Hoi!
In oktober heb ik twee weken de tijd om Sri Lanka te verkennen. Ik heb daarvoor onderstaand schema gemaakt (als uitgangspunt).
We hebben alleen nog de vliegtickets en eerste nacht in Negombo geboekt.
Ik zit heel erg te twijfelen hoe lang we een auto met chauffeur nodig hebben, en wat met OV kan etc. Ik heb nu de auto vanaf Negombo, via Gouden Driehoek, Nawura Eliya, via Udawalawe NP tot aan Tangalle in het schema staan. Vanaf Tangalle, via Galle weer richting Colombo/Negombo kan ik dan wellicht met trein/bus doen? Lange busafstanden zijn echter uit den boze aangezien mijn partner snel wagenziek wordt in een bus. Wie weet hier meer over?
En welk olifantenweeshuis is leuker? Pinnawala of bij Udawalawe (Transit Home)? Wij zijn beiden fotografen, dus wellicht is Pinnawala dan interessanter (wassen/spelen bij de rivier)?
En een NP hoeft voor ons niet persé, dus mochten jullie een ander leuk(er) alternatief hebben op de weg van Nuwara Eliya richting Tangalle, hoor ik het graag.
Graag jullie hulp hierbij, en evt suggesties voor als mijn schema beter/handiger kan.
11-10: 8.45 aankomst airport, taxi naar hotel Binnacle in Negombo. (overnachten in Negombo)
auto 12-10: evt via Pinnawala Elephant Orphanage, naar Dambulla (overnachten in Dambulla)
auto 13-10: Sigiriya (overnachten in Dambulla)
auto 14-10: Polonnaruwa (overnachten in Dambulla)
auto 15-10: naar Kandy via Matale, bezoek temple of the tooth relic (overnachten in Kandy)
auto/trein 16-10: trein naar Nuwara Eliya, auto brengt ons naar hotel (overnachten in Nuwara Eliya)
auto 17-10: Theeplantages en/of Horton Plains (overnachten in Nuwara Eliya)
auto 18-10: naar Udawalawe , evt via Elephant Transit Home (overnachten in Udawalawe, tented camp)
auto 19-10: Jeep safari in Udawalawe NP, in de middag naar Tangalle. (overnachten in Tangalle, beachcabana)
20-10: Tangalle (overnachten in Tangalle, beachcabana)
bus/trein 21-10: naar Galle (overnachten in Galle)
22-10: Galle (overnachten in Galle)
trein 23-10: naar Negombo (overnachten in Negombo)
24-10: Negombo en 's avonds transfer naar Colombo airport
25-10: 3.00 uur terugvlucht naar NL
Mocht iemand de gouden tip hebben voor een chauffeur dan hoor ik het graag! Wij zijn vrij zelfstandig en willen nog wel eens stoppen (fotostop), dus daar moet de chauffeur wel begrip voor hebben. Verder ben ik gewend om veelal van tevoren vast te leggen, zoals hotels via booking.com, maar ik heb begrepen dat als je met chauffeur gaat, de accommodaties beter aan hem kunt overlaten? Zijn er ervaringsdeskundigen hierin?
Alvast reuze bedankt voor jullie hulp!
groeten Chantal
Ziet er goed uit. Tangalle naar Matara is uurtje en dat kun je dan met losse taxi doen, daarna trein naar Colombo en taxi voor laatste stuk naar airport.
Pinawela is misschien leukste qua foto’s maar krijgt veel ethische vraagtekens, UW is wat dat betreft veel beter. Zie discussie eerder in WW over de tented camps, wij vinden ze belachelijke geldverspilling maar meningen kunnen varieeren. :rocker:
Bedankt voor de input! Is het misschien een beter idee om Kandy als nachtlocatie over te slaan, dus alleen de tempel daar te bezoeken onderweg naar Nuwara Eliya, en dan na Nuwara Eliya nog Ella te bezoeken (ik hoor dat het zo leuk is?) en vanuit Ella door naar Tangalle (hoeveel uur is dat rijden met een auto?)
groeten,
Chantal
Updated - - -
En heeft iemand nog de gouden tip voor een leuk strandhuisje in Tangalle? Heeft iemand ervaring met Mangrove Cabanas?
Ella kom je sowieso langs tussen Eliya en Tangalle of Uda Walawe. Ik zou eerder Eliya vervangen door Ella, Eliya is vaak Schots-somber omdat het in een vallei ligt dus geen uitzichten en gerede kans op hele dag wolken en mist.
Voor alle auto-afstanden: gewoon Google Maps o.i.d. pakken voor afstanden en 30-40 km/uur rekenen (m.u.v. de Expressways).
Hoi allemaal,
Met nog een paar weken te gaan voor we naar Sri Lanka afreizen, is ons reisschema nu helemaal bekend, en chauffeur voor de 2e t/m 10e dag geregeld. Het leek me wel goed om deze nog met jullie te delen:
11-10: 8.45 aankomst Colombo Airport, transfer naar Negombo. en daarna Negombo bekijken. (overnachten in Negombo)
auto 12-10: driver haalt ons op bij het hotel. Via Elephant Freedom Project en Kurunagala Rock Temple rijden naar Dambulla (overnachten in Dambulla)
auto 13-10: Dambulla tempels en Sigiriya Rock (overnachten in Dambulla)
auto 14-10: Polonnaruwa (overnachten in Dambulla)
auto 15-10: naar Kandy via Matale (kruidentuin), 's middags bezoek temple of the tooth relic in Kandy (overnachten in Kandy)
auto/trein 16-10: vanuit Kandy met trein naar Nuwara Eliya, chauffeur pikt ons daar op, en rijden via theeplantage naar Ella (overnachten in Ella)
auto 17-10: Wandelen theeplantages, watervallen en Little Adams Peak (overnachten in Ella)
auto 18-10: Rijden naar Udawalawe, naar Elephant Transit Home (overnachten nabij Udawalawe NP)
auto 19-10: Jeep Safari in Udawalawe NP, daarna rijden naar Tangalle. Hier einde van chauffeur/auto. (overnachten in Tangalle)
20-10: Tangalle (overnachten in Tangalle)
taxi/trein 21-10: naar Galle (overnachten Galle)
22-10: Galle en omgeving, Nederlands fort / paalvissers (overnachten in Galle)
trein 23-10: naar Colombo of Negombo? (overnachten in Colombo/Negombo)
24-10: Colombo citytrip? 's avonds transfer naar Colombo airport
25-10: Terugvlucht naar NL.
Ik heb nog 2 vraagjes:
waar zijn precies de paalvissers te zien? Is dat alleen in Weligama of ook in de buurt van Galle?
waar kunnen we het beste verblijven bij Galle? Wat ons betreft geen massatoerisme, maar mag best aan een strand zijn met wat leuke restaurantjes en winkeltjes in de buurt. In de buurt van het treinstation is ook een pré. Wie heeft de gouden tip?
Allemaal super bedankt voor het meedenken!
groet Chantal
Paalvissers (98% neppers die als zodanig poseren en via de handlangers aan wal grof geld vragen) zijn echt vooral Weligama. Galle heeft geen strand, dus het wordt echt Unawatuna of eventueel Hikka.