Op het Indonesië forum kreeg ik het advies om mij ook eens in Sri Lanka te verdiepen.
Deze zomer wil ik zo rond de 6/7 weken rondreizen en Azië heeft wel mijn voorkeur.
Ik zat te denken aan Indonesië (Java, Bali en Lombok) maar ik las hier over rokende mannen in het openbaar vervoer en vanwege Astma is dan voor mij echt geen optie. Dit bracht mij dus aan het twijfelen of Indonesië voor mij wel de juiste keuze was.
Nu dus aan het kijken naar Sri Lanka en raak steeds enthousiaster als ik de topics lees en google uitpluis.
Ik zou als vrouw alleen reizen en voornamelijk met het OV.
Is Sri Lanka ook voor een wat langere reis leuk? Ik zie veel routes voorbij komen van 2/3 weken maar ik zou dan toch zeker wel 5 weken in Sri Lanka willen rondreizen en daarna dan nog een week richting de Malediven willen vertrekken.
Wat zijn dan de absolute hoogtepunten om te bezoeken? Wat is een perfecte route voor een langer verblijf in SL?
Hoe zit het met een visum van langer dan 30 dagen?
Tips voor het combineren van Sri Lanka met de Malediven? Losse vluchten boeken of bijv. met emirates een stopover in male doen op de terugweg?
Een resort boeken of is het net zo goed vertoeven tussen de locals?
Alvast heel erg bedankt voor de antwoorden en het meedenken!
Rookverbod in OV wordt vrij goed nageleefd in Lanka, de kretek zit niet zo diep in de cultuur als in Indonesie blijkbaar.
Je kunt het eiland ook prima voor langere tijd verkennen, dan pik je gewoon langere tijden per ‘basis’. En 30-dagen visum kun je in Colombo verlengen tot 3 maanden voor paar tientjes, valt ook wel mee. OV voor vrouw alleen kan prima maar zorg ervoor dat je altijd voor donker op je bestemming bent; avond alleen lopen op verlichte wegen zoals bij je strandresort is veilig, maar donkere zijstraatjes en gure busstations gewoon niet.
Bases om langer te blijven (na Colombo waar je 2 dagen vastzit voor je visum) zouden o.a. zijn Unawatuna (strand, best goed weer dan); Ella (bergen/uitzicht); Arugam Bay (surf maar ook gezellige backpackerscene); Trincomalee stopover; Jaffna voor een paar dagen vanwege de unieke cultuur en dan terug via Habarana/Dambulla en Kandy. Dan heb je alle highlights wel zo’n beetje gehad. En qua vluchten: ja combi met stopover is vaak goedkoper.
Klinkt super!
Krijg er steeds meer zin in…
De malediven zijn ook echt goed te doen dus dat is wel echt een perfecte combi dan.
Zag alleen dat aankomst bij de stopover met Emirates in Male laat op de avond is. Iemand hier ervaring mee? Is er dan een overnachting vlakbij airport te regelen om de volgende dag door te reizen?
Fijn dat visum verlengen handig ter plekke kan, dit is dus niet vanuit NL al te regelen? Al wil ik ook zeker Colombo een paar dagen bezoeken dus die 2 dagen vastzitten daar is dan ook niet zo’n probleem.
Iemand ervaring met leuke lokale eilanden op de Malediven? Naast Maafushi die ik veel voorbij zie komen.
1] Je kunt uitstekend ook in NL een 3 maanden visum krijgen voor Lanka maar het is gewoon beduidend duurder.
2] Malediven hebben we wat minder ervaring, maar vanuit die beperkte kennis: er zijn twee zwaar overprijsde hotels op het airport-eiland, en een paar wat betaalbaarder in Male-stad. De ferry airport-stad gaat 24 uur dus die zijn ook een optie.
3] Volgens onze kennis is Maafushi het enige eiland met budget-opties en daarnaast ook locals en toeristen door elkaar. Op echt álle andere eilanden is dat apart en krijg je dus alleen met locals te maken als je een boot-excursie maakt naar een ander eiland. Of in het geval van Gan in het verre zuiden (dus met extra - dure - vlucht te bereiken) liggen de eilanden met bruggen aan elkaar gekoppeld dus kun je nog met een huurfiets van resort-eiland naar local-eiland. Bovendien is dus overal m.u.v. Maafushi het prijsniveau zeker 2-3 x dat van Sri Lanka.
Goedkoper is altijd beter voor ons al Hollanders
Volgens mij heb je inmiddels ook in Male-Stad wat B&B/Guesthouses. Fijn dat die Ferry 24uur gaat, Ook op vrijdag?
