Reisschema 2 weken (en alternatief Yala?)

Hoi,

Wij vertrekken 4 september naar Sri Lanka, al heel veel zin in! Ik vraag me alleen af of iemand nog tips en/of opmerkingen heeft met betrekking tot onze voorlopige planning. :slight_smile:

En ik lees hier net dat Yala in die periode gesloten zal zijn, klopt dat? In dat geval gaan we dat deel omgooien, heeft iemand daar een goede suggestie voor?

za 5 sept: aankomst Colombo (5u 's ochtends), overnachting Negombo
zo 6 sept: naar Dambulla/Sigiriya - waar kun je het best overnachten? En is de bus te doen, of kunnen we beter een taxi regelen?
ma 7 sept: Dambulla/Sigiriya - Sigiriya Rock
di 8 sept: Dambulla/Sigiriya - Minneriya NP / Polonnaruwa
wo 9 sept: Kandy
do 10 sept: trein Kandy - Ella
vr 11 sept: Ella - Little Adam’s peak, de omgeving verkennen!
zo 12 sept: Ella - Haputale, World’s end?
ma 13 sept: naar Tissa
di 14 sept: Tissa - Safari Yala (???)
wo 15 sept: Tangalle?
do 16 sept: Tangalle?
vr 17 sept: Tangalle?
za 18 sept: 's avonds (21:30) terug vliegen. Is dit te doen vanuit Tangalle, of moeten we nog een tussenstop inlassen?
En als iemand andere tips heeft mbt een mooie strandbestemming?

Ik ben benieuwd, alvast bedankt!

Hoi hoi,

Tangalle is dan mooi zonnig maar erg ruwe zee. Zelfs geen zwemmen in de relatief beschermde baai denk ik (kan wel bij Mirissa, U’tuna en Hikka). En beslist geen snorkel/duik/surf, daarvoor is momenteel oostkust de enige mooie strandbestemming.
Voor de rest:

• Wilpattu (bij A’Pura) is de enige echte equivalent van Yala
  • Binnen huidig schema kan evt. ook Uda Walawe, mooiste landschap en veel olifanten, maar minder variatie dan Yala en Wilpattu.
  • World’s End (Horton Plains) ingang moet je 7 uur ochtend zijn en is 1:15 uur per taxi/tuktuk van Ella, Haputale of Eliya of zelfs vlakbij Ohiya zijn er betere bases voor.

Tangalle-airport per taxi is 4.30 uur via de E-ways dus kan best binnen een dag. OV is beduidend langer, 7+ uur.

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

1 like

Bedankt! Willpatu zag ik inderdaad, helaas erg ver van onze route. Is Uda Walawe ook de moeite als we Minneriya ook al gehad hebben?

Ik denk dat we in ieder geval een extra stop in Haputale plannen (Worlds end), goed om te weten!

Uda Walawe is zeker de moeite waard. Veel olifanten en het Elephant Transit Home waar dus weesolifantjes echt weer in het wild los gelaten worden. Wij hebben er meerdere luipaarden gezien echt meer dan uniek. Desondanks is het zeer moeilijk om deze unieke roofdieren te zien in dit park. Maar desondanks is het een 5 sterren park voor ons.

1 like

De zee is idd. heel erg ruw bij Tangalle! Terwijl hij bij Unawatuna best te doen is, wij hebben daar in ieder geval heerlijk in zee gedobberd. Is bij Tangalle écht niet mogelijk.

Bij Mangrove Garden in Tangalle kan je achter de rotsen een beetje dobberen, maar voor de rest inderdaad zeer gevaarlijk, ook voor goede zwemmers. De onderstroom is ongelofelijk sterk.

