16-daagse reis september in Sri Lanka - Route

Hoi allemaal,

Na veel lezen en denken, hebben mijn vriend en ik een planning gemaakt voor onze 16-daagse reis in Sri Lanka. Graag willen we jullie mening of deze route ( met privé chauffeur ) mogelijk is, ook rekening houdend met het feit dat de reis in september zal doorgaan.

Dag 1. Aankomst 9u35 - doorreizen naar A’pura en verkenning
Dag 2. Doorreizen naar Trinco / Uppeveli ( met stop in Mihintale )
Dag 3. Pigeon Island
Dag 4. Halve dag Trinco + doorreis naar Sigiriya
Dag 5. Leeuwenrots en Dambulla + doorreis Kandy
Dag 6. Kandy
Dag 7. Trein richting Nuwara Eliya ( bezoek theeplantage )
Dag 8. Horton Plains + World’s End
Dag 9. Trein naar Ella
Dag 10. Ella
Dag 11. Reis naar Udawalawe + overnachten
Dag 12. Reis naar Sinharaja Forest
Dag 13. Uitstap Sinharaja Forest + reizen naar Unawatuna
Dag 14. Unawa + Galle
Dag 15. Unawa + Gale
Dag 16. Unawa + doorreis luchthaven ( vertrek 's nachts om 3.20 )

Ik hoor graag of dit mogelijk is of toch wat overschat.

Groetjes,
Léén

H​oi hoi,

Ik zie eigenlijk nergens dealbreakers. Alleen op dag1 kom je 14.30 in A’Pura aan en dat wordt wat kort tijd om de sacred area, waar je toch iets van 30 dollar toegang voor betaalt, goed te verkennen; maar dat is jullie afweging. En D8 heb je nog hele middag over, HP/WE is van 7 tot 10 uur. Reistijden: D14 uur, D2 4 uur plus omweggetje Mihintale, D4 3.30 uur, D5 2.30 uur, D11 3 uur, D12 3-4 uur (lastige binnenweggetjes) naar Deniyaya ingang, D13 2.30 uur, D16 3.30 uur via snelweg.

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

Hoi Erik,

Dat we veel in de auto zouden zitten, hadden we al wel gedacht. Dit vooral door onze keuze om Trincomale & Pigeon island erbij te nemen.
Maar hoe komt het dat dag 2 zo lang rijden is? Slechte verbinding ofzo want is uiteindelijk toch niet zo heelveel kilometers?

Is het bijvoorbeeld een optie om op dag 8 nog een trein te nemen op de middag richting Ella & zo meer tijd te hebben op een andere plek? We zouden wel graag de volledige treinreis tussen Kandy en Ella doen ( met dan de tussenstop in NE ). Dit omwille van het feit dat deze zo aangeprezen wordt, maar ook omdat ik veel last heb van autoziekte & dit wil vermijden doormiddel van de trein.

Ik hoor graag wat je denkt!

Hoi maar weer,

Je hebt gelijk, dag 2 is 105 km plus kleine omweg en de weg ten oosten van de A9 is zelfs beter/rustiger dan gemiddeld. Dus zou 3 uur moeten zijn.

Ja op dag8 kun je na 10 uur nog makkelijk de trein van Ohiya (vlakbij HP) naar Ella nemen, het stukje Nanu Oya - Ohiya mis je dan maar is niet zo bijzonder qua uitzicht. Weer een dag winst voor Ella.

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

Hoi Erik,

Fijn dat je zo snel antwoordt, dat maakt het plannen altijd heel wat sneller!
We waren ook net aan het bekijken of het misschien slimmer zou zijn om na Udawalawe te reizen richting de zuid-west kust en dan naar de kleinere jungle Kanneliya te reizen ipv naar Sinharaja Forest om op deze manier de reis wat minder “zwaar” te maken. Goed idee of gaat het niet zoveel verschil maken?

H​oi maar weer,

Kanneliya kun je inderdaad als dagtrip vanaf kust doen teneinde er rond 8 uur te kunnen beginnen (na 12 uur niets te zien en vaak regen, vandaar die vroege start), Sinharaja is 2+ uur van de kust en dus lastiger. Maar heeft veel mooiere vergezichten/watervallen en flora, en bovendien als voordeel dat bij de ingang goede trackers te huur zijn met veel natuurkennis. Bij Kanneliya kun je op dat vlak meer pech hebben (tracker die alleen maar de paden kent en nauwelijks Engels) dus voor die is het veiliger zelf een gids/bioloog mee te nemen vanaf je kustplaats en dan geen tracker, ze zijn i.t.t. voor de jeep-parken niet verplicht en kosten extra.

