Reisschema wie kan mij helpen?

Hoi allemaal,

Ik reis als vrouw alleen en ik wil zo’n 18 dagen in Sri Lanka verblijven (juni/juli). Kan iemand mij vertellen of mijn route een beetje kloppend is, en of ik niet hele mooie plekken vergeet (heb denk ik tijd over voor nog een plek)? Mijn voorkeur gaat uit naar het openbaar vervoer i.v.m budget. Ik wil in ieder geval graag duiken en raften. Weet niet of je op veel plekken komt met jongeren, maar dat trekt mij ook wel (Hikkaduwa?).

Negombo (1 nacht, acclimatiseren)
Kitulgala (1 Nacht voor raften)
Sigirya (2 nachten)
Kandy (2 nachten)
Ella (2 nachten)
Yala National Park (1 nacht)
Mirissa of Unawatuna (2 nachten, ontspannen)
Galle (1 nacht)
Hikkaduwa (1 nacht, ik wil heel graag duiken)
Colombo (1 Nacht)

Graag jullie hulp! :slight_smile:

Tanja

Beste Tanja,

Zo te zien heb je je goed ingelezen. Je reisschema is op alle gebieden goed te doen met het openbaar vervoer.

Negombo is een goede stop om bij te komen van de vlucht. Er zijn tientallen hotels aan het strand, van eenvoudig tot zeer luxe. Rafters Retreat is een leuke locatie in Kitulgala (rond de € 75,–) en daar zijn vaak ook rafters te vinden voor een leuk gesprek. Sigiriya heeft ook een ruime keuze aan hotels. Klim de rots het liefst lekker vroeg in de ochtend i.v.m. drukte en warmte. De omgeving is erg mooi. In Kandy heb je natuurlijk de Botanical Gardens en de Temple of the Tooth (voor mij persoonlijk altijd een hoogtepunt). Er zijn in de buurt hele leuke goedkope B&B’s.

Ella heeft ook een enorme keuze aan hotels en B&B’s, hier zitten veel jongeren. Yala is een mooi park, maar erg druk. Maar goed, het heeft wel de grootste dichtheid aan luipaarden ter wereld, de kans om er één te zien is heel groot. Mirissa of Unawatuna? Ik zou zeggen Mirissa, omdat je daar een walvissafari kan doen (Raja & the Whales is de beste!). Als je Galle wil doen kan je gewoon een hotel in Unawatuna nemen, dat ligt tegen Galle aan. Daar zitten idd ook veel jongeren. Hikkaduwa, prima, veel jongeren en ook duikmogelijkheden. Colombo kan, maar je kan ook weer naar Negombo gaan. Laatste dag lekker aan het strand uitwaaien.

Colombo heeft een aantal interessante musea, maar wij vinden de stad niet echt bijzonder. De nieuwe reisgidsen zijn goed geïnformeerd, dus daar kan je veel leuke en interessante plekken vinden om te bezoeken. Sri Lanka is een veilig land, maar let als vrouw alleen wel op, zoals overal in de wereld. Op mijn privesite kan je foto’s zien van bijna alle locaties die je bezoekt.

Heel veel plezier!

Taco

Hoi Taco!

Super. Ik ben er dan sneller uit dan verwacht! Goede tip van Colombo, ik sla deze stad dan maar over.
Zo, nu begint het wel echt te kriebelen ;)! Zitten er plekken tussen waarvan jij zegt, boek dat maar vast voortijd?

Tanja

Hoi Tanja,

Rafters Retreat (als je daarheen wilt) zou ik reserveren. In Mirrisa zou ik Raja & The Whales reserveren. Het is niet het seizoen maar onze gasten zien ook vaak Blauwe Vinvissen en ander walvissen + dolfijnen buiten het seizoen. Als je snel zeeziek wordt kan je beter van te voren twee zeeziektepillen in nemen. Het gaat er soms behoorlijk hobbelig aan toe :slight_smile:

In Kandy slapen wij vaak bij een schooljuf. Zij heeft een villa net buiten Kandy, in de bergen. Het leuke is dat je echt in de natuur zit maar zo naar de stad kan lopen! Kost niet veel, is schoon, maar redelijk eenvoudig, geen airco. Wel mooie ruime kamers. Je kunt haar vinden en boeken op www.forestglenkandy.com (kost zo rond de € 35).

Backpack je vaker in Azië of wil je daar ook tips voor hebben?

Gr. Taco

Dit is de eerste keer in Azië! Mocht je goede tips hebben, zijn deze uiteraard welkom!

Hoi Tanja,

Tof dat je naar Sri Lanka gaat! Het is echt een mooi land! Ik ben er 2 jaar geleden geweest, samen met mijn vriend en broer met vriendin. Wij hebben ook gereisd met het OV en dat ging prima. Je moet wel oppassen dat je niet wordt opgelicht, maar dat is overal het geval. Wij hebben dit helaas wel meegemaakt, maar achteraf konden we daar wel om lachen. We hebben dit meegemaakt in Kandy in een overdekte markthal (met producten die nep bleken) en ook bij het reizen. We waren aan het wachten op een overstap met de bus en plotseling zei een man tegen ons dat er geen bussen meer reden. Hij kon ons wel met de tuktuk brengen, maar dit kostte veel meer dan de bus. Het vervoer met de bus kost echt bijna niets namelijk! Niets is echt duur, maar je moet wel blijven opletten. Ik zal per genoemde plaats even beschrijven wat wij daar gedaan hebben.

