Mijn vriend en ik willen in december 3 weken rondreizen in Sri Lanka of Bali, we zijn er nog niet helemaal uit. Kan iemand mij vertellen wat je allemaal kunt zien en doen in 3 weken op Sri Lanka? En wat de prijzen ongeveer zijn? Ik las dat het weer kan verschillen per kant van het eiland? Houdt dit in dat het fris kan zijn op bepaalde plekken?
Alvast bedankt voor reacties.
Temperatuurverschillen in de tropen komen vrijwel alleen door hoogte, niet door seizoen; in Lanka en in Bali. Zie hier
voor algemene seizoens-info Lanka. 1e helft December kun je nog aardig pech hebben door de 2e intermonsoon maar het kan ook goed zonnig weer zijn. Vanaf 2e helft moet het hoogseizoen worden met mooi weer.
Tja, wat te doen… de binnenland-hoogtepunten kosten zeker 10 dagen indien je auto-chauffeur hebt en zeker 14 dagen indien het met openbaar vervoer moet. Daarna chillen op een strand, zoals Hikkaduwa of Unuwatuna. Prijzen voor backpacker-guesthousekamer beginnen bij iets van 20-30 dollar/nacht voor double room, maaltijden per dag per persoon 6 dollar indien je de lokale superscherpe curries aankan en 20-25 dollar indien je liever in toeristenrestaurants (met ook meer garantie qua hygiene) eet.
Ik vind Sri Lanka één van de mooiste landen die ik tot nu toe heb gezien!!
Wij hebben er iets meer dan 2 weken rondgetrokken en het volgende gedaan/gezien:
1e 2 nachten in Negombo (Icebear Guesthouse, mooi guesthouse aan het strand,lekker begin!)
Daar een chauffeur geregeld voor 4 dagen en 3 nachten om de culturele driehoek te bezoeken.(kostte ongeveer $380 voor 2 pers,incl overnachtingen)
Afgezet in Kandy.(tempel Tand van Buddah,Botanische tuin,Olifanten Centrum etc)
Vanuit Kandy met tuktuk(!) naar Nuwara Eliya,supermooie rit.Ze adviseerden ons om om 06 uur te vertrekken,maar dat was nergens voor nodig want we waren om 9.30 in Nuwara Eliya!Eerst uitslapen dus! Trekking door de theeplantages en dorpjes met gids.
Hierna met een auto naar Tangalle.(Sandy’s is een aanradertje qua slapen!)
Vanuit Tangalle begon onze strandroute richting Colombo.
Mirissa is erg mooi, Unawatuna heel gezellig, Galle een oude koloniale stad, er is zat te doen en te zien als je niet van strandhangen houdt!
Dit hebben wij dus in 2 weken gedaan en we willen graag nog eens terug omdat we nog een hoop niet gezien hebben!
Het duurste is je vervoer,als je tenminste niet in een chickenbus wilt gaan zitten want da’s goedkoop.
Eten en slapen is goedkoop,net als overal in Azië.
In de hooglanden,Nuwara Eliya bijvoorbeeld is het fris en soms beetje Nederlands weer,dus pak wel een trui in!
Verder was het in augustus overal broeierig warm.
Het enige wat ik af en toe een beetje gemist heb in Sri Lanka is de comfort zone.
Er zijn bijna geen straten met terrasjes en winkeltjes enzo,maar het landschap maakt zoveel goed!!
Hoi,
Wij zijn in de zomer 2012 in Sri Lanka geweest. We hebben 3 weken rondgereisd en meestal in budget guesthouses geslapen. Als je naar Yala National Park gaat hebben we een aanrader:
Daar hebben we namelijk U.P. ontmoet. Een aardige, betrouwbare man. Voor de tsunami had hij een restaurant aan de kust. Hij is 3 maanden in Nederland geweest en weet goed wat westerse reizigers willen. Nu werkt hij samen met zijn zus in een guesthouse in Tissamaharama bij Yala National Park. Het guesthouse heet Champa G C guesthouse, Kirinda (Yala) in Tissamaharama. Ze hebben 2 kamers inclusief badkamer voor 1500 RS per nacht. Ook hebben ze een visrestaurant. Het zijn vriendelijke mensen en U.P. is een ontzettend goede kok. We kunnen dit guesthouse echt aanraden. Ze bieden ook safari’s aan met een jeep voor 4500 RS. Of dagtripjes met een busje, airportservice e.d.
