21 daagse rondreis juli

Hallo allemaal,

ik ga, samen met mijn vriendin, vanaf 5 tot 27 juli naar Sri lanka. Wetende dat de moesson dan over het zuidwest gedeelte van het eiland gaat willen we de reis afsluiten met goed weer aan de Oostkust van het eiland (Trincomalee). Dit zou dus betekenen dat we tegen de klok in door Sri lanka gaan reizen. Ik vind enkele dingen erg lastig aan het opzetten van het juiste reisschema.

1. Hoe betrek ik Anuradhapura (en Wilpattu) en de Noordelijker gelegen culturele driekhoek in dit reisschema?
  2. Wat moet ik me uberhaupt voorstellen bij deze Moesson, qua regen, regentijden en hoeveelheid (de ene keer lees ik dat juli ook een prima maand is voor de zuidwestkust terwijl ergens anders staat dat je er dan zo min mogelijk moet komen)

route zoals hij nu globaal staat

Negombo- Kandy
Kandy- Nuwara Eliya
Nuwara Elia- Ella
Ella- Udawale
Udawale- Zuidwest kust (hikkaduwa/unawatuna/tangalle)
Tangale- Tissa (maar dat is wat mij betreft een vraagteken)
Hierna in ieder geval via de rechterkant omhoog richting Trinco en Nilaveli

Ik hoop op jullie tips!

Hoi,

Wij hebben voor een soortgelijke periode ook een reisschema opgesteld voor ook pakweg 21 dagen.
Ons schema ziet er als volgt uit:

Wo 13 juli Dusseldorf - Colombo
Do 14 juli Aankomst Negombo 2 nachten
Vr 15 juli Negombo
Za 16 juli Negombo - Anuradhapura 2 nachten
Zo 17 juli Anuradhapura
Ma 18 juli Anuradhapura - Nilaveli 4 nachten
Di 19 juli Nilaveli
Wo 20 juli Nilaveli
Do 21 juli Nilaveli
Vr 22 juli Nilaveli - Dambulla 3 nachten
Za 23 juli Dambulla
Zo 24 juli Dambulla
Ma 25 juli Dambulla - Kandy 2 nachten
Di 26 juli Kandy
Wo 27 juli Kandy - Ella 3 nachten
Do 28 juli Ella
Vr 29 juli Ella
Za 30 juli Ella - Arugam Bay 3 nachten
Zo 31 juli Arugam Bay
Ma 1 augustus Arugam Bay
Di 2 augustus Arugam Bay - Udawalawe 1 nacht
Wo 3 augustus Udawalawe - Colombo 1 nacht
Do 4 augustus Colombo - Dubai 1 nacht
Vr 5 augustus Dubai - Dusseldorf

Misschien hebben jullie hier wat aan?
Goeie reis alvast!

Harry en Jonne

Harry,

dank je wel voor je reactie. Maar als ik het goed begrijp mijden jullie de zuidwest-kust dus in zijn geheel? En ik denk dat je vanuit Dambulla een dag richting Sigiriya gaat?

Gr

Hoi, ja dat klopt. We hebben ervoor gekozen om twee keer strand aan de oostkust te doen (Nilaveli en Arugam Bay) en daarmee de zuidwestkust over te slaan. Voor de culturele driehoek hebben we Habarane als uitvalsbasis en waar we vandaan uitstapjes naar o.a. Sigiriya en Dambulla kunnen gaan doen. Succes!

W​el voor het weer zie o.a. de sticky met regen per maand per regio bovenin dit forum en een hele tabel met seizoenen op het Prikbord (link via googlen of via ww-mail). Basisconclusie uit beiden is dat vanaf 2e helft juli het zuidwesten qua zon zeker niet slecht is, vooral regen in avond. Maar de moessonwind maakt de zee ruw dus alleen wat zwemmen waar er een rif is; geen snorkel, duiken, surfen. En als dan de ooststranden voor al die zaken wél perfect zijn is de keuze snel gemaakt.

In jullie basisplan, als je na UW naar Arugam gaat, kun je Wilpattu etc. na Trinco doen op de route naar airport.

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

Ik denk dat ik hem compleet heb. Enige tips?

1. Dusseldorf – Vliegveld – Negombo
  2. Negombo – Habarana
  3. Habarana (dagtrip Dambulla)
  4. Habarana (dagtrip Sigiriya)
  5. Habarana (dagtrip Minneriya NP)
  6. Habarana – Nilaveli
  7. Nilaveli – Trincomalee
  8. Trincomalee (Pigeon Island)
  9. Trincomalee – Pollonaruwa
  10. Pollonaruwa
  11. Pollonaruwa – Kandy
  12. Kandy
  13. Kandy – Nuwara Eliya
  14. Nuwara Eliya
  15. Nuwara Eliya (uitstapje Kitulgala)
  16. Nuwara Eliya – Ella
  17. Ella
  18. Ella- Udawalawe
  19. Udawalawe Np – Hikkaduwa
  20. Hikkaduwa
  21. Hikkaduwa (tripje naar Matara)
  22. Hikkaduwa - vliegveld
  23. Colombo - Dusseldorf

Dacht dat het op deze manier een goede mix van cultuur, natuur en strand zou zijn met redelijke reisafstanden.