Er zijn 300+ kamers te vinden op AirBnb, ook buiten Maafushi om. Het komt echt op gang nu daar. O.a. Huura en Thulusdhoo zag ik voorbij komen.
Dus denk dat ik ga hoppen en 2/3 eilanden aan ga doen in 2 weken.
5 weken SL en 2 weken Malediven. Klinkt perfect
Hoi,
Visum van 3 maanden regelen vanuit Nederland kan prima. Op de site van de ambassade van Sri Lanka kun je het formulier downloaden. Invullen en met de benodigde bescheiden een bezoek brengen aan de Ambassade van Sri Lanka in Den Haag. Je betaalt daar € 78 (visumkosten) + € 8,60 (aangetekend terugsturen) = €86,60. Wel contant betalen, ze hebben geen pinautomaat. Binnen een week heb je aangetekend het visum thuis gestuurd. Hoef je in Sri Lanka niet naar Colombo voor verlenging. Succes ermee !
Sri Lanka is echt een top land. het heeft alles. Misschien nog een tip. Het noorden is inmiddels ook weer toegankelijk voor toeristen. Daar komen veel toeristen niet, maar jij hebt alle tijd. Dit heeft op ons enorme indruk gemaakt aangezien je nog echt kan zien dat er jarenlang oorlog is geweest. Als je in juli aug gaat zou je echt de perahera in Kandy moeten meemaken. Dat is in aug en duurt meerdere dagen. Het mooiste is als je een van de laatste dagen/avonden kunt meemaken. Dan is de processie het langst. Info op inet te vinden.
Toch nog even een vraagje over het reizen als vrouw alleen in SL.
Lees her en der toch wat dat het niet heel veilig is dus nu twijfel ik weer lichtelijk. Iemand ervaring als vrouw alleen?
Verder tips om in Juli walvissen te spotten? Is dat mogelijk?
En waar is het mogelijk om olifanten te wassen etc… Dat lijkt mij heel bijzonder om nog eens mee te maken.
Zoals Erik al zei: Geen donkere straatjes, ongure busstations etc. in de avond. Eigenlijk dus net zoals in Nederland: Niet zomaar met vreemden meegaan, op je drankje letten in bars, niet overdreven veel sieraden dragen, niet met volle portemonnees zwaaien, niet in bikini lopen buiten het strand. En dan is Sri Lanka gewoon super veilig, ook voor een vrouw alleen.
In juli kan je prima walvissen zien bij Trincomallee. Je zit dan in het seizoen. Kan je bij bijna elk hotel/guesthouse regelen.
Olifanten wassen? Nee, dan moeten ze tam gemaakt zijn en dat is meer dan bijzonder dieronvriendelijk. Bekijk ze maar in Uda Wallawe waar ze in het meer zichzelf wassen, veel leuker
Dankjewel. Ben weer wat gerustgesteld. Toch altijd spannend zo’n Solo trip ;)Ik had iets gelezen over een olifanten weeshuis daarom ging ik er vanuit dat deze dieren op een vriendelijke wijze verzorgt zouden worden. Als dat niet zo is dan ga ik daar zeker niet heen! Thanks voor de tip. Dan ga ik ze zeker spotten in het wild. In Afrika vond ik de olifanten echt het meest indrukwekkend dus dat wil ik nu ook zeker niet overslaan.Walvissen spotten bij Trinco gaat op mijn lijstje.
Dat kan ik mij voorstellen. Maar Sri Lanka is nog steeds een zeer veilig land. Hou er wel rekening mee dat in het Noorden en Oosten er wat anders (conservatiever?) naar vrouwen wordt gekeken dan in het Zuiden. Mooie jonge vrouwen, zeker met lang blond haar, zullen daar door mannen wel nagekeken worden en wellicht ook aangesproken, gewoon duidelijk zijn helpt. Dat gebeurt op Zandvoort ook
Met betrekking tot de weeshuizen, er zijn er een aantal waarvan Pinnawalla de bekendste is. Daarnaast heb je natuurlijk nog de Millenium Foundation en een paar anderen. Wij staan niet echt achter die weeshuizen, van oorsprong waren het best wel goede organisaties, maar uiteindelijk gaat het nu alleen maar om het geld.
Een weeshuis is onze optiek een tijdelijke opvangplek. Daarom zijn wij staflid van “Vrienden van de Olifant” (www.olifanten.org) en ondersteunen in die hoedanigheid ook het Elephant Transit Home in Udawalawe. En daar worden weesolifantjes opgevangen, verzorgd en als ze groot genoeg zijn weer uitgezet in één van de parken. Dat is zoals het hoort. De ETH kan je ook bezoeken, maar de diertjes mag je niet aaien of voeren, want ze moeten wild blijven. Nu zijn we bezig met een olifantenziekenhuis te bouwen. Dat zijn projecten die daadwerkelijk iets doen voor deze mooie dieren.
