Info en reizen naar Sri Lanka

Kom uit Belgie en ga regelmatig naar Sri Lanka voor vakantie en zakelijk. Ik ben daarom redelijk op de hoogte van reizen, prijzen, zaken, investeringen en spots geleerd door de jaren met schande en schade. Misschien kan ik jullie daarvoor behoeden en indien vragen zal ik proberen te antwoorden. Vertrek weer binnenkort. Goede reis allen.

Hi,

ik heb je bericht gezien en ik maak graag gebruik van je kennis. Ik ga samen met mijn vriend in maart naar Sri Lanka. Ik ben nu druk bezig om een reisroute samen te stellen maar heb toch wel wat vragen.

  1. zou je met een chauffeur bepaalde delen in Sri Lanka rondreizen? En welke delen raad je dan aan?

  2. Wij hebben nu in de planning:

  • Negombo: 2 nachtjes om even bij te komen
  • Anuradhapura : 1 nachtje
  • Sigiruya: 3 nachten –>de vraag is: kan je hier goed met een tuk tuk of bus hier de bezienswaaridgheden aandoen?
  • Trincomalee: 3 nachten –> de vraag is: Is dit een aanrader qua strand? En is 14 maart daar zijn de goede periode? Ik kan het niet heel duidelijk vinden.
  • Kandy: 2 nachten
  • Nuwara Eliya: kan je makkelijk zelf van Kandy naar Nuwara Eliya met een tuk tuk/ bus ?
  • Ella
  • Tangalla
  • Mirissa

Het begin van de reis hebben we aardig voor ogen. Het laatste gedeelte van Ella bepalen we als we daar zijn.

Ik kijk uit naar je reactie.

groetjes Gaby

Beste, Inderdaad Negombo is slechts een goed half uur rijden van de airport. Taxi ongeveer rond de 4000 rupees. Aanrader budget hotel Star Beach hotel ligt aan het strand rond de 5-6000 rupees per nacht met airco. Geen probleem om te kiezen want daar staan de één hotels naast de anderen. In maart is het redelijk en goed heet in SL, nochtans zoals overal beginnen de weervoorspellingen overal te veranderen maar geen moesson regen. Ik ben laatst niet naar Anuradhpura gegaan omdat de weg in contructie was en ellendig lang moet wachten in files. Goed idee zou zijn zoals je plant enkele dagen Negombo, taxi naar Kandy (hotel Mango Garden) centrum eigenaar Mr.Malik 0094777809456 toffe kadee of te ontmoeten en tuk tuk bijna gratis om naar hartje van Kandy te brengen. Kandy is bekend voor de Botical garden en in het hartje de Tempel en museum. Voor tempel lange broek of shari aandoen. Van Kandy naar Sigiruya is twee uur rijden en zijn veel hotelletjes daar (verblijf in Lion Rock Hotel, goed eten). Vroeger woonde de koning op een rotsberg, veeeel trappen.
Van daar uit naar Trinco en verblijven ergens in Nilaveli ongeveer 10km opwaarts. Ook veel hotelletjes, aanraders zijn Seaway Hotel 10th mile post ongeveer 6000lkr/nacht. Goed eten en direct aan het strand en hotel White Sand Beach ongeveer 10000lkr/nacht.
Daar zal je wel enkele dagen willen verblijven om wat bij te komen van de reis en warmte.
Vandaar uit raad ik aan Anuradhapura (tempels) en zo naar Kalpitya enkele dagen. In Kalpitya is watersport aanwezig zoals kiten, walvis en dolfijn spotten en veeel natuur en rust.
Was vergeten maar Nuwara Eliya is voor het ontdekken van de thee plantages en kan best verblijven in Kandy en vandaar uit de uitstap maken en s avonds terug Kandy.
Naar beneden vanuit Colombo zoals Mirissa en Galle (waar het oud nederlands dorp en fort staat) is allemaal drukker maar ligt al een autosnelweg voor een 100 tal km na Colombo. Mirissa is weer bekend voor het mooie strand en zeker voor te surfen daar er lange waves zijn.
Uiteindelijk kan ik je aanraden ten eerste niemand te vertrouwen, ik reis steeds per taxi ook voor de taal en verblijven te vinden, per bus heb ik geen ervaring. Met de jaren heb ik mijn eigen vriend - chauffeur en raad hem ten stelligste aan. Niets is verplicht maar hij heeft ervaring, zeer behulpzaam en vertrouw ik. Hij kan je afhalen van de airport indien je sms’t of belt bij tussenstop dubai of abu dhabi. Mr. Boedika tel: 0094777357704 en Dana website www.goholidayinsrilanka.com. Je mag zeggen van Raymond from Belgium. Ik maak geen reklame maar vind het spijtig dat daar zoveel mensen worden bedrogen. Zelf vertrek ik volgende week weer voor een maandje, de warmte opzoeken. Veel geluk

Thanks voor je uitgebreide info!

Via Wereldwijzer app

Vanaf heden kan je ook bij mijn vriend Boedika een bed huren in een gans nieuw huis. Echte aanrader ook voor backpakkers.

