Samen met mijn vriendin zou ik graag een rondreis maken door Sri Lanka. Wij komen aan 14 juli om 5 uur s’ morgens en vertrekken terug op 1 augustus om 1 uur 's nachts. We zouden budgetvriendelijk willen reizen en hoofdzakelijk gebruik maken van openbaar vervoer en indien nodig of veel makkelijker tuktuks of taxis gebruiken.
Graag zouden wij meteen vertrekken bij aankomst naar Anuradhapura. Kan je makkelijk een bus of trein nemen vanaf de luchthaven? Hoe laat zouden wij dan arriveren?
15 en 16 juli zouden we vanuit Anuradhapura de stad zelf en Mihintale bezoeken en eventueel nog andere bezienswaardigheden in de buurt (met de gehuurde fiets). Enige tips? Is dit haalbaar in 2 dagen.
17 juli zouden we daar 's morgens vertrekken en richting Dambulla gaan. Van daaruit zouden we graag Sigirya, Dambulla en Minneriya National Park doen. Hiervoor zouden we 17 juli zelf en 18 juli voor gebruiken.
19 juli zouden we daar vertrekken richting Kandy om Kandy en olifantenweeshuis (Pinawela) en eventueel andere tips? Hiervoor zouden we 19 juli en 20 juli voorbehouden.
21Juli zouden we vertrekken richting Nuwara Eliya. De dag zelf zouden we de stad en omgeving verkennen en de dag erna naar Horton plains gaan en dit bezoeken.
23 Juli zouden we vertrekken naar Ella om daar watervallen en eventuele andere tips te bezoeken.
25 juli zouden we dan eens naar een mooi, rustig strand willen gaan aan de oostkust, waar je eventueel mooi kan snorkelen. Is Arugam Bay daarvoor geschikt, of is dat vooral om te surfen? Wat stellen jullie voor? Eventuele andere tips. Nilaveli en pigeon Island te ver?
28 juli zou ik graag vertrekken om dan een safari te doen in Yala Nationaal Park. Dit zouden we dan de 29e doen.
30 juli zouden we richting luchthaven gaan en eventueel nog Sinharaja Forest bezoeken de 31e juli.
Is dit allemaal haalbaar? Hebben we ergens te weinig of te veel tijd voorzien?
Zijn er tips of bijkomende bedenkingen? Wat zou je eventueel overslaan of toch inboeken?
:zon02: :chin:
Niet slecht. Ik zou Yala vervangen door Minneriya bij Habarana, omdat Yala echt uit je route ligt. En omdat Arugam inderdaad geen snorkel heeft en Nilaveli-Trinco en Passikudah wél zou ik 1 van die andere twee stranden kiezen. Passikudah heeft een makkelijker treinverbinding terug naar Colombo dus lijkt logischer. Voor beide strandgebieden is het safer om halfboard te boeken, er zijn i.t.t. sommige zuidwestkust plaatsen en Arugam nog weinig restaurantjes buiten de hotels.
De overige vragen:
[ul]
[li]Als je Nilaveli kiest inderdaad beter omdraaien, en dus Ella-Eliya-Kandy-Driehoek-Nilaveli. Als je Passikudah kiest kun je de route handhaven, met enige moeite is die binnen 1 dag vanuit Ella te bereiken.[/li][li]1e dag: Bus Airport - Katunayake bus station - Kurunegala - A’Pura, met 3 x wachten en 2 x overstap, kost je een uur of 6-7 dus je bent er dan 1 uur 's middags als je om 6 uur buiten staat met bagage.[/li][li]Sinharaja zou alleen passen als je Arugam zit, vanaf Nilaveli of Passikudah is het te ver van de route.[/li][/ul]
Sukses,
Is dit dan beter en haalbaar (omgekeerde volgorde met lichte aanpassingen)?
Starten in Sinharaja Forest
16 juli vertrekken naar Yala Nationaal Park om het park 17 juli te bezoeken.
18 juli vertrekken naar Ella, en eventueel horton Plains van daaruit bezoeken. Is dat een optie? Zou dan ook wat langer in Ella blijven n Nuwara Eliya niet doen.
21 juli naar kandy voor 2 dagen met een bezoek aan het olifantenweeshuis op de 2e dag.
23 juli naar Dambulla en Sigiriya en eventueel Minneiya Nationaal Park (kan je daar gewoon in wandelen zonder gids?)
25 juli vertrekken naar Nilaveli om de batterijen op te laden.
28 juli richting Anuradhapura en Mihintale, om daarna op 30 juli te vertrekken richting luchthaven. Op die manier hebben we 1 dag reserve voor de mooiste plaats onderweg.
Zou kunnen. Sinharaja wandeling (gids sterk aanbevolen maar niet verplicht) moet uiterlijk 9 uur ochtend starten dus dan moet je dag van aankomst erheen reizen per bus. Via Colombo en Ratnapura lijkt beste, guesthouses zijn dun gezaaid dus echt vantevoren boeken.
HP red je niet vanuit Ella met bus en zelfs niet echt auto omdat je 7 uur naar binnen moet teneinde voor 8:30 bij World’s End te zijn, daarna komt vaak de most op. Alleen Ohiya (15 minuten) en Eliya (45 minuten) zitten voldoende dichtbij de ingang.
Minneriya is net als Yala alleen voor jeeps, dus ik zou echt kiezen welk van de twee.