• Negombo (1 nacht, acclimatiseren): wij hebben hier een leuke boottocht over de Ranweli gemaakt. Het was niet duur en we hebben echt prachtige dieren gezien!
  • Kitulgala (1 Nacht voor raften): niet bezocht
  • Sigirya (2 nachten): ook wij hebben de rots beklommen. We hadden hier een relatief dure overnachting, want wij hadden niets van tevoren geboekt, behalve een resort bij Trincomalee. Het bleek hier dus iets duurder te zijn, maar nog steeds is het goed te doen.
  • Kandy (2 nachten): Wij waren hier tijdens de processie (Perahera), dat was heel tof! Ik weet niet op welke data deze processies zijn, maar als je het kan combineren, zou ik dat zeker doen.
  • Ella (2 nachten): Nuwara Eliya en Horton Plains zijn dichtbij Ella en ook de moeite waard. Het is een mooi gebied om wandelingen te maken en een theeplantage te bezoeken.
  • Yala National Park (1 nacht): heel tof park! Ook wel erg toeristisch, maar het is absoluut de moeite waard. Prijzen voor een safari lopen een beetje uiteen, maar is lokaal erg goed te regelen. Als je in Yala NP de olifanten gemist hebt, kun je er nog voor kiezen om een safari te doen in Uda Walawe, een kleiner NP boven Galle. Wij hebben daar veel olifanten gezien en ook krokodillen. Wij vonden Sinharaja Forest ook erg tof. We hebben daar een mooie junglewandeling gemaakt en heel veel dieren gezien! Ook een heerlijke curry gegeten en een toffe overnachting met uitzicht over het NP (niet duur!). Ik vond dat een van de mooiste parken.
  • Mirissa of Unawatuna (2 nachten, ontspannen): niet geweest. Wij zijn naar de oostkust gereisd naar Trincomalee (Pigeon Island).
  • Galle (1 nacht): Mooi en leuk om te zien dat de Hollanders daar hebben gezeten in de VOC-tijd (en bij een van de uitzendingen van Wie is de Mol? kun je een indruk krijgen van deze stad).
  • Hikkaduwa (1 nacht, ik wil heel graag duiken): snorkelen bij Pigeon Island vonden wij heel tof, we hebben daar ook haaien gezien en prachtig koraal. We hebben niet gedoken. Ik weet niet hoe het bij Hikkaduwa is maar dat is ongetwijfeld ook prachtig.
  • Colombo (1 Nacht): Wij zijn hier alleen doorheen gereden.

Als blijkt dat je tijd overhebt, zou ik ook de culturele triangel aandoen (ik geloof dat dit Dambulla, Anuradhapura en Polonaruwa zijn).

Veel plezier!

Hoi Judith, en wat aanvullende info voor Tanja:

Het klopt dat je moet opletten, maar dat is overal in de wereld :slight_smile: De Perahera is dit jaar van de 17e t/m 30 augustus (2022: Kandy Esala Perahera ෴ කන්ද උඩරට ඇසළ පෙරහැර ෴ Lakpura LLC). Inderdaad een ongelofelijke belevenis!

Trincomalee (Trinco) is zelf niet heel bijzonder, er is een leuk Nederlands Fort, maar daar houdt het wel mee op. Uppuveli en Nelaveli zijn leuke bestemmingen. En Pigeon Island is zeker leuk en mooi om te snorkelen of te duiken. Daarnaast heb je de Kanniya hot water springs, ook leuk.

Onder de Cultural Triangle valt uiteraard ook Sigiriya, maar daar hoort ook Pollonaruwa en Anaradaphura bij. Dat gaat tijd kosten (en $30,-- entree), maar is meer dan de moeite waard mits je van cultuur en archeologie houdt. Het weer in deze omgeving kan in juni/juli variëren.

Gr. Taco

Wow, wat tof dat jullie zo uitgebreid reageren!

Ik ga niet naar Trincomee, dat ligt net te ver buiten de route! Dan plan ik de dagen liever iets wat ruimer, om zo wat speling te hebben. Wie weet wat ik op de route allemaal tegenkom :slight_smile: De Perahera ga ik helaas missen! Pigeon Island en Kanniya hot water springs dus ook omdat ik Trinco niet aanga… Vast en zeker dat ik nog heel veel moois op andere plekken ga zien!

Bedankt voor de goede tips! Weten jullie of er een website is waar er ook buslijnen worden aangegeven? Of is dit net als in bijv. Malawi gewoon aan de kant van de weg staan?