Ik hoor graag…

P​rima! Zelfs wat te ruim, Dambulla en Sigiriya zijn samen 1 dag en Minneriya is 6-9 of 15-18 uur dus ook vaak ergens bij te prikken. Matara zou ik als stopover doen van UW naar Hikka, en Kitulgala is echt makkelijker vanuit Kandy dan vauit Eliya.

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

Hallo all.

Nog even enkele vraagjes.

Vanaf dag 18 tot 23 spenderen wij nog enkele dagen op het strand. We beginnen in Tangalle (2 nachten). Daarna willen we vanaf Tangalle langs Matara naar Hikkaduwa, daar beginnen de twijfels.

1. We willen graag naar iets van een Turtle hatchery of beach, op internet staat er verscheidene, welke kunnen we het beste bezoek: Matara, Hikkaduwa of Kosgoda?
  2. We willen enigszins in Luxe afsluiten, is Bentota dan een betere optie dan Hikkaduwa? (in de zee zwemmen is sowieso zo goed als uitgesloten)
  3. Is het de moeite om een dag in Hikkaduwa te verblijven (om eventueel te snorkelen) of is de zee daar echt te ruw voor?

Zo is het nu:

1. Tangalle
  2. Tangalle - Matara - Hikkaduwa
  3. Hikkaduwa
  4. Hikkaduwa
  5. Hikkaduwa

Met vriendelijke groet,

Leroy

Hoi maar weer,

1. Kosgoda staat het beste bekend maar de andere zijn ook goed.
  2. Niet echt, beiden hebben luxe resorts en goedkopere hotels maar omdat Hikka een veel groter strand heeft vind je daar ook budgethotels aan het strand; in Bentota zitten die allemaal iets verder van het strand af.
  3. Mensen rapporteren wel eens dat tot 10-11 uur in de ochtend de zee buiten het rif nog zodanig rustig kan zijn dat je binnen het rif met snorkel of glassbottomboat wat vissen etc. kunt zien maar het blijft relatief beperkt.

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

Hallo iedereen,

Nog een laatste paar vragen voordat we gaan die met name om het verplaatsen in Sri Lanka zelf gaan.

Ons definitieve reisschema ziet er nu zo uit en we vragen ons af welke vervoersmiddelen we het beste kunnen pakken om toch enigszins comfortabel maar ook zo goed mogelijk te kunnen reizen. Ik heb uiteraard al gekeken naar treinreizen maar hoor graag jullie ideeën.

Reisschema is als volgt:

1. Dusseldorf – Vliegveld – Negombo (5 juli)

13.4 Km (tuktuk

1. Negombo (6 juli)
  2. Negombo – via Dambulla- Habarana (7 juli)

Negombo – Dambulla 130 km
Dambulla – Habarana 22 km

lijkt me me een auto incl privechauffeur. Kunnen we onze backpacks dan gewoon in deze auto laten liggen als we de ondergrondse tempel willen bezoeken?

1. Habarana (dagtrip Polonnaruwa, ochtend & Minneriya NP, middag) (8 juli)

Habarana – Polo 44 km
Polo – Minneriya 20 km
Minneriya – Habarana 24 km

tuktuk?

1. Habarana – via Sigiriya – Trincomalee (9 juli)

Habarana – Sigiriya 12 km
Sigiriya – Trincomalee 99 km

auto incl chauffeur, hier dezelfde vraag als voor dambulla?

1. Trincomalee (10 juli)

2. Trincomalee (dagtrip walvissen) (11 juli)

3. Trincomalee- Nilaveli (12 juli)

4. Nilaveli (pigeon Island) (13 juli)

5. Nilaveli – Kandy (14 juli)

170 km

trein? en zo ja, hoe?

1. Kandy (15 juli)
  2. Kandy – Nuwara Eliya (16 juli)

Trein naar nanu oya, kan ik hiervoor kaartjes reserveren via internet?

Nanu Oya – Nuwara 8,6 km tuktuk

1. Nuwara Eliya (17 juli)

2. Nuwara Eliya (18 juli)

3. Nuwara Eliya – Ella (19 juli)

trein vanaf nanu oya

1. Ella- Udawalawe (20 juli)

100 km, auto met chauffeur neem ik aan?