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

Hoi maar weer!

Ik was me net aan het afvragen of het een optie is om dag 1 meteen door te reizen naar Nilaveli. Of is dit echt een te lange route?
Indien dit niet gaat, is het dan een optie om de route via Dambulla te laten reizen en A’pura en Mihintale te laten vallen?

Groetjes,
Léén

Hoi Leen,

Technisch kan 't. 7 uur reizen dus dan ben je 17.35 ofzo in Trinco. Maar of het na een lange vlucht aan te bevelen is? Jullie liever dan wij :wink:

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

Toch eens over denken… Ik slaap altijd vrij tot zeer goed in een vliegtuig, dus opzich niet meteen een groot probleem denk ik. Lijkt je de route langs Dambulla beter dan diegene langs Apura?

H​mm, allebei even (beperkt) mooi. Dus ik zou aan je chauffeur vragen wat het snelste is mede gezien de wegwerkzaamheden-van-dienst, die hebben nogal eens invloed :frowning:

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

Hi!

Ik lees hier even mee!
Mijn vriend en ik gaan eind augustus naar Sri Lanka (en aansluitend Malediven)
In SL zullen we in totaal ook 16 dagen de tijd hebben.

Wij komen om 15.20 uur aan in Colombo/Negombo en zouden graag ook direct door willen naar Anuradhapura, maar denk dat dit een wel heel heftige reis wordt!
Wij willen dan Colombo/Negombo bezoeken vlak voor vertrek naar de Malediven. Graag zoek ik advies hierin.

1 Aankomst 15.20 uur, gelijk doorreizen naar Anuradhapura
2 Anuradhapura (fiets huren om temples & ruines te bezichtigen) en eventueel ook nog Mihintale als daar tijd voor is
3 Polonnaruwa
4 Dambula (grottempel) + Sigiriya (Lion’s Rock)
5 Kandy
6 Kandy
7 Ella (Buduruwagala Tempel)
8 Ella (Ella’s Rock)
9 Ella - Haputale (trein)
10 Udawalawe NP of Yala NP (welke is leuker/beter in de route?)
11 Udawalawe NP of Yala NP (welke is leuker/beter in de route?)
12 Galle
13 Hikkaduwa
14
15
16 Colombo/Negombo

Ik heb nog 2 dagen vrijgelaten, omdat ik het idee heb dat dit toch al een vrij druk schema is. Zo niet kan wellicht Tincomalee er nog tussen worden gevoegd?
Om tijd te besparen en waar het kan is een nachttrein geen probleem. Helaas zullen we Adam’s Peak moeten schrappen in dit schema… Dat redden we denk ik nooit allemaal. Als Trincomalee toegevoegd word, zou Hikkaduwa geschrapt kunnen worden, want een dag later vertrekken we richting Malediven waar we genoeg strand zullen zien :-).

Ik lees overal dat treinen in SL heel fijn en makkelijk zijn, dus ik wil hier zo veel mogelijk gebruik van maken. Maar als een auto of ander vervoermiddel sneller is op bepaalde trajecten geven we hier voorkeur aan.

Ik hoor graag jullie mening!

​Hoi hoi,

Treinnetwerk in Lanka is nogal beperkt, dus helpt je zeker niet overal. En je zigzagt wel een paar keer. Hier

algemene info, zoals uitleg dat nachttreinen zijn voor wie van SOS alarmcentrale of kakkerlakken houdt.

  • Dag1: je bent 16.30 buiten, no way dat zelfs bus je nog A’Pura brengt. Taxi, kost 4 uur en ongeveer Rs 11,000
  • Dag2: ja Mihintale past er nog net bij
  • Dag 3/4: bus naar Habarana of Dambulla, dat is beste centrale basis voor deze 3 plekken (of trein maar dat eist overstap in Maho)
  • Dag 5 bus
  • Dag 7 ev: Haputale ligt toch echt aan het spoor voor Ella. Trein (reserveren). Buduruwagala zou ik enroute van bergen naar UW of Yala doen; beide parken liggen even goed op de route, zelf dus kiezen tussen meer olifanten en foto opties vs. kansje op luipaard en lippenbeer

Trein kan pas weer vanaf Galle.