Contactgegevens: email: upprasantha@gmail.com. Mobile: +94 0772329476
Fijne reis door Sri Lanka!
Ik ben op bali geweest en net 4 weken sri lanka… Mijn nr 1 is sri lanka!!! … ver boven bali uit… het heeft alles…strand…jungle…bossen…olifanten…practige vogelpopulatie…rijstvelden…practige mensen… Het heerlijke Kandy, Ella! … Theeplantages… Zo veelzijdig!
Dank voor alle informatie! De tickets zijn geboekt, 28 december vliegen we naar Colombo:). Is het makkelijk om vanaf Sri Lanka naar de Maldiven te gaan? En is het dan verstandig om het van te voren te regelen of als we in Sri Lanka zijn?
Is het makkelijk om een tripje naar de Maldiven te boeken vanaf Sri Lanka? En kan je daar dan een vlucht+hotel boeken? Want vliegen is de enige manier om er te komen toch? Kan niet veel info vinden over een trip naar de Maldiven vanuit Sri Lanka geregeld.
a] Vliegen Colombo-Male: is beduidend beter als je dit vanuit NL boekt als onderdeel van je ticket Amsterdam-Colombo. Bijvoorbeeld met Srilankan, of driehoeksvlucht met Emirates Europa-Colombo-Male-Europa (via Dubai). In deze gevallen kost dit extra hopje iets van 125 euro. Los retourtje Colombo-Male begint bij 200 euro en dat is belachelijk veel voor 75 minuten vliegen.
b] Accomodatie (minimal halfboard boeken want het zijn resort-eilanden, geen restaurants buiten dat van het hotel): kun je vanuit Nederland boeken en ook vanuit Colombo, prijzen ontlopen elkaar weinig maar zijn gewoon duur. Alles moet nl. over zee aangevoerd worden. Vergeet ook niet de transfer, voor eilanden dicht bij Male per boot maar verderweg per (duur) watervliegtuig.
Hoi hoi!
Sri Lanka is def de beste keuze geweest!
Wat betreft de malediven; het is inderdaad handig om het gewoon vanuit Nederland te organiseren. Volgens mij zijn er maar een paar Nederlandse organisaties die het doen. Wat ik begreep toen we daar waren is dat vooral landen als Duitsland en Italië meer gericht zijn op de Malediven. Misschien waard om in hun Google te kijken. In Nederland kan je navraag doen bij Lankaleisuretravel.com of dimensionreizen.nl
Heb je nog tips nodig voor Sri Lanka? Wij hebben er echt een toptijd gehad!
Dank voor alle tips!
Willen jullie meedenken over mijn reisschema? Ik weet globaal waar we naartoe willen en hoe lang we op elke plek willen blijven.
Dag 1 Negombo (aankomst)
Dag 2 Negombo
Dag 3 Negombo-Anuradhapura ( we willen hier vroeg aankomen)
Dag 4 Anuradhapura - Sigirya
Dag 5 Sigirya
Dag 6 Sigirya - Dambulla
Dag 7 Dambulla - Kandy
Dag 8 Kandy
Dag 9 Kandy - Nuwara Eliya
Dag 10 Nuwara Eliya (World’s End)
Dag 11 Nuwara Eliya
Dag 12 Nuwara Eliya - Dalhousie
Dag 13 Adam’s Peak
Dag 14 Dalhousie - Yala National Park
Dag 15 Yala National Park
Dag 16 Yala National Park - Mirissa
Dag 17 Mirissa - Galle
Dag 18 Galle
Dag 19 & 20 willen we graag nog naar een mooi strand
Dag 21 Naar huis:(.
Ik heb op tripadvisor gelezen dat niet iedereen Anuradhapura even interessant of mooi vindt. Is het de moeite waard om hier te overnachten of is het ook mogelijk om hier naartoe te gaan vanaf Sigirya of Dambulla? Zijn 2 hele dagen in Nuwara Eliya teveel? Hebben jullie nog andere tips?
