11 dagen met kleine kids

Hi, in eind maart/ april volgend jaar trekken we , samen met onze 2 dochtertjes van 5 en 7,naar Sri Lanka voor een 10 tal nachten ter plaatse .
Momenteel heb ik volgend ruw schema in gedachten. Belangrijkste voor ons is natuur en couleur locale en af en toe wat cultuur, maar ook geen overdaad aan tempels.

29/03 Aankomst Cmb om 5 AM.
Oorspronkelijk voorzag ik een nachtje in Negombo om wat bij te komen van de lange reis, maar anderzijds zou onmiddellijk doorgaan richting het noorden interessanter zijn,.
Stel 3.nachten in Habarana om daar Te ontspannen aan het zwembad en om Sigirya en Pollanaruwa of Anu’pura te bezoeken.
Dat is dan van 29/03 tot 01/04.

Daarna van 01/04 tot 03/04 voor 2 nachten naar Kandi. Tempel + olifantenweeshuis, wat vrije tijd.

Op 3/4 van Kandi na Nuwara E per taxi en van NE naar Ella met de trein.
Overnachting in Ella van 03/04 tot 04/04.

Op 04/04 van Ella naar Kumbuk River Lodge per taxi. Overnachting in olifant of tree house. Lijkt me super voor de kids.

Op 05/04 safari in Yala Np.
Dacht aan een overnachting in het park.

Van 06/04 tot 08/04 verblijf in Bentota voor wat strandvakantie.

De retourvlucht is op 08/04 om 21h35.

Het lijkt me eigenlijk een zwaar programma in theorie.
Is het dat ook in de praktijk?

Kan er ergens een verbetering aangebracht worden?
Vind de stop in Ella niet broodnodig maar we hadden graag die treinrit meegenomen.
Lijkt fantastisch.

Alvast bedankt voor alle tips and tricks

Hoi hou,

De langste ritten zijn plm. 5 uur, airport - Habarana en Yala - Bentota. Aan jullie te beoordelen of de kleine prinsesjes dat uithouden of niet. Je zit vast aan een rondreischauffeur tot aan Bentota, die is veel goedkoper (Rs 45/km) dan losse taxi’s omdat je bij de laatsten steeds door Rs 75/km te betalen ook hun lege terugrit moet meefinancieren, terecht. Wel zorgen voor accommodatie met drivers quarter, alle betere hotels hebben dat; anders is het nog USD 20/nacht extra voor bed en eten voor de chauffeur.

De route kan verder best, in Yala niet in het park overnachten. Dat kan sowieso niet muv de bungalows welke 6 maanden tevoren vol zitten en een eigen kok vereisen; je kunt kiezen tussen hotels (hele goede vanaf 60 euro) of tentenkampen (o.i. belabberde kwaliteit vanaf 300 euro), zie eerdere discussies hier, allen zitten buiten het park hoezeer de tenten ook een andere indruk willen wekken.

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

Bedankt voor je reactie Eric.

Nog enkele vragen :

• Zijn er alternatieven voor de lange ritten airport/habarana en yala/bentota? bvb met de trein Ana’ura en daar 1 nacht blijven (habarana dan 2n)
    of is er een ander route betre geschikt waarbij de afstand de eerste dag korter wordt

• Is Yala een must of kunnen we evebngoed ene NP doen meer in het noorden vanuit Habarana dan(Willpatu of andere).

• Is er een betere stop tussen Ella en Bentota?

• is er een betere plaats om relax te eindigen dan Bentota of is dat best ok

• wat betreft de drivers, als je bvb tijdens de 2 dagen er geen gebruik van maakt , wat kosten ze je dan?

hartelijk dank !
Piet

Hoi maar weer,

1] Alternatieven: voor naar Driehoek niet echt. Trein is Colombo-A’pura en dat is dus eerst 1 uur met taxi airport-Colombo. Wel is het
2] o.i. een goed idee voor jullie om Yala te vervangen door Wilpattu. Dat betekent 2 nachten A’Pura omdat de safari 6-13 uur of 11-18 uur is, langer dan in Yala.
3] Nee maar als je Ella vervangt door Haputale (even mooi) dan is het van daar maar 3.30 - 4 uur naar Bentota, scheelt weer.
4] Bentota is uitstekend dat seizoen
5] Hangt van chauffeur/operator af. Sommigen bieden een cumulatief minimum mileage en dan kun je dus 0-dagen compenseren met dagen dat je ver boven het minimum van 100 of 150 km/dag rijdt. Anderen tellen echt per dag.

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

Even een aanvulling: Hou in je schema rekening mee dat de parken tijdens de weekenden zeer druk zijn. Bij Willpatu zijn dan bijvoorbeeld geen trackers meer te krijgen en wordt zelfs dit enorme park druk met jeeps. Over Yala wil ik het niet hebben, daar is afgelopen week weer een luipaard doodgereden doordat er zoveel Jeeps zijn en ze op de terugweg belachelijk hard rijden.

Luipaard doodgereden? Dat méén je niet, moet niet gekker worden…

Ja, inderdaad, het moet niet gekker worden. Ik was geschokt en in tranen van die foto’s. Gelukkig is het Ministerie van Wildlife nu bezig om meer controles uit te voeren. En (zoals het er nu uitziet) zetten ze de GSM masten uit (ik neem aan dat de noodoproepen gewoon door worden gelaten). Op deze manier kunnen de gidsen/trackers elkaar niet meer bellen. Dan rijden ze ook niet meer als gekken naar de bewuste locatie door.

Bedankt Eric & Langkapura voor het advies.
Hoe triest van die luipaard.
Je voelt je als ‘domme toerist’ toch deels schuldig, al was je er zelf niet bij.

Even koudweg on topic terug.

Stel dat op 03/04 we Kandy -NE per auto , daarna NE - Haputale (ipv Ella) per trein doen.
Om de dag daarna op safari in het Udawalawe park (als alternatief van Yala (niet op route),Wilpattu (graag ,maar 2 overnachtingen in An’pura lijken me te lang wegens schema), om van daaruit naar Bentota te gaan.
Kan dat op 1 dag Haputale-Udawalawe , daar safari en daarna nog doorrijden naar Bentota?
Waar we dan toch enkele dagen rust genieten of blijven we best in het park overnachten om het niet al te gek te maken?

Dank
Piet

Hmmm, het is van Udawalawe naar Bentota minimaal 3 1/2 uur rijden met een privéchauffeur. Als je pech hebt met het weer en verkeer dan kan je daar nog zo 1 á 2 uur bij optellen. Een safari is al behoorlijk vermoeiend en daarnaast wil je rijden in het donker zoveel mogelijk vermijden in Sri Lanka. Ik zou een hotel in Udawalawe nemen. Elephant Trails is een goed en betaalbaar adres, vlak bij de ingang van het park. Kan je ook nog even 's ochtends naar het Elephant Transit Home, waar wij een aantal adoptieolifantjes hebben lopen :slight_smile:

Helemaal mee eens. Het is maar uurtje of 3 van Haputale of Ella naar UW dus je kunt er al om 12-1 uur zijn, dat past ook misschien goed bij de flesvoedingstijd van de kleine jumbo’s in het transithome. Een safari doe je echter nu eenmaal niet midden op de dag tenzij het zwaarbewolkt zou zijn, op gewone dagen blijven pa en ma jumbo en alle andere grote dieren tot ongeveer 3 uur schuilen voor de hitte in de jungle; daarna pas komen ze op de wegen en bij de vijvers. Dus safari duurt tot 6 uur.
Onze favoriete acco aldaar is Pavana in Embilipitiya.

Sukses,

<Erik> & [Sandya]