1. Udawalawe Np – Tangalle (21 juli)

83 km, Opnieuw auto met chauffeur?

1. Tangalle (22 juli)

2. Tangalle - Matara - Bentota (23 juli)

130 km, Trein??

1. Bentota (mangrovetocht?) (24 juli)
  2. Bentota (25 juli)
  3. Bentota – vliegveld (26 juli)

99 km

1. Colombo - Dusseldorf

Ik weet dat er vaker de mogelijkheid is om de bus te pakken maar dit doen we echter liever niet. Enigszins verwend zijn we, ik weet het.

Ik hoor graag van jullie.

Gr

Hoi maar weer,

Pogingen :wink:
3) Ja indien je een betrouwbare chauffeur vindt wel. Helaas is voor taxi transfer de kans op een goede bijna evenredig aan de prijs met andere woorden die vraagt vaak boven de marktprijs van Rs 70-75/km.
4) De ingang van Minneriya ligt 2 km van Habarana centrum en het café waar de jeeps verzamelen 1 km, toch wat minder dan de 24 km in jullie lijst? :wink:
5) Zelfde probleem met safe bagage als bij 3). Ik zou de auto tot aan Gal Oya junction nemen en vandaaruit stoptreintje, 3-4 x per dag, naar Trinco.
10) Neen is geen trein, of met gigantische omweg via Polgahawela. Dus taxi.
12) Ja reserveer Internet, alle info staat in de faq op Srilanka Prikbord
16)-17) Ja. Maar even kijken of je acco met drivers quarter hebt, indien ja dan is het logischer om de chauffeur gelijk voor 2 dagen te huren vanaf Ella. Scheelt niet in kosten wel in gemak.
19) Taxi tot Matara, vandaaruit trein

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

Hallo,

Zoals het er nu voor staat worden het dus

4 treinreizen

Galoya Junction - Trincomalee
Kandy - Nanu Oya
Nanu Oya - Ella
Matara - Bentota

Voor Kandy - Nanu Oya zit ik nu via het prikbord op de site die daar aangegeven wordt. Is het dan slimmer om via Peradeniya te gaan? Ivm met de drukte op Kandy?

Verder ben ik van plan om kandy - nanu oya en nanu oya- Ella te reserveren, en wil ik matara - bentota via Rajadhani express reserveren. Is het ook nodig om galoya- Trinco te reserveren?

En deze etickets, kan ik gezien mijn schema voor de reizen ergens inwisselen voor Mtickets?

Gr

Hoi maar weer,

Je kunt Gal Oya-Trinco niet reserveren, is ook niet nodig want vrijwel altijd plaats in het stoptreintje. In o.a. Negombo en Kandy zou je kunnen omwisselen.

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

Hallo dan maar weer. Waarschijnlijk voor de laatste keer omdat onze reis er bijna opzit. Wat een schitterend land is dit en wat een ontzettende lieve mensen.

Eigenlijk willen we helemaal niet naar huis maar we vliegen in de nacht van dinsdag op woensdag 0435 richting Dusseldorf. En daarom heb ik een vraagje.

We zitten nu in Bentota en moeten dus ergens dinsdag richting het vliegveld. Treinen rijden maar tot 1800 die kant op en voor airport transfer vragen ze hier doodleuk 10.000 rp (terwijl het maar 100 km is!). Weet iemand of er toevallig later op de avond nog bussen vanaf hier richting het vliegveld gaan?

Dank jullie wel!

Hoi maar weer,

Balen dat je geen goedkopere taxi kunt krijgen, zou inderdaad niet boven de Rs 8,000 mogen zijn plus wat tol.

Er waren en zijn nooit direkte airportbussen. De kustroute Galle-Colombo heeft hele nacht door wel wat bussen ja, misschien 3-4 x per uur. En daarna Fort naar airport de lijn 187 1 x per uur, doet er ook dan 90 minuten over omdat ie de gewone weg gebruikt en rustig overal wacht voor meer passagiers.

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

Dus ik zou in Bentota op een bus kunnen stappen savonds en tuktukken vanuit Fort naar Bandanaraike?

J​a dat is ook een optie als je hele hebben en houden in de tuktuk past. Ook die moet de oude weg nemen (mag niet op Expressway) dus zal uurtje zijn gezien gebrek aan verkeer. Metered tuktuk is 32 km @ Rs 40 (voor de 1e km is het Rs 50) plus misschien wat avondtoeslag dus rond de Rs 750. Ik zou vanuit je acco in Bentota tuktuk naar Aluthgama bus station nemen, zelfs 's avonds stoppen bussen langs de weg niet altijd voor toeristen met bagage terwijl ze op busstation altijd moeten stoppen.

Sukses,

<Erik> & [Sandya]