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

Hi Erik,

Dank voor je reactie! Je zegt dat het treinnetwerk beperkt is? Wat raad je dan aan? auto/taxi of zijn de bussen ook oke?
We twijfelen nog of we na zo’n lange reis per vliegtuig ook wel direct door willen naar A’pura, het is toch wel weer 4 uur rijden dan… Kijkende naar de rest van ons schema, wat is jouw advies hierin? We twijfelen ook of we A’Pura en Polonnaruwa beiden willen doen (incl Mihintale), wellicht wordt het iets teveel tempel en ruines… Keuzes! Pffff…

1 Aankomst 15.20 uur, gelijk doorreizen naar A’Pura
2 A’Pura + Mihintale
3 A’Pura - Sigiriya - Polonnaruwa
4 Polonnaruwa - Dambulla - Kandy5 Kandy6 Kandy - Hatton (Adam’s Peak)

    • overnachten in Hatton of Dalhousie*
      7 Hatton - Ella (trein)8 Ella
      9 Ella - Buduruwagala - Udawalawe NL of Yala NP
      10 Udawalawe NP of Yala NP
      11 Udawalawe NP of Yala NP - Galle
      12 Galle
      13 Hikkaduwa
      14
      15
      16 Colombo/Negombo

Ik ben me toch wel -met meer inlezen- gaan realiseren dat ik toch wel héél graag Adam’s Peak aan de bucketlist wil toevoegen, maar ik weet niet zo goed hoe deze in de huidige route toe te voegen. Hierboven is het erin gezet, maar dat betekent na een hele nacht op, meteen door. Is dit wel verstandig? Het blijft tenslotte wel vakantie en een beetje rust en ruimte wordt wel gewaardeerd.

Kun je de nationale parken ook in 1 dag doen? Of is dat niet aan te raden?

Wat is je advies mbt een strandplaats? Trincomalee of Hikkaduwa> Hikkaduwa lijkt wat overbodig omdat we een aantal dagen later in de Malediven vertoeven…

Hoi Nathalie!

Wij hebben onze route aangepast zodat we met de trein kunnen reizen ipv met een driver. Dat maakt alles wat goedkoper en avontuurlijker. Hieronder kan je alvast onze route vinden. Wij hebben natuurlijk geen aansluitende vakantie naar de Malediven, vandaar dat we wel wat tijd doorbrengen bij de kust rond Trincomalee.

ROUTE

•Dag 1: Aankomst 9.30u + overnachting Colombo
•Dag 2: Treinrit naar Trinco ( trein om 6.05, aankomst rond 14u) – met taxi naar Nilaveli/Uppuveli + overnachten
•Dag 3: Pigeon Island + overnachten
•Dag 4: Nilaveli/Uppuveli
•Dag 5:Nilaveli - Trinco + trein naar Galoya Jn. of Habarana (6.50 of 12.20, aankomst 10 of 14u ) - Overnachten in Sigiya, Polonnaruwa, Dambulla of Habarana
•Dag 6: Sigirya en Polonnaruwa
•Dag 7: Dambulla + doorreis Kandy

  • voor dag 5 - Dag 7 gebruik maken van taxi’s / driver
    •Dag 8: Kandy
    •Dag 9: Trein naar Eliya ( 11u10 - aankomst 16u )
    •Dag 10: HP + World’s End + trein naar Ella ( 12u45 of 15u - aankomst 15u30 of 17u30 )
    •Dag 11: Ella
    •Dag 12: Ella
    •Dag 13: Met driver/taxi naar Udawalawe
    •Dag 14: Udawalawe en taxi/driver naar Unawatuna
    •Dag 15: Unawatuna/Galle
    •Dag 16: Unawatuna/Galle + trein naar Colombo ( 14u45 of 15u35 of 16u50 - aankomst 17.30, 18u30 of 18u40 )

We zijn ook nog aan het twijfelen over Adam’s Peak. Erik, kan jij meer duidelijkheid geven over de route in september? Heb al veel gelezen dat deze vrij gevaarlijk is op dit moment van het jaar… Klopt dat, of is dat toch eerder te verwaarlozen?

Groetjes,
Léén

H​oi maar weer,

Doorzoek het forum voor AP. Gewoon niet doen, o.a. je eigen leven in waagschaal stellen, de cultuur bruskeren en het broedseizoen van de dieren bij de top verpesten.

  • Dag10: trein kun je nemen vanaf Ohiya (wel reservering vanaf Nanu Oya doen vermoed ik), je hoeft niet terug te gaan naar Eliya. Neem één van de twee blauwe treinen dus niet de ‘vogelbekdier’ trein van 15 u Nanu Oya; omdat ze allemaal vaak 30-60 minuten te laat zijn rijdt die veelal het mooiste stuk na 18-18.30 uur en mis je de uitzichten.
  • Dag16: de 14.45 trein biedt reservering via Rajadhani, de anderen niet.
    Sukses,

<Erik> & [Sandya] / zometeen lekker ff weekendje offline

Hi Erik!

