Mijn vriend en ik willen graag van 4-20 september rondreizen in Sri Lanka met een budget van +/- 1000 euro. Na heel wat opzoekwerk hebben we toch nog enkele vragen en weten we niet of dit een realistische reisplanning (en budget) is. We horen graag de mening van iemand die wat meer ervaring heeft.
We hebben volgend reisschema voor ogen:
Aankomstdag + 5 september: Negombo (of misschien ergens anders buiten Colombo waar het ook mooi is richting Anuradhapura?)
6 + 7 september: Anuradhapura (hier al nationaal park van Wilpattu doen + horse shoe point?)
8-10 september: overnachten in Sigiriya: bezichtigen van Sigiriya (aankomstdag, de 8ste) + Pollonaruwa en Giritale (de 9de) + Dambulla (de 10de en van daaruit naar Kandy, hoewel dit niet handig met onze rugzak)
11 september: Kandy, Tempel van de Tand eventueel ook een botanische tuin afhankelijk van de tijd
12 september: vertrek van Kandy naar Nawura Eliya met de trein + Land End’s bezichtigen
13 september: Theeplantage in Nawura Eliya + vertrek trein naar Ella
14-15 september: in Ella rondfietsen/wandelen (of uitstap via onze hostel) en de volgende dag vanuit Ella naar Yala Nationaal Park.
16 september: vertrek vanuit Ella naar Udawalawa en daar wat rondfietsen
17 september: olifanten + olifantenweeshuis in Udawalawa bezichtigen
18 september: vertrek vanuit Udawalawa naar Colombo.
20 september: vertrek met vliegtuig richting Brussel
Het is onze eerste reis die we zelf samenstellen, dus hebben niet echt een idee hoeveel tijd het kost om daar alles te regelen. Daarnaast zouden we graag willen weten voor welke plaatsen het belangrijk is de overnachting op voorhand te boeken. Iemand met meer ervaring die ons advies kan geven?
We willen graag cultuur, natuur, dieren. Mijn vriend zou ook graag koralen en vissen doen, maar ik weet niet goed of dit haalbaar (gezien de tijd) is en of Sri Lanka hier de juiste plaats voor is. Indien er uitstappen zijn die we best schrappen voor een ander hoogtepunt van Sri Lanka horen we dit graag.
12e kun je geen World’s End doet, daarvoor moet je 7 uur 's ochtends bij ingang zijn. Doe het 13e, laat je bagage in de jeep die je naar de ingang brengt (zo vroeg geen bussen), en laat je op terugweg afzetten bij Ohiya station en neem van daar trein naar Ella.
14-15-16: hier gaat wat mis. Yala is net als UW niet als dagtrip vanuit elders te doen, safaris zijn 6-9 uur of 15-18 uur. Bovendien is een safari voor 2 personen, jeep en toegang, bijna 100 dollar (in Wilpattu iets meer omdat je daar 11-18 of 6-13 uur rijdt) en 3 safaris lijkt ons dan dé manier om je maximale budget iets te snel te overschrijden. Vergeet ook de heftige toegangsprijzen voor Sigiriya, P’ruwa enzo niet.
Je hebt in deze reis inderdaad, door de keuze van OV, niet echt gelegenheid om aan oostkust te snorkelen voor koralen en vissen. Sorry.
Prima met de fixes van Erik! Maar hoe kwam je bij Horse Shoe Point? Wij vinden het één van de meest bijzondere plaatsen van Sri Lanka. We vonden daar meerdere fossielen, volledig onbekend. Het bord is weg, maar het is (zoals op zoveel plekken in SL) een unieke plaats waar je de geschiedenis voelt.
