Ik ga in eind juli / begin augustus met mijn vriendin een rondreis in Sri Lanka maken.
Ik heb, op basis van de vele posts op dit forum en andere sites, een globale planning gemaakt. Heb hier nog een paar vragen over, misschien dat iemand op dit forum daar antwoord op kan geven!
Hierbij mijn planning:
We willen de trips zoveel mogelijk met het OV doen (bij voorkeur trein)
Nog een paar vraagjes nav mijn reisschema:
We willen graag een nationaal park bezoeken. Ik twijfel tussen Yala en Wilpattu. Ik begrijp dat Yala wat drukker is, maar dat je grotere kans hebt om dieren te spotten. Als je de vroegste safari neemt, is het dan ook al druk?
Als we naar Yala gaan, slaan we Wilpattu over. Is Anuradhapura dan nog wel de moeite waard? Is namelijk best een stukje uit de route voor ons.
Mis is ik nog mooie spots? Is deze route een beetje realistisch?
Waar wij onder andere op zoek naar zijn:
Dagje nationaal park
Paar dagen strand (liefst bij een gezellig, levendig dorpje/stadje)
Mooi rondwandelingen (mag ook best een beetje pittig zijn)
Niet slecht. Adam’s Peak is vanaf eind mei gewoon sterk af te raden want ‘dicht’, dus die kan er uit. Horton Plains kun je beter doen vanuit Eliya of Haputale dan vanuit Ella, omdat je 7 uur bij ingang moet zijn en Ella is dan gewoon half uur vroeger opstaan dan die andere twee. Trekkings bij Ella inderdaad. Walvis bij Mirissa is 30% kans dat er die periode een boot gaat, maar als ie gaat redelijke kans op beessies. En Yala vs. Wilpattu, tja wij kiezen Wilpattu maar het is altijd subjectief. Grootste stukken route is allemaal bus, slechts beperkt treinen-net…
Wilpattu is een stuk rustiger dan Yala, een dagsafari is wel te adviseren, het park is meer dan 500Km2. Plan je reis wel zo dat je de parken door de weeks bezoekt. In het weekend zijn bijna alle parken erg druk (dus minder kans om iets te zien).
Anuradhapura is zeker de moeite waard, ook de combinatie met Mihintale is heel mooi. Maar het ligt natuurlijk aan je eigen interesses. Als je wat minder met cultuur en geschiedenis hebt dan is het wellicht niet zo interessant.
Rondwandelingen kan je natuurlijk mooi in de bergen doen, daar moet het in die periode behoorlijk droog zijn (behalve aan de kant van Ratnapura).
Levendig kustplaatsjes zijn met name Unawatuna en Hikkaduwa. De stranden van Tangalle vinden wij persoonlijk heel mooi maar daar is niet heel veel te doen.
Ha, bedankt voor je reactie! Adam’s peak slopen we er dan maar uit! Dan gaan we een dagje eerder naar Ella en doen we vanaf daar Little Adam’s Peak. Is dat wel goed te doen? Of is het qua weer dan niet aan te raden?
Wat betreft Walvissen: goeie, we zouden dan speciaal voor Walvissen naar Mirissa gaan. Of kan dat net zo goed vanuit Unawatuna?
We hebben inderdaad gezorgd dat Parken beiden in weekend gepland zijn. Ben geen grote geschiedenis-liefhebber, maar wil uiteraard wel wat van de geschiedenis van Sri Lanka meekrijgen. Wellicht daarom toch via Anuradhapura gaan. Welk natuurpark we nemen, moeten we nog eens goed naar kijken.
Wat betreft kustplaatsjes kiezen we inderdaad voor Unawatuna of Hikkaduwa om de vakantie een beetje ontspannen af te sluiten.
Dank voor de tips!
Little Adam’s Peak zou in ochtend prima moeten zijn, Ella ligt aan zuidoostkant van de bergen en heeft dus in zomer mooier weer.
De walvisboten varen (haast) alleen vanaf Mirissa; U’tuna als basis kan best maar omdat de boot om 7 uur gaat wordt het dan gewoon half uurtje vroeger op dan voor hen die in Mirissa logeren.
Sukses,
<Erik> & [Sandya]
PS Ik neem aan dat je bedoelt ‘beiden **niet **in weekend gepland zijn’
Dag 1 zou dan taxi naar bijvoorbeeld Gampaha zijn en aldaar trein naar A’Pura. Voor alle treinen geldt: waar mogelijk vantevoren (laten) reserveren, zie o.a. seat61 voor hoe dat moet, anders veel kans op uren moeten staan
Dag5 is bus, trein zou alleen vanaf Matale het boemeltje kunnen zijn
Dag7 is bus, de trein gaat Kandy-Hatton en dat is niet de Kitulgala weg (slechts helft ervan). Daarna bus Kitulgala-Hatton en als het qua tijd werkt trein Hatton-Eliya. Anders ook dat stuk bus