Bedankt :slight_smile: Toch nog wat veranderd vanaf Ella/Haputale:

za 5 sept: aankomst Colombo (5u 's ochtends), overnachting Negombo
zo 6 sept: naar Dambulla/Sigiriya
ma 7 sept: Dambulla/Sigiriya - Sigiriya Rock
di 8 sept: Dambulla/Sigiriya - Minneriya NP / Polonnaruwa
wo 9 sept: Kandy
do 10 sept: trein Kandy - Haputale
vr 11 sept: Haputale - Safari Uda Walawe NP
za 12 sept: Haputale - Worlds end/Liptons seat, 's middags naar Ella
zo 13 sept: Ella - Little Adam’s peak, de omgeving verkennen!
ma 14 sept: Ella - naar Tangalle (daarom eerst Haputale en dan Ella)
di 15 sept: Tangalle
wo 16 sept: Unawatuna
do 17 sept: Unawatuna
vr 18 sept: Unawatuna naar vliegveld

Is Tangalle-Unawatuna een beetje te doen met OV?

Hoi Lisa,

Er gaat een directe expres bus van het busstation in Tangalle naar Colombo, dus onderweg uitstappen in Unawatuna. Wij hebben die rit vorige week gedaan (zijn inmiddels alweer thuis) en ik dacht dat het iets van 1 1/2 uur was. Ze rijden echt als gekken hoor, constant claxonneren en rijden aan de rechterkant van de weg als zijnde Niki Lauda himself.
We hadden van tevoren nog gecheckt wat een taxi zou kosten en ik meen dat het 6000 Rp. zou zijn.

We zijn vanuit Ella ook met een expres bus naar Tangalle gereisd, vertrek Ella 09:20 uur. Ook deze chauffeur reed als een malle.
Onderweg stopten we ergens een minuut of 5, mijn vriend ging de bus even uit om iets te eten te halen. Toch even naar de banden gekeken…waar erg weinig profiel opzat. Het ging een beetje regenen, niet echt een fijn gevoel.
We moesten ook per rugzak 100 Rp. betalen, dat hadden we nog nergens meegemaakt. Mooiste van alles was dat de bus zo overvol zat dat de rugzakken niet meer in het gangpad konden staan maar dat we ze een groot deel van de reis op schoot moesten nemen.

Wow, da’s een nieuwe truuk van door en door korrupte kondukteurs. Mogen ze helemaal niet, extra laten betalen voor bagage. (Uitzondering zijn de AC Expressbussen omdat die geen onbezet gangpad hebben, maar als je dan betaalt voor een extra stoel voor de rugzakken dan is die stoel ook voor jou.). Tja, wat ertegen te doen als ze het pas onderweg zeggen en het alternatief is om uit te moeten stappen middle of nowhere, kweenie :muziek:

Tnx,

<Erik> & [Sandya]

Bedankt voor de nuttige info (beide berichten)! We gaan het meemaken, als het echt te erg is wordt het 1 busrit en daarna taxi’s, haha

Nee Erik, klopte ook voor geen meter. En dan zo’n 10 witkoppen met rugzakken in de bus tikt lekker aan… We zijn er nog tegenin gegaan maar ja, dan is het Engels ineens zó slecht [emoji6] Voor de busrit kregen we wel een bonnetje, voor de rugzakken ‘uiteraard’ niet. Rugzakken mochten ook niet voorin liggen en ook niet bij de achterklep.

Lisa, het was niet overal zo erg hoor. Bij Polonnaruwa hebben we ook veel busritten gehad. Vaak ook de rode gouvernement bussen, die stoppen overal maar rijden daardoor ook niet als gekken.

Mocht je in Kandy nog een overnachtingsplek zoeken, check dan Hanthana Jungle View eens. Ligt een klein stukje uit het drukke centrum, 300 Rp. met de tuktuk vanaf Kandy treinstation. Heel fijn plekje, lekker rustig, waanzinnig ontbijt en ontzettend lieve familie.

Onze vakantie was echt heel erg leuk! Wat een prachtig land! :slight_smile:

Mochten jullie nieuwsgierig zijn, mijn foto’s zijn hier te vinden: Sri Lanka | Flickr kreeg ze hier op ww zo snel niet geupload…

Hoi LisArt,

Yep, Sri Lanka is een fantastisch land! Ben blij dat jullie dat zo ook ervaart hebben. Bedankt voor het delen van de foto’s!

Leuk dat jullie ook de Pidurangala Rock hebben beklommen! Herkende de liggende Boeddha.

Mooie landschapsfoto’s trouwens!