Wellicht kan jij deze vraag nog beantwoorden:
Wij willen vanuit Ella naar Tissa voor een safari in Yala. Hoe laat worden deze jeepsafari’s gedaan (vaak zijn dit vast tijden ivm drinkgedrag dieren bij zonsopgang etc) Ik wil nu smorgens vanuit Ella naar Tissa, maar als dat betekend dat we de volgende ochtend pas de jeepsafari kunnen doen omdat deze alleen smorgens gaan, dan is het de moeite waard om de namiddag ervoor al naar Tissa te vertrekken.

Hoi maar weer,

6-9 uur en 15-18 uur. Dus je bent ruim op tijd voor de middagsafari :wink:

<Erik> & [Sandya]

We hebben de reis -letterlijk- wat omgedraaid. Dit omdat we na Sri Lanka nog aansluitend naar de Malediven gaan en anders heel veel strand in de laatte weken van onze totale vakantie hebben.

1 Negombo

2 's ochtends trein Negombo > Colombo

3 's ochtends trein Colombo > Hikkaduwa

4 Hikkaduwa

5 Dagtrip Galle + doorreis naar Mirissa (kan dit vanuit Galle ook met de trein?)

6 Walvistocht + doorreis naar Tissa

7 Tissa (ochtend- en evt middagsafari)

8 Ella

9 Ella

10 Trein Ella - Nanu Oya (Nuwara Eliya)

11 Bezoek HP/Worlds End + doorreis per trein Nany Oya > Hatton/Dalhousie met aansluitend s’nachts Adams Peak

12 Na AP gelijk trein (13.20 uur) Hatton > Kandy

13 Kandy

14 Kandy > Dambulla & Sigiriya > Polonnaruwa

15 Ochtend Polonnaruwa bezichtigen, s’middags doorreis Polonnaruwa > evt bezoek aan Mihintale > Anuradhaphura

16 Hele dag Anuradhaphura, einde middag terug Negombo of Colombo reizen

17 Vlucht naar Malediven
18 t/m 24 Malediven

Dag 10/11 wordt even pittig, dus hier twijfelen we nog over of we toch niet 1 vd 2 moeten skippen of anders moeten inplannen.
Zitten er in deze reisroute nog knelpunten die wij over het hoofd zien?

Weten jullie een website waar bijvoorbeeld de walvis-sightings bij Mirissa bijgehouden worden? Vriendlief wil dit graag doen, maar als er al 2 weken voor onze komst geen walvissen zijn gespot kunnen we dit beter overslaan. Wil dit dus graag ergens in de gaten kunnen houden.

Weet iemand ook hoe het zit met Horton Plains? Als je hier een tripje naar maakt begrijp ik dat dit met tuk-tuk of busje moet doen. Zijn dit alleen reisorganisaties/touroperators die dit doen of kun je ook zelf een tuktuk driver op de kop tikken? En hoe lang ben je qua tijd kwijt voor een bezoek aan HP en Worlds End? Ik lees dat je Worlds End beter voor 10.00 uur kunt bezoeken ivm bewolking?

Hoi maar weer,

Ja kan ook natuurlijk, linksom of rechtsom dekt uiteindelijk dezelfde route…

D5: Ja hoor ik denk dat Weligama dichtstbijzijnde station is
Dito: nee geen websites. Probleem in de zomer zijn zowel de ruwe zee als het laagseizoen bij Mirissa, dus grosso modo gaat maar op 30% van de dagen een boot de zee op; die schijnen dan toch vervolgens vrij goede zichtkansen te hebbben hoewel zomer meer walvissen aan Trinco-kant zitten.
D10-11: laatste info die wij hebben is dat gewone 2WD chauffeurs niet vanuit Eliya naar de ingang ‘mogen’ door een kartel-mafia van de 4WD jeeps, die eisen alleenrecht en Rs 4500 voor een retourtje wat aan de hoge kant is. Of tuktuks dan wel mogen, geen idee dat wordt rondvragen.
Je moet echt 7 uur bij ingang zijn omdat het vaak na 8.30 uur snel dichttrekt en vanuit ingang 1.30 uur “de paden op de lanen in” is.

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

Handige info! Dank!
Is die 1,5 uur die je noemt te voet of met auto/tuktuk?
En dan bezoek je alleen Worlds End of kun je ook nog combineren met een waterval of andere punten in Horton Plains?