voor Jeeps. Dit komt door de enorme legertrucks die hier doorheen ploegen.
Alleen Horse Mountain vinden wij interessant maar meer vanaf geologisch (heb er zelfs fossielen gevonden en daar is nog niks van bekend op Sri Lanka) en cultureel (dit was ooit de plek van een historisch haven waar Vijaya, een legendarische koning, en zijn volgers aan land gingen) oogpunt. Er zijn nog veel meer verhalen over dit punt, de naam komt waarschijnlijk van het feit dat hier parels uit Sri Lanka werden geruild met Arabieren voor paarden. Maar er is verder niet veel te zien, behalve vreemde afzettingen en bergjes in felle rode kleuren.
Dus lekker 2 dagen acclimatiseren, een lagune tocht bij Negombo, of met een catamaran de zee op (je verbrand snel op zee, zelfs al is het bewolkt!). Uiteraard kan je ook naar het Nationaal Museum, de Nederlandse kerk, het Dutch Hospital (meer voor de restaurants en winkeltjes) en de Odel stores.
Er zijn veel plaatsen waar je met een bootje de lagune op kan, minder voor de Mangroves, omdat die ook steeds minder voorkomen in Sri Lanka. Dat moet dus wel bij Hikkaduwa maar kan ook bij Pottuvil en een paar andere plekken waar nog Mangroves zijn.
Hotels inmiddels ook geboekt. Het is van alles (van goedkoop tot duur, van eenvoudig tot superluxe en van guest house tot “cabana on the beach”) geworden.
Zitten er toevallig hotels bij die één van jullie kent en waar jullie goede (of slechte) ervaringen mee hebben gehad?
De meeste hotels kan ik (indien gewenst) nog kosteloos annuleren, dus ik ben benieuwd!
[ol]
[li]Rico’s Shadow Guest House, Wayikkal
[/li][li]Gamodh Citadel Resort - Anuradhapura
[/li][li]Hotel Angel Inn Beach, Trincomalee
[/li][li]Sundaras Resort, Dambulla
[/li][li]White Villa, Kandy
[/li][li]Namadi Nest, Nuwara Eliya
[/li][li]The Chillout Ella, Ella
[/li][li]Flower Garden Lake Resort, Tissamaharama
[/li][li]Mangrove Beach, Tangalle
[/li][li]Whispering Palms Hotel, Bentota
[/li][/ol]
Dus het treinreisje werd op advies: Ohiya - Ella.
Dat was toch inderdaad een mooie route?
Moest ik daar nu vooraf kaartjes voor bestellen of kan dat gewoon op het station?
Ook als we in de panorama coupe willen zitten (en niet 3e klasse)?
Ja is de mooiste. Maar je kunt beter niet de 1st class observation coach nemen want die zit op de 3e trein van de dag en, rekening houdend met de standaard 30-60 minuten vertraging op dat punt, doet die het grootste deel van de route in het donker.
De keuzen zijn dus 1st class reserved, 2nd class reserved en 3rd class reserved en voor 2nd en 3rd ook unreserved; dat zijn andere wagons in dezelfde blauwe trein. Ohiya station kan je geen reserveringen verkopen, wel altijd kaartjes voor unreserved maar net als bij NS geven die laatste bepaald geen garantie op zitplaats Zie
voor alle details over klassen, reservering (in dat geval moet je waarschijnlijk vanaf Nanu Oya reserveren, kost ietsje extra maar mag gewoon Ohiya instappen) enzo.