Wat mooi om te lezen wat jullie doen! Super. Ik ga de website bekijken en eens zien of ik dan ETH kan bezoeken. Als dit beetje op mijn route ligt. Ik was wel van plan oostelijk te gaan maar misschien ook wel helemaal noordelijk naar Jafnna. Maar ik ben sowieso niet iemand die in hotpants rondloopt en in SL al helemaal niet. Ik las trouwens iets over het Oosten dat dit heel snel volgeboekt is in de zomer. Moet ik voor Juli nu al vooruit gaan boeken of lukt het ook nog wel op de bonnefooi?
Ik zou wel alvast gaan rondkijken wat er nog beschikbaar is, er zijn in verhouding met het aantal bezoekers nog niet zoveel overnachtingen. Het is jammer als je daar alle plekken af moet om nog een redelijke overnachting te krijgen.
Ok! Ik zal eens een zoektocht wagen. Al moet ik voor het boeken dan eigenlijk al mijn route weten/plannen. Anders weet ik natuurlijk niet wanneer ik daar ben
Raad je aan om het rond te starten in het zuiden of juist noorden? Ik reis dan vooral in Juli dus denk zuiden beste op het einde?
Wie wilt er eens een blik werpen op mijn volgende route?
Voor als nog denk ik dat ik toch 4 weken ga, dit zodat ik onder de 30 dagen blijf en niet mijn visum hoef te verlengen. En het komt eigenlijk ook wat beter uit als ik iets eerder thuis kom, haha.
Ik zelf heb nu iets in mijn hoofd als:
Colombo
Anurhadapura (met de trein)
Trincomalee (met de bus? - Walvis spotten - beter in trinco zelf of in omliggend dorpje verblijven?)
Polonarwu (Met trein)–
Dambulla (met de bus? - met bezoek Minneriya park of is dat beter vanaf Sigiraya?)
Sigiraya (Bus? - De moeite waard om daar zelf ook te verblijven of de rost beter als dagtrip vanuit Dambulla?)
Kandy (Bus)
Nawara Eliya (trein - met dagtrip naar horton plains)
Ella (Trein)
Unawatuna of Mirrissa (Bus)–
Galle (Bus - Leuker als dagtrip of om ook te verblijven?)
Negombo (Trein of Bus?)
Vlucht naar Malediven.
Zou dit logisch en goed te doen zijn met OV of is het veel te ambitieus?
Zou eigenlijk Arugam Bay en Jaffna ook nog wel in willen plannen! Maar poeh keuzes keuzes haha. Arugam bay is ook vrij lastig te bereiken met de bus ( veel overstappen) volgens mij… Iemand een slim idee waar dat eventueel leuk en handig is om in te plannen?
Redelijk compleet ja en veel meer kan er niet bij in 4 weken gegeven de traagheid van OV.:kampioen:
Colombo-AP: ja meerdere treinen per dag, reserveren aanbevolen (zie Seat61)
AP-Trinco per bus. Stad zelf is nix voor accommodatie, Uppuveli/Nilaveli zijn de populairste stranden. Deze acco dus vantevoren reserveren omdat het hoogseizoen aldaar is.
Trinco - Gal Oya per trein. Ik zou als centrale basis voor de hele oostdriehoek Habarana kiezen, dat is korte tuktuk rit van Gal Oya. En heeft goede busverbindingen P’ruwa en Dambulla, Sigiriya is met overstap bus in Dambulla of kwartier met tuktuk
Dan 2 treinreizen inderdaad, weer reserveren
Ella-Mirisssa/U’tuna per bus. Galle is halve dagtrip vanuit daar, niet echt moeite voor overnachten vinden de meesten
Dankjewel. Wat ben jij altijd snel zeg! Heel fijn.Begrijp ik het goed dat je zegt dat ik het beste in Habarana kan verblijven en vanuit daar dagtripjes naar de andere plaatsen? Is dat ook goede uitvalbasis voor Minneryia? Wat bedoel je met Gal oya? Of is dat alleen de aanreisplaats voor Habarana? Arugam bay dan dus maar skippen? Qua strand kom ik op het einde ook wel aan mijn trekken op de Malediven als het goed is Vanaf trinco dan tuktuk naar Uppuveli ofzo… Zo fijn dit forum. Geen idee wat ik zonder zou moeten, haha.