Oké, bedankt! Dan zal ik 12 september inplannen om naar een theefrabriek/plantage te gaan kijken en de 13de Land’s End. Nu weet ik wel niet wat ik moet doen met Yala, udawalawa en Wilpattu. Wat zou u verkiezen? Of zouden we gezien het budget beter een woudtrekking kunnen doen en een safari voor een andere reis houden? Ik had ook ergens gelezen over schildpadden walvissen spotten. Kan dit allebei in Kalpitiya? Want dan zouden we Wilpattu verkiezen. Of zouden deze dieren buiten het seizoen niet te spotten zijn?
Heel erg bedankt voor de informatie. Ik had horse shoe point gelezen op dit forum.
Het vliegticket zal trouwens rond de 550 euro kosten.
Lanka is niet kompleet zonder safari. Dus het wordt kiezen. UW heeft grote kuddes olifanten en mooiste landschap voor foto’s maar relatief weinig variatie aan grote dieren. Yala en Wilpattu hebben die variatie, Wilpattu is ietsje duurder dan de andere parken door de langere safari dus duurdere jeep.
Walvissen in zuidwesten alleen November-Mei en zelfs dan nauwelijks (nog) in Kalpitiya, in september in Trinco. Langs een schildpad ‘nursery’ kom je zeker aan de zuidwestkust. Echt excursies met eieren zien leggen 's nachts is in Rekawa bij Tangalle, ik meen dat dit januari-februari was dus inderdaad niet haalbaar.
Bedankt! We gaan waarschijnlijk Yala verkiezen vanuit tessamaharana en het weeshuis voor olifanten dan maar laten vallen. We denken er wel aan om ook iets te schrappen voor een wouduitstap in Sinharaja en een uitstap naar een schildpaddenverblijf in Kegoda of Rekawa. Is dat mogelijk in september? Hoewel we niet goed weten wat we dan zouden schrappen.
Voor het reizen te minderen dachten we om een nacht langer in Sirigiya te blijven en van daaruit naar Anuradhapura te gaan. Alsook misschien rechtstreeks van Kandy naar Ella te gaan en daar een theeplantage te doen en’ little adam’s peak’ in plaats van een tussenstop in Nawura Eliya te doen voor World’s End. Galle dachten we ook te doen, maar we weten niet of dit de moeite is en we hebben al de indruk dat we misschien wat cultuur moeten gaan schrappen.
Ja hoor, wordt overzichtelijker Rekawa heeft geen turtle hatcheries meen ik maar Kosgoda wel, dat is één van de best bekend staanden. Richting Kosgoda kom je sowieso langs Galle.
Nee het is 2 á 3 uur rijden, het zijn allemaal idiote pokdalige binnenweggetjes dus geen 40 maar 20 km/uur gemiddeld. Eerst verkassen naar een plek in de buurt, Ratnapura/Kalawana voor de noordingang of Deniyaya voor de zuidingang. Best is om je trek uiterlijk 8-9 uur ochtend te beginnen, dan vermijd je de grootste hitte (wanneer de beessies ook slapen) én de serieuze kans op regen vanaf lunchtijd.
5 september: arrival in Colombo: at 6am taxi to Kosgoda
6 september: visiting Kosgoda Turtle Hatchery Conservation
7 september: train to Mirissa + something to do in Mirissa
8 september: whale spotting in Mirissa+ travelling to Tissamaharana
9 september: safari in Yala + travelling to Deniyaya
10 september: hiking in Sinharaja (8-9am) + travelling to Udwalawe
11 september: visiting Udawalawe voor Elphant Transit Home + around 2pm leaving to Ella.
12 – 14 september:
12th: teaplantage + waterfalls of Bambarakanda
13th: and/or little Adam’s Peak or World’s End
14th train to Kandy
15 september: waterfalls in Ramboda, maybe the Temple of the Tooth + travelling to Sirigiya.