Groetjes Tanja

Dat je heel veel moois gaat zien is zeker! Sri Lanka blijft mij, zelfs na 15 jaar, elke keer verbazen. Er is zoveel cultuur en natuur. De binnenlanden zijn zo mooi en daar is eigenlijk heel weinig veranderd.

Ohja, de bussen: http://www.sprpta.lk/en/routes

Op de bus staat (tegenwoordig zelfs digitaal :slight_smile: )waar ze heen gaan. Busstations zijn in elke stad en busstops staan op de straat aangegeven. Wel even zwaaien als de bus er aankomt.

Gr. Taco

Super!! Heel erg bedankt.

Hallo Judith…

Graag zou ik van je horen waar jullie geslapen hebben bij sinharanja… wij zijn nog op zoek naar een accommodatie.

Groetjes

Duiken kun je in juni in Hikka echt op je buik schrijven, alleen oostkust kan dan. Kijk maar op www.divesrilanka.com voor alle seizoenen plekken. Gezien je verdere schema zou duiken wel eens erg lastig kunnen gaan worden.

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

Oh, in zie het nu! Wat dom. Dan wil ik denk ik toch naar Trincomalee om bij Pigeon Island te gaan duiken. Dan sla ik Hikkaduwa over. Dus van Sigirya naar Trico en dan terug naar Kandy etc. Heb speling tussen de dagen! Dus moet denk ik wel passen.

Bedankt voor het wijzen op de website Erik!

Ik heb geboekt! Ik ga iets langer dan in eerste instantie gepland. Maar wil toch graag een duik maken in het oosten.
Heb in mijn reisschema wel 1 probleem wat ik volgens mij niet kan tackelen. Ik moet helemaal omhoog naar Trinco om daarna weer helemaal af te dalen.
Om niet te veel tijd kwijt te zijn met het ov denk ik dat de volgende planning wel haalbaar is. Wil iemand misschien kijken of het ov-technisch logisch is wat ik heb uitgedacht?

23 op 24 juni – Negombo
24 juni -> Kitulgala
26 juni -> Kandy
28 juni -> Sigirya
30 juni -> Trincomalee
2 juli -> Lange treinreis naar Ella
4 juli -> Yala National Park
5 juli -> Mirissa
7 juli -> Unawatuna
10 juli -> Kosgoda
11 juli -> Negombo

13 juli Terugvlucht

Groetjes,
Tanja

Hmmmm… ik zie geen enkele mogelijkheid in 1 dag Trinco-Ella te doen met trein, bus Trinco-Kandy is een uurtje of 6 en laatste trein naar Ella vertrekt van Peradeniya (niet Kandy) 12.30. Dus ofwel over 2 dagen splitsen ofwel bus Kandy-Ella, met overstap in Eliya vaak is dat 5 uur.
Route Negombo-Trinco-Sigiriya-Kandy (met dagtrip Kitulgala) en dan naar zuiden is logischer.

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

1 like

Dank! IK heb het aangepast. Volgens mij moet het nu helemaal lukken :slight_smile:

Bedankt voor jullie snelle reacties.

Wij zijn volgens mij met de bus van Trincomalee naar Anuradhapura gegaan. Maar als het je toch niet zoveel uitmaakt, dan zou ik het gewoon bekijken als je daar bent :slight_smile: Veel plezier!

Hoi Bobenanouck,

Wij hebben overnacht in het Deniyaya rest house. Het is niet luxe, maar de bedden en de badkamer zijn schoon en je kunt lekker chillen (bijvoorbeeld met een biertje dat je daar kunt krijgen) op de veranda. Vanuit dit hotel zijn we met tuktuks naar het regenwoud gebracht, dat kunnen ze vanuit het hotel voor je regelen. Het voormalig gouverneurshuis heeft een prachtig uitzicht! Het was geen dure overnachting en we hebben er 's avonds ook prima gegeten. Ik zou trouwens zeker met een gids naar Sinharaja forest gaan, want dan zie je echt enorm veel dieren! Als afsluiting hebben we daar heerlijk geluncht.

Dit is een link naar de overnachtingsplek via Tripadvisor: DENIYAYA REST HOUSE (Deniyaya, Sri Lanka) - foto's en reviews - Tripadvisor .

Groetjes,

Judith

1 like

Nog een vraagje. Ik wil in Sri Lanka graag naar een turtle hatchery. Er zijn er verschillende, Kosgoda, Hikkaduwa… Is er 1 in het bijzonder die de moeite waard is om te bezoeken? Ik heb ook wel gelezen dat er “foute” organisaties tussen zitten, hoe zit dit precies?

Hoi Tanja,
Wij waren tussen Colombo en Galle naar een schildpadden opvangplek. Het is erg lastig om te achterhalen of het foute plekken zijn of niet. Wij waren volgens mij in Bentota. We zijn daar ergens ook naar en kruidentuin geweest. Dat was ook erg leuk! Als je zelf met een taxi van Colombo naar Galle reist (goed te betalen, prijs vooraf afspreken), dan kun je op dat soort plekken makkelijk stoppen. Succes!