Via Wereldwijzer app

Hey,

Ik ben eind januari terug gekomen uit Sri Lanka! Wij hebben in Negombo in Serendib Guesthouse geslapen, dit was met zijn 2en rond de 3000 rupee voor 1 nacht, zij hebben ook een airport pick up voor ons geregeld en dit kostte 1800 rupee. Ik vond het een hele fijne guesthouse, ze hebben een klein zwembad, zijn ontzettend behulpzaam en het ontbijt was het beste wat ik in 3 weken in Sri Lanka heb gegeten (mix van westers/sri lanka ontbijt). Het zit niet aan het strand, maar het strand is nog geen 5 minuten lopen, en je zit daardoor ook niet aan de drukke weg die langs het strand loopt.

Zij hebben ook een chauffeur voor ons geregeld om naar Sigirya te gaan en die chauffeur heeft ons eenmaal daar ook naar Polonnaruwa gebracht en weer terug naar Sigirya. Wij hebben Anuradhapura overgeslagen omdat we naar Polonnaruwa zijn geweest en het schijnt een beetje hetzelfde te zijn. Wat ik van anderen heb gehoord is dat een chauffeur voor de culturele driehoek vaak het handigst is omdat de verbindingen daar met het openbaar vervoer niet al te best zijn.

Onze chauffeur heeft ons naar Kandy gebracht en is daarna weer vertrokken. Ik vond Kandy zelf maar een vieze stink stad, waar de mensen niet zo vriendelijk zijn als in de rest van Sri Lanka. We zijn naar de tempel gegaan, en een dans voorstelling. De volgende dag zijn me naar de botanische tuin geweest om de drukte van de stad te ontvluchten, de tuin is echt ontzettend mooi. Achteraf gezien had ik zelf maar 1 nacht in Kandy hoeven verblijven. Wij zijn met de trein naar Dalhousie gegaan, maar je kan ook met de trein naar Nuwara Eliya, is echt een ontzettend mooie treinrit! Van Nuwara Eliya naar Ella ook met de trein, wederom een mooie treinrit! Boek 2de klasse, dan zit je tussen de locals, maar je hebt wel vaste stoelen, dus je kan sowieso zitten. Eerste klasse zitten alleen maar rijke mensen of toeristen, dat vond ik minder leuk. Vanaf Ella hebben wij een bus (gewone locals bus) gepakt naar Yala, ook ontzettend leuk om mee te maken! Mensen beginnen tegen je te praten, je krijgt ineens een baby op schoot, mensen komen met hapjes etc.

Wij zijn in Tangella en Mirissa geweest. Ik vond Tangella een stuk leuker dan Mirissa. Mirissa is zo ontzettend toeristisch. Als je naar Tangella gaat, probeer een guesthouse aan de oostkant als je op een soort boulevardje wil slapen, maar daar is de zee meestal te ruw om te zwemmen. Als je echt wilt zwemmen kan je beter naar de west kant gaan.

Wij hebben maximaal 5000 rupee betaald voor een 2 persoonskamer, soms met airco en soms zonder. We hebben altijd nette kamers gehad met schoon beddengoed en schone handdoeken! Ik vond Galle trouwens 1 van de leukste plaatsen. Binnen het fort zijn er allemaal straatjes met winkeltjes, restaurantjes en barretjes. Het is net of je in een ander Sri Lanka loopt. Je kan ook hostels/hotels binnen de muren van het fort vinden, dus als je gaat, probeer in het fort te slapen.

De mensen zijn ontzettend aardig. Veel mensen ‘willen’ iets van je, maar dat is niet meer dan logisch. Ze proberen je spulletjes te verkopen en ze willen een gids voor je zijn bij 1 van de bezienswaardigheden. Een vriendelijke nee is meestal voldoende dat ze je met rust laten. Anders werkt een ferme nee ook. De mensen zwaaien en lachen en zijn altijd bereid te helpen.

Geniet ervan!

Een ieder heeft zijn eigen voorkeur en geniet van dingen die hij of zij leuk vindt.
Ik heb erg genoten in Kandy en juist weer minder in Nuwara Elyia…
De trein reis is echt erg mooi en zeker tussen de locals.
Er zijn gelukkig meer betrouwbare chauffeurs, kijk eens op site van www.srilanka-gids-chauffeur.com
ook hele goede ervaring mee, je kunt alles zelf bepalen, met zijn advies.
Een ieder die nog naar Sri Lanka reist, een prachtig land, hele fijne mensen, shit heb je overal, maar
tref je de juiste mensen dan heb je een geweldige tijd.

Geeft het nieuwjaar in Sri Lanka op 14 april dit jaar een probleem met openbaar vervoer en het vinden van hotelkamer?
Wij zouden dan in Ella zijn…

Via Wereldwijzer app

Jazeker, half Colombo zit dan in Eliya-Ella-Haputale gebied voor vakantievieren en de hitte (warmste maand aldaar) ontvluchten. Dus alles is snel volgeboekt en ook duurder. Niet op de bonnefooi gaan, écht vantevoren boeken!

Sukses,

<Erik> & [Sandya]