16-18 september:
16th:Sigiriya Rock + Anaradhapura
17th: Minhale OR Pollonaruwa OR Dambulla OR Giritale OR Habarana
18th: Minhale OR Pollonaruwa OR Dambulla OR Giritale OR Habarana + travelling tot Negombo
19 + 20th: Negmobo + taxi to airport (flight at 9:25pm)
We weten nog niet welke steden we op het einde gaan bezichtigen en kunnen misschien best niets vastleggen wat betreft walvisspotten en Yala? Ik las net dat het 10 september dicht ging… We dachten eigenlijk gewoon de eerste en de laatste slaapplaats vast te leggen en daar alles te regelen qua vervoer en uitstappen. Zou dit mogelijk zijn?
Niet slecht. Ramboda ligt tussen Eliya en Kandy, dus helemaal terug. Is niet te doen op 15e als je zelfde dag ook nog Sigiriya wilt bereiken tenzij je 8 uur ochtend de bus richting Eliya neemt en dan 2 uur middag terug bent in Kandy, 2 x 1-1.30 uur met de bus ongeveer.
Yala sluiting is nu meen ik 7 ipv 10 september geworden, sorry.
Neen, hoofdzakelijk willen we trein en bus nemen. Misschien voor de culturele triangle wel een taxi.
Bedankt voor de informatie. Denk dat ik dan toch vanuit Kandy gewoon ga doorreizen naar Sirigiya en later naar Anurhadapura om van daaruit een safari te doen in Wilpattu. Iemand enig idee hoe het zit met de zee in september? Ik ga waarschijnlijk de persoon waar we een trip mee willen doen om watervallen te spotten 2 dagen ervoor bellen.
Is er trouwens ook een mogelijkheid om een schildpaddenkweekerij in het noorden te zien? Of walvissen te spotten? Dan hoeven we niet naar Mirissa en Kosgoda…
Als je dezelfde vragen als op Tripadvisor stelt krijg je écht dezelfde antwoorden van ons
Walvis is verder alleen Trinco, en gaat dit jaar matig; wel veel dolfijne ervaringen. :-> En rustige zee natuurlijk, die trip gisteren vanuit Mirissa waar de helft zwaar zeeziek was (maar wel 3 walvisjes zag) is ook niet alles.
Schildpadden buiten de Tangalle-Bentota zone kennen we niet maar qua zeebevolking zijn schildpadtehuizen ook op andere stranden mogelijk, geen idee of/wanneer die (gaan) ontstaan.
Zee in noordwesten (Kalpitiya) is even onstuimig als zuiden, niet zwemmen of snorkel.
Wij zijn nu twee en halve week in Sri Lanka en reizen alleen met openbaar vervoer. Vanaf Minhintale met een overstap in Horowupotana naar Trinco. En van Trinco via Habarana naar Polonnaruwa.
Dat ging prima, ze stoppen wel vaak maar rijden verder netjes.
We zeiden nog tegen elkaar dat we niet snapten waarom er gewaarschuwd wordt voor de bussen…
Maaaar… We hebben nu twee expressbussen gehad, van Ella naar Tangalle en van Tangalle naar Unawatuna en begrijpen nu wat er bedoeld wordt.
Man man man, wat rijden die chauffeurs als gekken! Volgens mij denken ze dat ze Niki Lauda himself zijn. Continue toeteren, alles en iedereen moet aan de kant. Inhalen terwijl je een tegenligger aan ziet komen.
Mijn man en zoon willen niet meer in zo’n bus. Gelukkig hoeft dat ook niet meer want we kunnen nu weer treintje nemen naar Colombo.
Little Adam’s peak is heel goed te lopen maar niet echt een trekking hoor, kan prima op slippertjes zeg maar. Tegenover LA peak ligt een hogere berg, die ziet er behoorlijk pittig uit. Dat is wel een flinke klim.
Voor overnachting zou ik iets kiezen aan Waterfall road, daar heb je prachtig uitzicht. Er zijn vast nog veel meer mooie uitzichten maar dan heb je een beetje een richtlijn.
En idd. bij Nilavelli werden walvis trips aangeboden.