Dag3: dat wordt dan ook vroeg vertrekken. Auto is ongeveer 3:30-4 uur reizen en bus minstens uur langer, en A’Pura goed zien kost zeker een halve dag. A’Pura is ongeveer 2 uur van de rest van de Driehoek dus in theorie ook te doen als dagtrip vanaf pakweg Dambulla
Dag6: Echt geen reden om te verkassen, zowel Dambulla als Sigiriya (half uur afstand per auto) kun je vanaf 1 plek doen
Dag9: Rare Volgorde. Adam’s Peak/Dalhousie ligt ten zuidwesten van Hatton en dat ligt tussen Kandy en Eliya in. Dus beter AP en Eliya omwisselen.
Wij hebben bijna alles met de (non-AC) bussen gedaan, en dat is goed te doen, en heel goedkoop. Wij zijn vanuit Kandy heen en weer geweest met de us naar Sigiriya, ongeveer 2.5 uur heen en 2.5 uur terug, dus dat is wel goed te doen. Nuwara Eliya hebben we slechte ervaring mee, het was heel koud, mistig, regen, en in ons guesthouse was ook alles nat, koud en vol schimmel.
Op eigen houtje betekent openbaar vervoer (langzaam en weinig bagage) of toch een chauffeur die doet wat jullie plannen. Zelf rijden is voor 99.95% van de chauffeurs buitengewoon dom gezien het lokale verkeersgedrag, is nauwelijks goedkoper dan mét chauffeur (want buitenlanders betalen hogere verzekeringspremie) en zelfs voor die 0.05% die het aan zou kunnen omdat ze pakweg India of Zuid-Italië gewend zijn is het buitengewoon dom als ze bij een ongeluk betrokken raken. De toerist is altijd de pineut en wordt, verzekering of geen verzekering, door zowel de gewonden (veelal buiten de schuld van de toerist) financieel kaalgeplukt/gechanteerd of nog erger.
Ohiya, Haputale en Ella zijn allemaal ongeveer even goed en 10 x leuker dan Eliya. Eliya zit in een bergkom en is dus erg vaak bewolkt en mistig, en sowieso een klam klimaat door de hoogte (2 km). Nabij begint een bergrug die van O-H-E naar Badulla loopt en daalt tot 600 m, dus je hebt steeds beter klimaat en van al deze steden een prachtig uitzicht - soms zelfs twee kanten uit. Als je Horton Plains/World’s End wilt bezoeken zijn Ohiya, Haputale of N. Eliya allemaal okay want je moet 7 uur 's ochtends bij de ingang zijn; Ella ligt daar net wat te ver vandaan.
In ben in januari geweest naar sri lanka en moet zeggen dat ik na een week al zat was… foto’s en mijn ervaring: http://www.toetjestafel.com/2013/10/sri-lanka-malediven-part-1.html
Sri Lanka was echt en No NO maar Malediven is echt TOPPIE. Liever een dagje extra op Malediven dan 10 dagen in Sri Lankos
Mijn ervaring he
Updated - - -
BALI
In ben in januari geweest naar sri lanka en moet zeggen dat ik na een week al zat was… foto’s en mijn ervaring: http://www.toetjestafel.com/2013/10/sri-lanka-malediven-part-1.html
Sri Lanka was echt en No NO maar Malediven is echt TOPPIE. Liever een dagje extra op Malediven dan 10 dagen in Sri Lankos
Mijn ervaring he
Het komt steeds dichterbij, jeej! Ons vluchtschema is gewijzigd en we komen nu 08.30uur aan in Sri Lanka waar we eerst pas om 14.30uur aan zouden komen. De planning was om 2 nachten in Negombo te blijven, zodat we de volgende dag nog wat konden bekijken. Maar aangezien we nu 's ochtends al aankomen zit ik er erover te denken om gelijk de volgende dag naar A’pura te gaan. Of is Negombo de moeite waard om 2 dagen te verblijven? Thanks alvast:)
Negombo 1 dag is genoeg… Voor t strand hoef je daar niet te blijven ( in het zuiden veel mooier bijv.)… De dutch channels stelt zeer weinig voor… Ik zou zeggen, plan op die ene dag in wat je eventueel wilt zien en de volgende dag lekker weg daar